Author Topic: UMPAN PERUT AYAM  (Read 11582 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline KAPALA

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 159
  • Gender: Male
  • BORN TO FISH, FORCED TO WORK
UMPAN PERUT AYAM
« on: June 02, 2011, 10:27:15 AM »
SALAMZ

ADA SESIAPA BOLEH BAGI RESEPI UNTUK UMPAN PERUT AYAM?
- CARA-CARA PENYEDIAAN-NYA.
- SESUAI UNTUK IKAN APA.
- SESUAI DIGUNAKAN DIMANA.
- LAIN-LAIN INFO...

HARAP DAPAT MEMBANTU.

Offline Bujang Senang

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 198
  • Gender: Male
  • tak nak membangau dahhh.....!!!!!
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #1 on: June 02, 2011, 10:32:56 AM »
SALAMZ

ADA SESIAPA BOLEH BAGI RESEPI UNTUK UMPAN PERUT AYAM?
- CARA-CARA PENYEDIAAN-NYA.
- SESUAI UNTUK IKAN APA.
- SESUAI DIGUNAKAN DIMANA.
- LAIN-LAIN INFO...

HARAP DAPAT MEMBANTU.

ni umpan perut ayam yg da campuran ke atau yg perut ayam semata2?
biasanye perut ayam ni ikan yg ganas2 sambo...lau salah tolong betuikan ye...
lau yg perut ayam semata2
selalunye teman guna mata 3..tu pun guna kat lombong je.... ;) ;)
tapi hasilnye agk best la kan jelawat hehe ;D ;D

Offline KAPALA

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 159
  • Gender: Male
  • BORN TO FISH, FORCED TO WORK
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #2 on: June 02, 2011, 10:36:54 AM »
SALAMZ

ADA SESIAPA BOLEH BAGI RESEPI UNTUK UMPAN PERUT AYAM?
- CARA-CARA PENYEDIAAN-NYA.
- SESUAI UNTUK IKAN APA.
- SESUAI DIGUNAKAN DIMANA.
- LAIN-LAIN INFO...

HARAP DAPAT MEMBANTU.

BIASA TERUS CAKUK KAT MATA KAIL DENGAN TAIK-TAIKNYA SEKALI... ;D

ni umpan perut ayam yg da campuran ke atau yg perut ayam semata2?
biasanye perut ayam ni ikan yg ganas2 sambo...lau salah tolong betuikan ye...
lau yg perut ayam semata2
selalunye teman guna mata 3..tu pun guna kat lombong je.... ;) ;)
tapi hasilnye agk best la kan jelawat hehe ;D ;D


Offline orga

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 199
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #3 on: June 02, 2011, 10:58:37 AM »
ADA SESIAPA BOLEH BAGI RESEPI UNTUK UMPAN PERUT AYAM?
1 CARA-CARA PENYEDIAAN-NYA.
2 SESUAI UNTUK IKAN APA.
3 SESUAI DIGUNAKAN DIMANA.
4 LAIN-LAIN INFO...

jawapan yg tak seberapa..

1 boleh guna masa segar or boleh perap...mana2 pun ok..kalo yg segar tangan tak busuk..better amik  yg segar la..ada bau darah lg........
2 sesuai utk ikan baung,patin,jelawat,talipia,keli,lampam (perut ayam segar lg cantik)
3 sesuai digunakan di sungai,tasik,tali air,lombong,..laut tak leh guna ;D
4 kaedah sesuai adalah digunakan utk bottom..pakai 2 mata..satu bawah satu atas...

Offline teinmomo

  • Arowana
  • *
  • Posts: 10856
  • Gender: Male
  • "love it learn it "
    • Email
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #4 on: June 02, 2011, 11:01:31 AM »
ADA SESIAPA BOLEH BAGI RESEPI UNTUK UMPAN PERUT AYAM?
1 CARA-CARA PENYEDIAAN-NYA.
2 SESUAI UNTUK IKAN APA.
3 SESUAI DIGUNAKAN DIMANA.
4 LAIN-LAIN INFO...

jawapan yg tak seberapa..

1 boleh guna masa segar or boleh perap...mana2 pun ok..kalo yg segar tangan tak busuk..better amik  yg segar la..ada bau darah lg........
2 sesuai utk ikan baung,patin,jelawat,talipia,keli,lampam (perut ayam segar lg cantik)
3 sesuai digunakan di sungai,tasik,tali air,lombong,..laut tak leh guna ;D
4 kaedah sesuai adalah digunakan utk bottom..pakai 2 mata..satu bawah satu atas...


 ;)



Offline KAPALA

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 159
  • Gender: Male
  • BORN TO FISH, FORCED TO WORK
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #5 on: June 02, 2011, 11:08:41 AM »
ADA SESIAPA BOLEH BAGI RESEPI UNTUK UMPAN PERUT AYAM?
1 CARA-CARA PENYEDIAAN-NYA.
2 SESUAI UNTUK IKAN APA.
3 SESUAI DIGUNAKAN DIMANA.
4 LAIN-LAIN INFO...

jawapan yg tak seberapa..

1 boleh guna masa segar or boleh perap...mana2 pun ok..kalo yg segar tangan tak busuk..better amik  yg segar la..ada bau darah lg........
2 sesuai utk ikan baung,patin,jelawat,talipia,keli,lampam (perut ayam segar lg cantik)
3 sesuai digunakan di sungai,tasik,tali air,lombong,..laut tak leh guna ;D
4 kaedah sesuai adalah digunakan utk bottom..pakai 2 mata..satu bawah satu atas...

PERLU DICUCI BERSIH ATAU BIAR ADA TAIK AYAM?

Offline orga

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 199
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #6 on: June 02, 2011, 11:18:08 AM »
nak cuci boleh nak biar ada taik pun boleh..kalo cuci bungkus la dalam surat khabar..nanti dia serap air..perut tahan lg lama sbb lalat tak hinggap....

Offline KAPALA

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 159
  • Gender: Male
  • BORN TO FISH, FORCED TO WORK
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #7 on: June 02, 2011, 11:22:31 AM »
nak cuci boleh nak biar ada taik pun boleh..kalo cuci bungkus la dalam surat khabar..nanti dia serap air..perut tahan lg lama sbb lalat tak hinggap....

KALAU DICUCI TAK DA BAU KAN? IKAN MAKAN GAK?

Offline KAPALA

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 159
  • Gender: Male
  • BORN TO FISH, FORCED TO WORK
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #8 on: June 06, 2011, 11:44:16 AM »




macam best..tapi tak best...

Offline KAPALA

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 159
  • Gender: Male
  • BORN TO FISH, FORCED TO WORK
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #9 on: June 06, 2011, 11:50:25 AM »
Apa beza diantara dedak-dedak ni?


Offline danaubiru

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 374
  • Gender: Male
  • komlot nilai duo boleh
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #10 on: June 06, 2011, 11:57:49 AM »
klo x silap r nombor2 ni indicate kehalusan dedak n ramuannye.....
916 2 top gak klo x silap,kwaaa,lupe daaa,lama x mancing kolam,huhu..... ;D ;D

Offline ajiapatking

  • Bilis
  • *
  • Posts: 1
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #11 on: June 06, 2011, 12:53:00 PM »
encik kapala, pakai umpan perut ayam ni busuk.. tapi saya suka, pasal encik kapala ni rajin dan selalu tolong saya bubuh umpan.. patin yg aritu dapat sungguh menyelerakan.. masak lemak ciliapi. ada lagi sekor tak masak lagi..

Offline KAPALA

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 159
  • Gender: Male
  • BORN TO FISH, FORCED TO WORK
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #12 on: June 06, 2011, 01:20:13 PM »
encik kapala, pakai umpan perut ayam ni busuk.. tapi saya suka, pasal encik kapala ni rajin dan selalu tolong saya bubuh umpan.. patin yg aritu dapat sungguh menyelerakan.. masak lemak ciliapi. ada lagi sekor tak masak lagi..

welkem...welkem en ajiapatking...selamat menempuh dunia perfishingan dengan tabah!...

Offline KAPALA

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 159
  • Gender: Male
  • BORN TO FISH, FORCED TO WORK
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #13 on: June 21, 2011, 09:40:01 AM »
siapa tau cara nak peram perut ayam?

Offline matt_bear98

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1181
  • Gender: Male
    • nak tgok pic..sila lawat flickr saya..
    • Email
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #14 on: June 21, 2011, 11:42:35 AM »
saya dlu duk guna gak umpan perut ayam ni..duk mancing lampam sungai ngan udang galah..
ni langkah2 yang saya duk buat....

1.pas kita ambil perut ayam tu,buang dlu lemak2 kat perut tu...ada cebisan warna kuning2 tu..bukan apa..takut time mancing nanti..ikan duk getu kat stu..ada lebihan lemak warna kuning tu kasi cuci...
2.pastu letakan dalam surat khabar lama...ikut suka nak susun cmana..saya letak atas surat khabar tu pastu lipat kertas tu..
3. cara nak peram ada dua..sy slalu balut ngan kertas surat khabar buh lam plastik n simpan tempat yg sesuai..lagi satu leh simpan dalam bekas kedap udara..cam tin biskut tu..biarla shari dua..tapi bau sendri mau ingat la..
 dah lama tak guna umpan perut ayam ni..skrg duk guna dedak ja..

Offline teinmomo

  • Arowana
  • *
  • Posts: 10856
  • Gender: Male
  • "love it learn it "
    • Email
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #15 on: June 21, 2011, 11:44:54 AM »
saya dlu duk guna gak umpan perut ayam ni..duk mancing lampam sungai ngan udang galah..
ni langkah2 yang saya duk buat....

1.pas kita ambil perut ayam tu,buang dlu lemak2 kat perut tu...ada cebisan warna kuning2 tu..bukan apa..takut time mancing nanti..ikan duk getu kat stu..ada lebihan lemak warna kuning tu kasi cuci...
2.pastu letakan dalam surat khabar lama...ikut suka nak susun cmana..saya letak atas surat khabar tu pastu lipat kertas tu..
3. cara nak peram ada dua..sy slalu balut ngan kertas surat khabar buh lam plastik n simpan tempat yg sesuai..lagi satu leh simpan dalam bekas kedap udara..cam tin biskut tu..biarla shari dua..tapi bau sendri mau ingat la..
 dah lama tak guna umpan perut ayam ni..skrg duk guna dedak ja..

tq tuan (artis nih) :D



Offline matt_bear98

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1181
  • Gender: Male
    • nak tgok pic..sila lawat flickr saya..
    • Email
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #16 on: June 21, 2011, 12:15:33 PM »
nak tambah sket..time nak letakan perut ayam dalam kertas surat kaba tu..biar dalam bentuk memanjang..pastu pusing balik sampai penuh surat kaba tu..pastu lipat kecil2..fungsinya nak bg perut ayam tu kering..sy pernah tgok geng perut ayam ni mancing..dah sdikit hitam warna perut ayam ni..bau memang tak tahan la..tapi lampam sungai ckup suka..tapi mancing perut ayam ni kena rajin pindah klau ikan tak mau makan dah..

p/s tuan teinmomo  artis apa laks? saya duk mancing ja..bila nak mai sik..leh ngail sama2...

Offline teinmomo

  • Arowana
  • *
  • Posts: 10856
  • Gender: Male
  • "love it learn it "
    • Email
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #17 on: June 21, 2011, 12:20:25 PM »
aisey,........
kan tuan dh masuk majalah......kira artis la tuh ;D



Offline matt_bear98

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1181
  • Gender: Male
    • nak tgok pic..sila lawat flickr saya..
    • Email
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #18 on: June 21, 2011, 12:45:31 PM »
aisey,........
kan tuan dh masuk majalah......kira artis la tuh ;D
gambar skeping ja..tak leh jadi artis lagi..kena banyak kluar gambar baru jd artis...haha..lawak ja...

Offline a5b3c5

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 296
Re: UMPAN PERUT AYAM
« Reply #19 on: July 01, 2011, 10:34:32 AM »
sy biasa juga pakai perut ayam ni,

biasanya sy buang dulu lemak2 yg ada dkt tali perut tu sebabnya, lemak tu nanti akan 'menyusahkan' masa nak sangkut dkt mata kail, lepas cuci. potong tali perut ikut kesesuaian nak memancing ( perapa mata nak pakai) klu sikit, potong pendek2 jer perut tu. terpulang la pada individu..  ;D

dah siap semua, masuk dalam tong yg kedap udara, pecah telur itik sebiji dua, masukkan minyak ikan yg dah tak pakai, gaul secukup rasa...
tutup tong, simpan...  ;D

kalau nak pakai cepat, jemur tong tu atas atap rumah atau tempat yg panas, biasanya klu jemur atas atap ni dia 'masak' atas bawah dlm tong tu. klu jemur atas tanah je, 'masak' bhgn atas jer..

simpan sehari dua, dah boleh menjejak patin dgn perasaan rendah diri
simpan 4-5 hari, dah boleh menjejak patin dgn egonya.. hehehe...

ikan yg berdietkan perut ayam peram ni biasanya, patin, lampam, jelawat, baung...

Jabir Bin Abdullah r.a. berkata, bahawa dia mendengar Rasulullah s.a.w.
bersabda, "Zikir yang terbaik adalah "Laa ilaaha illallaah"  dan doa yang
terbaik adalah "Alhamdulillah".