Pancing.Net
December 18, 2014, 01:57:23 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1   Go Down
  Print  
Author Topic: Sikap/Cara Ikan menyambar Umpan  (Read 8241 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
sheikh faqar
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2712



Email
« on: December 23, 2010, 09:48:58 PM »

Salam sejahtera dan selamat berforum.

Sebagai seorang yang masih baru dalam mengenal ikan dan memancing ikan, saya sering membazirkan wang mencuba spesis-spesis yang di sukai org. Sering juga bertanya jenis kail yg sesuai, perambut dan cara sesuatu spesis itu menyentap umpan yang dipertaruhkan.

Untuk kolam air masin ni, saya langsung tak mengetahui sama ada umpan sudah dimakan ikan atau tidak sehinggalah saya belajar dan mencubanya sendiri. Ada sekali tu saya di ajak kaki kerapu dan jenahak ni pi mancing kat kolam tak berapa mahal di klang. Menurut kata mereka cara spesis2 ikan kolam ni makan berbeza2.

Ni yang suka main bottom mcm saya ler -
Kaci : Makan terus henjut... - lepaskan tali agak2 semeter dua, ketatkan drag sembat...
Siakap : Tup Tup.. - lepaskan tali... jalan sikit.. tegangkan tali... jalan lagi sikit.. sembat.. (lebih kurang gitu ler)
Jenahak : Makan sambil jalan - lepaskan tali lama sikit.. sampai dia henjut baru sembat... (katanya la tak tau la ye ke tak..)
Kerapu : Ketuk (rasa mcm rod kena ketuk) : lepaskan tali lama.. tarik pelan-pelan.. dia melawan je.. sembat rod kadar sederhana ~~~  putus!!(masuk palong katanya)

Ikan lain tak sempat nak belajar lagi... kalau tau gaya2 tabiat cara pemakanannya sila lah kongsi juga.

Tapi!! Pengalaman sendiri dari kisah di atas adalah
Kaci (kot) : Makan terus henjut - tak sempat bukak tali dah terlepas... laju gila... sebab selalu time gulung baru dia nyentap...
Siakap (kot) : Tup Tup - lepas tali agak2 baru nak sembat... dia luahkan balik. Susah nak rasa tup-tup tu sbb tk berapa kuat.
Jenahak (kot) :Makan sambil jalan menuju ke tepi - gulung sikit2 sampai dia nak start pecut... sembat... (sambil mintak tangguk) pam sekali dua.. lucut... guna mata kecik la pulak... hahaha...
Kerapu (kot) : Ketuk (rasa sengal kt jari kecik) exited dah ni... baik punya kerapu tu nak masuk port bawah pump... sembat kadar sederhana tak berapa reti... tarik punya tarik.. naik balik belanak dah pecah mata... hampeh...

Pendek kata dalam 2 minggu ni.. tak pernah naik sekor pun lagi....
Logged

Don't Blame People for DISAPPOINTING you.. BLAME yourself for EXPECTING to much
Pancing.Net
« on: December 23, 2010, 09:48:58 PM »

 Logged
sheikh faqar
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2712



Email
« Reply #1 on: December 23, 2010, 09:51:01 PM »

Pelampung dgn casting selalunya fail manjang... jadi elok ler memancing ala2 malas ni... boleh menung tak pun tido
Logged

Don't Blame People for DISAPPOINTING you.. BLAME yourself for EXPECTING to much
zizou
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1919


jom casting n fly..jb area.0123059276


Email
« Reply #2 on: December 23, 2010, 09:53:15 PM »

xpe..kite tgu kwn2 kite bg pendapat..kwn ni da lm sgt x membottom..lebih2 lg mancing kolam bayar ni..kalo kolam terbiar tu mmg salu la..biasanya casting je..
Logged
chekob_senjoh
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1197


▐▐▐▐▐▐▐▐▐▐▐▐


Email
« Reply #3 on: January 03, 2011, 11:08:06 PM »

tuan untung 2mggu xdpt..sy dah sbulan lebih... Cry
tup-tup..tap-tap..ketok2 ke...tu dah dikira bonus.. Grin
Logged

THE BEWOK'S RIAM'S GROUP ♂-0132669014™

Yang jauh P.NET dekatkan..Yang dekat P.NET rapatkan..Yang rapat P.NET mesra2kan...
PANCING.NET da BEST..!!!
hairol anuar
Pelata
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 131



« Reply #4 on: January 04, 2011, 12:19:23 AM »

Salam semua....
Sy pon baru jer blaja mancing kolam air masin nih,baru 5kali mancing kolam air masin ni,cume sekali je balik tgn kosong,lagi 4 kali mmg puas hati,ade tuh dpt 2 ekor trus....sy main bottom jer..sekali je dpt siakap main casting...
Pada sy ikan air masin nih makan umpan mmg ganas..klu x di jaga pancing tuh,alamat nye terjun kolam lah....semua yg sy dpt dia mkn trus bwk lari dan sy trus sembat...x sempat nak menjangka ikan ape yg mkn....
Logged
Akhil Fateh
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 18638


WhatsApp/Telegram : 018-9460446


Email
« Reply #5 on: January 04, 2011, 03:12:46 AM »

betul tu bro... Grin
Logged
hairol anuar
Pelata
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 131



« Reply #6 on: January 04, 2011, 03:49:55 AM »

betul tu bro... Grin

I LIKEEEEEEEE  Cool Cool Cool
Logged
teinmomo
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 10856


"love it learn it "


Email
« Reply #7 on: January 24, 2011, 02:54:31 PM »

Salam semua....
Sy pon baru jer blaja mancing kolam air masin nih,baru 5kali mancing kolam air masin ni,cume sekali je balik tgn kosong,lagi 4 kali mmg puas hati,ade tuh dpt 2 ekor trus....sy main bottom jer..sekali je dpt siakap main casting...
Pada sy ikan air masin nih makan umpan mmg ganas..klu x di jaga pancing tuh,alamat nye terjun kolam lah....semua yg sy dpt dia mkn trus bwk lari dan sy trus sembat...x sempat nak menjangka ikan ape yg mkn....

drag mmg kena longgar la nih.......
Logged



STONE07
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 468



« Reply #8 on: January 24, 2011, 10:00:34 PM »

Salam semua....
Sy pon baru jer blaja mancing kolam air masin nih,baru 5kali mancing kolam air masin ni,cume sekali je balik tgn kosong,lagi 4 kali mmg puas hati,ade tuh dpt 2 ekor trus....sy main bottom jer..sekali je dpt siakap main casting...
Pada sy ikan air masin nih makan umpan mmg ganas..klu x di jaga pancing tuh,alamat nye terjun kolam lah....semua yg sy dpt dia mkn trus bwk lari dan sy trus sembat...x sempat nak menjangka ikan ape yg mkn....
pengalaman ni pernah jd kat saya,joran masuk kolam di kerjakan dek MJ.cr dia makan memang ganas  lg brutal.nasib bk joran tersangkut kat pancing satu mat cina ni.dgn baik hati dia panggil saya ' u punya pancing ada sama saya ikan pun ada wooo' gitu le bunyi nye.so moral of the story lau membottem longgarkan lha skit drag gear kekili.
Logged
STONE07
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 468



« Reply #9 on: January 24, 2011, 10:09:23 PM »

Salam semua....
Sy pon baru jer blaja mancing kolam air masin nih,baru 5kali mancing kolam air masin ni,cume sekali je balik tgn kosong,lagi 4 kali mmg puas hati,ade tuh dpt 2 ekor trus....sy main bottom jer..sekali je dpt siakap main casting...
Pada sy ikan air masin nih makan umpan mmg ganas..klu x di jaga pancing tuh,alamat nye terjun kolam lah....semua yg sy dpt dia mkn trus bwk lari dan sy trus sembat...x sempat nak menjangka ikan ape yg mkn....

pengalaman ni pernah jd kat saya,joran masuk kolam di kerjakan dek MJ.cr dia makan memang ganas  lg brutal.nasib bk joran tersangkut kat pancing satu mat cina ni.dgn baik hati dia panggil saya ' u punya pancing ada sama saya ikan pun ada wooo' gitu le bunyi nye.so moral of the story lau membottem longgarkan lha skit drag gear kekili.


ni lah MJ yg telah menyebabkan joran dan reel sy mandi air kolam tanpa rela Grin Grin Grin
Logged
mR_o
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5628


ngail pah ceroh!!..ke guane?

syukryz@yahoo.com
Email
« Reply #10 on: January 24, 2011, 10:17:13 PM »

MJ yg nakal..mencilok joran tuan stone..hehehe
Logged

STONE07
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 468



« Reply #11 on: January 24, 2011, 10:22:23 PM »

MJ yg nakal..mencilok joran tuan stone..hehehe

memang spesis nakal A.K.A pencuri umpan profesional...nasib bk tak lebur reel abu salty stage sy.. Grin Grin
Logged
komenz
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 44



Email
« Reply #12 on: January 25, 2011, 10:58:16 AM »

tuan untung 2mggu xdpt..sy dah sbulan lebih... Cry
tup-tup..tap-tap..ketok2 ke...tu dah dikira bonus.. Grin
same lh kita..dok plak sebelah otai mcm2 cite dok sembang dapat tu dapat nie..mcm2 petua die kasi.. dr casting- pelampung - bottom..last2 balik tangan kosong aje Grin Grin
Logged
STONE07
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 468



« Reply #13 on: January 25, 2011, 11:01:34 AM »

blm ada rezeki la tu sabo yop..
Logged
berudu
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 21265


Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka


Email
« Reply #14 on: January 25, 2011, 11:08:32 AM »

Hehehehe..... Step 1 learning how to fishing Grin Grin Grin Grin
I like this thread Wink
Bump.......................
Logged

Ayuhak mancing     DAIL
 
STONE07
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 468



« Reply #15 on: January 25, 2011, 03:12:46 PM »

dah banyak kolam saya pg dok cr MJ cuma 1 kolam je yang buat saya tak phm cr MJ makan umpan.kat kolam desa kemuning, cr Mj mkn umpat amat berbeza dgn yg lain.Ada tak angler yg dah biasa hook up MJ kat kolam ni bg penerangan.dah byk kl try tp masih tak berhasil...help..help
Logged
jat
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 10149


:Pt Klang - Psir Mas:


Email
« Reply #16 on: January 25, 2011, 03:32:30 PM »

MJ, mana2 kolam pun bila makan je terus rempit.. Grin
kalau umpan kita bersaiz besar tu yg susah sikit..kalau guna umpan kecik2 tu rembat je terus.. Cheesy Cheesy
Logged



'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'
STONE07
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 468



« Reply #17 on: January 26, 2011, 09:04:12 PM »

MJ, mana2 kolam pun bila makan je terus rempit.. Grin
kalau umpan kita bersaiz besar tu yg susah sikit..kalau guna umpan kecik2 tu rembat je terus.. Cheesy Cheesy
tq tn jat akn di praktikkan pd games 30hb ni Grin Grin Grin
Logged
bender
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 35



« Reply #18 on: February 20, 2011, 06:20:12 PM »

mmg susah nak bace sikap ikan nih...semuanyer berbeze huh
Logged
STONE07
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 468



« Reply #19 on: February 20, 2011, 07:55:02 PM »

mmg susah nak bace sikap ikan nih...semuanyer berbeze huh
yap mungkin disebabkan faktor air yg berbeza tahap kemasinan.apa yg saya perhatikan MJ yg mendiami kolam aor yg jernih lebih cenderung merempit terus umpan berbanding dengan air yg agak keruh.
Logged
quadice
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 596


~if eye can kill, u already die ~


Email
« Reply #20 on: November 02, 2011, 09:42:21 PM »

siakap kalo xsilap dia makan dulu then dia luah balik.....
Logged

god like
wan82
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2437


« Reply #21 on: November 14, 2011, 02:46:09 PM »

good info...

otai2..sila tokok tambah disini... Cheesy Cheesy Cheesy
semoga memberi manfaat pada org lain...
Logged

"BARANG PANCING MESTI GEMPAQ,
IKAN NAIK KE TAK BLAKANG KIRA,"
"JAGA KESELAMATAN,TOLEH KIRI TOLEH KANAN,
KLU HATI BERAT JGN G MANCING"
JGN DOK BELI BARANG PANCING MAHAL JER,
TP ANAK BINI X MKN,UTAMAKAN KELUARGA,
SEMAKIN HARI SEMAKIN SYG"
sheikh faqar
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2712



Email
« Reply #22 on: March 17, 2012, 03:21:17 PM »

ayoyo.. banyak sudah reply rupanya... ni la akibatnya kalau semua nak tau last2 lupa nk fokus topik mana..

Lepas join pnet ni.. mcm2 gak gaya pemancingan yg dah belajar dan tau.. bila dah tau sikit2 pasal umpan.. mula ler ngetes manjang.. sampai lupa diri.. hehehe...

saya tetap tak berapa serasi dengan teknik memancing yang lain-lain selain membotom je.. sebab tu lebih gemar mancing ikan yg dah kenal pasti, bila makan je rempit. Bila pergi memancing dengan otai-otai, tengok rod mcm tak bergerak... tetiba je dia sembat.. tau-tau naik ikan.. ishk... pening gak tu.. kecekapan tak sampai tahap tu lagi...

Sampai letih dah nak praktis pejajaran memancing ni.. labuhkan umpan sampai kedasar.. tunggu je la sampai rod tu kena henjut.. dapat rezeki tak dapat.. dari lagi...
Logged

Don't Blame People for DISAPPOINTING you.. BLAME yourself for EXPECTING to much
cengkih
Pelata
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 135



Email
« Reply #23 on: May 09, 2012, 05:01:17 AM »

Memang berbeza kerana bentuk mulut  /gigi pun dah lain. Gigi banyak dan halus macam pak apu(kerapu) dia kemam/crush dulu. Siakap yang takder gigi kena merempit. Jenahak kemam dan rempit.

Orang lama kata kalau ikan mengeduut/mengeduup biar sampai kali ke tiga baru hood. Tapi yang terbaik ialah bila dah dimakan, tegangkan tali, angkat joran  agak vertikal. Bila tali ditarik trus bagi tali/ikut  dengan merendahkan hujung joran, diikuti dengan membalas/hood. Drag loose sikit takpa. caranya tahan spool dengan tapak tangan yang lagi sebelah. Ini menyelamatkan dari gigi gear haus. Kalau pancin kat mulut tukun/kolong, jangan hood dulu, sebaliknya bila hujung joran dah direndahkan kerana mengikut tarikan, tahan spool dan lari mengundur ke belakang /tepi sepantas mungkin, (ni dinamakan seret) agak ikan dah kluar dari kawasan bahaya baru balas hood!

Semoga berjaya.
Logged

Aku berlindung kepadamu darimu kerana aku darimu dan kembali kepadamu
BambooShark
Jemuduk
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 186


-> = 0 1 7 3 2 6 5 1 3 6 = (Awal Syah)


WWW Email
« Reply #24 on: May 09, 2012, 05:18:15 AM »

kalo sy lak , tak kira ikan , kalo ujung joran ataw straw (indicator) bergerak-gerak 2 kali , sentap dgn sederhana . pastuh kumpau .. preeennnnggg!!!  Tongue
Logged

Pages: 1   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal