Author Topic: bagaimana cara memasang pelampung?  (Read 12389 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline panjang

  • Bilis
  • *
  • Posts: 27
  • Gender: Male
  • saya budak baru belajar :)
    • Email
bagaimana cara memasang pelampung?
« on: January 29, 2009, 12:35:31 PM »
assalamualaikum semua..
saya ni nk memancing siakap..
tp x tau mcm mana cara yg btol utk pasang pelampung..

kpd yg mahir tu tlng la tunjukkan

terima kasih  ;D
location: previously at uitm shah alam
contact no: 0134207010

Offline hataboy

  • Bilis
  • *
  • Posts: 4
    • Email
Re: bagaimana cara memasang pelampung?
« Reply #1 on: June 13, 2010, 02:12:50 PM »
susah2 gantung je kat pin......
perambut bg panjang skit lebih kurang dalam sedepa......


Offline tawau

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 2501
  • Gender: Male
  • 0176057781
Re: bagaimana cara memasang pelampung?
« Reply #2 on: July 23, 2010, 04:45:37 AM »
hataboy ada pengalamankah guna cara tu.......berkesan ke??
0176057781 (SMS ONLY)

Offline k0pi

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2907
  • Gender: Male
  • • Jigging Karat • รักการตกปลา •
Re: bagaimana cara memasang pelampung?
« Reply #3 on: July 23, 2010, 06:00:44 PM »
mancing siakap pakai pelampung...

biasanya guna pelampung yang ada dua cincin - satu atas satu bawah. Ikat je mainline kat ring atas, dan ring bawah masuk perambut - memang selalunya sedepalah (kadang2 lebih kalau mancing tempat dalam). Kalau kat tempat ada arus kuat (tapi tak terlalu kuat), ikatan perambut tu panjang dalam sedepa, tapi kat tengah perambut selit satu snap swivel dan gantung ladung mati kecik (no. 2-3) supaya umpan tak naik ke permukaan.

kalau cara kampung, gunakan beg plastik yang dikembungkan dan diikat pada snap swivel. panjang perambut rekomen sedepa jugalah.

*tak gemar guna pelampung kalau nak mancen sekap... nak baling umpan pegi kat target spot celah-celah reba timbul susah.
• TAKDIRLAAA TU.... PAHAM-PAHAM JELAAA... •
• finessefishingforfun •

Offline tawau

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 2501
  • Gender: Male
  • 0176057781
Re: bagaimana cara memasang pelampung?
« Reply #4 on: July 23, 2010, 09:10:38 PM »
mancing siakap pakai pelampung...

biasanya guna pelampung yang ada dua cincin - satu atas satu bawah. Ikat je mainline kat ring atas, dan ring bawah masuk perambut - memang selalunya sedepalah (kadang2 lebih kalau mancing tempat dalam). Kalau kat tempat ada arus kuat (tapi tak terlalu kuat), ikatan perambut tu panjang dalam sedepa, tapi kat tengah perambut selit satu snap swivel dan gantung ladung mati kecik (no. 2-3) supaya umpan tak naik ke permukaan.

kalau cara kampung, gunakan beg plastik yang dikembungkan dan diikat pada snap swivel. panjang perambut rekomen sedepa jugalah.

*tak gemar guna pelampung kalau nak mancen sekap... nak baling umpan pegi kat target spot celah-celah reba timbul susah.

Terima kasih tuan.......
Memang bernas, tapi kat tempat kolam tu ramai yg guna perambut Y, apa bezanya, adakah jenis ini lebih berkesan atau sama jer..... ??? ??? ???
0176057781 (SMS ONLY)

Offline jat

  • Arowana
  • *
  • Posts: 10169
  • Gender: Male
  • :Pt Klang - Psir Mas:
    • Email
Re: bagaimana cara memasang pelampung?
« Reply #5 on: July 23, 2010, 09:56:10 PM »
Salam,
Ada 3 jenis penggunaan pelampung:

1. pelampung untuk perambut Y - sesuai utk kolam air masin dan di tasik utk toman, kolam air tawar utk pacu.
2. Pelampung untuk perambut lurus - sesuai utk kolam air masin dan memancing udang kolam
3. Pelampung hidup jenis roket yang selalunya digunakan di kolam air tawar yg terlalu luas.

harap dapat membantu.


'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'

Offline tawau

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 2501
  • Gender: Male
  • 0176057781
Re: bagaimana cara memasang pelampung?
« Reply #6 on: July 24, 2010, 04:09:32 AM »
Salam,
Ada 3 jenis penggunaan pelampung:

1. pelampung untuk perambut Y - sesuai utk kolam air masin dan di tasik utk toman, kolam air tawar utk pacu.
2. Pelampung untuk perambut lurus - sesuai utk kolam air masin dan memancing udang kolam
3. Pelampung hidup jenis roket yang selalunya digunakan di kolam air tawar yg terlalu luas.

harap dapat membantu.


Faham2..... ;D
0176057781 (SMS ONLY)