Author Topic: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta  (Read 3825 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Akhil Fateh

  • Arowana
  • *
  • Posts: 18672
  • Gender: Male
  • WhatsApp/Telegram : 013-4244994
    • Email
Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« on: January 07, 2011, 12:41:37 AM »
Ikan Seberat 342 Kilogram Dibeli Usahawan Hong Kong


TOKYO: Seekor tuna biru gergasi mencacat jualan rekod bernilai 32.49 juta yen atau hampir AS$396,000 (RM1.22 juta) dalam lelongan pertama tahun ini di pasar borong ikan terbesar dunia di sini, semalam.

Harga bagi ikan tuna seberat 342 kilogram itu mengalahkan rekod sebelumnya dicatat pada 2001 apabila ikan seberat 202 kilogram dijual dengan harga 20.2 juta yen (RM754,653), kata jurucakap pasar Tsukiji. “Ia adalah seekor ikan yang amat besar,” kata pegawai Yutaka Hasegawa.

“Namun kami semua amat terkejut dengan harganya.” Ikan tuna gergasi itu dibeli dan dikongsi oleh pasangan sama yang memenangi bidaan untuk ikan paling berat tahun lalu, pemilik Kyubey, sebuah restoran sushi terkenal di daerah Ginza di sini dan Itamae Sushi, sebuah rangkaian restoran sushi kasual berpusat di Hong Kong.

Media mengerumuni usahawan Hong Kong, Ricky Cheng selepas kemenangannya yang menggambarkan populariti semakin bertambah peminat sushi di seluruh dunia terutama di Asia.

“Saya amat gementar apabila tiba di Tokyo semalam, namun saya kini lega,” katanya selepas lelongan yang bermula sejurus selepas jam lima pagi.

Tuna biru gergasi itu, yang ditangkap di luar pantai utara Jepun adalah antara 538 ekor yang dipunggah dari seluruh dunia untuk lelongan semalam. Harga rekod itu memberi gambaran bahawa ia mencatat harga 95,000 yen (RM3,549) sekilogram.

Jepun adalah pengguna terbesar makanan laut dunia dengan penduduknya memakan 80 peratus daripada ikan tuna biru Atlantik dan Pasifik yang ditangkap. Dua spesies tuna itu adalah yang paling digemari di kalangan penggemar sushi...AP

Sumber dari Berita Harian 06/01/2011.
Copyright=AbangSayang :)

Offline Akhil Fateh

  • Arowana
  • *
  • Posts: 18672
  • Gender: Male
  • WhatsApp/Telegram : 013-4244994
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #1 on: January 07, 2011, 12:46:01 AM »
kalau dia sanggup beli dgn harga tu maknanya keuntungan dijual berupakan sushi tentulah lebih besar lagi... :)
berani betul mereka menjalankan perniagaan...patutla mereka maju ke depan... :D

Offline k0pi

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2907
  • Gender: Male
  • • Jigging Karat • รักการตกปลา •
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #2 on: January 07, 2011, 01:35:35 AM »
kalu tengok berita ni...

suko kalu jadi penternak ikan, bolo sampai bosar gedabak, ekspot poie pasar kat Jepun... tapi ikan apo diorang demand yang kito buleh bolo kat sini?
• TAKDIRLAAA TU.... PAHAM-PAHAM JELAAA... •
• finessefishingforfun •

Offline berudu

  • Arowana
  • *
  • Posts: 21263
  • Gender: Male
  • Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #3 on: January 07, 2011, 02:17:41 AM »
Pasal nama diaorang dah terkenal sebab membeli ikan termahal tu, jadi orang yang nak makan pun x kisah nak bayar ngan harga berapa pun utk sushi diaorang. Bayangkan sushi termahal diaorang yang mencecah RM1200 ringgit pun ada orang nak makan.... kira memakannya menjadi satu kebanggaan dan kepuasan yang luar biasa ;)
Ayuhak mancing     DAIL
 

Offline Akhil Fateh

  • Arowana
  • *
  • Posts: 18672
  • Gender: Male
  • WhatsApp/Telegram : 013-4244994
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #4 on: January 07, 2011, 02:25:53 AM »
RM1200..... :o :o
kalau teman dah tak sanggup....tapi betul kata mike tu brudu...
orang yg kaya dan duit banyak ni memang pentingkan kepuasan....
bila dah puas barulah mereka bangga.... :-\

Offline berudu

  • Arowana
  • *
  • Posts: 21263
  • Gender: Male
  • Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #5 on: January 07, 2011, 02:35:50 AM »
RM1200..... :o :o
kalau teman dah tak sanggup....tapi betul kata mike tu brudu...
orang yg kaya dan duit banyak ni memang pentingkan kepuasan....
bila dah puas barulah mereka bangga.... :-\

hehehe... bayangkan ikan tu seberat 202kg-20kg(utk tulang)=180kg
lepas tu diaorang potong daging tu besar ibujari kaki... adalah 10gm kot seketul...
adalah dia punya untung kasar RM20juta lagi.... huhuhu :o :o :o
Ayuhak mancing     DAIL
 

Offline Akhil Fateh

  • Arowana
  • *
  • Posts: 18672
  • Gender: Male
  • WhatsApp/Telegram : 013-4244994
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #6 on: January 07, 2011, 02:41:07 AM »
baru jer teman nak perkiraan macam tu,mike dah post dulu lg.hehehehe... ;D

memang untung 20kali ganda la.... :D

Offline berudu

  • Arowana
  • *
  • Posts: 21263
  • Gender: Male
  • Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #7 on: January 07, 2011, 02:44:05 AM »
baru jer teman nak perkiraan macam tu,mike dah post dulu lg.hehehehe... ;D

memang untung 20kali ganda la.... :D

Bayo sewa kedai pun lepas yeop... ;D ;D ;D
Ayuhak mancing     DAIL
 

Offline Akhil Fateh

  • Arowana
  • *
  • Posts: 18672
  • Gender: Male
  • WhatsApp/Telegram : 013-4244994
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #8 on: January 07, 2011, 02:55:00 AM »
baru jer teman nak perkiraan macam tu,mike dah post dulu lg.hehehehe... ;D

memang untung 20kali ganda la.... :D

Bayo sewa kedai pun lepas yeop... ;D ;D ;D
memangler lepas bro...kalu temanla,teman nak beli kolam SEALION tu... ;D
leh jemput ahli pnet tiap2 minggu datang ngail...yuran bulanan rm50 teman kenakan....
dalam seminggu 1 hari jer teman buka....maknanya sebulan 4 kali jer ahli pnet leh mancing situ.... ;D ;D ;D
angan2 jer yob....

Offline berudu

  • Arowana
  • *
  • Posts: 21263
  • Gender: Male
  • Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #9 on: January 07, 2011, 03:02:56 AM »
 :'( :'( :'( teman doakan angan2mu jadi kenyataan ;)
Ayuhak mancing     DAIL
 

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18237
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #10 on: January 07, 2011, 08:00:15 AM »
baru jer teman nak perkiraan macam tu,mike dah post dulu lg.hehehehe... ;D

memang untung 20kali ganda la.... :D

Bayo sewa kedai pun lepas yeop... ;D ;D ;D
memangler lepas bro...kalu temanla,teman nak beli kolam SEALION tu... ;D
leh jemput ahli pnet tiap2 minggu datang ngail...yuran bulanan rm50 teman kenakan....
dalam seminggu 1 hari jer teman buka....maknanya sebulan 4 kali jer ahli pnet leh mancing situ.... ;D ;D ;D
angan2 jer yob....

Bila agaknya ? :P :P
takda peduli, hentam saja

Offline deviljinz

  • Marlin
  • *
  • Posts: 5225
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #11 on: January 07, 2011, 11:14:04 AM »
RM1200..... :o :o
kalau teman dah tak sanggup....tapi betul kata mike tu brudu...
orang yg kaya dan duit banyak ni memang pentingkan kepuasan....
bila dah puas barulah mereka bangga.... :-\


bleh beli mesin bangla ekkk ngan rege tu... ::)
not chinese, indian nor malay but i'm malaysian...
012-6281937 mau pancing kat area Melaka sila call....laut,pantai,muara janji dapat mancing... hibernate time!!! RETIRED from forum.....

Offline Pak_Ku

  • Marlin
  • *
  • Posts: 669
  • Gender: Male
    • http://www.adgoggle.com/r/BpPMe5
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #12 on: January 07, 2011, 11:24:55 AM »
klu la org jepun ni nak ikan gelama ngan ikan duri buat shushi kan bagus...senang skit aku dpt duit byk2... ;D
PEACE UPON U ALL

Offline berudu

  • Arowana
  • *
  • Posts: 21263
  • Gender: Male
  • Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #13 on: January 07, 2011, 12:01:11 PM »
klu la org jepun ni nak ikan gelama ngan ikan duri buat shushi kan bagus...senang skit aku dpt duit byk2... ;D
dia x mau gelama kat cni, gelama kita kocik2.... dia nak yang bosa2 cam golama australia nun :) :) :) Sapo yang rugi? kito jugak.... sebab gelama 2-3 jari pun angkat bwk balik ;D ;D ;D
Ayuhak mancing     DAIL
 

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #14 on: January 07, 2011, 05:30:37 PM »
doniaa.. doniaaaa.. ::) ::) ::) ;D ;D ;D

Offline ijat

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 443
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #15 on: January 07, 2011, 05:53:43 PM »
ikan besar2 ni mcm tak sedap je daging dia.. hehe
joran itu lurus.. joran itu lurus.. joran itu lurus.. tapi kalo dia dah bengkok.. xde geng nak mancing?? ajak la daku ~0133130410~

Offline gero5217

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2804
  • Gender: Male
  • name:azrul panggil jer gero
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #16 on: January 08, 2011, 04:01:39 AM »
diorg buat sushi ......makanan asasi org jepun......klu kita x sedap ler..... :D
h/p:019 2651045

apa-2 boleh whatsaap no tel ni

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #17 on: January 08, 2011, 11:43:43 AM »
iyeee juge ::) ::) ::) ;D ;D ;D
diorg buat sushi ......makanan asasi org jepun......klu kita x sedap ler..... :D

Offline Akhil Fateh

  • Arowana
  • *
  • Posts: 18672
  • Gender: Male
  • WhatsApp/Telegram : 013-4244994
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #18 on: January 09, 2011, 12:18:23 AM »
ikan besar2 ni mcm tak sedap je daging dia.. hehe
ikan besor tak sedap tapi ayam besor sedapla.... :D :D :D

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #19 on: January 09, 2011, 10:32:03 AM »
emmmmmmm ::) ::) ::) memang sodapppp :D :D :D pandai AS ;) ;) ;)
ikan besar2 ni mcm tak sedap je daging dia.. hehe
ikan besor tak sedap tapi ayam besor sedapla.... :D :D :D

Offline SIRwahyu

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1558
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #20 on: January 09, 2011, 04:20:28 PM »
fuuuuh mahalnya
call/sms 017 5988867
Ready for fishing anytime. Preferable area utara. Kedah n Perlis. Jangan malu jangan segan. JOM KOMPLOT MANCING!

Offline Akhil Fateh

  • Arowana
  • *
  • Posts: 18672
  • Gender: Male
  • WhatsApp/Telegram : 013-4244994
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #21 on: January 09, 2011, 04:40:34 PM »
emmmmmmm ::) ::) ::) memang sodapppp :D :D :D pandai AS ;) ;) ;)
ikan besar2 ni mcm tak sedap je daging dia.. hehe
ikan besor tak sedap tapi ayam besor sedapla.... :D :D :D
:P :P :P

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #22 on: January 10, 2011, 12:12:11 AM »

Offline teinmomo

  • Arowana
  • *
  • Posts: 10856
  • Gender: Male
  • "love it learn it "
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #23 on: February 10, 2011, 12:38:37 PM »
kalu tengok berita ni...

suko kalu jadi penternak ikan, bolo sampai bosar gedabak, ekspot poie pasar kat Jepun... tapi ikan apo diorang demand yang kito buleh bolo kat sini?

ermmmm ::)



Offline komenz

  • Bilis
  • *
  • Posts: 44
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #24 on: February 25, 2011, 03:15:49 PM »
klu la org jepun ni nak ikan gelama ngan ikan duri buat shushi kan bagus...senang skit aku dpt duit byk2... ;D

sesirat tu wat shusi lg best.. liat semacam jer ;D ;D ;D

Offline Akhil Fateh

  • Arowana
  • *
  • Posts: 18672
  • Gender: Male
  • WhatsApp/Telegram : 013-4244994
    • Email
Re: Tuna Biru Gergasi dijual RM1.22 juta
« Reply #25 on: March 28, 2011, 11:40:22 AM »
klu la org jepun ni nak ikan gelama ngan ikan duri buat shushi kan bagus...senang skit aku dpt duit byk2... ;D

sesirat tu wat shusi lg best.. liat semacam jer ;D ;D ;D
sesirat tu beracunkan?