Pancing.Net
July 30, 2014, 06:53:18 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1   Go Down
  Print  
Author Topic: bagaimana cara memasang pelampung?  (Read 9762 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
panjang
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 27


saya budak baru belajar :)


Email
« on: January 29, 2009, 12:35:31 PM »

assalamualaikum semua..
saya ni nk memancing siakap..
tp x tau mcm mana cara yg btol utk pasang pelampung..

kpd yg mahir tu tlng la tunjukkan

terima kasih  Grin
Logged

location: previously at uitm shah alam
contact no: 0134207010
Pancing.Net
« on: January 29, 2009, 12:35:31 PM »

 Logged
hataboy
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 4


Email
« Reply #1 on: June 13, 2010, 02:12:50 PM »

susah2 gantung je kat pin......
perambut bg panjang skit lebih kurang dalam sedepa......

Logged
tawau
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2393


0176057781


« Reply #2 on: July 23, 2010, 04:45:37 AM »

hataboy ada pengalamankah guna cara tu.......berkesan ke??
Logged

0176057781 (SMS ONLY)
k0pi
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2907


• Jigging Karat • รักการตกปลา •


« Reply #3 on: July 23, 2010, 06:00:44 PM »

mancing siakap pakai pelampung...

biasanya guna pelampung yang ada dua cincin - satu atas satu bawah. Ikat je mainline kat ring atas, dan ring bawah masuk perambut - memang selalunya sedepalah (kadang2 lebih kalau mancing tempat dalam). Kalau kat tempat ada arus kuat (tapi tak terlalu kuat), ikatan perambut tu panjang dalam sedepa, tapi kat tengah perambut selit satu snap swivel dan gantung ladung mati kecik (no. 2-3) supaya umpan tak naik ke permukaan.

kalau cara kampung, gunakan beg plastik yang dikembungkan dan diikat pada snap swivel. panjang perambut rekomen sedepa jugalah.

*tak gemar guna pelampung kalau nak mancen sekap... nak baling umpan pegi kat target spot celah-celah reba timbul susah.
Logged

• TAKDIRLAAA TU.... PAHAM-PAHAM JELAAA... •
• finessefishingforfun •
tawau
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2393


0176057781


« Reply #4 on: July 23, 2010, 09:10:38 PM »

mancing siakap pakai pelampung...

biasanya guna pelampung yang ada dua cincin - satu atas satu bawah. Ikat je mainline kat ring atas, dan ring bawah masuk perambut - memang selalunya sedepalah (kadang2 lebih kalau mancing tempat dalam). Kalau kat tempat ada arus kuat (tapi tak terlalu kuat), ikatan perambut tu panjang dalam sedepa, tapi kat tengah perambut selit satu snap swivel dan gantung ladung mati kecik (no. 2-3) supaya umpan tak naik ke permukaan.

kalau cara kampung, gunakan beg plastik yang dikembungkan dan diikat pada snap swivel. panjang perambut rekomen sedepa jugalah.

*tak gemar guna pelampung kalau nak mancen sekap... nak baling umpan pegi kat target spot celah-celah reba timbul susah.

Terima kasih tuan.......
Memang bernas, tapi kat tempat kolam tu ramai yg guna perambut Y, apa bezanya, adakah jenis ini lebih berkesan atau sama jer..... Huh Huh Huh
Logged

0176057781 (SMS ONLY)
jat
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 10143


:Pt Klang - Psir Mas:


Email
« Reply #5 on: July 23, 2010, 09:56:10 PM »

Salam,
Ada 3 jenis penggunaan pelampung:

1. pelampung untuk perambut Y - sesuai utk kolam air masin dan di tasik utk toman, kolam air tawar utk pacu.
2. Pelampung untuk perambut lurus - sesuai utk kolam air masin dan memancing udang kolam
3. Pelampung hidup jenis roket yang selalunya digunakan di kolam air tawar yg terlalu luas.

harap dapat membantu.
Logged



'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'
tawau
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2393


0176057781


« Reply #6 on: July 24, 2010, 04:09:32 AM »

Salam,
Ada 3 jenis penggunaan pelampung:

1. pelampung untuk perambut Y - sesuai utk kolam air masin dan di tasik utk toman, kolam air tawar utk pacu.
2. Pelampung untuk perambut lurus - sesuai utk kolam air masin dan memancing udang kolam
3. Pelampung hidup jenis roket yang selalunya digunakan di kolam air tawar yg terlalu luas.

harap dapat membantu.


Faham2..... Grin
Logged

0176057781 (SMS ONLY)
Pages: 1   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal