Pancing.Net
July 30, 2014, 04:51:43 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1 2 »   Go Down
  Print  
Author Topic: bgmana mcari waktu yg baik utk mmancing dilautan atau di muara?  (Read 16718 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
ujang_jr
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 59



Email
« on: February 27, 2009, 09:55:58 PM »

1- bilakah tarikh terbaik bg bulan islam?
2- adakah masa air pasang besar atau air mati?
3- bgmana pula dengan melihat awan? pernah t'dengo org tua2 kata tgok awan, ikan sisik bnyk..

mtak tlg kpd kkwn utk menyelesaikan permasalah sy yg ingin tau ni...
Logged

JFT (JohorFishingTribe)
Pancing.Net
« on: February 27, 2009, 09:55:58 PM »

 Logged
ujang_jr
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 59



Email
« Reply #1 on: March 03, 2009, 02:29:46 PM »

1- bilakah tarikh terbaik bg bulan islam?
2- adakah masa air pasang besar atau air mati?
3- bgmana pula dengan melihat awan? pernah t'dengo org tua2 kata tgok awan, ikan sisik bnyk..

mtak tlg kpd kkwn utk menyelesaikan permasalah sy yg ingin tau ni...

adess xde reply lg dr kkwn....  Shocked Roll Eyes
Logged

JFT (JohorFishingTribe)
bidan
Pengendali Laman
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4556


"Mancen sampai Pensan"

aim87@yahoo.com
Email
« Reply #2 on: March 03, 2009, 02:39:14 PM »

Kalau tak salah dah ada posting perihal nih... cuba selongkar dalam2 sikit... munkin ada terselit2 kat belah2 mana...

nota:

SETIAP JAM DI DALAM UMUR MANUSIA ITU ADA GUNANYA BELAKA. JUSTERU, MASA YANG SUDAH DITENTUKAN BAGI JAM INI TIDAK AKAN DIDAPATI LAGI PADA JAM YANG LAIN SEUMUR HIDUP KITA. ~ W.J. BROWN

1- bilakah tarikh terbaik bg bulan islam?
2- adakah masa air pasang besar atau air mati?
3- bgmana pula dengan melihat awan? pernah t'dengo org tua2 kata tgok awan, ikan sisik bnyk..

mtak tlg kpd kkwn utk menyelesaikan permasalah sy yg ingin tau ni...

adess xde reply lg dr kkwn....  Shocked Roll Eyes
Logged

Satu arah.... Satu Tujuan.... Satu citarasa!!

http://www.alatmanceng.blogspot.com
Potocol
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9865


PERAK DARUL RIDZUAN


WWW Email
« Reply #3 on: March 03, 2009, 03:14:31 PM »

Salam tuan...maafkan kami di Pancing.Net kerna tak menjawab soalan2 tuan. Terus terang saya katakan...saya tak nampak posting tuan...kalau nampak pun mungkin saya terlupa nak reply....so sorry!!

Sy tak le mahir seperti para nelayan diluar sana tapi cukup bagi saya menjawab soalan tuan mengikut pengalaman dan pengetahuan yg saya terima dan belajatr setakat ini. Bagi saya, bila waktu air pasang besar saya rancang satu komplot memancing di sebelah Pantai Timur seperti Besut, Dungun (akan saya pegi pd 11hb April...time ti air pasang tinggi) dan masa air mati (rendah dan kecil) saya plan memancing di Pantai Barat seperti di Pulau Jarak. Pulau Sembilan, Perairan antara bangsa Klang.

Sebelum mengenali tarikh yg sesuai utk memenacing laut dalam, kita seharusnya memahami kronologi peredaran bulan.....Kalau faham sistem peredaran bulan yang berkait dengan kalendar Islam, secara tidak langsung kita akan memahami bila berlaku air besar dan air mati. Dewasa ini, dapat diketahui bhw bukan air mati saja kita boleh memancing tetapi ketika air besar pun kadang-kadang hasil pancingan adalah lebih baik......rezeki!!! Cuma ketika air besar untuk kaki pancing dasar aktiviti agak terbatas kerana waktu air besar trolling, jigging, casting dan popping amat berkesan dipraktikkan.

Jadual pasang surut pula saya gunakan untuk mengisyaratkan diri sendiri mengenai masa pertukaran arus yang bakal berlaku kerana ini masa terbaik berjaga ketika ikan mula aktif. Selain itu, cara terbaik ialah merujuk kepada tekong kerana mereka pasti mengetahui pergerakan arus dengan lebih baik berbanding pemancing yang sekali sekala keluar memancing.

Awan, kalau gelap tanda nak hujan, ribut, petir. Sebaik2nya turunlah ke laut selepas hujan lebat turun!!! Selepas tu 80% ikan bersisik akan berkeliaran di dasar.
Logged

Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.
santap
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2724


Hidup Ibarat Roda


Email
« Reply #4 on: March 03, 2009, 03:18:41 PM »

tima kasih bro sebab bagi info
Logged

mengai jangan x mengai
ujang_jr
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 59



Email
« Reply #5 on: March 03, 2009, 08:20:00 PM »

Salam tuan...maafkan kami di Pancing.Net kerna tak menjawab soalan2 tuan. Terus terang saya katakan...saya tak nampak posting tuan...kalau nampak pun mungkin saya terlupa nak reply....so sorry!!

Sy tak le mahir seperti para nelayan diluar sana tapi cukup bagi saya menjawab soalan tuan mengikut pengalaman dan pengetahuan yg saya terima dan belajatr setakat ini. Bagi saya, bila waktu air pasang besar saya rancang satu komplot memancing di sebelah Pantai Timur seperti Besut, Dungun (akan saya pegi pd 11hb April...time ti air pasang tinggi) dan masa air mati (rendah dan kecil) saya plan memancing di Pantai Barat seperti di Pulau Jarak. Pulau Sembilan, Perairan antara bangsa Klang.

Sebelum mengenali tarikh yg sesuai utk memenacing laut dalam, kita seharusnya memahami kronologi peredaran bulan.....Kalau faham sistem peredaran bulan yang berkait dengan kalendar Islam, secara tidak langsung kita akan memahami bila berlaku air besar dan air mati. Dewasa ini, dapat diketahui bhw bukan air mati saja kita boleh memancing tetapi ketika air besar pun kadang-kadang hasil pancingan adalah lebih baik......rezeki!!! Cuma ketika air besar untuk kaki pancing dasar aktiviti agak terbatas kerana waktu air besar trolling, jigging, casting dan popping amat berkesan dipraktikkan.

Jadual pasang surut pula saya gunakan untuk mengisyaratkan diri sendiri mengenai masa pertukaran arus yang bakal berlaku kerana ini masa terbaik berjaga ketika ikan mula aktif. Selain itu, cara terbaik ialah merujuk kepada tekong kerana mereka pasti mengetahui pergerakan arus dengan lebih baik berbanding pemancing yang sekali sekala keluar memancing.

Awan, kalau gelap tanda nak hujan, ribut, petir. Sebaik2nya turunlah ke laut selepas hujan lebat turun!!! Selepas tu 80% ikan bersisik akan berkeliaran di dasar.


tq 4 info yg bernas.. erm bkan beras cap bernas erkk..

ok bro potocol,
kwn kurang faham melihat kalendar bulan islam 1-30..
- bgmana nk tau air pasang kecik, besar & air mati melalui kalendar islam?
- boleh bgtau tarikh yg sesuai? sbg cth 1-5 bulan islam katakn air pasang kecil dsb.. tlg bg yg detail?
mtak maaf bbnyak bro potocol coz menyusahkn ANDA!! kwn bbeno nk blajo ni Smiley
Logged

JFT (JohorFishingTribe)
Potocol
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9865


PERAK DARUL RIDZUAN


WWW Email
« Reply #6 on: March 04, 2009, 02:11:20 AM »

kwn kurang faham melihat kalendar bulan islam 1-30..
- bgmana nk tau air pasang kecik, besar & air mati melalui kalendar islam?
- boleh bgtau tarikh yg sesuai? sbg cth 1-5 bulan islam katakn air pasang kecil dsb.. tlg bg yg detail?
mtak maaf bbnyak bro potocol coz menyusahkn ANDA!! kwn bbeno nk blajo ni Smiley


Saya nak berkongsi pengetahuan dgn rakan2 di sini berkenaan tarikh dan air/arus.

Bulan Hijrah bertarikh 12/13/14/15/16hb: Ketika ini bulan penuh atau mengambang
Lokasi:- Kawasan berselat dan sungai macam sungai kat Tanjung Karang, kong-kong
- arusnya agak deras dan tinggi.
- masa air pasang lebih lama dari masa surut.
- kebiasaan pemancing menggunakan batu ladung 30 keatas - No 32 cthny - berat setengah kilo!!
- Tarikh ni tak sesuai pergi memancing - mancing kat kolam lagi layan....kalau tak..dapat mabuk free!!!

Kawasan Laut pantai timur - Laut Cina Selatan seperti Dungun, Besut....
- Di sebelah malam - air/arus mati yang panjang, masa yg panjang ketika arus mati - keadaan ini air tenang
- Masa surut yang sederhana tetapi singkat disebelah siang hari
- Air laut ketika ini berkeadaan keruh dan banyak buih
- Masa ni mmg cun kalau turun mancing

Bulan Hijrah 19/20/21/22/23hb: Masa ni bulan separuh aje!!
Lokasi:- Kawasan berselat dan sungai macam sungai kat Tanjung Karang, kong-kong
- Air pasang tapi arus yg kurang/perlahan dan air akan surut secara sederhana
- Masa ketika air pasang & surut adalah sama - 4-5 jam pasang 4-5 jam surut
- Tersangat ler sesuai kalau memancing cari kerapu, jenahak, merah....!!!

Kawasan Laut pantai timur - Laut Cina Selatan seperti Dungun, Besut....
- Masa pasang surut air dan arus adalah sederhana - masa dan tahap arus adalah sama ketika pasang dan surut
- Air akan kelihatan jernih macam air tasik!!!
- Kurang sesuai memancing tetapi kalau dapat ikan sure yg bagak2....jika lokasi tu dalam 80 -100 meter ke bawah.

Udah tu...lain kali sambung...dah subuh ni hahh!!!! Grin Grin
Logged

Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.
PancingLama
Administrator
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2024



Email
« Reply #7 on: March 04, 2009, 04:36:05 AM »

terima kasih bro kerana membantu,  teman baru nak bangun  Grin Grin
Logged

Banner Bersih Sungai
Potocol
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9865


PERAK DARUL RIDZUAN


WWW Email
« Reply #8 on: March 04, 2009, 10:23:12 AM »

terima kasih bro kerana membantu,  teman baru nak bangun  Grin Grin
Heheheee...sama2... Wink
Logged

Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.
wawi
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1327



Email
« Reply #9 on: March 04, 2009, 10:35:16 AM »

bro protoc,kalau pasang surut kat muara n masa sesuai mancen kat muara plak mcm na?bersangkut paut dgn pasang surut laut dalam gak ka?bleh terangkan tak dekat sy yang daif ni?
Logged

ketaq lutut...
bidan
Pengendali Laman
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4556


"Mancen sampai Pensan"

aim87@yahoo.com
Email
« Reply #10 on: March 04, 2009, 10:51:34 AM »

Bangga memiliki sahabat yg bernama pptocol.... Perpustakaan bergerak lebih cepat maklumat berbanding perpustakaan negara.... Terima Kasih kerana maklumat tuh... abg bidan pun kompius sebenarnya kalau nak mengira hari ni... al maklumlah ilmuan lautan kurang...
Logged

Satu arah.... Satu Tujuan.... Satu citarasa!!

http://www.alatmanceng.blogspot.com
wawi
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1327



Email
« Reply #11 on: March 04, 2009, 10:55:07 AM »

kurang ilmu buat2 ja kot bg bidan ni...?ka malas nak cerita kat budak2 mcm wawi ni.... Undecided
Logged

ketaq lutut...
cdgtxx
♪♫~ROCKAPAK~♫♪
Global Moderator
Arowana
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 13684


KAJANG ANGLER 1978


WWW Email
« Reply #12 on: March 04, 2009, 10:58:35 AM »

abg bidan ni ilmu tinggi..........

cuma tuah dan rezeki jer selalu tak menyebelahi beliau....
Logged


bidan
Pengendali Laman
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4556


"Mancen sampai Pensan"

aim87@yahoo.com
Email
« Reply #13 on: March 04, 2009, 10:59:28 AM »

Adeiiiii... kalau abg bidan compare ngan bro potocol kita, 10% je ilmu yg abg ada berbanding dia...  nak mengajar cam mana... diri sendiri pun tak lepaih... adeiiii... kalau dgn pengalaman beliau tak terkejar dek abg bidan rasanya... tu sebab abg tabit ngan dia... walaupun abg bidan masih boleh melibiah dia sbb ... (pangkat adik) ... he he he

kurang ilmu buat2 ja kot bg bidan ni...?ka malas nak cerita kat budak2 mcm wawi ni.... Undecided
Logged

Satu arah.... Satu Tujuan.... Satu citarasa!!

http://www.alatmanceng.blogspot.com
wawi
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1327



Email
« Reply #14 on: March 04, 2009, 11:02:01 AM »

 Grin bnyk dah 10% tu...wak kluaq la mai skit....
Logged

ketaq lutut...
ujang_jr
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 59



Email
« Reply #15 on: March 04, 2009, 12:14:39 PM »

toceh2x bro potocol & kkwn kerna menolonn..
sgala pnglaman u'all amat berguna.
tanpa pnglaman maka tiada la ilmu yg baru..

opp selain tarikh hijrah tu mmg x bole mmcing la ye..
sbb kwn sblm ni dok mjaring xde tgok tarikh hijrah lak..
kkdg ribut rejeki bnyk gak.. kkdg air cantek rejeki kurengg.. segalanya atas rezeki dr yg maha ESA..

wallahualam...

Logged

JFT (JohorFishingTribe)
Potocol
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9865


PERAK DARUL RIDZUAN


WWW Email
« Reply #16 on: March 04, 2009, 09:13:18 PM »

Ni pula ketika bulan gelap. Biasa bulan gelap ramai yg tak berani masuk hutan/treking utk memancing mahupun memburu. Sape yg bekas askar atau masih jadi tentera tentu dia tahu apa nak buat dan berlaku kalau bulan gelap ketika berada dlm hutan!!!..Tak percaya, tanyalah bang bidan!!!
Tarikh seperti pd 26,27,28,29,30hb Hijrah adalah masa bulan gelap...bulan gelap maknanya bulan taknampak langsung!!!
Seperti biasa kita tengok kat kawasan berselat dan bersungai
- ketika ini arus air start membesar dan speed arusnya laju sedikit demi sedikit - tu kadang2 kita asyik tukar saiz batu ladung ajer...hehehhe..kadang2 saya guna batu saiz 32 tambah lagi sais 18
- Masa surut pula agak panjang disebelah siang hari manakala masa air pasang yang singkat
- Kejernihan air adalah tahap keruh dan berbuih lebih-lebih time nak surut
- Hahh...time ni lebih baik duduk kedai mamak layan roti canai dan teh tarik...jgn turun mancing

DI kawasan pantai timur seperti Dungun, Besut, Tenggol...
- air dan arus pasang secara sederhana serta mengambil masa yg panjang terutama waktu siang hari
- Air/arus mati sebaliinya singkat/pendek disebelah malam - masa ni depa kata air linang macam tasik!!!
- Tahap kejernihan air agak keruh sedikit....
- Hahh.....syok mancing ketika ini....angin pun tiup sepoi2 bahasa... Grin Grin Grin

Bulan separuh penuh!!! Maksudnya bulan tu macam bentuk sabit!!!
Antara tarikh2 dia ialah pd  5,6,7,8,9hb Hijrah - biasanya awal bulan.
Di kawasan berselat dan bersungai
- Air surut serta arus yg perlahans dan air pasang yang sederhana - tak tinggi!!!
- Masa air pasang dan surut adalah sama
- Hahh...jom ajak saya mancing kalau kena tarikh ni 7,8 dan 9hb tu mmg cun!!

Di kawasan Patai Timur - besut, Dungun Tenggol dan kawasan yg seangkatan dgnnya...
- Jangka masa air pasang surut adalah sama dan sederhana - tak laju tak dalam!!! 
- Tima pasang/surut sama - 12 jam/12jam
- Kejernihan air keruh sikit
- Boleh memancing 

Rasenya tu ajer kut...yg lain2 tak terkeluar kat kepala otak ni....!!!!

Tapi ingat...nelayan guna pukat/jaring...sudah pasti masa tu tak berapa penting bagi mereka sbb mereka mencari lubuk yg didiami ikan yg banyak. Memancing pula hanya berumpankan 1 atau 2 bilah mata kail sahaja....tu sbb kena tau bila dan dimana nak memancing.

WALLAHUALAM.
Logged

Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.
ujang_jr
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 59



Email
« Reply #17 on: March 04, 2009, 09:31:02 PM »

Ni pula ketika bulan gelap. Biasa bulan gelap ramai yg tak berani masuk hutan/treking utk memancing mahupun memburu. Sape yg bekas askar atau masih jadi tentera tentu dia tahu apa nak buat dan berlaku kalau bulan gelap ketika berada dlm hutan!!!..Tak percaya, tanyalah bang bidan!!!
Tarikh seperti pd 26,27,28,29,30hb Hijrah adalah masa bulan gelap...bulan gelap maknanya bulan taknampak langsung!!!
Seperti biasa kita tengok kat kawasan berselat dan bersungai
- ketika ini arus air start membesar dan speed arusnya laju sedikit demi sedikit - tu kadang2 kita asyik tukar saiz batu ladung ajer...hehehhe..kadang2 saya guna batu saiz 32 tambah lagi sais 18
- Masa surut pula agak panjang disebelah siang hari manakala masa air pasang yang singkat
- Kejernihan air adalah tahap keruh dan berbuih lebih-lebih time nak surut
- Hahh...time ni lebih baik duduk kedai mamak layan roti canai dan teh tarik...jgn turun mancing

DI kawasan pantai timur seperti Dungun, Besut, Tenggol...
- air dan arus pasang secara sederhana serta mengambil masa yg panjang terutama waktu siang hari
- Air/arus mati sebaliinya singkat/pendek disebelah malam - masa ni depa kata air linang macam tasik!!!
- Tahap kejernihan air agak keruh sedikit....
- Hahh.....syok mancing ketika ini....angin pun tiup sepoi2 bahasa... Grin Grin Grin

Bulan separuh penuh!!! Maksudnya bulan tu macam bentuk sabit!!!
Antara tarikh2 dia ialah pd  5,6,7,8,9hb Hijrah - biasanya awal bulan.
Di kawasan berselat dan bersungai
- Air surut serta arus yg perlahans dan air pasang yang sederhana - tak tinggi!!!
- Masa air pasang dan surut adalah sama
- Hahh...jom ajak saya mancing kalau kena tarikh ni 7,8 dan 9hb tu mmg cun!!

Di kawasan Patai Timur - besut, Dungun Tenggol dan kawasan yg seangkatan dgnnya...
- Jangka masa air pasang surut adalah sama dan sederhana - tak laju tak dalam!!! 
- Tima pasang/surut sama - 12 jam/12jam
- Kejernihan air keruh sikit
- Boleh memancing 

Rasenya tu ajer kut...yg lain2 tak terkeluar kat kepala otak ni....!!!!

Tapi ingat...nelayan guna pukat/jaring...sudah pasti masa tu tak berapa penting bagi mereka sbb mereka mencari lubuk yg didiami ikan yg banyak. Memancing pula hanya berumpankan 1 atau 2 bilah mata kail sahaja....tu sbb kena tau bila dan dimana nak memancing.

WALLAHUALAM.


nk mtak tmbh ckit.. hmpir dh nk paham cuma tarikh 1-4 hijrah, 10-11 hijrah dan 24-25 hijrah tu yg x paham?
adakah tarikh2 tu adalah time air mati/ tiada arus?
adakah x sesuai utk turun mmancing?
Logged

JFT (JohorFishingTribe)
Potocol
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9865


PERAK DARUL RIDZUAN


WWW Email
« Reply #18 on: March 05, 2009, 08:40:28 AM »

Semua tarikh adalah SESUAI dan TAK SESUAI memancing:-

SESUAI:-
Sebab masa air surut dan pasang tidak tinggi dan lama pula. Bermnakana masa memancing dlm keadaan yg tenang adalah lama. Arus pun ada dan lama pula - lambat berhenti membuatkan ikan2 sentiasa aktif di bawah sana!!!

TAK SESUAI:-
Sebab masa arus laju yg panjang - arus laju!!! Air pasang besar.
Logged

Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.
k0pi
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2907


• Jigging Karat • รักการตกปลา •


« Reply #19 on: March 05, 2009, 11:57:39 AM »

ilmu baekkkk tarak juai punya ni... cepat tulis dalam buku nota...  Grin

TQ to brader potocol!.... dan lebih baik jika thread ni dijadikan 'sticky' sebagai rujukan kepada
pemancing2 amatur macam ambo ni... ambo tok kiro mano pasal tarikh ni... ado time free, bertenggeklah
ambo ngan batang pancing tu mano2.
Logged

• TAKDIRLAAA TU.... PAHAM-PAHAM JELAAA... •
• finessefishingforfun •
ejoy_burger
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5921


ejoy_burger
Email
« Reply #20 on: March 05, 2009, 12:24:07 PM »

tetapi waktu yang terbaik untuk memancing adalah...
WAKTU TERLUANG ATAU CUTI A.K.A WAKTU TIDAK BEKERJA....
kalau mancin time keje memang nak kena cuti terus tuh... hehehehe
Logged

Call: 018-4027040 / 010-2000577
Whatsapp: 018-4027040
BBM : 270AF59E
Facebook: https://www.facebook.com/faizulzahry.basri
Potocol
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9865


PERAK DARUL RIDZUAN


WWW Email
« Reply #21 on: March 05, 2009, 12:44:13 PM »

tetapi waktu yang terbaik untuk memancing adalah...
WAKTU TERLUANG ATAU CUTI A.K.A WAKTU TIDAK BEKERJA....
kalau mancin time keje memang nak kena cuti terus tuh... hehehehe
Itu dinamakan waktu tiada HALANGAN. Non obstacality on time and limit!!!
Logged

Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.
ejoy_burger
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5921


ejoy_burger
Email
« Reply #22 on: March 05, 2009, 12:45:22 PM »

kul brp gerak gi Kenyir bang???
Logged

Call: 018-4027040 / 010-2000577
Whatsapp: 018-4027040
BBM : 270AF59E
Facebook: https://www.facebook.com/faizulzahry.basri
za_xc03
Siakap
*
Offline Offline

Posts: 59


Email
« Reply #23 on: March 10, 2009, 06:09:04 PM »

En protokol saya sudah sedikit faham bg penerangan yg di beri tapi bagaimana pula utk melihat ketinggian
air yang sesuai untuk memancing ? Bulan berapa bulan gelap berlaku ? Ada sedikit pening  Huh
Logged
za_xc03
Siakap
*
Offline Offline

Posts: 59


Email
« Reply #24 on: March 10, 2009, 07:29:39 PM »

Kawan ada buat nota en protokol dlm excel 2007 tapi tak leh attach la kat
sini kalau ada sesiapa inginkan blh bg email nanti saya sendkan
Logged
fathi
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1046



Email
« Reply #25 on: July 30, 2009, 02:33:52 PM »

.
.
.
time kaseh bro potocol!!
.
.
.
.
Logged

BB pin: 28B60834
E-maiL: tarik.belakang@yahoo.com        
h/p: 018 - 905 4767 wasap - wechat - viber
kite cume insan yang kecil & lemah...
jaanmajal
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 434


Better Reel for Better Value....

abdulrahman.abdullah@yahoo.com
Email
« Reply #26 on: July 30, 2009, 04:22:27 PM »

kwn kurang faham melihat kalendar bulan islam 1-30..
- bgmana nk tau air pasang kecik, besar & air mati melalui kalendar islam?
- boleh bgtau tarikh yg sesuai? sbg cth 1-5 bulan islam katakn air pasang kecil dsb.. tlg bg yg detail?
mtak maaf bbnyak bro potocol coz menyusahkn ANDA!! kwn bbeno nk blajo ni Smiley


Saya nak berkongsi pengetahuan dgn rakan2 di sini berkenaan tarikh dan air/arus.

Bulan Hijrah bertarikh 12/13/14/15/16hb: Ketika ini bulan penuh atau mengambang
Lokasi:- Kawasan berselat dan sungai macam sungai kat Tanjung Karang, kong-kong
- arusnya agak deras dan tinggi.
- masa air pasang lebih lama dari masa surut.
- kebiasaan pemancing menggunakan batu ladung 30 keatas - No 32 cthny - berat setengah kilo!!
- Tarikh ni tak sesuai pergi memancing - mancing kat kolam lagi layan....kalau tak..dapat mabuk free!!!

Kawasan Laut pantai timur - Laut Cina Selatan seperti Dungun, Besut....
- Di sebelah malam - air/arus mati yang panjang, masa yg panjang ketika arus mati - keadaan ini air tenang
- Masa surut yang sederhana tetapi singkat disebelah siang hari
- Air laut ketika ini berkeadaan keruh dan banyak buih
- Masa ni mmg cun kalau turun mancing

Bulan Hijrah 19/20/21/22/23hb: Masa ni bulan separuh aje!!
Lokasi:- Kawasan berselat dan sungai macam sungai kat Tanjung Karang, kong-kong
- Air pasang tapi arus yg kurang/perlahan dan air akan surut secara sederhana
- Masa ketika air pasang & surut adalah sama - 4-5 jam pasang 4-5 jam surut
- Tersangat ler sesuai kalau memancing cari kerapu, jenahak, merah....!!!

Kawasan Laut pantai timur - Laut Cina Selatan seperti Dungun, Besut....
- Masa pasang surut air dan arus adalah sederhana - masa dan tahap arus adalah sama ketika pasang dan surut
- Air akan kelihatan jernih macam air tasik!!!
- Kurang sesuai memancing tetapi kalau dapat ikan sure yg bagak2....jika lokasi tu dalam 80 -100 meter ke bawah.

Udah tu...lain kali sambung...dah subuh ni hahh!!!! Grin Grin

TAK ACI.... NAPA PANTAI BARAT TEDA???
Logged
ferio
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 1


Email
« Reply #27 on: February 07, 2010, 10:14:41 PM »

tu la pasal,apasal belah pantai barat tak ada..... Angry
Logged
ajoharis
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5429



Email
« Reply #28 on: February 07, 2010, 11:11:07 PM »

good info....
Logged

jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......
PB
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 463


smart_bean87@yahoo.com
Email
« Reply #29 on: February 08, 2010, 12:00:27 AM »

fuhhhhhh....
banyak nyer nak kena tau dan ingat...
mcm nak amik exam lak...
Logged
Pages: 1 2 »   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal