Pancing.Net
October 25, 2014, 12:14:24 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1   Go Down
  Print  
Author Topic: Macam mana nak tengok kalendar air pasang surut??  (Read 5970 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
afiz
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 17511


P.net DUN Klang ... 019-2453593


« on: November 27, 2010, 12:43:27 AM »

Assalamualaikum WBT semua sahabat2 p.net.

aku ada kemusykilan lah, macam mana gaknye nak tgk kalendar air pasang surut?? ade jenis kalender yg tunjuk tarikh+bulan penuh+gambarajah air pasang surut... ada plak tu kalendar ikut tarikh+ masa+ meter air (mcm dlm majalah pancing?)...

lagi satu, apa makna air pasang mati, pasang penuh, surut mati, dan mcm2 lagi istilah aku dgr.. dan yg penting mcmana kita nak tau air cantik berdasarkan kalendar ISLAM yekk??

tq semua... Grin
Logged

nak marah, marah la.. saya apa hal??
Pancing.Net
« on: November 27, 2010, 12:43:27 AM »

 Logged
aNgLerMy
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 2754



Email
« Reply #1 on: November 27, 2010, 11:53:42 AM »

Assalamualaikum WBT semua sahabat2 p.net.

aku ada kemusykilan lah, macam mana gaknye nak tgk kalendar air pasang surut?? ade jenis kalender yg tunjuk tarikh+bulan penuh+gambarajah air pasang surut... ada plak tu kalendar ikut tarikh+ masa+ meter air (mcm dlm majalah pancing?)...

lagi satu, apa makna air pasang mati, pasang penuh, surut mati, dan mcm2 lagi istilah aku dgr.. dan yg penting mcmana kita nak tau air cantik berdasarkan kalendar ISLAM yekk??

tq semua... Grin

teman cuba jwb ckit2 yer...bkn tau sgt pun cuma kalo ade silap sile betulkan sbb teman pun main redah je...hehehe

Bulan penuh, selalu dikaitkan dgn 14 atau 15 bln Islam dimana air laut pada masa ini adalah pasang besar dan arus laju terutama di Selat Melaka...

Meter air , terdapat 2kali air pasang surut dlm tempoh 24jam...dimana catatan meter yg lebih rendah menunjukkan max. air surut dan catatan meter yg lebih tggi tuh max. air pasang...

cth : pada (12.12.09 2.15am 0.9m - surut,6.30am 2.9m- pasang  ) & ( 18/12/09 3am 1.7m, 8am 2.3m)
 
kalo dibandingkan 12/12 dgn 18/12...12/12 merupakan air laju dan air pasangnye lebih besar dr 18/12...air laju selalu dikaitkan dgn perubahan pasang surut yg tggi...Mcm mane nk tau Huh 12/12 02.9m - 0.9m = 2meter manakala 18/12 2.3m - 1.7m = 0.6mtr perbezaan inilh yg menjadi pedoman pada kita dimana air perlahan/slow di lihat pada perbezaan meter yg lebih rendah ( pasang surut mtr rendah )...

Pasang penuh, pada saya max. ketinggian paras air.

Pasang mati, tempoh dimana apabila air pada paras max. akan bergerak turun semula...tempoh ini tidak lama apabila air mula akan surut atau turun kembali...air yg mulai surut dipanggil bunga surut...

Surut mati, paras air turun paling rendah...

Mengikut kalendar Islam pula...14 - 16 Islam merujuk kepada air paling laju bln terang & 29 - 1 Islam air paling laju bln gelap...jadi kesusuain memancing biasanya bkn pada tempoh air mati tegak atau pun air terlalu laju....ianya harus mempunyai harus...pada kebiasaannya air 5,6,7,8  atau 18,19,20dipilih...air nih di gelar menorong turun...atau air laju nak ke perlahan...atau air sorong naik dr 11,12,13 atau 21,22,23 Islam namun selepas Tsunami 2006 pergerakan arus susah utk di duga terutama Perairan Selat Melaka...ade kalanya keadaan air tersasar dr ramalan kita...keadaan arus memainkan peranan penting namun di sebelah pantai timur pasang surut ini tidak mempengerahi sgt keadaan arus...Ada yg suka memancing pada arus laju sbb ikan besar2 yg makan...ikan kecil2 tidak akan mengganggu umpan dan ikan berlindung di karang,lubang atau kapal....manakala air mati ikan akan bergerak bebas  dan umpan selalu dinggau ikan2 kecil...jadi kesusain memancing HANYALAH bergantung kpd spot2 mainan Tekong....

p/s : kalo ade salah info harap maaf & betulkan maklumlah saya pun baru belajar...
Logged

 
 "Memancing Biar Sampai Termuntah"
http://utaraanglers.com
afiz
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 17511


P.net DUN Klang ... 019-2453593


« Reply #2 on: November 27, 2010, 02:31:00 PM »

ohhh... tq atas info tuan, kurang2nya saya ada pedoman sikit
Logged

nak marah, marah la.. saya apa hal??
pemancingsepi
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1187



Email
« Reply #3 on: November 27, 2010, 06:37:34 PM »

terima kasih juga dari saya... saya pong dapat menumpang nengok... informasi yg baik... terima kasih sekali lagi kepada tuan2
Logged

membaca untuk mengetahui dan bertanya untuk memahami
afiz
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 17511


P.net DUN Klang ... 019-2453593


« Reply #4 on: November 28, 2010, 09:22:14 PM »

terima kasih juga dari saya... saya pong dapat menumpang nengok... informasi yg baik... terima kasih sekali lagi kepada tuan2
yg baik jadikan teladan, yg buruk jadikan tukun tiruan...
Logged

nak marah, marah la.. saya apa hal??
kusniawan
Tenggiri
*
Offline Offline

Posts: 241


« Reply #5 on: November 29, 2010, 11:55:58 AM »

terimakasih atas info..
apa pun..tarikh dah betul...senjata dah lengkap..
yg terakhir ialah rezeki semua dari Allah..
redha dengan apa yg diberi...
Logged

Ikan dan manusia adalah makhluk, marilah sembah Khaliq (Allah Maha Pencipta)
afiz
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 17511


P.net DUN Klang ... 019-2453593


« Reply #6 on: November 29, 2010, 05:09:58 PM »

terimakasih atas info..
apa pun..tarikh dah betul...senjata dah lengkap..
yg terakhir ialah rezeki semua dari Allah..
redha dengan apa yg diberi...

itu yg paling utama
Logged

nak marah, marah la.. saya apa hal??
aNgLerMy
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 2754



Email
« Reply #7 on: November 30, 2010, 09:34:23 AM »

terimakasih atas info..
apa pun..tarikh dah betul...senjata dah lengkap..
yg terakhir ialah rezeki semua dari Allah..
redha dengan apa yg diberi...

itu yg paling utama

Selain usaha & redha je...teknik kena betul...Infomasi pemakanan, camne nak jerat ikan...bila time ikan makan...diet paling suka...iskhhh...mcm2 gak la....hehehe...atas kertas panduan air leh jd pedoman namun edoman paling berkesan adalah tekong kerna tempat yg die bawak kita tempat mainannye selalu...yg terbaik bile tgk carta air tgk lah apa kata tekong pulak...hehehe
Logged

 
 "Memancing Biar Sampai Termuntah"
http://utaraanglers.com
afiz
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 17511


P.net DUN Klang ... 019-2453593


« Reply #8 on: November 30, 2010, 11:58:19 AM »

saya setuju dgn Tuan anglermy, baik tanye tekong utk lebih hasil yg success Grin
Logged

nak marah, marah la.. saya apa hal??
Pages: 1   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal