Pancing.Net
September 23, 2014, 12:12:31 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: « 1 2   Go Down
  Print  
Author Topic: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...  (Read 17983 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
gero5217
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2672


name:azrul panggil jer gero


Email
« Reply #30 on: October 24, 2010, 02:50:36 AM »

~salam~

Ada tekong mengajar aku cara berkesan untuk mencangkuk umpan ikan hidup adalah dengan mencangkukkan mata pada pipi ikan itu.. Cara ini sesuai sekiranya air berarus agak laju.. Kalau arus perlahan, cangkuk kat badan pun takpe..

ok dah ni hehehe...
kwn tambah sikit...
udang tu boleh cangkok kat tgh2 cabang ekor tu...
dgn cari itu susah nak tercabut dan matu...
ikan cangkok kat atas blk selepas tengkok dgn dgn sirip tu...
jgn amik terlalu dlm nanti kena tulang cepat lak mati hahaha...
kalau untuk bagi umpan tu terus junam ke bawah cangkok je kat bawah perut kompom terus turun bawah umpan tu hohoho...






cam ni kan tuan volvos... Wink

tuan tawau klu guna umpan mati canggkut mcm tu ok ker......maksud sy duble...
Logged

h/p:019 2651045

lesen mancing:2minggu sekali,pegi mlm,esk mlm balik.......
Pancing.Net
« Reply #30 on: October 24, 2010, 02:50:36 AM »

 Logged
WISE80
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 940


ReD DeViL


« Reply #31 on: October 24, 2010, 08:12:49 AM »

guna hook no. 1 atau no. 2 tuan volvo
kalau ikut bentuk hook tu
nak kene guna hook yg besar la tuan ye..
apa cadangan tuan daripada pengalaman yang ada tu
Logged

zero one nine five four four one five one five Smiley Smiley
alifmokhtar
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 656


berguru tapi tak berilmu


Email
« Reply #32 on: October 24, 2010, 09:48:35 AM »

salammmmmmmmmm semua Wink
Logged

volvos
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 3054


radzi_volvos
Email
« Reply #33 on: October 24, 2010, 11:37:17 AM »

guna hook no. 1 atau no. 2 tuan volvo
kalau ikut bentuk hook tu
nak kene guna hook yg besar la tuan ye..
apa cadangan tuan daripada pengalaman yang ada tu
pertama pasti kan udang tu jgn terlalu besar lah...
kwn besa guna mata no 14-no 17 je sama mcm mata udang tu dlm plastik biru merah...
Logged

WISE80
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 940


ReD DeViL


« Reply #34 on: October 24, 2010, 01:09:28 PM »

ok tqvm tuan volvo
saya pun besa gak guna mata 13 n 14 tapi tu la takda rezeki lagi kot...
bentuk mata tu macam mata kail udang yer...
t saya g usha marka tu dulu (ops usha mata kail yang tuan rekemen la) hehehe Grin
Logged

zero one nine five four four one five one five Smiley Smiley
ras
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 19081

ras@pancing.net

2147483647 haruan+ketutu
Email
« Reply #35 on: November 09, 2010, 02:48:48 PM »

hebat info dgn gambar yang jelas dan mudah fahan ,tq
Logged

TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=
nakabu
Jemuduk
*
Offline Offline

Posts: 188



Email
« Reply #36 on: November 09, 2010, 03:18:41 PM »

paham tp payah jg nak buat perambutnya tu....

-nakabu-
Logged
ras
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 19081

ras@pancing.net

2147483647 haruan+ketutu
Email
« Reply #37 on: November 29, 2010, 12:37:40 AM »

paham tp payah jg nak buat perambutnya tu....

-nakabu-

lepas ni kena cari tok guru pulak
Logged

TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=
tawau
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2468


0176057781


« Reply #38 on: November 29, 2010, 01:51:03 AM »

paham tp payah jg nak buat perambutnya tu....

-nakabu-

lepas ni kena cari tok guru pulak

KALAU NAK PRAKTIKAL KENA KOMPLOT DGN OTAI SPT TUAN VOLVOS... Wink Wink Wink
Logged

0176057781 (SMS ONLY)
budakjiwang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3029


~MANCING2x JUGA, SOLAT JANGAN LUPA~


« Reply #39 on: November 29, 2010, 04:03:32 AM »

harap dapat membantu...
untuk tahan lama...
bila cangkuk jgn kena urat.... Wink Wink



thanks tuan...Wink
Logged

:DIMULAKAN DENGAN BISMILLAH, DISUDAHI DENGAN ALHAMDULILLAH:
ras
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 19081

ras@pancing.net

2147483647 haruan+ketutu
Email
« Reply #40 on: December 06, 2010, 03:35:06 PM »

paham tp payah jg nak buat perambutnya tu....

-nakabu-

lepas ni kena cari tok guru pulak

KALAU NAK PRAKTIKAL KENA KOMPLOT DGN OTAI SPT TUAN VOLVOS... Wink Wink Wink


nak aja,tapi jauh tu..... Wink
Logged

TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=
izhar81
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 871



Email
« Reply #41 on: April 03, 2012, 09:11:54 PM »

Siapa tahu tip nak cangkuk belanak kat mulut (kita bila kita tarik mulut dia ikut kita dulu, saya dah try buat, tapi samada belanak itu jadi mati sebab ke dalam sangan, ataupun mulutnya koyak akibat ke luar sangat....

selalu tengok orang kolam ada pakai... tapi tak tahulah cemana mereka buat, kalau aa gambar syok juga....  Wink
Logged

Lepaskan ikan itu.....
tenryu
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3856


NIK: 019-252 1413


WWW Email
« Reply #42 on: April 04, 2012, 11:37:47 AM »

TAMBAHAN SIKIT..

PEMILIHAN MATA JUGA PENTING SEKIRANYA INGIN MENGGUNAKAN UMPAN HIDUP..
SILA PILIH MATA YANG TERASNYA KECIK SIKIT..
TAPI JGN SALAH FAHAM, TERAS JE KECIK TAPI KENA KUAT..

KALAU MATA KAIL TERASNYA TEBAL ATAU BESAR..
UMPAN HIDUP MEMANG AKAN CEPAT MATI..

CONTOH: MATA DAICHI SOI ATAU OWNER ATAU GAMAKATSU..
Logged

<--- SCAN SINI UTK FB GROUP & CONTACT NO.
maxpancing
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 1097


« Reply #43 on: April 04, 2012, 11:45:59 PM »

Siapa tahu tip nak cangkuk belanak kat mulut (kita bila kita tarik mulut dia ikut kita dulu, saya dah try buat, tapi samada belanak itu jadi mati sebab ke dalam sangan, ataupun mulutnya koyak akibat ke luar sangat....

selalu tengok orang kolam ada pakai... tapi tak tahulah cemana mereka buat, kalau aa gambar syok juga....  Wink
Ini pun saya nak tau.  Wink
Logged
Pages: « 1 2   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal