Author Topic: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang  (Read 10222 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline tmnahar

  • Marlin
  • *
  • Posts: 590
    • Email
Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« on: June 14, 2011, 07:15:07 AM »
salam semua pnet member

kawe nak dapatkan maklumat tentang jenis pancingan untuk ikan2 ni

1.mana lubuk nya di sekitar selangor, perak
2.apakah umpan yang digemari oleh ikan2 ni

kot2 ada komplot boleh la kawe pollow
nak terai mancing santai pulak  ;D




Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #1 on: June 14, 2011, 07:26:08 AM »
umpan cengkerik untuk puyu....... ;D ;D ;D..terbul x pernah dapat g./...temakang pun
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18248
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #2 on: June 14, 2011, 07:35:58 AM »
Kalu di Sg Selangor guna hirisan sawit [ cacing tanah pun kekadang ok ] je utk terbul, puyu senang ckit gan roti/cacing... temakang tu cacing kot ...
takda peduli, hentam saja

Offline tmnahar

  • Marlin
  • *
  • Posts: 590
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #3 on: June 14, 2011, 07:40:54 AM »
salam ras/tuan manba nkk
kawe nak mencari ikan yg kawe dok mancing dulu-dulu
puyu n terbul biasa kawe mancing
tapi sekarang ni puyu n terbul susah nak dapat
di sebabkan kejadian meracun secara halal
yang dijalankan oleh pesawah padi yang menuba siput gondang emas
habis anak cucu ikan tewas
ular air yg makan ikan yg tewas pon tertewas juga

temakang ni xde kat tempat kawe
kalo dulu kawe dok mancing ada yg iras2 temakang
orang kapong panggil kepor/patong
sekarang ni dah pupus

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18248
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #4 on: June 14, 2011, 07:45:16 AM »
Temakang tu dulu-dulu pernah termancing masa saya duk kat Serendah dan juga time p Kampar terdapat kat lombong, guna cacing je.

Terbul tu masih ada banyak laaaagi dlm Sg Selangor, bro tmnahar duk mana ? Kalu dekat area Kelang boleh gak komplot bila free nanti !  ;D
takda peduli, hentam saja

Offline tmnahar

  • Marlin
  • *
  • Posts: 590
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #5 on: June 14, 2011, 07:52:49 AM »
tuan manba
kawe dok di area kajang
kalo nak komplot cuma dapat hari sabtu je
ahad hari keluarga(bawa anak isteri jalan2)
kalo ada komplotan tu sebarkan pada kawe skali
mana tau kot2 leh join
boleh la menuntut ilmu dari tuan

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18248
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #6 on: June 14, 2011, 08:01:14 AM »
tuan manba
kawe dok di area kajang
kalo nak komplot cuma dapat hari sabtu je
ahad hari keluarga(bawa anak isteri jalan2)
kalo ada komplotan tu sebarkan pada kawe skali
mana tau kot2 leh join
boleh la menuntut ilmu dari tuan

Jgn sebut tuntut ilmu, malu saya ! Apakata kita sama-sama kongsi pengalaman/pengetahuan !

Sg Selangor jauh ckit buat kamu, kalu saya turun area Dengkil nanti boleh calling  ;D
takda peduli, hentam saja

Offline pemancing muda

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1761
  • Gender: Male
  • lailahaillaalllah muhammadarasullullah
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #7 on: June 14, 2011, 08:24:10 AM »
 :'( :'( :'( xajk pon. .
sesungguhnye memancing itu indah. .
(zam lanun@pemancing muda  (018-3120159)

Offline tmnahar

  • Marlin
  • *
  • Posts: 590
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #8 on: June 14, 2011, 09:39:29 AM »
tuan manba
nak nuntut ilmu apa salahnya
bukan hilang ilmu yang ada
kalo dah ada kongsikan sesama kita

bukan apa, kawe dah ilang ilmu bab bancuh dedak ni
lama sangat dok gila casting, tapi manjang je kumpau
asyik dok casting ruan je, sebarau  kumpau lagi

tuan PM
kalo nak join boleh la
kita sama2 belajar tarik ikan kecik hehehe
thrill dia lain , sama mcm mancing udang galah
feel dia lain, syoooooookkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

bottom ni bukan apa , santai n relak
jgn tertidur dah leeeeeee

Offline matt_bear98

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1181
  • Gender: Male
    • nak tgok pic..sila lawat flickr saya..
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #9 on: June 14, 2011, 12:26:47 PM »
klau puyu rasanya umpan bukan prob kot..cacing boleh,udang,cengkerik boleh..macam2 lagi la...belalng pun ok...klau ada la..terbul saya guna umpan dedak..empangan beris kat sik masih banyak terbul...



ni plak kat sungai muda...ada lagi stok terbul kat sana...



Offline Kelemboy_utara

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 2662
  • Gender: Male
  • Asyik mimpi mancen jer....
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #10 on: June 14, 2011, 12:42:02 PM »
geram betul tgok lampam tu.... ;D
bak sini nak bakar... :-*

Offline pemancing muda

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1761
  • Gender: Male
  • lailahaillaalllah muhammadarasullullah
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #11 on: June 14, 2011, 12:49:47 PM »
ok la ikn2 kecik pon. .jnji ikn. . slg die mkn umpan ade la nikmatnye. .  ;D
sesungguhnye memancing itu indah. .
(zam lanun@pemancing muda  (018-3120159)

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18248
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #12 on: June 14, 2011, 12:51:25 PM »
klau puyu rasanya umpan bukan prob kot..cacing boleh,udang,cengkerik boleh..macam2 lagi la...belalng pun ok...klau ada la..terbul saya guna umpan dedak..empangan beris kat sik masih banyak terbul...




Wahhh kaw-kaw punya racun ni !

Nasib baik jauh, kalu tidak mau turun ini petang juga !  :P :P
takda peduli, hentam saja

Offline matt_bear98

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1181
  • Gender: Male
    • nak tgok pic..sila lawat flickr saya..
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #13 on: June 14, 2011, 01:14:01 PM »
ni kira saiz sedap layan la...lampam jawa tak kuat sangat tarikan..tapi klau pasal isi dia..memang target utamala...kena plak kita bakar..cicah plak ngan air asam atau kuah kicap..memang sedap..lagi besar ikan..lagi best...tulang ikan dah beso2..mudah nak makan...rekod kat sini..2.8kg..sy tak pnh dapt..pling besar pun 2kg ja...tapi terbul memang banyak kat beris..klau kena tempat dia...

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18248
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #14 on: June 14, 2011, 01:29:20 PM »
ni kira saiz sedap layan la...lampam jawa tak kuat sangat tarikan..tapi klau pasal isi dia..memang target utamala...kena plak kita bakar..cicah plak ngan air asam atau kuah kicap..memang sedap..lagi besar ikan..lagi best...tulang ikan dah beso2..mudah nak makan...rekod kat sini..2.8kg..sy tak pnh dapt..pling besar pun 2kg ja...tapi terbul memang banyak kat beris..klau kena tempat dia...

Bro mattt boleh tolong kasi no handset, mana tau tersampai sana boleh ajak p komplot terbul/lampam !  :P
takda peduli, hentam saja

Offline pemancing muda

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1761
  • Gender: Male
  • lailahaillaalllah muhammadarasullullah
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #15 on: June 14, 2011, 01:50:23 PM »
ahahahaha!tuan mamba da xleh tahan. . . kne racon kaw2 ni. . . hehehe  ;D ;D ;D
sesungguhnye memancing itu indah. .
(zam lanun@pemancing muda  (018-3120159)

Offline tmnahar

  • Marlin
  • *
  • Posts: 590
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #16 on: June 14, 2011, 02:28:30 PM »
Salam Tuan matt_bear
kawe dah baca post demo ni
semasa kawe pegi ke tasik beris tahun lepas
memang banyak anak2 ikan yang main tepi tasik
masa tu pegi lawatan keja, mancing dgn mata je

bila kawe tanya tuan punya resort yg selepas ladang anggur
dia kata ikan memang banyak
pemancingnya kurang, sebaraunya sombong dgn gewang

insya allah kawe akan ke sana semasa cuti sek akan datang
nak komplot dgn abg nuat toke spoon ruan
dan nak belajar mancing lampam 2kg dari tuan MB hehehe

Offline matt_bear98

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1181
  • Gender: Male
    • nak tgok pic..sila lawat flickr saya..
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #17 on: June 14, 2011, 04:00:23 PM »
ni kira saiz sedap layan la...lampam jawa tak kuat sangat tarikan..tapi klau pasal isi dia..memang target utamala...kena plak kita bakar..cicah plak ngan air asam atau kuah kicap..memang sedap..lagi besar ikan..lagi best...tulang ikan dah beso2..mudah nak makan...rekod kat sini..2.8kg..sy tak pnh dapt..pling besar pun 2kg ja...tapi terbul memang banyak kat beris..klau kena tempat dia...

Bro mattt boleh tolong kasi no handset, mana tau tersampai sana boleh ajak p komplot terbul/lampam !  :P

ni no hp saya...012-5366884..lagi cantik lau mai hujung tahun..musim kemarau..leh mancing kat sg muda..sana lagi best..nak tgok temperas besar tapak org dewasa..masa ni la...

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18248
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #18 on: June 14, 2011, 06:14:16 PM »
ni kira saiz sedap layan la...lampam jawa tak kuat sangat tarikan..tapi klau pasal isi dia..memang target utamala...kena plak kita bakar..cicah plak ngan air asam atau kuah kicap..memang sedap..lagi besar ikan..lagi best...tulang ikan dah beso2..mudah nak makan...rekod kat sini..2.8kg..sy tak pnh dapt..pling besar pun 2kg ja...tapi terbul memang banyak kat beris..klau kena tempat dia...

Bro mattt boleh tolong kasi no handset, mana tau tersampai sana boleh ajak p komplot terbul/lampam !  :P

ni no hp saya...012-5366884..lagi cantik lau mai hujung tahun..musim kemarau..leh mancing kat sg muda..sana lagi best..nak tgok temperas besar tapak org dewasa..masa ni la...

Alamak beliau kasi up laaagi racun !

Terima Kasih bro matt, nombor dah masuk handset saya !  ;) ;)
takda peduli, hentam saja

Offline matt_bear98

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1181
  • Gender: Male
    • nak tgok pic..sila lawat flickr saya..
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #19 on: June 14, 2011, 07:49:38 PM »
lau beli majalah pancing bulan ni..artikel sy sal sungai muda ada...ni sdikit buah tangan dr sungai muda..yang ni tak hantar lagi...bg abg manba tgok dlu... 8)








Offline budakjiwang

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3031
  • Gender: Male
  • ~MANCING2x JUGA, SOLAT JANGAN LUPA~
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #20 on: June 14, 2011, 08:26:34 PM »
 :o :o :o
:DIMULAKAN DENGAN BISMILLAH, DISUDAHI DENGAN ALHAMDULILLAH:

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #21 on: June 14, 2011, 08:29:01 PM »
tu ikan apa tu????
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline matt_bear98

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1181
  • Gender: Male
    • nak tgok pic..sila lawat flickr saya..
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #22 on: June 14, 2011, 10:45:05 PM »
ini ikan termperas...antara ikan paling banyak kat sg muda..guna umpan dedak

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #23 on: June 14, 2011, 11:27:02 PM »
ini ikan termperas...antara ikan paling banyak kat sg muda..guna umpan dedak

wah...best tu.......dedak punya resepi apa ye???
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline matt_bear98

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1181
  • Gender: Male
    • nak tgok pic..sila lawat flickr saya..
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #24 on: June 14, 2011, 11:38:12 PM »
ini ikan termperas...antara ikan paling banyak kat sg muda..guna umpan dedak

wah...best tu.......dedak punya resepi apa ye???
kat sni guna dedak ayam warna hitam yang halus tu...tapi dedak ni ikut tempat...ada yg sesuai ada yg kurang...campur dedak itam ngan dedak ikan n tepung

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #25 on: June 14, 2011, 11:43:30 PM »
ini ikan termperas...antara ikan paling banyak kat sg muda..guna umpan dedak

wah...best tu.......dedak punya resepi apa ye???
kat sni guna dedak ayam warna hitam yang halus tu...tapi dedak ni ikut tempat...ada yg sesuai ada yg kurang...campur dedak itam ngan dedak ikan n tepung

sini dedak ayam warna kuning2 gitu.....ada halus...ada kasar....
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline matt_bear98

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1181
  • Gender: Male
    • nak tgok pic..sila lawat flickr saya..
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #26 on: June 14, 2011, 11:45:41 PM »
yang ada jagung tu ker..klau kat empangn beris sy duk guna yg tu gak
campur ngan roti gardenia

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #27 on: June 14, 2011, 11:48:51 PM »
yang ada jagung tu ker..klau kat empangn beris sy duk guna yg tu gak
campur ngan roti gardenia
  yup..yang tu........campur roti gardenia je???
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline matt_bear98

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1181
  • Gender: Male
    • nak tgok pic..sila lawat flickr saya..
    • Email
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #28 on: June 15, 2011, 12:02:03 AM »
roti tu blender..pastu dedak ikan pun blen..pastu campur perisa pisang..

Offline AnakKedak

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 350
Re: Mancing ikan Terbul, Puyu(Godzilla/Besar) dan Temakang
« Reply #29 on: June 15, 2011, 12:35:24 AM »
ni kira saiz sedap layan la...lampam jawa tak kuat sangat tarikan..tapi klau pasal isi dia..memang target utamala...kena plak kita bakar..cicah plak ngan air asam atau kuah kicap..memang sedap..lagi besar ikan..lagi best...tulang ikan dah beso2..mudah nak makan...rekod kat sini..2.8kg..sy tak pnh dapt..pling besar pun 2kg ja...tapi terbul memang banyak kat beris..klau kena tempat dia...

Bro mattt boleh tolong kasi no handset, mana tau tersampai sana boleh ajak p komplot terbul/lampam !  :P
tu dia.. gang sifu terbul dh berjumpa.. baru buku bertemu dgn ruas.
memancing bukanlah segalanya... tapi seadanya...