Author Topic: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan  (Read 9434 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline River_Monster

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 167
  • Gender: Male
  • Time Cuti.. tunggu apa lagi... PANCING Arr!
    • Email
Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« on: January 16, 2011, 01:45:40 PM »
 :D ;D

Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan

UDANG lipan, udang ketak dan udang mentadak atau nama saintifiknya Hemisquilla ensigera (Odontodactylus sp.) cukup dikenali di kalangan pemancing laut dalam yang gemar menjadikannya sebagai umpan hidup untuk memburu ikan merah, jenahak dan kerapu.
UDANG lipan, udang ketak dan udang mentadak atau nama saintifiknya Hemisquilla ensigera (Odontodactylus sp.) cukup dikenali di kalangan pemancing laut dalam yang gemar menjadikannya sebagai umpan hidup untuk memburu ikan merah, jenahak dan kerapu.

Habitatnya yang mudah didapati di persisiran pantai berlumpur sekitar Pantai Timur Semenanjung dan kawasan karang batu, menyebabkan mengapa umpan ini digilai kerana keberkesanannya menjerat ikan terbabit.

Bentuk fizikal badan seakan spesies serangga mentadak atau lipan yang mempunyai kulit keras bahagian kepala hingga ke ekornya dan mempunyai sepasang penyepit serta enam kaki, mampu membesar kira-kira 30 sentimeter.


Bersifat karnivor dan gemar memburu ikan, udang atau siput karang dengan bersembunyi di celah batu antara kelebihan udang ini menyesuaikan dirinya selain melakukan teknik penyamaran.

Di seluruh perairan laut di dunia ini, terdapat kira-kira 400 spesies yang hampir sama di perairan negara ini. Cara menangkapnya menggunakan pukat tunda.

Dalam industri komersial berkaitannya, udang lipan turut dijual kepada peminat ikan akuarium untuk dipelihara selain dijadikan bahan masakan untuk makanan laut di restoran yang menyediakannya.

Dalam arena memancing pula, cara udang ini digunakan dengan mencangkuk pada kepala melalui kulit kepala di lehernya dan kemudian dikeluarkan mata kail itu melalui mata udang tersebut.

Umpan ini kemudian dilabuhkan bersama batu ladung dalam lubuk berkarang yang dikenal pasti menjadi habitat ikan merah, jenahak dan kerapu.
Selalu Lepaih Geram tang Kolam Joran Rimba Tekala, Semenyih.. kekadang kat Sukida @ Seri Bayu ..

Offline Lie_Jang

  • Bilis
  • *
  • Posts: 40
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #1 on: January 28, 2011, 08:46:29 PM »
Terima kasih bro atas info tu..
Nak tanyer Tuan River_Monster
penjagaan udang lipan ni sama ker mcm jaga umpan udang
mcm kena ada pump, kena tukar air atau sewaktu dgn nyer

maaflah hamba ni baru nak belajar mancing laut

Offline River_Monster

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 167
  • Gender: Male
  • Time Cuti.. tunggu apa lagi... PANCING Arr!
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #2 on: January 30, 2011, 02:37:23 PM »
Terima kasih bro atas info tu..
Nak tanyer Tuan River_Monster
penjagaan udang lipan ni sama ker mcm jaga umpan udang
mcm kena ada pump, kena tukar air atau sewaktu dgn nyer

maaflah hamba ni baru nak belajar mancing laut

salam tuan...
memang sama penjagaan macam udang biasa cuma satu nasihat pastikan pump oksigen masih elok dan pastikan tong yg nak simpan udang lipan adalah dari air laut dan kalau nak udang tahan lama letak rumpai laut sikit untuk elakkan udang cepat mati dalam tong
Selalu Lepaih Geram tang Kolam Joran Rimba Tekala, Semenyih.. kekadang kat Sukida @ Seri Bayu ..

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #3 on: January 30, 2011, 03:05:36 PM »
udang lipan..........x sama cam udang biasa ke???ada gambar x?? ;D ;D ;D
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline Lie_Jang

  • Bilis
  • *
  • Posts: 40
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #4 on: January 30, 2011, 03:23:20 PM »
Terima kasih tuan River_Monster atas info tuan


udang lipan..........x sama cam udang biasa ke???ada gambar x?? ;D ;D ;D

Berbeza sesangat udan lipan ni dah mcm mentadak kepala dia badan mcm lipan
leper badan dia x mcm udang biasa bulat... kalau salah tolong betulkan
gambar tu rasa nyer ader dlm forum kat dlm P.net ni tapi x pasti ler pulak cuba selongkar

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #5 on: January 30, 2011, 03:24:31 PM »
Terima kasih tuan River_Monster atas info tuan


udang lipan..........x sama cam udang biasa ke???ada gambar x?? ;D ;D ;D

Berbeza sesangat udan lipan ni dah mcm mentadak kepala dia badan mcm lipan
leper badan dia x mcm udang biasa bulat... kalau salah tolong betulkan
gambar tu rasa nyer ader dlm forum kat dlm P.net ni tapi x pasti ler pulak cuba selongkar



macam mentadak le pulak ;D ;D ;D
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline Lie_Jang

  • Bilis
  • *
  • Posts: 40
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #6 on: January 30, 2011, 03:33:38 PM »
 ;D ;D ;D
macam2 ada...

Offline Akim Jenahak

  • Bilis
  • *
  • Posts: 9
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #7 on: May 21, 2011, 08:11:06 PM »
SALAM

ade info kedai atau org perseorangan yang menjual udang lipan sekitar port klang ker Jeram jln kuala selangor? turnkan ilmu , tq ;) :) ;D

Offline Jimmy Ahmad

  • Marlin
  • *
  • Posts: 506
  • Gender: Male
  • +60133387870
    • Jimmy Ahmad
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #8 on: June 04, 2011, 12:38:51 AM »
Selalu nelayan buang je udang ni.. Rasanya kalau nak udang lipan ni, kena pesan siap2 kat nelayan suruh simpan...
Aduiyaiii...!

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #9 on: June 04, 2011, 03:56:54 PM »
Selalu nelayan buang je udang ni.. Rasanya kalau nak udang lipan ni, kena pesan siap2 kat nelayan suruh simpan...

wah...mmg mcm lipan ler  ;D ;D ;D
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline Jimmy Ahmad

  • Marlin
  • *
  • Posts: 506
  • Gender: Male
  • +60133387870
    • Jimmy Ahmad
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #10 on: June 05, 2011, 10:43:40 AM »
Sedap gak ni...
Aduiyaiii...!

Offline abu_melayu

  • SAPA
  • Arowana
  • *
  • Posts: 15699
  • Gender: Male
  • اِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي ِﷲِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #11 on: June 05, 2011, 10:49:45 AM »
Goreng pun sodap,lagi sedap dari udang rimau,aummmmmm ;D

Offline Jimmy Ahmad

  • Marlin
  • *
  • Posts: 506
  • Gender: Male
  • +60133387870
    • Jimmy Ahmad
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #12 on: June 05, 2011, 10:59:18 AM »
Betoi2.. Goreng tepong... :P
Aduiyaiii...!

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #13 on: June 05, 2011, 11:03:53 AM »
terima kasih tuan RM, dgn info yg diberikan ;D ;D ;D

Offline laut cina selatan

  • Pelata
  • *
  • Posts: 121
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #14 on: June 05, 2011, 12:48:21 PM »
salam kt belah utara nk ada x otai2 utara yg tau nk cr kt mana udang ni......mcm nk merintis je klu dpt udang ni....


Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #15 on: June 05, 2011, 03:43:15 PM »
Goreng pun sodap,lagi sedap dari udang rimau,aummmmmm ;D

nyum2.......
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline Jimmy Ahmad

  • Marlin
  • *
  • Posts: 506
  • Gender: Male
  • +60133387870
    • Jimmy Ahmad
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #16 on: June 06, 2011, 07:00:09 PM »
salam kt belah utara nk ada x otai2 utara yg tau nk cr kt mana udang ni......mcm nk merintis je klu dpt udang ni....



Pesan je kat nelayan suruh simpan udang tu..
Aduiyaiii...!

Offline laut cina selatan

  • Pelata
  • *
  • Posts: 121
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #17 on: June 07, 2011, 09:21:18 PM »
salam kt belah utara nk ada x otai2 utara yg tau nk cr kt mana udang ni......mcm nk merintis je klu dpt udang ni....



Pesan je kat nelayan suruh simpan udang tu..
hehehe mslhny teman x kenal sorng pun nelayan kt cni.....akan diusahakan juga demi merah jenahak dan kerapu..... :-* :-* :-*

Offline Jimmy Ahmad

  • Marlin
  • *
  • Posts: 506
  • Gender: Male
  • +60133387870
    • Jimmy Ahmad
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #18 on: June 08, 2011, 07:19:19 AM »
Utara tu kat mana? Specific sikit.. hehe...
Aduiyaiii...!

Offline laut cina selatan

  • Pelata
  • *
  • Posts: 121
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #19 on: June 08, 2011, 08:51:19 PM »
Utara tu kat mana? Specific sikit.. hehe...

utara kt perlis tuan jimmy.....duk perlis gak ke

Offline Jimmy Ahmad

  • Marlin
  • *
  • Posts: 506
  • Gender: Male
  • +60133387870
    • Jimmy Ahmad
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #20 on: June 08, 2011, 10:38:42 PM »
Duk ayaq itam, jerlun.. hehe
Aduiyaiii...!

Offline laut cina selatan

  • Pelata
  • *
  • Posts: 121
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #21 on: June 09, 2011, 01:21:55 PM »
Duk ayaq itam, jerlun.. hehe

dekatla ngan tukun jerlun.....dgr cite ctu sakan gak...tul ke

Offline Jimmy Ahmad

  • Marlin
  • *
  • Posts: 506
  • Gender: Male
  • +60133387870
    • Jimmy Ahmad
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #22 on: June 09, 2011, 02:24:45 PM »
Tukun jerlun.. ishhh.. tak penah dengaq la plak.. ada ka..? hihihi...
Aduiyaiii...!

Offline adichrome

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1295
  • Gender: Male
  • "Semoga Esok Masih Ada Ikan Untuk Ku"
    • http://fishingmemancing.blogspot.com/
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #23 on: June 09, 2011, 02:30:21 PM »
terima kasih tuan info yang baik. tapi kalu mancing jenahak kat kepulauan melaka serta kawasan sekitarnya nie selain sotong cumit umpan lain tidak disentuhnya.

Offline azr_shm

  • Bilis
  • *
  • Posts: 1
  • Gender: Male
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #24 on: June 12, 2011, 09:40:49 PM »
salam..maaf nk b'tanya mingu nie saya nk pergi memancing di kelong mahmod,
umpan ape yang sesuai saya pakai..
saya budak baru b'lajar first time pergi sana..hisham

Offline zecck

  • Marlin
  • *
  • Posts: 929
  • Gender: Male
  • 0136025405
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #25 on: June 12, 2011, 09:42:42 PM »
salam..maaf nk b'tanya mingu nie saya nk pergi memancing di kelong mahmod,
umpan ape yang sesuai saya pakai..
saya budak baru b'lajar first time pergi sana..hisham
syoknya,

Offline matt_bear98

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1181
  • Gender: Male
    • nak tgok pic..sila lawat flickr saya..
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #26 on: June 12, 2011, 10:46:22 PM »
udang ni memang sedap makan kalau yg fresh..yang tak masuk peti ais or air batu...tambah2 yang ada telur..telur warna oren...lau saiz kecil2 harga biasa jer..tapi lau saiz 500 gram keatas memang mahal..puluh2 gak harga sekilo...ni info time sy study unimap dlu..kluarga angkat sya nelayan..sapa nak join trun tangkap ikan kat laut..leh la try..tgu sy p sana dlu..ermm memang umpan terbaik untuk ikan jenahak..pernah try kat jambatan pulau bunting..tapi saiz tak kecil2 jer la..tak sampai satu kg pun...lau nak mancing,saya slalu ikut ayah angkat trun laut..pastu siapkan portable pam(oksigen) n pastu leh la buat umpan mancing...

Offline laut cina selatan

  • Pelata
  • *
  • Posts: 121
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #27 on: June 13, 2011, 12:30:49 PM »
udang ni memang sedap makan kalau yg fresh..yang tak masuk peti ais or air batu...tambah2 yang ada telur..telur warna oren...lau saiz kecil2 harga biasa jer..tapi lau saiz 500 gram keatas memang mahal..puluh2 gak harga sekilo...ni info time sy study unimap dlu..kluarga angkat sya nelayan..sapa nak join trun tangkap ikan kat laut..leh la try..tgu sy p sana dlu..ermm memang umpan terbaik untuk ikan jenahak..pernah try kat jambatan pulau bunting..tapi saiz tak kecil2 jer la..tak sampai satu kg pun...lau nak mancing,saya slalu ikut ayah angkat trun laut..pastu siapkan portable pam(oksigen) n pastu leh la buat umpan mancing...

best nya klu sy leh jd anak angkat dia gak......ada no tepon ayah angkat kita x.....kot2 nk ekjah trip ngan dia

Offline matt_bear98

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1181
  • Gender: Male
    • nak tgok pic..sila lawat flickr saya..
    • Email
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #28 on: June 13, 2011, 12:43:42 PM »
ada tu ada..dia duk kg wai..lagi betulnya seberang alor..kat kola perlis...nanti bab bg no hp tu..sy kena tanya kluarga angkat saya dlu la..klau nak ikot trun tahan pukat boleh la kot..lau nak mancing depa tak pnh bawa org p mancing..duk perlis ka..tau dak jeti lkim..stu tempat yg best mancing..saya slalu tumpang bot ayah angkat time depa nak wak naik ikan kat jeti..sy mancing stu..semilang banyak...mkin banyak ikan2 yg jatuh kat stu..banyak makan kot...

Offline laut cina selatan

  • Pelata
  • *
  • Posts: 121
Re: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan
« Reply #29 on: June 14, 2011, 12:43:18 PM »
ada tu ada..dia duk kg wai..lagi betulnya seberang alor..kat kola perlis...nanti bab bg no hp tu..sy kena tanya kluarga angkat saya dlu la..klau nak ikot trun tahan pukat boleh la kot..lau nak mancing depa tak pnh bawa org p mancing..duk perlis ka..tau dak jeti lkim..stu tempat yg best mancing..saya slalu tumpang bot ayah angkat time depa nak wak naik ikan kat jeti..sy mancing stu..semilang banyak...mkin banyak ikan2 yg jatuh kat stu..banyak makan kot...


ooo ingatkan dia mmg tekong org mancing....