Pancing.Net
October 24, 2014, 11:22:55 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1   Go Down
  Print  
Author Topic: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta  (Read 2878 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Akhil Fateh
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 18612


WhatsApp/Telegram : 018-9460446


Email
« on: January 07, 2011, 12:41:37 AM »

Ikan Seberat 342 Kilogram Dibeli Usahawan Hong Kong


TOKYO: Seekor tuna biru gergasi mencacat jualan rekod bernilai 32.49 juta yen atau hampir AS$396,000 (RM1.22 juta) dalam lelongan pertama tahun ini di pasar borong ikan terbesar dunia di sini, semalam.

Harga bagi ikan tuna seberat 342 kilogram itu mengalahkan rekod sebelumnya dicatat pada 2001 apabila ikan seberat 202 kilogram dijual dengan harga 20.2 juta yen (RM754,653), kata jurucakap pasar Tsukiji. “Ia adalah seekor ikan yang amat besar,” kata pegawai Yutaka Hasegawa.

“Namun kami semua amat terkejut dengan harganya.” Ikan tuna gergasi itu dibeli dan dikongsi oleh pasangan sama yang memenangi bidaan untuk ikan paling berat tahun lalu, pemilik Kyubey, sebuah restoran sushi terkenal di daerah Ginza di sini dan Itamae Sushi, sebuah rangkaian restoran sushi kasual berpusat di Hong Kong.

Media mengerumuni usahawan Hong Kong, Ricky Cheng selepas kemenangannya yang menggambarkan populariti semakin bertambah peminat sushi di seluruh dunia terutama di Asia.

“Saya amat gementar apabila tiba di Tokyo semalam, namun saya kini lega,” katanya selepas lelongan yang bermula sejurus selepas jam lima pagi.

Tuna biru gergasi itu, yang ditangkap di luar pantai utara Jepun adalah antara 538 ekor yang dipunggah dari seluruh dunia untuk lelongan semalam. Harga rekod itu memberi gambaran bahawa ia mencatat harga 95,000 yen (RM3,549) sekilogram.

Jepun adalah pengguna terbesar makanan laut dunia dengan penduduknya memakan 80 peratus daripada ikan tuna biru Atlantik dan Pasifik yang ditangkap. Dua spesies tuna itu adalah yang paling digemari di kalangan penggemar sushi...AP

Sumber dari Berita Harian 06/01/2011.
Copyright=AbangSayang Smiley
Logged
Pancing.Net
« on: January 07, 2011, 12:41:37 AM »

 Logged
Akhil Fateh
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 18612


WhatsApp/Telegram : 018-9460446


Email
« Reply #1 on: January 07, 2011, 12:46:01 AM »

kalau dia sanggup beli dgn harga tu maknanya keuntungan dijual berupakan sushi tentulah lebih besar lagi... Smiley
berani betul mereka menjalankan perniagaan...patutla mereka maju ke depan... Cheesy
Logged
k0pi
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2907


• Jigging Karat • รักการตกปลา •


« Reply #2 on: January 07, 2011, 01:35:35 AM »

kalu tengok berita ni...

suko kalu jadi penternak ikan, bolo sampai bosar gedabak, ekspot poie pasar kat Jepun... tapi ikan apo diorang demand yang kito buleh bolo kat sini?
Logged

• TAKDIRLAAA TU.... PAHAM-PAHAM JELAAA... •
• finessefishingforfun •
berudu
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 21265


Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka


Email
« Reply #3 on: January 07, 2011, 02:17:41 AM »

Pasal nama diaorang dah terkenal sebab membeli ikan termahal tu, jadi orang yang nak makan pun x kisah nak bayar ngan harga berapa pun utk sushi diaorang. Bayangkan sushi termahal diaorang yang mencecah RM1200 ringgit pun ada orang nak makan.... kira memakannya menjadi satu kebanggaan dan kepuasan yang luar biasa Wink
Logged

Ayuhak mancing     DAIL
 
Akhil Fateh
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 18612


WhatsApp/Telegram : 018-9460446


Email
« Reply #4 on: January 07, 2011, 02:25:53 AM »

RM1200..... Shocked Shocked
kalau teman dah tak sanggup....tapi betul kata mike tu brudu...
orang yg kaya dan duit banyak ni memang pentingkan kepuasan....
bila dah puas barulah mereka bangga.... Undecided
Logged
berudu
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 21265


Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka


Email
« Reply #5 on: January 07, 2011, 02:35:50 AM »

RM1200..... Shocked Shocked
kalau teman dah tak sanggup....tapi betul kata mike tu brudu...
orang yg kaya dan duit banyak ni memang pentingkan kepuasan....
bila dah puas barulah mereka bangga.... Undecided

hehehe... bayangkan ikan tu seberat 202kg-20kg(utk tulang)=180kg
lepas tu diaorang potong daging tu besar ibujari kaki... adalah 10gm kot seketul...
adalah dia punya untung kasar RM20juta lagi.... huhuhu Shocked Shocked Shocked
Logged

Ayuhak mancing     DAIL
 
Akhil Fateh
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 18612


WhatsApp/Telegram : 018-9460446


Email
« Reply #6 on: January 07, 2011, 02:41:07 AM »

baru jer teman nak perkiraan macam tu,mike dah post dulu lg.hehehehe... Grin

memang untung 20kali ganda la.... Cheesy
Logged
berudu
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 21265


Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka


Email
« Reply #7 on: January 07, 2011, 02:44:05 AM »

baru jer teman nak perkiraan macam tu,mike dah post dulu lg.hehehehe... Grin

memang untung 20kali ganda la.... Cheesy

Bayo sewa kedai pun lepas yeop... Grin Grin Grin
Logged

Ayuhak mancing     DAIL
 
Akhil Fateh
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 18612


WhatsApp/Telegram : 018-9460446


Email
« Reply #8 on: January 07, 2011, 02:55:00 AM »

baru jer teman nak perkiraan macam tu,mike dah post dulu lg.hehehehe... Grin

memang untung 20kali ganda la.... Cheesy

Bayo sewa kedai pun lepas yeop... Grin Grin Grin
memangler lepas bro...kalu temanla,teman nak beli kolam SEALION tu... Grin
leh jemput ahli pnet tiap2 minggu datang ngail...yuran bulanan rm50 teman kenakan....
dalam seminggu 1 hari jer teman buka....maknanya sebulan 4 kali jer ahli pnet leh mancing situ.... Grin Grin Grin
angan2 jer yob....
Logged
berudu
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 21265


Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka


Email
« Reply #9 on: January 07, 2011, 03:02:56 AM »

 Cry Cry Cry teman doakan angan2mu jadi kenyataan Wink
Logged

Ayuhak mancing     DAIL
 
manba_nkk
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Posts: 17859



« Reply #10 on: January 07, 2011, 08:00:15 AM »

baru jer teman nak perkiraan macam tu,mike dah post dulu lg.hehehehe... Grin

memang untung 20kali ganda la.... Cheesy

Bayo sewa kedai pun lepas yeop... Grin Grin Grin
memangler lepas bro...kalu temanla,teman nak beli kolam SEALION tu... Grin
leh jemput ahli pnet tiap2 minggu datang ngail...yuran bulanan rm50 teman kenakan....
dalam seminggu 1 hari jer teman buka....maknanya sebulan 4 kali jer ahli pnet leh mancing situ.... Grin Grin Grin
angan2 jer yob....

Bila agaknya ? Tongue Tongue
Logged

takda peduli, hentam saja
deviljinz
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 5224



Email
« Reply #11 on: January 07, 2011, 11:14:04 AM »

RM1200..... Shocked Shocked
kalau teman dah tak sanggup....tapi betul kata mike tu brudu...
orang yg kaya dan duit banyak ni memang pentingkan kepuasan....
bila dah puas barulah mereka bangga.... Undecided


bleh beli mesin bangla ekkk ngan rege tu... Roll Eyes
Logged

not chinese, indian nor malay but i'm malaysian...
012-6281937 mau pancing kat area Melaka sila call....laut,pantai,muara janji dapat mancing... hibernate time!!! RETIRED from forum.....
Pak_Ku
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 669


sontoyo
WWW Email
« Reply #12 on: January 07, 2011, 11:24:55 AM »

klu la org jepun ni nak ikan gelama ngan ikan duri buat shushi kan bagus...senang skit aku dpt duit byk2... Grin
Logged

PEACE UPON U ALL
berudu
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 21265


Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka


Email
« Reply #13 on: January 07, 2011, 12:01:11 PM »

klu la org jepun ni nak ikan gelama ngan ikan duri buat shushi kan bagus...senang skit aku dpt duit byk2... Grin
dia x mau gelama kat cni, gelama kita kocik2.... dia nak yang bosa2 cam golama australia nun Smiley Smiley Smiley Sapo yang rugi? kito jugak.... sebab gelama 2-3 jari pun angkat bwk balik Grin Grin Grin
Logged

Ayuhak mancing     DAIL
 
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34766



Email
« Reply #14 on: January 07, 2011, 05:30:37 PM »

doniaa.. doniaaaa.. Roll Eyes Roll Eyes Roll Eyes Grin Grin Grin
Logged
ijat
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 443


izfi_1987
Email
« Reply #15 on: January 07, 2011, 05:53:43 PM »

ikan besar2 ni mcm tak sedap je daging dia.. hehe
Logged

joran itu lurus.. joran itu lurus.. joran itu lurus.. tapi kalo dia dah bengkok.. xde geng nak mancing?? ajak la daku ~0133130410~
gero5217
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2686


name:azrul panggil jer gero


Email
« Reply #16 on: January 08, 2011, 04:01:39 AM »

diorg buat sushi ......makanan asasi org jepun......klu kita x sedap ler..... Cheesy
Logged

h/p:019 2651045

lesen mancing:2minggu sekali,pegi mlm,esk mlm balik.......
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34766



Email
« Reply #17 on: January 08, 2011, 11:43:43 AM »

iyeee juge Roll Eyes Roll Eyes Roll Eyes Grin Grin Grin
diorg buat sushi ......makanan asasi org jepun......klu kita x sedap ler..... Cheesy
Logged
Akhil Fateh
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 18612


WhatsApp/Telegram : 018-9460446


Email
« Reply #18 on: January 09, 2011, 12:18:23 AM »

ikan besar2 ni mcm tak sedap je daging dia.. hehe
ikan besor tak sedap tapi ayam besor sedapla.... Cheesy Cheesy Cheesy
Logged
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34766



Email
« Reply #19 on: January 09, 2011, 10:32:03 AM »

emmmmmmm Roll Eyes Roll Eyes Roll Eyes memang sodapppp Cheesy Cheesy Cheesy pandai AS Wink Wink Wink
ikan besar2 ni mcm tak sedap je daging dia.. hehe
ikan besor tak sedap tapi ayam besor sedapla.... Cheesy Cheesy Cheesy
Logged
SIRwahyu
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 1558



« Reply #20 on: January 09, 2011, 04:20:28 PM »

fuuuuh mahalnya
Logged

call/sms 017 5988867
Ready for fishing anytime. Preferable area utara. Kedah n Perlis. Jangan malu jangan segan. JOM KOMPLOT MANCING!
Akhil Fateh
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 18612


WhatsApp/Telegram : 018-9460446


Email
« Reply #21 on: January 09, 2011, 04:40:34 PM »

emmmmmmm Roll Eyes Roll Eyes Roll Eyes memang sodapppp Cheesy Cheesy Cheesy pandai AS Wink Wink Wink
ikan besar2 ni mcm tak sedap je daging dia.. hehe
ikan besor tak sedap tapi ayam besor sedapla.... Cheesy Cheesy Cheesy
Tongue Tongue Tongue
Logged
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34766



Email
« Reply #22 on: January 10, 2011, 12:12:11 AM »

 Cheesy Cheesy Cheesy
emmmmmmm Roll Eyes Roll Eyes Roll Eyes memang sodapppp Cheesy Cheesy Cheesy pandai AS Wink Wink Wink
ikan besar2 ni mcm tak sedap je daging dia.. hehe
ikan besor tak sedap tapi ayam besor sedapla.... Cheesy Cheesy Cheesy
Tongue Tongue Tongue
Logged
teinmomo
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 10856


"love it learn it "


Email
« Reply #23 on: February 10, 2011, 12:38:37 PM »

kalu tengok berita ni...

suko kalu jadi penternak ikan, bolo sampai bosar gedabak, ekspot poie pasar kat Jepun... tapi ikan apo diorang demand yang kito buleh bolo kat sini?

ermmmm Roll Eyes
Logged



komenz
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 44



Email
« Reply #24 on: February 25, 2011, 03:15:49 PM »

klu la org jepun ni nak ikan gelama ngan ikan duri buat shushi kan bagus...senang skit aku dpt duit byk2... Grin

sesirat tu wat shusi lg best.. liat semacam jer Grin Grin Grin
Logged
Akhil Fateh
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 18612


WhatsApp/Telegram : 018-9460446


Email
« Reply #25 on: March 28, 2011, 11:40:22 AM »

klu la org jepun ni nak ikan gelama ngan ikan duri buat shushi kan bagus...senang skit aku dpt duit byk2... Grin

sesirat tu wat shusi lg best.. liat semacam jer Grin Grin Grin
sesirat tu beracunkan?
Logged
Pages: 1   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal