MUSIM IKAN (FISH SEASON) SELURUH MALAYSIA

(1/4) > >>

ikandelah:
Salam,
Mari kita bincangkan jadual musim ikan yg saya dapat dari kedai pancing tahun 2008 kut(agak2 tak ingat bila),masih relevan kah dgn cuaca dan perubahan alam sekitar skrg,meh bagi ulasan sket rakan2 sekalian.

Januari-Tenggiri-Penang,Kedah
            Sotong-Pulau Pangkor
            Udang Galah-Kedah,Terangganu

Feb-Sotong-Pulau Pangkor
       Tenggiri,Dorado-Kedah
       Udang Galah-Sg Rompin,Sg Endau

Mac-Ebek,Tenggiri-Terengganu
       Udang Galah-Sg Rompin,Sg Endau

April-Ebek,Tenggiri-Terengganu
        Wrasse-Penyabong,K.Rompin,Pekan
        Kelabau,Jelawat-Sg Perak
        Dorado-Pulau Pemanggil,Tioman
        Amberjack,Ruby Snapper-Kota Kinabalu
        Dogtooth,GT-Spratly Island
 
May-Dorado,Sotong-P.Perhentian,Redang
       Wrasse-Penyabong,Pekan
       Jenahak-Melaka

June-Dorado,sotong-P.Perhentian
        U.Galah-Sg Selangor
        Tenggiri,Jobfish-K.Kinabalu
       
Hui udah dulu esok sambung balik,meh kita bincangkan dulu 6 bln punya musim ada perubahan ke idak. ;D

w_amildin:
a.alaikum kenkawan..

jadual tu sebenarnya tidak boleh digunakan langsung sbb musim ikan ni bukan bergantung pada tarikh dan haribulan..

musim ikan skrg langsung tidak boleh ditentukan krn faktor perubahan cuaca, arus antarabangsa dan juga keadaan air lautan.

tokey kedai pancing tu boleh diketogerikan cetek ilmu dengan berikan jadual yang tak masuk akal..

tak ada siapapun boleh tahu dengan tepat musim ikan apa, dimana dan bila. kita hanya akan dapat tahu dari info dari kaki pancing dilokasi tu dlm tempoh yang pendek..

kawan bagi contoh:

Tenggiri di sarawak..

tahun 2008 tenggiri masuk dengan banyak di paloh akhir bulan april hingga bulan julai

tahun 2009 awal februari tenggiri dah betul fenzy sampai  bulan ogos

tahun ni 2010 bulan jun baru nak mula..bulan  julai baru frenzy tak tahu sampai bil....

kusco:
ya sy pun setuju dgn Che Wan... sbb tiap2 kali sy p mancing kat tpt yg sama, ikan nya pun sama... ini sekadar pendapat amatur mcm sy...


p/s sy bdk br belajar
 ;D ;D ;D ;D ;D

Rizal JJ:
Pendapat saya (tp mengikut apa yg dikatakan oleh org kampung)
perubahan suhu saya tak pasti la...tapi semenjak Tg Dawai di landa tsunami dulu..
hampir tiada ikan yg menarik (besh) di kawasan tepi pantai di sana..
cuma dalam setahun dua ni baru la ada tanda2 ikan yang elok skit kecuali penghuni tetap
tg dawai iaitu gelama dan duri.... ::)  ;D  ;D

ewak:
musim ikan pon dh mcm musim deghoyan skrg niihh.. bila dia nk bebuah ikut sukati je.. bnyk bunga tp buah tak tentu jadik @ tak.. cuaca dunia mmg dh kronik.. skrg ni mancen kat pelantar pon dh tableh menjanjikan..

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page