Pancing.Net
October 22, 2014, 05:29:10 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1 2 »   Go Down
  Print  
Author Topic: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang  (Read 6365 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
tmnahar
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 588


Email
« on: June 14, 2011, 07:15:07 AM »

salam semua pnet member

kawe nak dapatkan maklumat tentang jenis pancingan untuk ikan2 ni

1.mana lubuk nya di sekitar selangor, perak
2.apakah umpan yang digemari oleh ikan2 ni

kot2 ada komplot boleh la kawe pollow
nak terai mancing santai pulak  Grin



Logged
Pancing.Net
« on: June 14, 2011, 07:15:07 AM »

 Logged
ras
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 19081

ras@pancing.net

2147483647 haruan+ketutu
Email
« Reply #1 on: June 14, 2011, 07:26:08 AM »

umpan cengkerik untuk puyu....... Grin Grin Grin..terbul x pernah dapat g./...temakang pun
Logged

TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=
manba_nkk
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Posts: 17842



« Reply #2 on: June 14, 2011, 07:35:58 AM »

Kalu di Sg Selangor guna hirisan sawit [ cacing tanah pun kekadang ok ] je utk terbul, puyu senang ckit gan roti/cacing... temakang tu cacing kot ...
Logged

takda peduli, hentam saja
tmnahar
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 588


Email
« Reply #3 on: June 14, 2011, 07:40:54 AM »

salam ras/tuan manba nkk
kawe nak mencari ikan yg kawe dok mancing dulu-dulu
puyu n terbul biasa kawe mancing
tapi sekarang ni puyu n terbul susah nak dapat
di sebabkan kejadian meracun secara halal
yang dijalankan oleh pesawah padi yang menuba siput gondang emas
habis anak cucu ikan tewas
ular air yg makan ikan yg tewas pon tertewas juga

temakang ni xde kat tempat kawe
kalo dulu kawe dok mancing ada yg iras2 temakang
orang kapong panggil kepor/patong
sekarang ni dah pupus
Logged
manba_nkk
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Posts: 17842



« Reply #4 on: June 14, 2011, 07:45:16 AM »

Temakang tu dulu-dulu pernah termancing masa saya duk kat Serendah dan juga time p Kampar terdapat kat lombong, guna cacing je.

Terbul tu masih ada banyak laaaagi dlm Sg Selangor, bro tmnahar duk mana ? Kalu dekat area Kelang boleh gak komplot bila free nanti !  Grin
Logged

takda peduli, hentam saja
tmnahar
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 588


Email
« Reply #5 on: June 14, 2011, 07:52:49 AM »

tuan manba
kawe dok di area kajang
kalo nak komplot cuma dapat hari sabtu je
ahad hari keluarga(bawa anak isteri jalan2)
kalo ada komplotan tu sebarkan pada kawe skali
mana tau kot2 leh join
boleh la menuntut ilmu dari tuan
Logged
manba_nkk
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Posts: 17842



« Reply #6 on: June 14, 2011, 08:01:14 AM »

tuan manba
kawe dok di area kajang
kalo nak komplot cuma dapat hari sabtu je
ahad hari keluarga(bawa anak isteri jalan2)
kalo ada komplotan tu sebarkan pada kawe skali
mana tau kot2 leh join
boleh la menuntut ilmu dari tuan

Jgn sebut tuntut ilmu, malu saya ! Apakata kita sama-sama kongsi pengalaman/pengetahuan !

Sg Selangor jauh ckit buat kamu, kalu saya turun area Dengkil nanti boleh calling  Grin
Logged

takda peduli, hentam saja
pemancing muda
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1761


lailahaillaalllah muhammadarasullullah


« Reply #7 on: June 14, 2011, 08:24:10 AM »

 Cry Cry Cry xajk pon. .
Logged

sesungguhnye memancing itu indah. .
(zam lanun@pemancing muda  (018-3120159)
tmnahar
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 588


Email
« Reply #8 on: June 14, 2011, 09:39:29 AM »

tuan manba
nak nuntut ilmu apa salahnya
bukan hilang ilmu yang ada
kalo dah ada kongsikan sesama kita

bukan apa, kawe dah ilang ilmu bab bancuh dedak ni
lama sangat dok gila casting, tapi manjang je kumpau
asyik dok casting ruan je, sebarau  kumpau lagi

tuan PM
kalo nak join boleh la
kita sama2 belajar tarik ikan kecik hehehe
thrill dia lain , sama mcm mancing udang galah
feel dia lain, syoooooookkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

bottom ni bukan apa , santai n relak
jgn tertidur dah leeeeeee
Logged
matt_bear98
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1174



WWW Email
« Reply #9 on: June 14, 2011, 12:26:47 PM »

klau puyu rasanya umpan bukan prob kot..cacing boleh,udang,cengkerik boleh..macam2 lagi la...belalng pun ok...klau ada la..terbul saya guna umpan dedak..empangan beris kat sik masih banyak terbul...



ni plak kat sungai muda...ada lagi stok terbul kat sana...


Logged
Kelemboy_utara
SAPA
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2656


Asyik mimpi mancen jer....


« Reply #10 on: June 14, 2011, 12:42:02 PM »

geram betul tgok lampam tu.... Grin
bak sini nak bakar... Kiss
Logged
pemancing muda
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1761


lailahaillaalllah muhammadarasullullah


« Reply #11 on: June 14, 2011, 12:49:47 PM »

ok la ikn2 kecik pon. .jnji ikn. . slg die mkn umpan ade la nikmatnye. .  Grin
Logged

sesungguhnye memancing itu indah. .
(zam lanun@pemancing muda  (018-3120159)
manba_nkk
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Posts: 17842



« Reply #12 on: June 14, 2011, 12:51:25 PM »

klau puyu rasanya umpan bukan prob kot..cacing boleh,udang,cengkerik boleh..macam2 lagi la...belalng pun ok...klau ada la..terbul saya guna umpan dedak..empangan beris kat sik masih banyak terbul...





Wahhh kaw-kaw punya racun ni !

Nasib baik jauh, kalu tidak mau turun ini petang juga !  Tongue Tongue
Logged

takda peduli, hentam saja
matt_bear98
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1174



WWW Email
« Reply #13 on: June 14, 2011, 01:14:01 PM »

ni kira saiz sedap layan la...lampam jawa tak kuat sangat tarikan..tapi klau pasal isi dia..memang target utamala...kena plak kita bakar..cicah plak ngan air asam atau kuah kicap..memang sedap..lagi besar ikan..lagi best...tulang ikan dah beso2..mudah nak makan...rekod kat sini..2.8kg..sy tak pnh dapt..pling besar pun 2kg ja...tapi terbul memang banyak kat beris..klau kena tempat dia...
Logged
manba_nkk
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Posts: 17842



« Reply #14 on: June 14, 2011, 01:29:20 PM »

ni kira saiz sedap layan la...lampam jawa tak kuat sangat tarikan..tapi klau pasal isi dia..memang target utamala...kena plak kita bakar..cicah plak ngan air asam atau kuah kicap..memang sedap..lagi besar ikan..lagi best...tulang ikan dah beso2..mudah nak makan...rekod kat sini..2.8kg..sy tak pnh dapt..pling besar pun 2kg ja...tapi terbul memang banyak kat beris..klau kena tempat dia...

Bro mattt boleh tolong kasi no handset, mana tau tersampai sana boleh ajak p komplot terbul/lampam !  Tongue
Logged

takda peduli, hentam saja
pemancing muda
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1761


lailahaillaalllah muhammadarasullullah


« Reply #15 on: June 14, 2011, 01:50:23 PM »

ahahahaha!tuan mamba da xleh tahan. . . kne racon kaw2 ni. . . hehehe  Grin Grin Grin
Logged

sesungguhnye memancing itu indah. .
(zam lanun@pemancing muda  (018-3120159)
tmnahar
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 588


Email
« Reply #16 on: June 14, 2011, 02:28:30 PM »

Salam Tuan matt_bear
kawe dah baca post demo ni
semasa kawe pegi ke tasik beris tahun lepas
memang banyak anak2 ikan yang main tepi tasik
masa tu pegi lawatan keja, mancing dgn mata je

bila kawe tanya tuan punya resort yg selepas ladang anggur
dia kata ikan memang banyak
pemancingnya kurang, sebaraunya sombong dgn gewang

insya allah kawe akan ke sana semasa cuti sek akan datang
nak komplot dgn abg nuat toke spoon ruan
dan nak belajar mancing lampam 2kg dari tuan MB hehehe
Logged
matt_bear98
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1174



WWW Email
« Reply #17 on: June 14, 2011, 04:00:23 PM »

ni kira saiz sedap layan la...lampam jawa tak kuat sangat tarikan..tapi klau pasal isi dia..memang target utamala...kena plak kita bakar..cicah plak ngan air asam atau kuah kicap..memang sedap..lagi besar ikan..lagi best...tulang ikan dah beso2..mudah nak makan...rekod kat sini..2.8kg..sy tak pnh dapt..pling besar pun 2kg ja...tapi terbul memang banyak kat beris..klau kena tempat dia...

Bro mattt boleh tolong kasi no handset, mana tau tersampai sana boleh ajak p komplot terbul/lampam !  Tongue

ni no hp saya...012-5366884..lagi cantik lau mai hujung tahun..musim kemarau..leh mancing kat sg muda..sana lagi best..nak tgok temperas besar tapak org dewasa..masa ni la...
Logged
manba_nkk
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Posts: 17842



« Reply #18 on: June 14, 2011, 06:14:16 PM »

ni kira saiz sedap layan la...lampam jawa tak kuat sangat tarikan..tapi klau pasal isi dia..memang target utamala...kena plak kita bakar..cicah plak ngan air asam atau kuah kicap..memang sedap..lagi besar ikan..lagi best...tulang ikan dah beso2..mudah nak makan...rekod kat sini..2.8kg..sy tak pnh dapt..pling besar pun 2kg ja...tapi terbul memang banyak kat beris..klau kena tempat dia...

Bro mattt boleh tolong kasi no handset, mana tau tersampai sana boleh ajak p komplot terbul/lampam !  Tongue

ni no hp saya...012-5366884..lagi cantik lau mai hujung tahun..musim kemarau..leh mancing kat sg muda..sana lagi best..nak tgok temperas besar tapak org dewasa..masa ni la...

Alamak beliau kasi up laaagi racun !

Terima Kasih bro matt, nombor dah masuk handset saya !  Wink Wink
Logged

takda peduli, hentam saja
matt_bear98
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1174



WWW Email
« Reply #19 on: June 14, 2011, 07:49:38 PM »

lau beli majalah pancing bulan ni..artikel sy sal sungai muda ada...ni sdikit buah tangan dr sungai muda..yang ni tak hantar lagi...bg abg manba tgok dlu... Cool







Logged
budakjiwang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3029


~MANCING2x JUGA, SOLAT JANGAN LUPA~


« Reply #20 on: June 14, 2011, 08:26:34 PM »

 Shocked Shocked Shocked
Logged

:DIMULAKAN DENGAN BISMILLAH, DISUDAHI DENGAN ALHAMDULILLAH:
ras
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 19081

ras@pancing.net

2147483647 haruan+ketutu
Email
« Reply #21 on: June 14, 2011, 08:29:01 PM »

tu ikan apa tu?Huh
Logged

TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=
matt_bear98
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1174



WWW Email
« Reply #22 on: June 14, 2011, 10:45:05 PM »

ini ikan termperas...antara ikan paling banyak kat sg muda..guna umpan dedak
Logged
ras
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 19081

ras@pancing.net

2147483647 haruan+ketutu
Email
« Reply #23 on: June 14, 2011, 11:27:02 PM »

ini ikan termperas...antara ikan paling banyak kat sg muda..guna umpan dedak

wah...best tu.......dedak punya resepi apa ye???
Logged

TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=
matt_bear98
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1174



WWW Email
« Reply #24 on: June 14, 2011, 11:38:12 PM »

ini ikan termperas...antara ikan paling banyak kat sg muda..guna umpan dedak

wah...best tu.......dedak punya resepi apa ye???
kat sni guna dedak ayam warna hitam yang halus tu...tapi dedak ni ikut tempat...ada yg sesuai ada yg kurang...campur dedak itam ngan dedak ikan n tepung
Logged
ras
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 19081

ras@pancing.net

2147483647 haruan+ketutu
Email
« Reply #25 on: June 14, 2011, 11:43:30 PM »

ini ikan termperas...antara ikan paling banyak kat sg muda..guna umpan dedak

wah...best tu.......dedak punya resepi apa ye???
kat sni guna dedak ayam warna hitam yang halus tu...tapi dedak ni ikut tempat...ada yg sesuai ada yg kurang...campur dedak itam ngan dedak ikan n tepung

sini dedak ayam warna kuning2 gitu.....ada halus...ada kasar....
Logged

TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=
matt_bear98
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1174



WWW Email
« Reply #26 on: June 14, 2011, 11:45:41 PM »

yang ada jagung tu ker..klau kat empangn beris sy duk guna yg tu gak
campur ngan roti gardenia
Logged
ras
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 19081

ras@pancing.net

2147483647 haruan+ketutu
Email
« Reply #27 on: June 14, 2011, 11:48:51 PM »

yang ada jagung tu ker..klau kat empangn beris sy duk guna yg tu gak
campur ngan roti gardenia
  yup..yang tu........campur roti gardenia je???
Logged

TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=
matt_bear98
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1174



WWW Email
« Reply #28 on: June 15, 2011, 12:02:03 AM »

roti tu blender..pastu dedak ikan pun blen..pastu campur perisa pisang..
Logged
AnakKedak
Tenggiri
*
Offline Offline

Posts: 350



« Reply #29 on: June 15, 2011, 12:35:24 AM »

ni kira saiz sedap layan la...lampam jawa tak kuat sangat tarikan..tapi klau pasal isi dia..memang target utamala...kena plak kita bakar..cicah plak ngan air asam atau kuah kicap..memang sedap..lagi besar ikan..lagi best...tulang ikan dah beso2..mudah nak makan...rekod kat sini..2.8kg..sy tak pnh dapt..pling besar pun 2kg ja...tapi terbul memang banyak kat beris..klau kena tempat dia...

Bro mattt boleh tolong kasi no handset, mana tau tersampai sana boleh ajak p komplot terbul/lampam !  Tongue
tu dia.. gang sifu terbul dh berjumpa.. baru buku bertemu dgn ruas.
Logged

memancing bukanlah segalanya... tapi seadanya...
Pages: 1 2 »   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal