Author Topic: Tekong Sungai Tembeling  (Read 9098 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Rakan temoleh

  • Bilis
  • *
  • Posts: 21
Tekong Sungai Tembeling
« on: August 15, 2010, 11:35:57 AM »
Sesiapa yang nak pergi memancing di Sungai Tembeling Taman Negara dapatkan perkhidmatan tekong terbaik dan terhadal dari Rakan Temoleh Aquaculture

Tel: 0179257951 (Azran) 0169369404

Offline Pengail Baru

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2777
  • Gender: Male
  • 013.244.8847 (KL)
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #1 on: August 15, 2010, 11:57:16 AM »


perghhhh... beso belida tu...  ;D ;D
DiE FoR SoMeThIng or Live FoR NothInG..

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #2 on: August 15, 2010, 12:03:06 PM »
wowwwwwwwwwww tahniah besorrr ikanya :o :o :o.. itu tuan rakan temoleh ke yg dapat ikan dlm gambar tu ;D ;D ;D
Sesiapa yang nak pergi memancing di Sungai Tembeling Taman Negara dapatkan perkhidmatan tekong terbaik dan terhadal dari Rakan Temoleh Aquaculture

Tel: 0179257951 (Azran) 0169369404

Offline Rakan temoleh

  • Bilis
  • *
  • Posts: 21
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #3 on: August 15, 2010, 12:23:08 PM »


perghhhh... beso belida tu...  ;D ;D

Yang pegang ikan belida tu jan mananya anak En. Azran
Yang pegagng ikan kelah tu En Azran
Lokasi di Lubuk Lompat Sungai Tembeling

Offline mR_o

  • Marlin
  • *
  • Posts: 5628
  • Gender: Male
  • ngail pah ceroh!!..ke guane?
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #4 on: August 15, 2010, 12:39:25 PM »
tapah...nice..besor..power tekong kite ni

Offline Rakan temoleh

  • Bilis
  • *
  • Posts: 21
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #5 on: August 15, 2010, 01:27:00 PM »
wowwwwwwwwwww tahniah besorrr ikanya :o :o :o.. itu tuan rakan temoleh ke yg dapat ikan dlm gambar tu ;D ;D ;D
Sesiapa yang nak pergi memancing di Sungai Tembeling Taman Negara dapatkan perkhidmatan tekong terbaik dan terhadal dari Rakan Temoleh Aquaculture

Tel: 0179257951 (Azran) 0169369404
Ikan tapah tu En Azran dapat di jeram panjang
              Belida dan kelah dilubuk lompat
              Pak Cik dapat yang kecil saja

Offline mR_o

  • Marlin
  • *
  • Posts: 5628
  • Gender: Male
  • ngail pah ceroh!!..ke guane?
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #6 on: August 15, 2010, 01:28:44 PM »
tapah ni ni umpan nyer ape ye?

Offline Rakan temoleh

  • Bilis
  • *
  • Posts: 21
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #7 on: August 15, 2010, 06:12:10 PM »
tapah ni ni umpan nyer ape ye?

Umpannya sawit peram, tak berminat ke nak test?

Offline mR_o

  • Marlin
  • *
  • Posts: 5628
  • Gender: Male
  • ngail pah ceroh!!..ke guane?
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #8 on: August 15, 2010, 07:23:10 PM »
tapah ni ni umpan nyer ape ye?

Umpannya sawit peram, tak berminat ke nak test?
belum mase lg bro..alatan pn x sedia lg nih..hehe

Offline mat unta

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 298
  • Gender: Male
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #9 on: August 15, 2010, 08:41:57 PM »
best ni.. 8)

Offline Rakan temoleh

  • Bilis
  • *
  • Posts: 21
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #10 on: August 16, 2010, 07:42:13 AM »
best ni.. 8)

nah ambikkkkkkkkkkk......... gambar lagi

Offline Rakan temoleh

  • Bilis
  • *
  • Posts: 21
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #11 on: August 16, 2010, 07:45:21 AM »
tapah ni ni umpan nyer ape ye?

Umpannya sawit peram, tak berminat ke nak test?
belum mase lg bro..alatan pn x sedia lg nih..hehe

]tak puas hati? ni gambarnye lagi......

Offline NagaMasakMerah

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6354
  • Gender: Male
  • 013-2466299 - Naga
    • http://i61.photobucket.com/albums/h60/chord_rock/banner27.jpg
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #12 on: August 16, 2010, 08:06:35 AM »
ikan sungai tembeling.. marvelous tu... berapa RM tu tuan ??? pakej kira camno ?
try hard to get what you like or you will be forced to like what you get !!!!


Offline kusco

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1280
  • Gender: Male
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #13 on: August 16, 2010, 12:24:35 PM »
Belida tu kwn x heran sgt, blh jumpa kat tpt lain... tp tang kelah dgn tapah tuuu, mana nak jumpa kat tpt kwn ni...
Time pegi n time blk air batu je penuh. Apa cerita???

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #14 on: August 16, 2010, 12:26:45 PM »
betullll ;D ;D ;D
Belida tu kwn x heran sgt, blh jumpa kat tpt lain... tp tang kelah dgn tapah tuuu, mana nak jumpa kat tpt kwn ni...

Offline Rakan temoleh

  • Bilis
  • *
  • Posts: 21
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #15 on: August 16, 2010, 02:44:18 PM »
ikan sungai tembeling.. marvelous tu... berapa RM tu tuan ??? pakej kira camno ?

Pakej Santai Memancing di

Zon Kuning   2 hari 1 mlm RM70.00 seorang
                     3 hari 2 mlm RM100.00 seorang

Zon Hijau      2 hari 1 mlm RM130.00 seorang
                     3 hari 2 mlm RM150.00 seorang

Harga tidak termasuk makan/minum:  Peralatan dan kemah disediiakan
Minima 4 orang/maksima 6 orang

Santai Memancing Di Sungaim Sepia Ulu Tembeling

4 hari 3 malam untuk 6 orang = RM400.00 seorang
                                 10 orang  =  RM350.00 seorang
                                 12 orang = RM300.00 seorang

Tidak termasuk makan dan minum:  Kemah dan peralatan memasak disediakan.

Nota: Hasil tangkapan bergantung kepada faktor umpan dan juga air
          Tak boleh berjanji nak dapat ikan.  Hanya Allah swt yang menentukan segala-galanya

Berminat dan tempahan hubungi: 0179257951 (Azran) 0169639404 (jan)

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #16 on: August 16, 2010, 11:31:19 PM »
terima kasih tuan rakan temoleh, sekurang2nya ada info seumpamanya ini utk semua kawan2 di P.NET ;D ;D ;D
ikan sungai tembeling.. marvelous tu... berapa RM tu tuan ??? pakej kira camno ?

Pakej Santai Memancing di

Zon Kuning   2 hari 1 mlm RM70.00 seorang
                     3 hari 2 mlm RM100.00 seorang

Zon Hijau      2 hari 1 mlm RM130.00 seorang
                     3 hari 2 mlm RM150.00 seorang

Harga tidak termasuk makan/minum:  Peralatan dan kemah disediiakan
Minima 4 orang/maksima 6 orang

Santai Memancing Di Sungaim Sepia Ulu Tembeling

4 hari 3 malam untuk 6 orang = RM400.00 seorang
                                 10 orang  =  RM350.00 seorang
                                 12 orang = RM300.00 seorang

Tidak termasuk makan dan minum:  Kemah dan peralatan memasak disediakan.

Nota: Hasil tangkapan bergantung kepada faktor umpan dan juga air
          Tak boleh berjanji nak dapat ikan.  Hanya Allah swt yang menentukan segala-galanya

Berminat dan tempahan hubungi: 0179257951 (Azran) 0169639404 (jan)


Offline NagaMasakMerah

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6354
  • Gender: Male
  • 013-2466299 - Naga
    • http://i61.photobucket.com/albums/h60/chord_rock/banner27.jpg
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #17 on: August 17, 2010, 07:16:02 AM »
boleh buat komplot nih... pergh... layan khemah dan mancing... nyum2...
try hard to get what you like or you will be forced to like what you get !!!!


Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #18 on: August 17, 2010, 08:42:21 AM »
 ;D ;D ;D
boleh buat komplot nih... pergh... layan khemah dan mancing... nyum2...

Offline BuGie

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 5537
  • Gender: Male
  • ............
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #19 on: August 17, 2010, 08:49:02 AM »
tuan,

apa yang dikatakan zon ijau ngan zon kuning?....

maaf, kwn baru belajar memancing.

Offline Rakan temoleh

  • Bilis
  • *
  • Posts: 21
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #20 on: August 17, 2010, 09:23:58 AM »
tuan,

apa yang dikatakan zon ijau ngan zon kuning?....

maaf, kwn baru belajar memancing.

Zon Hijau:  Zon bebas dari Akta Perikanan, di larang sama sekali menggunakan, tuba, karan.
Zon Kuning: Hanya aktibiti memancing dan menjala saja dibenarkan, selain dari itu, DILARANG SAMA SEKALI
 ;D ;D ;D ;D

Offline NagaMasakMerah

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6354
  • Gender: Male
  • 013-2466299 - Naga
    • http://i61.photobucket.com/albums/h60/chord_rock/banner27.jpg
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #21 on: August 17, 2010, 09:31:00 AM »
maksudnya tuan zon hijau ikan lagi banyak ?
try hard to get what you like or you will be forced to like what you get !!!!


Offline BuGie

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 5537
  • Gender: Male
  • ............
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #22 on: August 17, 2010, 09:39:20 AM »
selalunya bulan berapa keadaan air dlm situasi terbaik?...selalunya tuan pergi ke sana bila?..

Offline Rakan temoleh

  • Bilis
  • *
  • Posts: 21
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #23 on: August 17, 2010, 07:15:29 PM »
maksudnya tuan zon hijau ikan lagi banyak ?

Jangan salah paham ye! Zon Hijau kurang ikan, tapi jauh dari zon kuning,

Offline Rakan temoleh

  • Bilis
  • *
  • Posts: 21
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #24 on: August 17, 2010, 07:20:04 PM »
selalunya bulan berapa keadaan air dlm situasi terbaik?...selalunya tuan pergi ke sana bila?..

Keadaan cuca sekarang ni dah tak boleh diguna pakai, biasanya bulan 2 hingga bulan Otober. tapi kekadang bulan 11 dan 12 boleh juga memancing
kalau tak banjir .  Lepas raya nanti bolelah cuba try

Offline BuGie

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 5537
  • Gender: Male
  • ............
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #25 on: August 17, 2010, 07:24:14 PM »
maksudnya tuan zon hijau ikan lagi banyak ?

Jangan salah paham ye! Zon Hijau kurang ikan, tapi jauh dari zon kuning,

zon merah takdek ker?....

Offline BuGie

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 5537
  • Gender: Male
  • ............
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #26 on: August 17, 2010, 07:28:56 PM »
Sungai Tembeling : Usaha kearah ke Lestarian Ikan Temoleh / Temilian

Temoleh cukup istimewa kerana saiznya boleh mencapai puluhan kilogram (rekod bergambar 25kg) bagi ikan bersisik air tawar.  Keunikan lain adalah kerana habitatnya hanya terhad di Sungai Pahang dan sungai Perak sahaja, 2 batang sungai terbesar dan terpanjang di Semenanjung Malaysia.

Secara tradisi Temoleh di tangkap dengan menggunakan "Anguh" oleh watan sungai Pahang terutamanya di Sungai Tembeling (Sungai Pahang terpecah kepada 2 bahagian dari Kuala Tembeling, oleh Sungai Tembeling dan Sungai Jelai).  Anguh yang berupa seperti tangguk / sauk bersais besar hanya berkesan digunakan semasa Temoleh leka menghempas telur (di sebut berlaga).  Kaedah lain adalah dengan penggunaan rawai dan jaring.  Memburu Temoleh menjadi lebih menyeronokkan dengan penggunaan joran dan kekili, memancing.  Saiz dan tenaganya yang melebihi ikan-ikan lain menjadikan pemancing cukup mengidam untuk mencubanya.

Sungai Tembeling sudah sekian lama menjadi tempat mendapatkan ikan sungai oleh nelayan sambilan di sekitar.  Rentangan jaring atau pukat boleh dilihat sepanjang sungai hingga jauh ke hulu.  Kawasan paling kerap Temoleh berjaya dipancingpun iaitu dari Jeram Panjang ke Lubuk Katak tidak terkecuali dari menjadi pusat pukat direntang.

Kesedaran terhadap perlunya Sungai Pahang mengekalkan kewujudan Temoleh yang semakin berkurang telah mencetuskan tindakan merizabkan sebahagian hulu sungai Tembeling sepanjang 23 kilometer sebagai zon larangan.  Zon bermula dari Jeram Panjang hingga Lubuk Katak dibahagikan kepada 3 bahagian.  Bahagian kuning adalah zon dibenarkan memancing sahaja dengan syarat Temoleh yang diperolehi mestilah dilepaskan semula hidup-hidup.  Zon Merah yang meliputi Jeram Panjang, Lubuk Lenting sehingga Lubuk Katak adalah zon larangan semua aktibiti seperti memancing, pukat, rawai dan segala jenis kaedah menangkap ikan.  Zon Hijau yang bermula dari Lubuk Katak keatas adalah zon yang dibenarkan aktibiti memancing dengan galakkan kepada pemancing untuk melepaskan semula Temoleh yang diperolehi.

Saudara Azran merupakan orang bertangung jawab menjadikan matlamat menyelamatkan Temoleh ini tercapai.  Jabatan Perikanan pula merupakan pihak berwajib yang menjadikan sistem kawalan zon yang dilaksanakan sah disisi undang-undang dan peruntukan untuk dilaksanakan disana.

Harapan pemancing adalah agar satu masa nanti stok Temoleh bersaiz mega boleh dipancing dengan mudah di sungai Pahang terutamanay sungai Tembeling.  Selain itu pengwujudan zon larangan juga akan menyuburkan segala jenis hidupan akuatiknya seperti Kerai, Lamapam Sungai, Lawang, Patin dan segala jenis ikannya.

p/s: yang nie tuan ker?....

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18237
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #27 on: August 17, 2010, 08:25:13 PM »
maksudnya tuan zon hijau ikan lagi banyak ?

Jangan salah paham ye! Zon Hijau kurang ikan, tapi jauh dari zon kuning,

zon merah takdek ker?....

zon merah adalah tidak boleh tangkap ikan langsung dengan apa pun cara, dlm majalah Pancing [ jun 2010 ]ada cerita pasal zone ni [ muka surat 64 ]
takda peduli, hentam saja

Offline BuGie

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 5537
  • Gender: Male
  • ............
    • Email
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #28 on: August 17, 2010, 09:27:17 PM »
maksudnya tuan zon hijau ikan lagi banyak ?

Jangan salah paham ye! Zon Hijau kurang ikan, tapi jauh dari zon kuning,

zon merah takdek ker?....

zon merah adalah tidak boleh tangkap ikan langsung dengan apa pun cara, dlm majalah Pancing [ jun 2010 ]ada cerita pasal zone ni [ muka surat 64 ]

thanks bro manba for that info...

noted!...hehehe...

p/s: mesti area nie ikan bagak tahap gaban punye....ngeh..ngeh..ngeh..

Offline Rakan temoleh

  • Bilis
  • *
  • Posts: 21
Re: Tekong Sungai Tembeling
« Reply #29 on: August 18, 2010, 08:31:20 AM »
maksudnya tuan zon hijau ikan lagi banyak ?

Jangan salah paham ye! Zon Hijau kurang ikan, tapi jauh dari zon kuning,

zon merah takdek ker?....
]
Zon merah? ada tapi tak boleh buat aktibiti memancing.  zon pemuliharaan dan pembiakkan