Author Topic: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili  (Read 50358 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline ikmalaizat

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 266
  • Gender: Male
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #30 on: October 18, 2010, 09:14:11 AM »
Info mmg amat-amat berguna... kadangkala para pembaca pon tak terpikir akan soalan-soalan yang di kemukakan oleh pembaca lain.. dengan serta merta ia menambahkan ilmu kepada pembaca2 laon,, syabas la ini topik Bro gedd06
:D



terima kasih tuan gedd....info yg sangat berguna...
mengail,memancing,mengail,memancing,mengail,memancing
014-6234673

Offline jejakapemalu

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2423
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #31 on: October 18, 2010, 10:35:20 AM »
10Q Mr gedd06 ;D

lain padang lain belalang................

apa2 pun teknik yang digunakan semuanya hanya untuk menewaskan spesis yang disasarkan......

tiada yang salah atau betul untuk sesuatu perkara janji tidak lari dari niat utama beserta tindakan yang dilakukan bersandarkan ilmu.................




Offline gedd06

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1216
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #32 on: October 19, 2010, 11:47:59 AM »
tawau, maggot,ikmalaizat & JP,
sama..dari perbincangan cam nih..byk membuat otak ligat berfikir dan berkongsi maklumat.
Ikutkan yang btui2 berilmu pasal tenggiri nih adalah Che Wan Amildin. Teknik2 nih pun byk saya ambil dari beliau semasa mengikuti trip2 bersama beliau dan dikongsikan disini.
Ada juga pendapat2 dari saya yang mungkin tidak brapa nak betul, rasa tak betul jgn la ikut..hehehe...dan btui kata2 JP tiada salah dan benar dalam perkara nih..contohnya mata kail J tuh..ada jugak nelayan dan rerakan pakai...dapat jugak tenggiri :)
apapun..saya nak bagi credit pada che wan amildin :)
:) Masih belajar memancing

Offline wonderpets

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3192
  • "apa yang penting KERJASAMA"
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #33 on: October 19, 2010, 12:15:46 PM »
salam'kum

floro carbon brand apa yang diguna?.............kalau pakai tomman tali hantu boleh ke...... :D?....eden nak tanyo lagi nie... ;)
"POIE MANCING"-019.307.0.224-
“Tidak masuk syurga orang yang ada di dalam hatinya (sifat) Takbur (walaupun) sebesar zarah."-----Udara Masuk - Allah Allah Antara - Allah Allah Udara Keluar - Allah Allah Antara - Allah Allah-----

Offline gedd06

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1216
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #34 on: October 19, 2010, 02:34:02 PM »
salam'kum

floro carbon brand apa yang diguna?.............kalau pakai tomman tali hantu boleh ke...... :D?....eden nak tanyo lagi nie... ;)

wsalam...floro 20lbs yg biasa saya guna..brand xzoga yang tahan...saya dah try pakai flouro varivas yang lagi mahal dari xzoga..tapi performance k.o. , slalu putus. xzoga jugak yang tahan.
:) Masih belajar memancing

Offline chukly

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1933
  • Gender: Male
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #35 on: October 19, 2010, 02:47:47 PM »
Gedd... terima kasih byk2 atas tunjuk ajar yg diberikan.... akan dipraktikkan nnti pd 6 & 7 hb nnti.... thumb up  :D :D

Tambahan soklan, kalau pakai braided ni mmg x sesuai ke utk teknik drift ni?....

Offline gedd06

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1216
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #36 on: October 19, 2010, 05:08:49 PM »
seeloknya pakai mainline yang camouflage jugak la...mono jer ada camourflage..cam tali mono daiwa crystal clear. :) kalau nak pakai jugak ..boleh jer tapi pakai la florocaron panjang skit... :)



Gedd... terima kasih byk2 atas tunjuk ajar yg diberikan.... akan dipraktikkan nnti pd 6 & 7 hb nnti.... thumb up  :D :D

Tambahan soklan, kalau pakai braided ni mmg x sesuai ke utk teknik drift ni?....
:) Masih belajar memancing

Offline tegar_no3

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 438
  • Gender: Male
  • never surrender!!
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #37 on: April 07, 2011, 10:45:29 PM »
akhirnya terjawa sudah soalan yang bermain dipikiranku berminggu2 sbln trun ke laut bln april ni...

abg gedd....

utk wire tu...guna yang jenis macam mana???
Harta bukan milikmu, untukmu hanya rezki, terkurang himpun lagi...terlebih memberilahhh...

Offline wonderpets

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3192
  • "apa yang penting KERJASAMA"
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #38 on: April 07, 2011, 10:52:24 PM »
salam'kum

JB tak nak try ke petua nie main kat mersing...heeee.... ;D

wonderpets, jalabelanak, zizou and 0 Guests are viewing this topic.
"POIE MANCING"-019.307.0.224-
“Tidak masuk syurga orang yang ada di dalam hatinya (sifat) Takbur (walaupun) sebesar zarah."-----Udara Masuk - Allah Allah Antara - Allah Allah Udara Keluar - Allah Allah Antara - Allah Allah-----

Offline ajoharis

  • Marlin
  • *
  • Posts: 5431
  • Gender: Male
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #39 on: April 07, 2011, 11:04:18 PM »
kawan nak bertanya juga.....
beza antara todak ngan tenggiri masa hookup....

dah hookup.... karau dalam 5-6 pusingan... tinggal tali aje... mata kail + steel dah ilang...
kenapa .... dan bagaimana nak elakkan...
(drag masa tu sesedap rasa.....tak kuat mungkin dalam 30-40% aje...)

cara cangkuk umpan kat mata kail...
masa berarus...
masa tak berarus...
ikan mati...
ikan idup.....

masa mula2 dia makan....dah nak hookup + hookup...
cara karau.... nak laju ke.... perlahan ke.... tengok ikan.....
jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......

Offline anas

  • Marlin
  • *
  • Posts: 880
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #40 on: April 07, 2011, 11:22:00 PM »
kawan nak bertanya juga.....
beza antara todak ngan tenggiri masa hookup....

dah hookup.... karau dalam 5-6 pusingan... tinggal tali aje... mata kail + steel dah ilang...
kenapa .... dan bagaimana nak elakkan...
(drag masa tu sesedap rasa.....tak kuat mungkin dalam 30-40% aje...)

cara cangkuk umpan kat mata kail...
masa berarus...
masa tak berarus...
ikan mati...
ikan idup.....

masa mula2 dia makan....dah nak hookup + hookup...
cara karau.... nak laju ke.... perlahan ke.... tengok ikan.....

kawan pun nak tau gak macam mana nak cangkuk upan tu

Offline gedd06

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1216
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #41 on: May 24, 2011, 09:33:03 AM »
akhirnya terjawa sudah soalan yang bermain dipikiranku berminggu2 sbln trun ke laut bln april ni...

abg gedd....

utk wire tu...guna yang jenis macam mana???

wire saya guna yang murah jer..guna sabpolo tahan jugak...
:) Masih belajar memancing

Offline gedd06

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1216
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #42 on: May 24, 2011, 10:27:10 AM »
kawan nak bertanya juga.....
beza antara todak ngan tenggiri masa hookup....

dah hookup.... karau dalam 5-6 pusingan... tinggal tali aje... mata kail + steel dah ilang...
kenapa .... dan bagaimana nak elakkan...
(drag masa tu sesedap rasa.....tak kuat mungkin dalam 30-40% aje...)

cara cangkuk umpan kat mata kail...
masa berarus...
masa tak berarus...
ikan mati...
ikan idup.....

masa mula2 dia makan....dah nak hookup + hookup...
cara karau.... nak laju ke.... perlahan ke.... tengok ikan.....

bagi saya kalau dah hookup takda masaalah..cuma jgn karau slow sgt ..tali kena sentiasa tegang....kalau btui2 nak ikan..karau jer takyah pump kalau dapat todak...

1) cangkuk umpan ada arus, dari pangkal mata kail cangkuk ke atas leher ikan dan mata kail di hujung cangkuk pada ekor ikan....

2) dan begitu jugak sebaliknya untuk tak ada arus....ini antaranya untuk mengelakkan ikan menghala ke bot kalau takda arus...dan biasanya kalau takda arus pakai belon ....

3) untuk umpan mati elok guna teknik cangkukan takda arus, tidak kira ada arus atau tidak untuk mengelakkn mulut ikan terngangga.

:) Masih belajar memancing

Offline zach daniel

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2036
  • Gender: Male
  • fishing is my passion
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #43 on: June 24, 2011, 07:06:24 PM »
thx bro..akn sy gunakan setting ni esok d nenasi...

Offline Jimmy Ahmad

  • Marlin
  • *
  • Posts: 506
  • Gender: Male
  • +60133387870
    • Jimmy Ahmad
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #44 on: June 24, 2011, 07:36:25 PM »
Noted... tak dan tgk.. jap lagi tgk lain... "Tanda" dlu...
Aduiyaiii...!

Offline danaubiru

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 374
  • Gender: Male
  • komlot nilai duo boleh
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #45 on: June 28, 2011, 03:21:01 AM »
terbaik2...........boleh di aplicationkan nnt,nice info r brader :) :) :)

Offline mR_o

  • Marlin
  • *
  • Posts: 5628
  • Gender: Male
  • ngail pah ceroh!!..ke guane?
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #46 on: June 28, 2011, 06:15:25 AM »
setup yg boleh diguna pakai utk trip bln 7 ni..=)..tq tuan

Offline gedd06

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1216
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #47 on: July 18, 2011, 04:46:33 PM »
sama2 mR_o , danaubiru , Jimmy Ahmad , zach daniel ..

kalau berkesempatan saya akan updatekan gambar cara cangkukkan ikan umpan .. :)
:) Masih belajar memancing

Offline danaubiru

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 374
  • Gender: Male
  • komlot nilai duo boleh
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #48 on: July 21, 2011, 07:45:49 AM »
update2 jg n x update,kwaaa.... ;D ;D

Offline yuh10

  • Pelata
  • *
  • Posts: 143
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #49 on: July 21, 2011, 08:21:36 AM »
Salam. Terima kasih tuan atas info yang berguna, cuma nak tau "mesti" guna tali mono ke utk mainline? if braided cam mana? tq

Offline gedd06

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1216
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #50 on: July 21, 2011, 04:40:53 PM »
Salam. Terima kasih tuan atas info yang berguna, cuma nak tau "mesti" guna tali mono ke utk mainline? if braided cam mana? tq

selokknya guna tali mono yg camouflage.... :) sbb tenggiri di sedili very sensitif...

ada kes 3 pemancing 2 pakai braided...satu org je pakai mono..dan yg pakai mono tuh saja yg kena.. :) .. tapi semuanya bergantung pada rezeki jugak..kalau dia nak makan...bagi saya ini ikhtiar yg terbaik....

kalau nak pakai braided jugak boleh la..tapi pakai tali floro tuh dalam 15 depa ke...untuk megelakkan tenggiri nampak tali tuh bila nak makan umpan...
:) Masih belajar memancing

Offline gymkhana

  • Marlin
  • *
  • Posts: 4539
  • Gender: Male
  • nett@gymkhana :-)
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #51 on: September 14, 2011, 12:03:17 PM »
ilmu yang baik ni...


nett@gymkhana 012 586 8363

Offline zed

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3794
  • Gender: Male
  • Fishing is an obsession...
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #52 on: November 27, 2011, 11:53:00 PM »
nice info tn geddo ;D ;D nak p sekodeng tenggiri 30/12 ni kat tuas yan. p bln lepas kumpau berdarah :'( :'( kena smng panjng la ye fc ngan braided..
MANCING MANCING JUGAK SOLAT JANGAN DIABAIKAn..0126214495

Born to Fish…Forced to Work!
A bad day of fishing is still better than a good day at the office!



Offline gedd06

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1216
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #53 on: December 17, 2011, 10:48:32 PM »
ok..moga dipermudahkan rezeki. Gud luck....yup seeloknya panjang la fc tuh..
:) Masih belajar memancing

Offline zed

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3794
  • Gender: Male
  • Fishing is an obsession...
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #54 on: December 17, 2011, 11:34:13 PM »
ok..moga dipermudahkan rezeki. Gud luck....yup seeloknya panjang la fc tuh..

kalu mainline braided 40lb leader fc seeloknya brp lb ???
MANCING MANCING JUGAK SOLAT JANGAN DIABAIKAn..0126214495

Born to Fish…Forced to Work!
A bad day of fishing is still better than a good day at the office!



Offline gedd06

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1216
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #55 on: December 21, 2011, 10:03:02 PM »
ok..moga dipermudahkan rezeki. Gud luck....yup seeloknya panjang la fc tuh..

kalu mainline braided 40lb leader fc seeloknya brp lb ???

padanan tak brapa nak kena la kalau pakai fc 20lbs...mainline 40lbs bagi saya dah terlebih besar tapi kalau nak pakai jugak  tak mengapa kalau pakai fc panjang...fc kena la panjang lebih 15 depa atau lebih  untuk mengelakkan tali braided kelihatan dalam lingkungan pandangan tenggiri dari umpan.

Tapi saya tekankan tak galakkan mainline braided dan kalau mono pun 30lbs ke bawah ... Boleh jer kalau malas tukar tali , ikan kengkadang makan jugak..ada jer org dapat jugak tenggiri guna tali braided besar...rezeki bukan kita tentukan...

cuma pendapat saya percentage lebih tinggi kalau guna mono 25 lbs ke bawah yang sedikit halimunan dan disambung fc dalam 7-8 depa ke atas.
:) Masih belajar memancing

Offline gedd06

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1216
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #56 on: December 21, 2011, 10:05:20 PM »
tapi kalau tuas yg tuan nak pergi nih..setahu saya tenggiri sana tak sensitif sgt macam tenggiri sedili...casting pun boleh....pakai tali biasa untuk drift pun dapat.... :).
:) Masih belajar memancing

Offline zed

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3794
  • Gender: Male
  • Fishing is an obsession...
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #57 on: December 22, 2011, 12:33:13 AM »
tapi kalau tuas yg tuan nak pergi nih..setahu saya tenggiri sana tak sensitif sgt macam tenggiri sedili...casting pun boleh....pakai tali biasa untuk drift pun dapat.... :).

semsitif gak..kumpau je 2 kali p.. :'( :'( kalu p lagi mmg nak kena tuka pakai mono 25lb. mono daiwa ok ke ???
MANCING MANCING JUGAK SOLAT JANGAN DIABAIKAn..0126214495

Born to Fish…Forced to Work!
A bad day of fishing is still better than a good day at the office!



Offline gedd06

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1216
    • Email
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #58 on: December 28, 2011, 04:41:00 PM »
tapi kalau tuas yg tuan nak pergi nih..setahu saya tenggiri sana tak sensitif sgt macam tenggiri sedili...casting pun boleh....pakai tali biasa untuk drift pun dapat.... :).

semsitif gak..kumpau je 2 kali p.. :'( :'( kalu p lagi mmg nak kena tuka pakai mono 25lb. mono daiwa ok ke ???

yup...mono daiwa crystal clear yg biasa saya pakai...alhmdllh terbukti la stakat nih..first time p tuas first time guna teknik sedili..alhmdllh 2 kali strike..cuma kelekaan duduk jauh dari pancing, dan satu lagi suh kawan strike kan sbb tgh makan,  dan perambut kabel hanya sejengkal antara asbab ikan tenggiri makan sampai mainline...putus...tuh asbab jer, yg btuinya Allah dah tulis takda rezeki...hehehe....
:) Masih belajar memancing

Offline zed

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3794
  • Gender: Male
  • Fishing is an obsession...
Re: CONTOH SETUP & TEKNIK Pancingan Tenggiri Di Sedili
« Reply #59 on: December 29, 2011, 12:41:34 AM »
tapi kalau tuas yg tuan nak pergi nih..setahu saya tenggiri sana tak sensitif sgt macam tenggiri sedili...casting pun boleh....pakai tali biasa untuk drift pun dapat.... :).

semsitif gak..kumpau je 2 kali p.. :'( :'( kalu p lagi mmg nak kena tuka pakai mono 25lb. mono daiwa ok ke ???

yup...mono daiwa crystal clear yg biasa saya pakai...alhmdllh terbukti la stakat nih..first time p tuas first time guna teknik sedili..alhmdllh 2 kali strike..cuma kelekaan duduk jauh dari pancing, dan satu lagi suh kawan strike kan sbb tgh makan,  dan perambut kabel hanya sejengkal antara asbab ikan tenggiri makan sampai mainline...putus...tuh asbab jer, yg btuinya Allah dah tulis takda rezeki...hehehe....


tau x pa...hehehe ;D ;D
MANCING MANCING JUGAK SOLAT JANGAN DIABAIKAn..0126214495

Born to Fish…Forced to Work!
A bad day of fishing is still better than a good day at the office!