Pancing.Net
April 19, 2014, 05:53:26 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1 2 »   Go Down
  Print  
Author Topic: Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan  (Read 5142 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
River_Monster
Jemuduk
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 167


Time Cuti.. tunggu apa lagi... PANCING Arr!


Email
« on: January 16, 2011, 01:45:40 PM »

 Cheesy Grin

Tip Umpan: Merah, jenahak, kerapu gemar udang lipan

UDANG lipan, udang ketak dan udang mentadak atau nama saintifiknya Hemisquilla ensigera (Odontodactylus sp.) cukup dikenali di kalangan pemancing laut dalam yang gemar menjadikannya sebagai umpan hidup untuk memburu ikan merah, jenahak dan kerapu.
UDANG lipan, udang ketak dan udang mentadak atau nama saintifiknya Hemisquilla ensigera (Odontodactylus sp.) cukup dikenali di kalangan pemancing laut dalam yang gemar menjadikannya sebagai umpan hidup untuk memburu ikan merah, jenahak dan kerapu.

Habitatnya yang mudah didapati di persisiran pantai berlumpur sekitar Pantai Timur Semenanjung dan kawasan karang batu, menyebabkan mengapa umpan ini digilai kerana keberkesanannya menjerat ikan terbabit.

Bentuk fizikal badan seakan spesies serangga mentadak atau lipan yang mempunyai kulit keras bahagian kepala hingga ke ekornya dan mempunyai sepasang penyepit serta enam kaki, mampu membesar kira-kira 30 sentimeter.


Bersifat karnivor dan gemar memburu ikan, udang atau siput karang dengan bersembunyi di celah batu antara kelebihan udang ini menyesuaikan dirinya selain melakukan teknik penyamaran.

Di seluruh perairan laut di dunia ini, terdapat kira-kira 400 spesies yang hampir sama di perairan negara ini. Cara menangkapnya menggunakan pukat tunda.

Dalam industri komersial berkaitannya, udang lipan turut dijual kepada peminat ikan akuarium untuk dipelihara selain dijadikan bahan masakan untuk makanan laut di restoran yang menyediakannya.

Dalam arena memancing pula, cara udang ini digunakan dengan mencangkuk pada kepala melalui kulit kepala di lehernya dan kemudian dikeluarkan mata kail itu melalui mata udang tersebut.

Umpan ini kemudian dilabuhkan bersama batu ladung dalam lubuk berkarang yang dikenal pasti menjadi habitat ikan merah, jenahak dan kerapu.
Logged

Selalu Lepaih Geram tang Kolam Joran Rimba Tekala, Semenyih.. kekadang kat Sukida @ Seri Bayu ..
Pancing.Net
« on: January 16, 2011, 01:45:40 PM »

 Logged
Lie_Jang
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 40


Email
« Reply #1 on: January 28, 2011, 08:46:29 PM »

Terima kasih bro atas info tu..
Nak tanyer Tuan River_Monster
penjagaan udang lipan ni sama ker mcm jaga umpan udang
mcm kena ada pump, kena tukar air atau sewaktu dgn nyer

maaflah hamba ni baru nak belajar mancing laut
Logged
River_Monster
Jemuduk
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 167


Time Cuti.. tunggu apa lagi... PANCING Arr!


Email
« Reply #2 on: January 30, 2011, 02:37:23 PM »

Terima kasih bro atas info tu..
Nak tanyer Tuan River_Monster
penjagaan udang lipan ni sama ker mcm jaga umpan udang
mcm kena ada pump, kena tukar air atau sewaktu dgn nyer

maaflah hamba ni baru nak belajar mancing laut

salam tuan...
memang sama penjagaan macam udang biasa cuma satu nasihat pastikan pump oksigen masih elok dan pastikan tong yg nak simpan udang lipan adalah dari air laut dan kalau nak udang tahan lama letak rumpai laut sikit untuk elakkan udang cepat mati dalam tong
Logged

Selalu Lepaih Geram tang Kolam Joran Rimba Tekala, Semenyih.. kekadang kat Sukida @ Seri Bayu ..
ras
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 19077

ras@pancing.net

2147483647 haruan+ketutu
Email
« Reply #3 on: January 30, 2011, 03:05:36 PM »

udang lipan..........x sama cam udang biasa ke???ada gambar x?? Grin Grin Grin
Logged

TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=
Lie_Jang
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 40


Email
« Reply #4 on: January 30, 2011, 03:23:20 PM »

Terima kasih tuan River_Monster atas info tuan


udang lipan..........x sama cam udang biasa ke???ada gambar x?? Grin Grin Grin

Berbeza sesangat udan lipan ni dah mcm mentadak kepala dia badan mcm lipan
leper badan dia x mcm udang biasa bulat... kalau salah tolong betulkan
gambar tu rasa nyer ader dlm forum kat dlm P.net ni tapi x pasti ler pulak cuba selongkar
Logged
ras
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 19077

ras@pancing.net

2147483647 haruan+ketutu
Email
« Reply #5 on: January 30, 2011, 03:24:31 PM »

Terima kasih tuan River_Monster atas info tuan


udang lipan..........x sama cam udang biasa ke???ada gambar x?? Grin Grin Grin

Berbeza sesangat udan lipan ni dah mcm mentadak kepala dia badan mcm lipan
leper badan dia x mcm udang biasa bulat... kalau salah tolong betulkan
gambar tu rasa nyer ader dlm forum kat dlm P.net ni tapi x pasti ler pulak cuba selongkar



macam mentadak le pulak Grin Grin Grin
Logged

TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=
Lie_Jang
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 40


Email
« Reply #6 on: January 30, 2011, 03:33:38 PM »

 Grin Grin Grin
macam2 ada...
Logged
Akim Jenahak
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9



Email
« Reply #7 on: May 21, 2011, 08:11:06 PM »

SALAM

ade info kedai atau org perseorangan yang menjual udang lipan sekitar port klang ker Jeram jln kuala selangor? turnkan ilmu , tq Wink Smiley Grin
Logged
Jimmy Ahmad
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 506


+60133387870


WWW Email
« Reply #8 on: June 04, 2011, 12:38:51 AM »

Selalu nelayan buang je udang ni.. Rasanya kalau nak udang lipan ni, kena pesan siap2 kat nelayan suruh simpan...
Logged

Aduiyaiii...!
ras
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 19077

ras@pancing.net

2147483647 haruan+ketutu
Email
« Reply #9 on: June 04, 2011, 03:56:54 PM »

Selalu nelayan buang je udang ni.. Rasanya kalau nak udang lipan ni, kena pesan siap2 kat nelayan suruh simpan...

wah...mmg mcm lipan ler  Grin Grin Grin
Logged

TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=
Jimmy Ahmad
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 506


+60133387870


WWW Email
« Reply #10 on: June 05, 2011, 10:43:40 AM »

Sedap gak ni...
Logged

Aduiyaiii...!
abu_melayu
SAPA
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 15693


اِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي ِﷲِ رَبِّ الْعَالَمِينَ


« Reply #11 on: June 05, 2011, 10:49:45 AM »

Goreng pun sodap,lagi sedap dari udang rimau,aummmmmm Grin
Logged
Jimmy Ahmad
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 506


+60133387870


WWW Email
« Reply #12 on: June 05, 2011, 10:59:18 AM »

Betoi2.. Goreng tepong... Tongue
Logged

Aduiyaiii...!
tengasmerah
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34393



Email
« Reply #13 on: June 05, 2011, 11:03:53 AM »

terima kasih tuan RM, dgn info yg diberikan Grin Grin Grin
Logged
laut cina selatan
Pelata
*
Offline Offline

Posts: 121


« Reply #14 on: June 05, 2011, 12:48:21 PM »

salam kt belah utara nk ada x otai2 utara yg tau nk cr kt mana udang ni......mcm nk merintis je klu dpt udang ni....

Logged
ras
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 19077

ras@pancing.net

2147483647 haruan+ketutu
Email
« Reply #15 on: June 05, 2011, 03:43:15 PM »

Goreng pun sodap,lagi sedap dari udang rimau,aummmmmm Grin

nyum2.......
Logged

TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=
Jimmy Ahmad
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 506


+60133387870


WWW Email
« Reply #16 on: June 06, 2011, 07:00:09 PM »

salam kt belah utara nk ada x otai2 utara yg tau nk cr kt mana udang ni......mcm nk merintis je klu dpt udang ni....



Pesan je kat nelayan suruh simpan udang tu..
Logged

Aduiyaiii...!
laut cina selatan
Pelata
*
Offline Offline

Posts: 121


« Reply #17 on: June 07, 2011, 09:21:18 PM »

salam kt belah utara nk ada x otai2 utara yg tau nk cr kt mana udang ni......mcm nk merintis je klu dpt udang ni....



Pesan je kat nelayan suruh simpan udang tu..
hehehe mslhny teman x kenal sorng pun nelayan kt cni.....akan diusahakan juga demi merah jenahak dan kerapu..... Kiss Kiss Kiss
Logged
Jimmy Ahmad
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 506


+60133387870


WWW Email
« Reply #18 on: June 08, 2011, 07:19:19 AM »

Utara tu kat mana? Specific sikit.. hehe...
Logged

Aduiyaiii...!
laut cina selatan
Pelata
*
Offline Offline

Posts: 121


« Reply #19 on: June 08, 2011, 08:51:19 PM »

Utara tu kat mana? Specific sikit.. hehe...

utara kt perlis tuan jimmy.....duk perlis gak ke
Logged
Jimmy Ahmad
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 506


+60133387870


WWW Email
« Reply #20 on: June 08, 2011, 10:38:42 PM »

Duk ayaq itam, jerlun.. hehe
Logged

Aduiyaiii...!
laut cina selatan
Pelata
*
Offline Offline

Posts: 121


« Reply #21 on: June 09, 2011, 01:21:55 PM »

Duk ayaq itam, jerlun.. hehe

dekatla ngan tukun jerlun.....dgr cite ctu sakan gak...tul ke
Logged
Jimmy Ahmad
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 506


+60133387870


WWW Email
« Reply #22 on: June 09, 2011, 02:24:45 PM »

Tukun jerlun.. ishhh.. tak penah dengaq la plak.. ada ka..? hihihi...
Logged

Aduiyaiii...!
adichrome
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1298


"Semoga Esok Masih Ada Ikan Untuk Ku"


WWW Email
« Reply #23 on: June 09, 2011, 02:30:21 PM »

terima kasih tuan info yang baik. tapi kalu mancing jenahak kat kepulauan melaka serta kawasan sekitarnya nie selain sotong cumit umpan lain tidak disentuhnya.
Logged

azr_shm
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1


« Reply #24 on: June 12, 2011, 09:40:49 PM »

salam..maaf nk b'tanya mingu nie saya nk pergi memancing di kelong mahmod,
umpan ape yang sesuai saya pakai..
saya budak baru b'lajar first time pergi sana..hisham
Logged
zecck
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 928


0136025405


Email
« Reply #25 on: June 12, 2011, 09:42:42 PM »

salam..maaf nk b'tanya mingu nie saya nk pergi memancing di kelong mahmod,
umpan ape yang sesuai saya pakai..
saya budak baru b'lajar first time pergi sana..hisham
syoknya,
Logged
matt_bear98
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1150



WWW Email
« Reply #26 on: June 12, 2011, 10:46:22 PM »

udang ni memang sedap makan kalau yg fresh..yang tak masuk peti ais or air batu...tambah2 yang ada telur..telur warna oren...lau saiz kecil2 harga biasa jer..tapi lau saiz 500 gram keatas memang mahal..puluh2 gak harga sekilo...ni info time sy study unimap dlu..kluarga angkat sya nelayan..sapa nak join trun tangkap ikan kat laut..leh la try..tgu sy p sana dlu..ermm memang umpan terbaik untuk ikan jenahak..pernah try kat jambatan pulau bunting..tapi saiz tak kecil2 jer la..tak sampai satu kg pun...lau nak mancing,saya slalu ikut ayah angkat trun laut..pastu siapkan portable pam(oksigen) n pastu leh la buat umpan mancing...
Logged
laut cina selatan
Pelata
*
Offline Offline

Posts: 121


« Reply #27 on: June 13, 2011, 12:30:49 PM »

udang ni memang sedap makan kalau yg fresh..yang tak masuk peti ais or air batu...tambah2 yang ada telur..telur warna oren...lau saiz kecil2 harga biasa jer..tapi lau saiz 500 gram keatas memang mahal..puluh2 gak harga sekilo...ni info time sy study unimap dlu..kluarga angkat sya nelayan..sapa nak join trun tangkap ikan kat laut..leh la try..tgu sy p sana dlu..ermm memang umpan terbaik untuk ikan jenahak..pernah try kat jambatan pulau bunting..tapi saiz tak kecil2 jer la..tak sampai satu kg pun...lau nak mancing,saya slalu ikut ayah angkat trun laut..pastu siapkan portable pam(oksigen) n pastu leh la buat umpan mancing...

best nya klu sy leh jd anak angkat dia gak......ada no tepon ayah angkat kita x.....kot2 nk ekjah trip ngan dia
Logged
matt_bear98
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1150



WWW Email
« Reply #28 on: June 13, 2011, 12:43:42 PM »

ada tu ada..dia duk kg wai..lagi betulnya seberang alor..kat kola perlis...nanti bab bg no hp tu..sy kena tanya kluarga angkat saya dlu la..klau nak ikot trun tahan pukat boleh la kot..lau nak mancing depa tak pnh bawa org p mancing..duk perlis ka..tau dak jeti lkim..stu tempat yg best mancing..saya slalu tumpang bot ayah angkat time depa nak wak naik ikan kat jeti..sy mancing stu..semilang banyak...mkin banyak ikan2 yg jatuh kat stu..banyak makan kot...
Logged
laut cina selatan
Pelata
*
Offline Offline

Posts: 121


« Reply #29 on: June 14, 2011, 12:43:18 PM »

ada tu ada..dia duk kg wai..lagi betulnya seberang alor..kat kola perlis...nanti bab bg no hp tu..sy kena tanya kluarga angkat saya dlu la..klau nak ikot trun tahan pukat boleh la kot..lau nak mancing depa tak pnh bawa org p mancing..duk perlis ka..tau dak jeti lkim..stu tempat yg best mancing..saya slalu tumpang bot ayah angkat time depa nak wak naik ikan kat jeti..sy mancing stu..semilang banyak...mkin banyak ikan2 yg jatuh kat stu..banyak makan kot...


ooo ingatkan dia mmg tekong org mancing....
Logged
Pages: 1 2 »   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal