Pancing.Net
July 25, 2014, 02:43:26 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1 2 »   Go Down
  Print  
Author Topic: cara membuat/mengikat apollo 2 mata  (Read 35691 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
ujang_jr
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 59



Email
« on: February 25, 2009, 01:54:42 PM »

salam all.. newbie tumpang lalu... Grin

kwn nk mtak pndgn/ilmu dr kkwn smua utk mmbuat ikatan apollo 2 mata :

1) tali bapa lb? pjg? pjg antara mata kail?
2) klo bole tunjjukn cara ikatan diantara perambut utama ke perambut mata kail?

p/s klo ade trip area johor leh la ajax kwn yg serba x tau ni.. ngeh3x
Logged

JFT (JohorFishingTribe)
Pancing.Net
« on: February 25, 2009, 01:54:42 PM »

 Logged
cdgtxx
♪♫~ROCKAPAK~♫♪
Global Moderator
Arowana
*****
Online Online

Gender: Male
Posts: 13684


KAJANG ANGLER 1978


WWW Email
« Reply #1 on: February 25, 2009, 02:18:53 PM »

adus....senang soalan ni....tp camner cra nak ajar tu yg tak brapa pandai...

kita tgk..ada tak sesapa yg ada gambarajah....
Logged


ujang_jr
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 59



Email
« Reply #2 on: February 25, 2009, 02:30:46 PM »

adus....senang soalan ni....tp camner cra nak ajar tu yg tak brapa pandai...

kita tgk..ada tak sesapa yg ada gambarajah....

thank bro cd coz reply... erm nk tnye laie.. ngeh3x

kwn ada tali berkley vanish fluorocarbon 30lb.. adakah ia nk dijdkan perambut utama atau perambut pd matakail?
Logged

JFT (JohorFishingTribe)
cdgtxx
♪♫~ROCKAPAK~♫♪
Global Moderator
Arowana
*****
Online Online

Gender: Male
Posts: 13684


KAJANG ANGLER 1978


WWW Email
« Reply #3 on: February 25, 2009, 02:44:06 PM »

lazimnya tali fluro diguna pd mata kail.........

lebih afdal.......hehehe....
Logged


volvos
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 3054


radzi_volvos
Email
« Reply #4 on: February 25, 2009, 11:09:22 PM »

ujang jr...
salam pe kabar...
kwn boleh cite je tapi gambar rajah tak de...
harap bro paham lah...

contoh ;
perambut utama 40lb panjang 1 depa...
perambut anak 20-30lb panjang 1-2kaki nak ikat mata...
ikat perambu anak dgn mata tu..ikatan yg besa untuk ikat mata lah...
perambut anak dah siap ada 2 lah kan...

ujung perambut anak ikat pada perambut utama....
jarakan dari ujung perambut utama untuk ikat swivel nanti...
sama gak untuk ujung satu lagi untuk letak swivel nak pasang batu ladung...
kepil kan perambut anak pada perambut utama dan buat bulatan [ loop ]...
masukan perambut anak dan uatam melalui bulatan [ loop ] 3x...
kemudian kemaskan dgn menarik perambut anak dan utama serentak...
bila dah siap mata akan terikat di bahagian tengah2 perambut utama lah...
pasang dgn cara perambut anak dgn mata terjuntai dari atas...
harap dapat menbantu kalu silap harap maaf... Grin
Logged

ujang_jr
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 59



Email
« Reply #5 on: February 26, 2009, 02:40:53 PM »

ujang jr...
salam pe kabar...
kwn boleh cite je tapi gambar rajah tak de...
harap bro paham lah...

contoh ;
perambut utama 40lb panjang 1 depa...
perambut anak 20-30lb panjang 1-2kaki nak ikat mata...
ikat perambu anak dgn mata tu..ikatan yg besa untuk ikat mata lah...
perambut anak dah siap ada 2 lah kan...

ujung perambut anak ikat pada perambut utama....
jarakan dari ujung perambut utama untuk ikat swivel nanti...
sama gak untuk ujung satu lagi untuk letak swivel nak pasang batu ladung...
kepil kan perambut anak pada perambut utama dan buat bulatan [ loop ]...
masukan perambut anak dan uatam melalui bulatan [ loop ] 3x...
kemudian kemaskan dgn menarik perambut anak dan utama serentak...
bila dah siap mata akan terikat di bahagian tengah2 perambut utama lah...
pasang dgn cara perambut anak dgn mata terjuntai dari atas...
harap dapat menbantu kalu silap harap maaf... Grin

tq bro volvos,
bbeno nye kwn kurang pahem ttg sambungan perambut utama dgn perambut anak..
nak buat loop tu yg x pahem..
klo ade pic senang gak nk see n pahem..
soli ye bro volvos.. "budak baru belajar mmg susah nak paham"  Grin
Logged

JFT (JohorFishingTribe)
volvos
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 3054


radzi_volvos
Email
« Reply #6 on: February 26, 2009, 06:57:43 PM »

bro...
buat bulatan [ loop ] mcm kite nak ikat tu...
masukan satu ujung ke dlm bulatan [ loop ] lah... Grin
kwn gambar tak ade lah... Grin
Logged

ujang_jr
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 59



Email
« Reply #7 on: February 26, 2009, 09:16:35 PM »

kpd kkwn yg boleh tjuk gamborajah cara nak ikat perambut ni bolehlah pastekan..
coz kwn bbeno x tau.. mklum la newbie yg sdang mengumpul ilmu mmancing..  Grin
Logged

JFT (JohorFishingTribe)
siakap_78
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 709


Email
« Reply #8 on: February 27, 2009, 11:15:28 AM »

bro volvos dok area KUANTAN ke???
Logged
volvos
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 3054


radzi_volvos
Email
« Reply #9 on: February 27, 2009, 11:15:16 PM »

kwn dok shah alam lah..
kg mmg kat pekan tu... Grin
Logged

za_xc03
Siakap
*
Offline Offline

Posts: 59


Email
« Reply #10 on: March 05, 2009, 08:55:18 PM »

Apollo ni ape ye  Huh maklum la newbie lagi  Undecided
Logged
volvos
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 3054


radzi_volvos
Email
« Reply #11 on: March 05, 2009, 11:21:01 PM »

Apollo ni ape ye  Huh maklum la newbie lagi  Undecided
salam bro pe kabor...
apollo ni untuk kite mencari umpan kat unjam tu...
kat kedai banyak jual yg dah siap tu...
sama gak dgn SABIKI tu...
besa ada 6 mata serta manik hijau,merah,kulit ikan dan mcm2 lagi lah...
nelayan lak besa buat apollo sendiri dgn benang hijau tu...
ni untuk mengapollo ikan2 unjam tu...
besa hasil selar,tamban,kembong,selayang,cencaru,tongkol dan mcm2 lagi lah...
kalu letak umpan boleh lag layan kerisi,muduk,tanda,muduk lah...
apollo / sabiki ada bermcm sais tu...
kwn harap dapat membantu kalu silap mohon maaf lah... Grin
Logged

za_xc03
Siakap
*
Offline Offline

Posts: 59


Email
« Reply #12 on: March 10, 2009, 07:41:48 PM »

Oooh mekasih ya ....
Logged
volvos
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 3054


radzi_volvos
Email
« Reply #13 on: March 15, 2009, 04:45:09 PM »

sama2...
berkongsi apa yg kwn tau lah... Grin
Logged

Potocol
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9865


PERAK DARUL RIDZUAN


WWW Email
« Reply #14 on: March 15, 2009, 05:05:18 PM »

Salam Volvo..

Saya buat appolo guna satu saiz tali aje...senang!!!
Logged

Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.
volvos
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 3054


radzi_volvos
Email
« Reply #15 on: March 15, 2009, 05:16:25 PM »

Salam Volvo..

Saya buat appolo guna satu saiz tali aje...senang!!!
salam kembali bang pe kabor...
ok lah tu...
cuma kwn lebih suka sais berbeza lah...
kalu sangkut senang sikit nak putus kan lah... Grin
Logged

Potocol
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9865


PERAK DARUL RIDZUAN


WWW Email
« Reply #16 on: March 15, 2009, 08:51:21 PM »

Salam Volvo..

Saya buat appolo guna satu saiz tali aje...senang!!!
salam kembali bang pe kabor...
ok lah tu...
cuma kwn lebih suka sais berbeza lah...
kalu sangkut senang sikit nak putus kan lah... Grin
Sihat...

Tapi kalau sedang laya selar tiba2 belitung sambar.......sure putus...tu sbb saya guna tali 20 ke 30 lbs buat appolo...kalau dia sangkut...sure layan... Grin Grin Grin Grin
Logged

Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.
volvos
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 3054


radzi_volvos
Email
« Reply #17 on: March 16, 2009, 12:37:48 AM »

Salam Volvo..

Saya buat appolo guna satu saiz tali aje...senang!!!
salam kembali bang pe kabor...
ok lah tu...
cuma kwn lebih suka sais berbeza lah...
kalu sangkut senang sikit nak putus kan lah... Grin
Sihat...

Tapi kalau sedang laya selar tiba2 belitung sambar.......sure putus...tu sbb saya guna tali 20 ke 30 lbs buat appolo...kalau dia sangkut...sure layan... Grin Grin Grin Grin
betul lah tu...
besa kwn layan bottom je kat pekan tu...
belitung kat pekan payah sikit...
kerapu.ketarap,kaci,merah no hal nya... Grin
Logged

boy_85
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 17


GiLez ManCeN


« Reply #18 on: September 04, 2009, 07:55:15 PM »

ada gambar apollo tak?? tolong tunjuk leh???/ Grin
Logged

-Mr.*fish-
Budak kangaq(eDi)
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1188


Location: Taman Melati, Beseri, Perlis

seritongga@yahoo.com
Email
« Reply #19 on: September 04, 2009, 08:35:17 PM »

salam.. masuk link nih.. dalam nih abg volvo kita dah ajar mcm mn nak buat apollo tu.. abg volvo tak igt kot..bulan may lepas..

click sini.. www.pancing.net/index.php?topic=2367.0
Logged

A Bad Trip Is Better Than No Trip At All..So..Lets Go For Fishing.
besi hamis
Guest
« Reply #20 on: September 05, 2009, 09:39:15 AM »

Aku suka gunakan perambut ni untuk melayan ikan kerapu.Kalo yang gagah yang twist tu ler...
Kalo takat nak buat untuk ikan unjam...pegi jer kat link yang telah diberikan...





Logged
volvos
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 3054


radzi_volvos
Email
« Reply #21 on: September 06, 2009, 04:04:15 AM »

salam.. masuk link nih.. dalam nih abg volvo kita dah ajar mcm mn nak buat apollo tu.. abg volvo tak igt kot..bulan may lepas..

click sini.. www.pancing.net/index.php?topic=2367.0

bukan lupa cuma yg ni apollo 2 mata tu...
tima kaseh tunjuk kan link tu... Grin
Logged

jaanmajal
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 434


Better Reel for Better Value....

abdulrahman.abdullah@yahoo.com
Email
« Reply #22 on: September 07, 2009, 03:52:23 PM »

APOLLO 2 MATA?Huh

PERAMBUT 2 MATA???

CONFIUS2.....

 Huh Huh Huh
Logged
volvos
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 3054


radzi_volvos
Email
« Reply #23 on: September 07, 2009, 03:56:50 PM »

APOLLO 2 MATA?Huh

PERAMBUT 2 MATA???

CONFIUS2.....

 Huh Huh Huh
laaa apa lak nak konfius kan...
apollo 2 mata sama stail mcm apollo yg banyak mata cari umpan tu...
kenapa sama?
pasal batu ladung juga kat bawah tu...
cuma mata nya ada 2 saje...
yg ni guna tanpa tanduk... Grin

perambut 2 mata...
guna tanduk dan perambut tu ada 2 mata...
perambut ibu hujung 1 mata...
kat tgh2 tambah1 mata lagi...
ni yg kwn paham lah... Grin
Logged

jaanmajal
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 434


Better Reel for Better Value....

abdulrahman.abdullah@yahoo.com
Email
« Reply #24 on: September 07, 2009, 03:58:03 PM »

KALU YANG GUNA BATU HIDUP DIBELAKANG TAPI ADA 2 MATA PANCING DIDEPAN

KENA PANGGIL APA PULAK??
Logged
volvos
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 3054


radzi_volvos
Email
« Reply #25 on: September 07, 2009, 04:05:35 PM »

KALU YANG GUNA BATU HIDUP DIBELAKANG TAPI ADA 2 MATA PANCING DIDEPAN

KENA PANGGIL APA PULAK??
kwn mancen udang guna bt idup tu...
bt masuk pada mainline depan letak swivel...
pada swivel sambung 2 mata lah...
ni lah perambut 2 mata kehkehkeh... Grin
Logged

Budak kangaq(eDi)
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1188


Location: Taman Melati, Beseri, Perlis

seritongga@yahoo.com
Email
« Reply #26 on: September 07, 2009, 04:14:11 PM »

salam.. masuk link nih.. dalam nih abg volvo kita dah ajar mcm mn nak buat apollo tu.. abg volvo tak igt kot..bulan may lepas..

click sini.. www.pancing.net/index.php?topic=2367.0

bukan lupa cuma yg ni apollo 2 mata tu...
tima kaseh tunjuk kan link tu... Grin


sama2 abg volvo.. terima kasih lg kat abg volvo sbb menolong kami tunjukkan cara buat apollo tu..
saya tgh training jgk buat apollo tu.. sbb bila smp seru nnt saya nak jugak terjun ke laut..
save budget katakan..(budak tgh belajar).. hehehe.. Grin
bila la nak jumpa abg volvo kita nih..  Wink
Logged

A Bad Trip Is Better Than No Trip At All..So..Lets Go For Fishing.
volvos
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 3054


radzi_volvos
Email
« Reply #27 on: September 07, 2009, 04:22:09 PM »

salam.. masuk link nih.. dalam nih abg volvo kita dah ajar mcm mn nak buat apollo tu.. abg volvo tak igt kot..bulan may lepas..

click sini.. www.pancing.net/index.php?topic=2367.0

bukan lupa cuma yg ni apollo 2 mata tu...
tima kaseh tunjuk kan link tu... Grin


sama2 abg volvo.. terima kasih lg kat abg volvo sbb menolong kami tunjukkan cara buat apollo tu..
saya tgh training jgk buat apollo tu.. sbb bila smp seru nnt saya nak jugak terjun ke laut..
save budget katakan..(budak tgh belajar).. hehehe.. Grin
bila la nak jumpa abg volvo kita nih..  Wink

ala kite kongsi info yg ada sesama kaki pancen ni...
tak rugi dan luak pun kehkehkeh...
uish nak jumpa kwn ke...
ala ape lah sangat kwn ni... Grin
Logged

Budak kangaq(eDi)
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1188


Location: Taman Melati, Beseri, Perlis

seritongga@yahoo.com
Email
« Reply #28 on: September 07, 2009, 05:09:17 PM »

salam.. masuk link nih.. dalam nih abg volvo kita dah ajar mcm mn nak buat apollo tu.. abg volvo tak igt kot..bulan may lepas..

click sini.. www.pancing.net/index.php?topic=2367.0

bukan lupa cuma yg ni apollo 2 mata tu...
tima kaseh tunjuk kan link tu... Grin


sama2 abg volvo.. terima kasih lg kat abg volvo sbb menolong kami tunjukkan cara buat apollo tu..
saya tgh training jgk buat apollo tu.. sbb bila smp seru nnt saya nak jugak terjun ke laut..
save budget katakan..(budak tgh belajar).. hehehe.. Grin
bila la nak jumpa abg volvo kita nih..  Wink

ala kite kongsi info yg ada sesama kaki pancen ni...
tak rugi dan luak pun kehkehkeh...
uish nak jumpa kwn ke...
ala ape lah sangat kwn ni... Grin


mak saya cakap.. orang2 lama nih byk pengalaman.. tak kira la pengalaman mancing ka apa kaa..
bila kita bersembang tu, mesti ja ada ilmu yg akan disampaikan secara tak sengaja @ disengajakan..
pastu.. bila orang2 lama ni menyembang jangan, mencelah.. dengar.. yang baik kita kutip.. yg tak baik tu..
kita jadikan sandaraan.. tul tak abg volvo.. sbb tu saya suka jumpa abg2 yang banyak pengalaman nih..
 Wink  peace...!
Logged

A Bad Trip Is Better Than No Trip At All..So..Lets Go For Fishing.
volvos
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 3054


radzi_volvos
Email
« Reply #29 on: September 07, 2009, 07:02:06 PM »

mkin ada betul nya...
insyaallah ada masa panjang umor boleh lah jumpa nanti... Grin
Logged

Pages: 1 2 »   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal