Pancing.Net
August 22, 2014, 01:59:00 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1 2 »   Go Down
  Print  
Author Topic: Mana nak beli Ikan Pari Air Tawar  (Read 10307 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Allazi
Siakap
*
Offline Offline

Posts: 70


Email
« on: August 16, 2010, 03:18:44 AM »

Salam semua, Otai2 yang tahu, kat mana nak beli pari air tawar hidup, minta tolong respon..
Logged
Pancing.Net
« on: August 16, 2010, 03:18:44 AM »

 Logged
hagane
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 39


Email
« Reply #1 on: August 16, 2010, 09:54:37 AM »

Salam bro,

this is what my friend said since his the one that i know who knows about such kind of info.

here in malaysia, we didn't have any distributor for that. however, you can contact the 'taukey' aquarium at shah alam lake to help you to buy it from thailand. but, if you are looking for super size freshwater stringray, then you might need to catch it yourself there and bring it here also by yourself.

sorry because could help you much but just some idea, maybe you can surf the internet and search for exotics fish distributor.
Logged
BuGie
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5531


............

1979
Email
« Reply #2 on: August 16, 2010, 11:40:10 AM »

thanks for that info hagane.....


allazi, kt sungai pahang memang ade pari airtawar nie...tpi depa mkn sendiri...tak jual secara komersial...kwn sendiri pun teringin nk mkn pari air tawar nie tapi blom kesampaian lagi....

umpan terbaik tuk tangkap pari nie, udang paya....

p/s: asal kwn blik jer, air tak cantek ngail pari...adusss...akn ku usaha lagi...
Logged
Pak_Ku
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 669


sontoyo
WWW Email
« Reply #3 on: August 16, 2010, 11:50:59 AM »

tn bugie klu dapat pari tu jgn lupa post kt P.Net ni nak gak tgk rupanya..
Logged

PEACE UPON U ALL
hagane
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 39


Email
« Reply #4 on: August 16, 2010, 12:18:48 PM »

acctually i've been fishing this stingray in thailand with my friend. honestly, this fish is not my league or more proper if i said, we are not in his league. we are using our big game standard fishing gear. my friend even bring his 'just for a very very special occasion' penn international fishing set. we just managed to bring up 1 stingray which weight around 60 kg. no many hooked up during those 3 days hunting but most of the fighting will end up we lost the battle.  Cry
Logged
BuGie
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5531


............

1979
Email
« Reply #5 on: August 16, 2010, 01:05:31 PM »

tn bugie klu dapat pari tu jgn lupa post kt P.Net ni nak gak tgk rupanya..

nanti kite pakat kaji dia..

acctually i've been fishing this stingray in thailand with my friend. honestly, this fish is not my league or more proper if i said, we are not in his league. we are using our big game standard fishing gear. my friend even bring his 'just for a very very special occasion' penn international fishing set. we just managed to bring up 1 stingray which weight around 60 kg. no many hooked up during those 3 days hunting but most of the fighting will end up we lost the battle.  Cry

that's ok tn hagane, u can try next time...hehhe...thailand stingray?..60kg?? fresh water??...of course, i believe.....hehehe....
Logged
hagane
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 39


Email
« Reply #6 on: August 16, 2010, 01:37:47 PM »

Salam Tn Bugie

try next time ? i don't think so, that kind of fish is out of my league. maybe expert people like you all know how to tame this monster. but really, if this monster is here then it would be in my 'the fish that i don't want to fish' list. its a way to tough for me.
Logged
JUST.ONE
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 67



Email
« Reply #7 on: August 16, 2010, 04:29:06 PM »

Salam semua, Otai2 yang tahu, kat mana nak beli pari air tawar hidup, minta tolong respon..

bro kalau tak silap kat tempat saya ada jual,
kat area batu pahat,kedai ikan xian leng...
harga tak pastilah,tapi memang banyak kat situ...
Logged
Allazi
Siakap
*
Offline Offline

Posts: 70


Email
« Reply #8 on: August 18, 2010, 12:38:02 AM »

Salam semua, Otai2 yang tahu, kat mana nak beli pari air tawar hidup, minta tolong respon..

bro kalau tak silap kat tempat saya ada jual,
kat area batu pahat,kedai ikan xian leng...
harga tak pastilah,tapi memang banyak kat situ...

Thanks Sdr Hagane for the info. Glad if you could name the shop or the phone no.

Sdr JUST.ONE, oleh kerana saya di Ipoh, terlalu jauh utk pegi BP. Tapi saya ada saudara di Simpang renggam, mungkin diorang boleh tolong.

To all, just to inform that I want to pun this stingray in my recreation pond..  1 or 2 kg will do..
Logged
SEBA_RAU
Pelata
*
Offline Offline

Posts: 129



« Reply #9 on: August 18, 2010, 09:55:42 AM »

salam,,,,kawan penah dapat pari sg nie ada lah 1kg lbh.kawan mancing kat sungai tembeling...
Logged
JUST.ONE
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 67



Email
« Reply #10 on: August 19, 2010, 01:17:29 AM »

Salam semua, Otai2 yang tahu, kat mana nak beli pari air tawar hidup, minta tolong respon..

bro kalau tak silap kat tempat saya ada jual,
kat area batu pahat,kedai ikan xian leng...
harga tak pastilah,tapi memang banyak kat situ...

Thanks Sdr Hagane for the info. Glad if you could name the shop or the phone no.

Sdr JUST.ONE, oleh kerana saya di Ipoh, terlalu jauh utk pegi BP. Tapi saya ada saudara di Simpang renggam, mungkin diorang boleh tolong.

To all, just to inform that I want to pun this stingray in my recreation pond..  1 or 2 kg will do..

bro kedai xian leng ni ada cawangan kat shah alam,
so dekat sikit rasanya kalau nak cari pasal kat shah alam dia buat taman besar dah macam zoo,
produk utama dia jual kelisa..
Logged
budak sekolah
Tenggiri
*
Offline Offline

Posts: 402


Email
« Reply #11 on: August 19, 2010, 02:59:53 AM »

kat kedai akuarium shah alam kat sebelah wet world kawasan tmn tasek shah alam belambak...try la g saner....
Logged
budakbaru
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 301



Email
« Reply #12 on: August 19, 2010, 03:42:57 AM »

ya betoooool...
Logged

pancing,pancing,pancing
hubungi saya ye
0 1 6 3 4 4 6 4 0 3
Allazi
Siakap
*
Offline Offline

Posts: 70


Email
« Reply #13 on: August 19, 2010, 11:34:48 AM »

salam... Terima kasih semua angler, diatas pedoman2 & respons2 yang jelas banyak membantu.
Logged
gero5217
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2649


name:azrul panggil jer gero


Email
« Reply #14 on: August 19, 2010, 11:55:17 AM »

kat sungai kelantan pun ade...dulu ade seorg member mancing dapat pari air tawar..setahu saya x sedap utk di mkn.......isi liat....
Logged

h/p:019 2651045

lesen mancing:2minggu sekali,pegi mlm,esk mlm balik.......
Allazi
Siakap
*
Offline Offline

Posts: 70


Email
« Reply #15 on: August 19, 2010, 03:52:29 PM »

Kalau ada otai2 yang dapat pari air tawar ni, saya nak beli. tapi hidup2 k. Grin Grin Grin
Logged
paknjang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1129



WWW Email
« Reply #16 on: August 20, 2010, 12:06:24 AM »

mana nak cari pari air tawar tu...
Kalau ada otai2 yang dapat pari air tawar ni, saya nak beli. tapi hidup2 k. Grin Grin Grin
Logged
Allazi
Siakap
*
Offline Offline

Posts: 70


Email
« Reply #17 on: August 20, 2010, 03:32:26 AM »

mana nak cari pari air tawar tu...
Kalau ada otai2 yang dapat pari air tawar ni, saya nak beli. tapi hidup2 k. Grin Grin Grin
Kat sungai besar2 la agaknya.. Saya pun x pernah dapat...  Grin Grin
Logged
jat
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 10144


:Pt Klang - Psir Mas:


Email
« Reply #18 on: August 20, 2010, 04:39:16 AM »

mana nak cari pari air tawar tu...
Kalau ada otai2 yang dapat pari air tawar ni, saya nak beli. tapi hidup2 k. Grin Grin Grin
Kat sungai besar2 la agaknya.. Saya pun x pernah dapat...  Grin Grin

salam bro..
kat xien len..Shah alam ada dijual...tapi harga mahal sangat..kalau tak silap saya rm200 ke atas..saiz sesedap tengok utk bela kat akuarium je..

Kalau kat sg Kelantan pun ada..tapi kna manceng laa..saya pernah dapat..senang je..setting mcm manceng udang galah,..tapi kalau nak dapat kna manceng selepas selesainya air besar atau selepas tengkujuh..bila air dah mula surut memang senang nak dapat. kali terakhir saya manceng udang kat sungai kelantan pada awal th..naik 3 ekor..sekor daripadanya telah memutuskan perambut 4lbs saya..lama gak layan nak naikkan sekor2 tu maklum laa set udang.. Grin..sayangnya gambar lupa nak copy..dalam hanset lama saya..nanti saya cuba dapatkan daripada adik saya kalau2 dia ada simpan lagi gambarnya..saiznya antara 300gm - 1kg setiap ekor. Pernah sekali adik saya bela dlm akuarium tapi mati dikerjakan ikan2 lain kat dlm tu.
Logged



'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'
gero5217
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2649


name:azrul panggil jer gero


Email
« Reply #19 on: August 20, 2010, 09:59:12 AM »

betul tu bang jat.....dulu member nk mancing udang dpt pari air tawar...saiz mmg x besar..besar skit dr tapak tangan......

kalau nk lobster air tawar pegi kat sungai golok hehe.... Grin
Logged

h/p:019 2651045

lesen mancing:2minggu sekali,pegi mlm,esk mlm balik.......
paknjang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1129



WWW Email
« Reply #20 on: August 20, 2010, 10:38:41 PM »

 Grin Grin Grin Grin....
betul tu bang jat.....dulu member nk mancing udang dpt pari air tawar...saiz mmg x besar..besar skit dr tapak tangan......

kalau nk lobster air tawar pegi kat sungai golok hehe.... Grin
Logged
otc
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 991



« Reply #21 on: August 21, 2010, 12:10:23 AM »

dulu masa duk kat kg, den selalu gak dapat. masa mancing udang pun kekadang naik dia. kalo tahan bubu, 4-5 ekor sekali masuk. tak pernah lak jual, bcos kalau bawak balik umah mesti licin hingga tulang yg terakhir  Grin

Logged

~OtC~ kosong.satu.tiga.tiga.enam.empat.lapan.kosong.sembilan.lapan ~OtC~
Allazi
Siakap
*
Offline Offline

Posts: 70


Email
« Reply #22 on: August 21, 2010, 12:55:25 AM »

mana nak cari pari air tawar tu...
Kalau ada otai2 yang dapat pari air tawar ni, saya nak beli. tapi hidup2 k. Grin Grin Grin
Kat sungai besar2 la agaknya.. Saya pun x pernah dapat...  Grin Grin

salam bro..
kat xien len..Shah alam ada dijual...tapi harga mahal sangat..kalau tak silap saya rm200 ke atas..saiz sesedap tengok utk bela kat akuarium je..

Kalau kat sg Kelantan pun ada..tapi kna manceng laa..saya pernah dapat..senang je..setting mcm manceng udang galah,..tapi kalau nak dapat kna manceng selepas selesainya air besar atau selepas tengkujuh..bila air dah mula surut memang senang nak dapat. kali terakhir saya manceng udang kat sungai kelantan pada awal th..naik 3 ekor..sekor daripadanya telah memutuskan perambut 4lbs saya..lama gak layan nak naikkan sekor2 tu maklum laa set udang.. Grin..sayangnya gambar lupa nak copy..dalam hanset lama saya..nanti saya cuba dapatkan daripada adik saya kalau2 dia ada simpan lagi gambarnya..saiznya antara 300gm - 1kg setiap ekor. Pernah sekali adik saya bela dlm akuarium tapi mati dikerjakan ikan2 lain kat dlm tu.

Tq Jat.. Demo oghe kelate ko? Kalu dapat lagi, bela hidup2 k, kawe g amik..  Cheesy Cheesy Cheesy
Logged
jat
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 10144


:Pt Klang - Psir Mas:


Email
« Reply #23 on: August 21, 2010, 07:41:31 AM »

Ok bro allazi..saya cuba..susah gak nak bela idup2 ni..kebanyakannya bila dah kna pancing tu matakail terpelosok sampai ke perut...jarang yg lekat kat mulut.

Demo g pasir mas..cari pengkalan D.O..manceng je situ..tapi kna turun selepas musim bah habis laa..dalam bulan feb atau mac.. Grin
Logged



'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'
PancingLama
Administrator
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2026



Email
« Reply #24 on: August 21, 2010, 08:09:56 AM »

allazi,  dulu sy pernah dengar kawan2 dapat ikan ni kat sg perak je, area kuala kangsar.  tp personally sy tak pernah tengok.

jat, macam menarik je tu.  sy ada juga sekali sekala balik machang, tp selalunya balik kejap je. tak sempat nak menduga air kat area sana tu.  tp kalau ada yg nak jual sy pun berminat gak nak simpan.  tp tak le sampai $200.  dah macam kelisa je.

Hagane,  i've watched the "hooked" (or moster fish) in the discovery channel.  shown how the host fish the moster ray from the thai river.  very interesting indeed. he was using the big penn international that fit for the big black marlin. he even broke his heavy saltwater rod in the first attempt. dont think my back can hold that much of strain (still need back loo).
Logged

Banner Bersih Sungai
jat
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 10144


:Pt Klang - Psir Mas:


Email
« Reply #25 on: August 21, 2010, 08:54:41 AM »

Tak cantik sebenarnya pari air tawar yg ada kat tmpat kita ni..bentuk dan warnanya seakan ketuka tapi memiliki ekor yg sangat panjang berbanding pari laut.

Adik saya dah bela..dia langsung tak agresif..diam je kat dasar bergerak gerak.
berbanding dengan yg dijual kat kedai akuarium tu lagi laa cantik..warnanya pun mcm2..ada yg berbintik laa..sehingga cecah ke harga rm3 ribu sekor Shocked
Logged



'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'
jat
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 10144


:Pt Klang - Psir Mas:


Email
« Reply #26 on: August 21, 2010, 03:28:38 PM »

Ni dia bro Allazi,
gambar pari air tawar sg kelantan yang dipancing beberapa bulan yg lepas :



Tak cantik mcm kat kdai2 akuarium.



Kebanyakannya saiz2 yg mcm ni..setiap sekor antara 800gm ke 1kg.
Kekadang tu ada gak naik yg 100 atau 200gm tapi jarang
Logged



'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'
PancingLama
Administrator
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2026



Email
« Reply #27 on: August 21, 2010, 04:11:40 PM »

jan 2009 tu tuan.  Grin

itu tak penting yg penting kita boleh berkongsi maklumat.  seingat sy setakat ini tak pernah lagi jumpa article berkaitan aktiviti memancing pari air tawar dlm majalan pancing kat malaysia ni. mungkin tuan boleh selongkar rahsianya. kawan2 kat media tu amat berminat dgn article2 yg fresh ni.
Logged

Banner Bersih Sungai
Allazi
Siakap
*
Offline Offline

Posts: 70


Email
« Reply #28 on: August 22, 2010, 12:11:56 AM »

Thanks Jat for info, photo & respons.. kawe ada saing d pasir mas ni, kg kubang panjang.. insyaAllah boleh turun lepak lepas musim bah nanti..

Pancinglama, kalau ada info untuk pari tempatan boleh la kita kongsi2 cerita & berita.. Mudah2an orang2 kita lebih terdedah dgn spesis2 yang menarik di air tawar negara kita...
Logged
jalabelanak
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1588


Kuantan Novice Angler - Call me : 012-9533815


Email
« Reply #29 on: August 22, 2010, 12:41:58 AM »

Quote
itu tak penting yg penting kita boleh berkongsi maklumat.  seingat sy setakat ini tak pernah lagi jumpa article berkaitan aktiviti memancing pari air tawar dlm majalan pancing kat malaysia ni. mungkin tuan boleh selongkar rahsianya. kawan2 kat media tu amat berminat dgn article2 yg fresh ni. 

Saya pernah baca pasal mancing pari air tawar tapi dah ingat bila & majalah pancing mana satu....nak belek arkib.....berhabuk sgt dah...tapi pasal time tu mana nak kisah pasal pari ni.
Logged
Pages: 1 2 »   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal