Author Topic: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...  (Read 21762 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline gero5217

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2804
  • Gender: Male
  • name:azrul panggil jer gero
    • Email
Re: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...
« Reply #30 on: October 24, 2010, 02:50:36 AM »
~salam~

Ada tekong mengajar aku cara berkesan untuk mencangkuk umpan ikan hidup adalah dengan mencangkukkan mata pada pipi ikan itu.. Cara ini sesuai sekiranya air berarus agak laju.. Kalau arus perlahan, cangkuk kat badan pun takpe..
ok dah ni hehehe...
kwn tambah sikit...
udang tu boleh cangkok kat tgh2 cabang ekor tu...
dgn cari itu susah nak tercabut dan matu...
ikan cangkok kat atas blk selepas tengkok dgn dgn sirip tu...
jgn amik terlalu dlm nanti kena tulang cepat lak mati hahaha...
kalau untuk bagi umpan tu terus junam ke bawah cangkok je kat bawah perut kompom terus turun bawah umpan tu hohoho...





cam ni kan tuan volvos... ;)
tuan tawau klu guna umpan mati canggkut mcm tu ok ker......maksud sy duble...
h/p:019 2651045

apa-2 boleh whatsaap no tel ni

Offline WISE80

  • Marlin
  • *
  • Posts: 941
  • Gender: Male
  • ReD DeViL
Re: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...
« Reply #31 on: October 24, 2010, 08:12:49 AM »
guna hook no. 1 atau no. 2 tuan volvo
kalau ikut bentuk hook tu
nak kene guna hook yg besar la tuan ye..
apa cadangan tuan daripada pengalaman yang ada tu
zero one nine five four four one five one five :) :)

Offline alifmokhtar

  • Marlin
  • *
  • Posts: 656
  • Gender: Male
  • berguru tapi tak berilmu
    • Email
Re: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...
« Reply #32 on: October 24, 2010, 09:48:35 AM »
salammmmmmmmmm semua ;)

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...
« Reply #33 on: October 24, 2010, 11:37:17 AM »
guna hook no. 1 atau no. 2 tuan volvo
kalau ikut bentuk hook tu
nak kene guna hook yg besar la tuan ye..
apa cadangan tuan daripada pengalaman yang ada tu
pertama pasti kan udang tu jgn terlalu besar lah...
kwn besa guna mata no 14-no 17 je sama mcm mata udang tu dlm plastik biru merah...

Offline WISE80

  • Marlin
  • *
  • Posts: 941
  • Gender: Male
  • ReD DeViL
Re: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...
« Reply #34 on: October 24, 2010, 01:09:28 PM »
ok tqvm tuan volvo
saya pun besa gak guna mata 13 n 14 tapi tu la takda rezeki lagi kot...
bentuk mata tu macam mata kail udang yer...
t saya g usha marka tu dulu (ops usha mata kail yang tuan rekemen la) hehehe ;D
zero one nine five four four one five one five :) :)

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...
« Reply #35 on: November 09, 2010, 02:48:48 PM »
hebat info dgn gambar yang jelas dan mudah fahan ,tq
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline nakabu

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 188
    • Email
Re: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...
« Reply #36 on: November 09, 2010, 03:18:41 PM »
paham tp payah jg nak buat perambutnya tu....

-nakabu-

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...
« Reply #37 on: November 29, 2010, 12:37:40 AM »
paham tp payah jg nak buat perambutnya tu....

-nakabu-

lepas ni kena cari tok guru pulak
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline tawau

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 2501
  • Gender: Male
  • 0176057781
Re: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...
« Reply #38 on: November 29, 2010, 01:51:03 AM »
paham tp payah jg nak buat perambutnya tu....

-nakabu-

lepas ni kena cari tok guru pulak

KALAU NAK PRAKTIKAL KENA KOMPLOT DGN OTAI SPT TUAN VOLVOS... ;) ;) ;)
0176057781 (SMS ONLY)

Offline budakjiwang

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3031
  • Gender: Male
  • ~MANCING2x JUGA, SOLAT JANGAN LUPA~
Re: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...
« Reply #39 on: November 29, 2010, 04:03:32 AM »
harap dapat membantu...
untuk tahan lama...
bila cangkuk jgn kena urat.... ;) ;)



thanks tuan...;)
:DIMULAKAN DENGAN BISMILLAH, DISUDAHI DENGAN ALHAMDULILLAH:

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...
« Reply #40 on: December 06, 2010, 03:35:06 PM »
paham tp payah jg nak buat perambutnya tu....

-nakabu-

lepas ni kena cari tok guru pulak

KALAU NAK PRAKTIKAL KENA KOMPLOT DGN OTAI SPT TUAN VOLVOS... ;) ;) ;)


nak aja,tapi jauh tu..... ;)
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline izhar81

  • Marlin
  • *
  • Posts: 871
  • Gender: Male
    • Email
Re: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...
« Reply #41 on: April 03, 2012, 09:11:54 PM »
Siapa tahu tip nak cangkuk belanak kat mulut (kita bila kita tarik mulut dia ikut kita dulu, saya dah try buat, tapi samada belanak itu jadi mati sebab ke dalam sangan, ataupun mulutnya koyak akibat ke luar sangat....

selalu tengok orang kolam ada pakai... tapi tak tahulah cemana mereka buat, kalau aa gambar syok juga....  ;)
Lepaskan ikan itu.....

Offline tenryu

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3877
  • Gender: Male
  • NIK: 019-252 1413
    • Email
Re: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...
« Reply #42 on: April 04, 2012, 11:37:47 AM »
TAMBAHAN SIKIT..

PEMILIHAN MATA JUGA PENTING SEKIRANYA INGIN MENGGUNAKAN UMPAN HIDUP..
SILA PILIH MATA YANG TERASNYA KECIK SIKIT..
TAPI JGN SALAH FAHAM, TERAS JE KECIK TAPI KENA KUAT..

KALAU MATA KAIL TERASNYA TEBAL ATAU BESAR..
UMPAN HIDUP MEMANG AKAN CEPAT MATI..

CONTOH: MATA DAICHI SOI ATAU OWNER ATAU GAMAKATSU..
<--- SCAN SINI UTK FB GROUP & CONTACT NO.

Offline maxpancing

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1102
Re: Cara sangkut umpan udang@ikan hidup...
« Reply #43 on: April 04, 2012, 11:45:59 PM »
Siapa tahu tip nak cangkuk belanak kat mulut (kita bila kita tarik mulut dia ikut kita dulu, saya dah try buat, tapi samada belanak itu jadi mati sebab ke dalam sangan, ataupun mulutnya koyak akibat ke luar sangat....

selalu tengok orang kolam ada pakai... tapi tak tahulah cemana mereka buat, kalau aa gambar syok juga....  ;)
Ini pun saya nak tau.  ;)