Author Topic: cara membuat/mengikat apollo 2 mata  (Read 43159 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline ujang_jr

  • Siakap
  • *
  • Posts: 59
  • Gender: Male
    • Email
cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« on: February 25, 2009, 01:54:42 PM »
salam all.. newbie tumpang lalu... ;D

kwn nk mtak pndgn/ilmu dr kkwn smua utk mmbuat ikatan apollo 2 mata :

1) tali bapa lb? pjg? pjg antara mata kail?
2) klo bole tunjjukn cara ikatan diantara perambut utama ke perambut mata kail?

p/s klo ade trip area johor leh la ajax kwn yg serba x tau ni.. ngeh3x
JFT (JohorFishingTribe)

Offline cdgtxx

  • ♪♫~ROCKAPAK~♫♪
  • Arowana
  • *
  • Posts: 14022
  • Gender: Male
  • KAJANG ANGLER 1978
    • CDGTXX
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #1 on: February 25, 2009, 02:18:53 PM »
adus....senang soalan ni....tp camner cra nak ajar tu yg tak brapa pandai...

kita tgk..ada tak sesapa yg ada gambarajah....


Offline ujang_jr

  • Siakap
  • *
  • Posts: 59
  • Gender: Male
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #2 on: February 25, 2009, 02:30:46 PM »
adus....senang soalan ni....tp camner cra nak ajar tu yg tak brapa pandai...

kita tgk..ada tak sesapa yg ada gambarajah....

thank bro cd coz reply... erm nk tnye laie.. ngeh3x

kwn ada tali berkley vanish fluorocarbon 30lb.. adakah ia nk dijdkan perambut utama atau perambut pd matakail?
JFT (JohorFishingTribe)

Offline cdgtxx

  • ♪♫~ROCKAPAK~♫♪
  • Arowana
  • *
  • Posts: 14022
  • Gender: Male
  • KAJANG ANGLER 1978
    • CDGTXX
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #3 on: February 25, 2009, 02:44:06 PM »
lazimnya tali fluro diguna pd mata kail.........

lebih afdal.......hehehe....


Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #4 on: February 25, 2009, 11:09:22 PM »
ujang jr...
salam pe kabar...
kwn boleh cite je tapi gambar rajah tak de...
harap bro paham lah...

contoh ;
perambut utama 40lb panjang 1 depa...
perambut anak 20-30lb panjang 1-2kaki nak ikat mata...
ikat perambu anak dgn mata tu..ikatan yg besa untuk ikat mata lah...
perambut anak dah siap ada 2 lah kan...

ujung perambut anak ikat pada perambut utama....
jarakan dari ujung perambut utama untuk ikat swivel nanti...
sama gak untuk ujung satu lagi untuk letak swivel nak pasang batu ladung...
kepil kan perambut anak pada perambut utama dan buat bulatan [ loop ]...
masukan perambut anak dan uatam melalui bulatan [ loop ] 3x...
kemudian kemaskan dgn menarik perambut anak dan utama serentak...
bila dah siap mata akan terikat di bahagian tengah2 perambut utama lah...
pasang dgn cara perambut anak dgn mata terjuntai dari atas...
harap dapat menbantu kalu silap harap maaf... ;D

Offline ujang_jr

  • Siakap
  • *
  • Posts: 59
  • Gender: Male
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #5 on: February 26, 2009, 02:40:53 PM »
ujang jr...
salam pe kabar...
kwn boleh cite je tapi gambar rajah tak de...
harap bro paham lah...

contoh ;
perambut utama 40lb panjang 1 depa...
perambut anak 20-30lb panjang 1-2kaki nak ikat mata...
ikat perambu anak dgn mata tu..ikatan yg besa untuk ikat mata lah...
perambut anak dah siap ada 2 lah kan...

ujung perambut anak ikat pada perambut utama....
jarakan dari ujung perambut utama untuk ikat swivel nanti...
sama gak untuk ujung satu lagi untuk letak swivel nak pasang batu ladung...
kepil kan perambut anak pada perambut utama dan buat bulatan [ loop ]...
masukan perambut anak dan uatam melalui bulatan [ loop ] 3x...
kemudian kemaskan dgn menarik perambut anak dan utama serentak...
bila dah siap mata akan terikat di bahagian tengah2 perambut utama lah...
pasang dgn cara perambut anak dgn mata terjuntai dari atas...
harap dapat menbantu kalu silap harap maaf... ;D

tq bro volvos,
bbeno nye kwn kurang pahem ttg sambungan perambut utama dgn perambut anak..
nak buat loop tu yg x pahem..
klo ade pic senang gak nk see n pahem..
soli ye bro volvos.. "budak baru belajar mmg susah nak paham"  ;D
JFT (JohorFishingTribe)

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #6 on: February 26, 2009, 06:57:43 PM »
bro...
buat bulatan [ loop ] mcm kite nak ikat tu...
masukan satu ujung ke dlm bulatan [ loop ] lah... ;D
kwn gambar tak ade lah... ;D

Offline ujang_jr

  • Siakap
  • *
  • Posts: 59
  • Gender: Male
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #7 on: February 26, 2009, 09:16:35 PM »
kpd kkwn yg boleh tjuk gamborajah cara nak ikat perambut ni bolehlah pastekan..
coz kwn bbeno x tau.. mklum la newbie yg sdang mengumpul ilmu mmancing..  ;D
JFT (JohorFishingTribe)

Offline siakap_78

  • Marlin
  • *
  • Posts: 710
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #8 on: February 27, 2009, 11:15:28 AM »
bro volvos dok area KUANTAN ke???

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #9 on: February 27, 2009, 11:15:16 PM »
kwn dok shah alam lah..
kg mmg kat pekan tu... ;D

Offline za_xc03

  • Siakap
  • *
  • Posts: 59
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #10 on: March 05, 2009, 08:55:18 PM »
Apollo ni ape ye  ??? maklum la newbie lagi  :-\

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #11 on: March 05, 2009, 11:21:01 PM »
Apollo ni ape ye  ??? maklum la newbie lagi  :-\
salam bro pe kabor...
apollo ni untuk kite mencari umpan kat unjam tu...
kat kedai banyak jual yg dah siap tu...
sama gak dgn SABIKI tu...
besa ada 6 mata serta manik hijau,merah,kulit ikan dan mcm2 lagi lah...
nelayan lak besa buat apollo sendiri dgn benang hijau tu...
ni untuk mengapollo ikan2 unjam tu...
besa hasil selar,tamban,kembong,selayang,cencaru,tongkol dan mcm2 lagi lah...
kalu letak umpan boleh lag layan kerisi,muduk,tanda,muduk lah...
apollo / sabiki ada bermcm sais tu...
kwn harap dapat membantu kalu silap mohon maaf lah... ;D

Offline za_xc03

  • Siakap
  • *
  • Posts: 59
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #12 on: March 10, 2009, 07:41:48 PM »
Oooh mekasih ya ....

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #13 on: March 15, 2009, 04:45:09 PM »
sama2...
berkongsi apa yg kwn tau lah... ;D

Offline Potocol

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 9848
  • Gender: Male
  • PERAK DARUL RIDZUAN
    • http://sahiranshah.multiply.com/
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #14 on: March 15, 2009, 05:05:18 PM »
Salam Volvo..

Saya buat appolo guna satu saiz tali aje...senang!!!
Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #15 on: March 15, 2009, 05:16:25 PM »
Salam Volvo..

Saya buat appolo guna satu saiz tali aje...senang!!!
salam kembali bang pe kabor...
ok lah tu...
cuma kwn lebih suka sais berbeza lah...
kalu sangkut senang sikit nak putus kan lah... ;D

Offline Potocol

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 9848
  • Gender: Male
  • PERAK DARUL RIDZUAN
    • http://sahiranshah.multiply.com/
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #16 on: March 15, 2009, 08:51:21 PM »
Salam Volvo..

Saya buat appolo guna satu saiz tali aje...senang!!!
salam kembali bang pe kabor...
ok lah tu...
cuma kwn lebih suka sais berbeza lah...
kalu sangkut senang sikit nak putus kan lah... ;D
Sihat...

Tapi kalau sedang laya selar tiba2 belitung sambar.......sure putus...tu sbb saya guna tali 20 ke 30 lbs buat appolo...kalau dia sangkut...sure layan... ;D ;D ;D ;D
Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #17 on: March 16, 2009, 12:37:48 AM »
Salam Volvo..

Saya buat appolo guna satu saiz tali aje...senang!!!
salam kembali bang pe kabor...
ok lah tu...
cuma kwn lebih suka sais berbeza lah...
kalu sangkut senang sikit nak putus kan lah... ;D
Sihat...

Tapi kalau sedang laya selar tiba2 belitung sambar.......sure putus...tu sbb saya guna tali 20 ke 30 lbs buat appolo...kalau dia sangkut...sure layan... ;D ;D ;D ;D
betul lah tu...
besa kwn layan bottom je kat pekan tu...
belitung kat pekan payah sikit...
kerapu.ketarap,kaci,merah no hal nya... ;D

Offline boy_85

  • Bilis
  • *
  • Posts: 17
  • Gender: Male
  • GiLez ManCeN
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #18 on: September 04, 2009, 07:55:15 PM »
ada gambar apollo tak?? tolong tunjuk leh???/ ;D
-Mr.*fish-

Offline Budak kangaq(eDi)

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1188
  • Gender: Male
  • Location: Taman Melati, Beseri, Perlis
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #19 on: September 04, 2009, 08:35:17 PM »
salam.. masuk link nih.. dalam nih abg volvo kita dah ajar mcm mn nak buat apollo tu.. abg volvo tak igt kot..bulan may lepas..

click sini.. www.pancing.net/index.php?topic=2367.0
A Bad Trip Is Better Than No Trip At All..So..Lets Go For Fishing.

besi hamis

  • Guest
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #20 on: September 05, 2009, 09:39:15 AM »
Aku suka gunakan perambut ni untuk melayan ikan kerapu.Kalo yang gagah yang twist tu ler...
Kalo takat nak buat untuk ikan unjam...pegi jer kat link yang telah diberikan...






Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #21 on: September 06, 2009, 04:04:15 AM »
salam.. masuk link nih.. dalam nih abg volvo kita dah ajar mcm mn nak buat apollo tu.. abg volvo tak igt kot..bulan may lepas..

click sini.. www.pancing.net/index.php?topic=2367.0
bukan lupa cuma yg ni apollo 2 mata tu...
tima kaseh tunjuk kan link tu... ;D

Offline jaanmajal

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 434
  • Gender: Male
  • Better Reel for Better Value....
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #22 on: September 07, 2009, 03:52:23 PM »
APOLLO 2 MATA????

PERAMBUT 2 MATA???

CONFIUS2.....

 ??? ??? ???

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #23 on: September 07, 2009, 03:56:50 PM »
APOLLO 2 MATA????

PERAMBUT 2 MATA???

CONFIUS2.....

 ??? ??? ???
laaa apa lak nak konfius kan...
apollo 2 mata sama stail mcm apollo yg banyak mata cari umpan tu...
kenapa sama?
pasal batu ladung juga kat bawah tu...
cuma mata nya ada 2 saje...
yg ni guna tanpa tanduk... ;D

perambut 2 mata...
guna tanduk dan perambut tu ada 2 mata...
perambut ibu hujung 1 mata...
kat tgh2 tambah1 mata lagi...
ni yg kwn paham lah... ;D

Offline jaanmajal

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 434
  • Gender: Male
  • Better Reel for Better Value....
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #24 on: September 07, 2009, 03:58:03 PM »
KALU YANG GUNA BATU HIDUP DIBELAKANG TAPI ADA 2 MATA PANCING DIDEPAN

KENA PANGGIL APA PULAK??

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #25 on: September 07, 2009, 04:05:35 PM »
KALU YANG GUNA BATU HIDUP DIBELAKANG TAPI ADA 2 MATA PANCING DIDEPAN

KENA PANGGIL APA PULAK??
kwn mancen udang guna bt idup tu...
bt masuk pada mainline depan letak swivel...
pada swivel sambung 2 mata lah...
ni lah perambut 2 mata kehkehkeh... ;D

Offline Budak kangaq(eDi)

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1188
  • Gender: Male
  • Location: Taman Melati, Beseri, Perlis
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #26 on: September 07, 2009, 04:14:11 PM »
salam.. masuk link nih.. dalam nih abg volvo kita dah ajar mcm mn nak buat apollo tu.. abg volvo tak igt kot..bulan may lepas..

click sini.. www.pancing.net/index.php?topic=2367.0
bukan lupa cuma yg ni apollo 2 mata tu...
tima kaseh tunjuk kan link tu... ;D

sama2 abg volvo.. terima kasih lg kat abg volvo sbb menolong kami tunjukkan cara buat apollo tu..
saya tgh training jgk buat apollo tu.. sbb bila smp seru nnt saya nak jugak terjun ke laut..
save budget katakan..(budak tgh belajar).. hehehe.. ;D
bila la nak jumpa abg volvo kita nih..  ;)
A Bad Trip Is Better Than No Trip At All..So..Lets Go For Fishing.

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #27 on: September 07, 2009, 04:22:09 PM »
salam.. masuk link nih.. dalam nih abg volvo kita dah ajar mcm mn nak buat apollo tu.. abg volvo tak igt kot..bulan may lepas..

click sini.. www.pancing.net/index.php?topic=2367.0
bukan lupa cuma yg ni apollo 2 mata tu...
tima kaseh tunjuk kan link tu... ;D

sama2 abg volvo.. terima kasih lg kat abg volvo sbb menolong kami tunjukkan cara buat apollo tu..
saya tgh training jgk buat apollo tu.. sbb bila smp seru nnt saya nak jugak terjun ke laut..
save budget katakan..(budak tgh belajar).. hehehe.. ;D
bila la nak jumpa abg volvo kita nih..  ;)
ala kite kongsi info yg ada sesama kaki pancen ni...
tak rugi dan luak pun kehkehkeh...
uish nak jumpa kwn ke...
ala ape lah sangat kwn ni... ;D

Offline Budak kangaq(eDi)

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1188
  • Gender: Male
  • Location: Taman Melati, Beseri, Perlis
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #28 on: September 07, 2009, 05:09:17 PM »
salam.. masuk link nih.. dalam nih abg volvo kita dah ajar mcm mn nak buat apollo tu.. abg volvo tak igt kot..bulan may lepas..

click sini.. www.pancing.net/index.php?topic=2367.0
bukan lupa cuma yg ni apollo 2 mata tu...
tima kaseh tunjuk kan link tu... ;D

sama2 abg volvo.. terima kasih lg kat abg volvo sbb menolong kami tunjukkan cara buat apollo tu..
saya tgh training jgk buat apollo tu.. sbb bila smp seru nnt saya nak jugak terjun ke laut..
save budget katakan..(budak tgh belajar).. hehehe.. ;D
bila la nak jumpa abg volvo kita nih..  ;)
ala kite kongsi info yg ada sesama kaki pancen ni...
tak rugi dan luak pun kehkehkeh...
uish nak jumpa kwn ke...
ala ape lah sangat kwn ni... ;D

mak saya cakap.. orang2 lama nih byk pengalaman.. tak kira la pengalaman mancing ka apa kaa..
bila kita bersembang tu, mesti ja ada ilmu yg akan disampaikan secara tak sengaja @ disengajakan..
pastu.. bila orang2 lama ni menyembang jangan, mencelah.. dengar.. yang baik kita kutip.. yg tak baik tu..
kita jadikan sandaraan.. tul tak abg volvo.. sbb tu saya suka jumpa abg2 yang banyak pengalaman nih..
 ;)  peace...!
A Bad Trip Is Better Than No Trip At All..So..Lets Go For Fishing.

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: cara membuat/mengikat apollo 2 mata
« Reply #29 on: September 07, 2009, 07:02:06 PM »
mkin ada betul nya...
insyaallah ada masa panjang umor boleh lah jumpa nanti... ;D