Author Topic: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??  (Read 45490 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline ackz23

  • Pelata
  • *
  • Posts: 118
  • Gender: Male
  • Just Do It
UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« on: July 01, 2011, 03:42:30 PM »
SALAM..

Teringin sangat nak naikkan ikan kerapu..
Biasanya saya guna umpan udang hidup atau udang yg dah beku..
hehe... tp tak pernah sangkut lagi kerapu..
tempat pancing d tepi pantai yg berbatu-batu..
Ada lagi ka umpan yg lebih mujarab selain udang..
( belum pernah merasa tarikan ikan kerapu )

Oh kerapu..  ;D  ;D
~Just Do It~

Offline wantan147

  • Siakap
  • *
  • Posts: 98
  • Gender: Male
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #1 on: July 01, 2011, 04:35:28 PM »
bang. .
biasanya sy guna udang idop. .
xtau plak umpan len. .
 ;D ;D ;D
xpe nt ada la tu otai2 kerapu bg cadangan. .
hehee ;) :D ;)

Offline ackz23

  • Pelata
  • *
  • Posts: 118
  • Gender: Male
  • Just Do It
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #2 on: July 04, 2011, 08:22:14 AM »
oh.. mungkin saya tak kena tmpat kot.. susah jg yer nak tawan kerapu ni.. kekeke
~Just Do It~

Offline kimie

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6682
  • Gender: Male
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #3 on: July 04, 2011, 08:31:48 AM »
mungkin kat sni impian tuan boley di realaisasi kan...kikikiki


http://www.pancing.net/index.php?topic=3241.0

Offline NagaMasakMerah

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6366
  • Gender: Male
  • 013-2466299 - Naga
    • http://i61.photobucket.com/albums/h60/chord_rock/banner27.jpg
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #4 on: July 04, 2011, 08:46:20 AM »
ikan kerapu ni, kalau kawasan berbatu... guna ikan selayang ( ikan sardin bukan ikan dalam tin tau), biasanya ikan kerapu suka makan umpan yang berbau macam ikan sardin tu...., umpan udang tak makan ? jarang benar kerapu tak makan udang ni.. kecuali dia memang tak tinggal dan lahir di situ. kalau dia ada... memang dia akan makan....

kalau eden mancing kawasan berbatu. antara umpan yang eden suka guna

1. udang hidup - untuk siakap, pari, gerut-gerut dan sebagainya
2. umpan hirisan ikan sardin tin - untuk mancing siakap, pari, sembilang dan KERAPU ( saja besarkan nanti tuan umah tak nampak )
3. Hirisan ikan anak belanak ( seeloknya yang hidup di hiris biar ada bau darah ikan ) - target ikan adalah kerapu, siakap, pari, sembilang, dan lain2
4. ketam - ikan kuku, siakap, pari dan gerut2.
5. spoon - kalau rasa nak men casting...
6. udang pasar/mati - umpan budget paling mujarab....

wallahualam
try hard to get what you like or you will be forced to like what you get !!!!


Offline kimie

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6682
  • Gender: Male
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #5 on: July 04, 2011, 08:52:41 AM »
ikan kerapu ni, kalau kawasan berbatu... guna ikan selayang ( ikan sardin bukan ikan dalam tin tau), biasanya ikan kerapu suka makan umpan yang berbau macam ikan sardin tu...., umpan udang tak makan ? jarang benar kerapu tak makan udang ni.. kecuali dia memang tak tinggal dan lahir di situ. kalau dia ada... memang dia akan makan....

kalau eden mancing kawasan berbatu. antara umpan yang eden suka guna

1. udang hidup - untuk siakap, pari, gerut-gerut dan sebagainya
2. umpan hirisan ikan sardin tin - untuk mancing siakap, pari, sembilang dan KERAPU ( saja besarkan nanti tuan umah tak nampak )
3. Hirisan ikan anak belanak ( seeloknya yang hidup di hiris biar ada bau darah ikan ) - target ikan adalah kerapu, siakap, pari, sembilang, dan lain2
4. ketam - ikan kuku, siakap, pari dan gerut2.
5. spoon - kalau rasa nak men casting...
6. udang pasar/mati - umpan budget paling mujarab....

wallahualam


umpan gelama buley ker ???kikiki

Offline NagaMasakMerah

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6366
  • Gender: Male
  • 013-2466299 - Naga
    • http://i61.photobucket.com/albums/h60/chord_rock/banner27.jpg
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #6 on: July 04, 2011, 08:56:55 AM »
ikan kerapu ni, kalau kawasan berbatu... guna ikan selayang ( ikan sardin bukan ikan dalam tin tau), biasanya ikan kerapu suka makan umpan yang berbau macam ikan sardin tu...., umpan udang tak makan ? jarang benar kerapu tak makan udang ni.. kecuali dia memang tak tinggal dan lahir di situ. kalau dia ada... memang dia akan makan....

kalau eden mancing kawasan berbatu. antara umpan yang eden suka guna

1. udang hidup - untuk siakap, pari, gerut-gerut dan sebagainya
2. umpan hirisan ikan sardin tin - untuk mancing siakap, pari, sembilang dan KERAPU ( saja besarkan nanti tuan umah tak nampak )
3. Hirisan ikan anak belanak ( seeloknya yang hidup di hiris biar ada bau darah ikan ) - target ikan adalah kerapu, siakap, pari, sembilang, dan lain2
4. ketam - ikan kuku, siakap, pari dan gerut2.
5. spoon - kalau rasa nak men casting...
6. udang pasar/mati - umpan budget paling mujarab....

wallahualam


umpan gelama buley ker ???kikiki
umpan gelama khas untuk KDN eden je... hehe  ;D  hehe
try hard to get what you like or you will be forced to like what you get !!!!


Offline kimie

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6682
  • Gender: Male
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #7 on: July 04, 2011, 08:58:47 AM »
errrrrr...sesirat lak ???? eh...apa aku melalut nih :-\ :-\ :-\

Offline gero5217

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2804
  • Gender: Male
  • name:azrul panggil jer gero
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #8 on: July 04, 2011, 09:07:40 AM »
klu belah pantai timur.......hirisan sotong......paling killer.....pari pun bedal hehe...... ;D
h/p:019 2651045

apa-2 boleh whatsaap no tel ni

Offline kimie

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6682
  • Gender: Male
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #9 on: July 04, 2011, 09:14:12 AM »
klu belah pantai timur.......hirisan sotong......paling killer.....pari pun bedal hehe...... ;D

oooooooooooooooo....centuh.....hirisan hati lak ???kikiki

Offline gero5217

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2804
  • Gender: Male
  • name:azrul panggil jer gero
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #10 on: July 04, 2011, 09:15:27 AM »
klu belah pantai timur.......hirisan sotong......paling killer.....pari pun bedal hehe...... ;D

oooooooooooooooo....centuh.....hirisan hati lak ???kikiki
igt mancing udang ke hehe... ;D
h/p:019 2651045

apa-2 boleh whatsaap no tel ni

Offline ah tat

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2654
  • Gender: Male
  • 0196698131-NILAI
    • Email
Re:
« Reply #11 on: July 04, 2011, 09:15:52 AM »
G mancen ngan aji.. Compom naik kerapu..

Offline kimie

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6682
  • Gender: Male
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #12 on: July 04, 2011, 09:19:11 AM »
klu belah pantai timur.......hirisan sotong......paling killer.....pari pun bedal hehe...... ;D

oooooooooooooooo....centuh.....hirisan hati lak ???kikiki
igt mancing udang ke hehe... ;D

eh !! dah tukor ??? :P :P :P

Offline ackz23

  • Pelata
  • *
  • Posts: 118
  • Gender: Male
  • Just Do It
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #13 on: July 04, 2011, 09:19:39 AM »
ikan kerapu ni, kalau kawasan berbatu... guna ikan selayang ( ikan sardin bukan ikan dalam tin tau), biasanya ikan kerapu suka makan umpan yang berbau macam ikan sardin tu...., umpan udang tak makan ? jarang benar kerapu tak makan udang ni.. kecuali dia memang tak tinggal dan lahir di situ. kalau dia ada... memang dia akan makan....

kalau eden mancing kawasan berbatu. antara umpan yang eden suka guna

1. udang hidup - untuk siakap, pari, gerut-gerut dan sebagainya
2. umpan hirisan ikan sardin tin - untuk mancing siakap, pari, sembilang dan KERAPU ( saja besarkan nanti tuan umah tak nampak )
3. Hirisan ikan anak belanak ( seeloknya yang hidup di hiris biar ada bau darah ikan ) - target ikan adalah kerapu, siakap, pari, sembilang, dan lain2
4. ketam - ikan kuku, siakap, pari dan gerut2.
5. spoon - kalau rasa nak men casting...
6. udang pasar/mati - umpan budget paling mujarab....

wallahualam


umpan gelama buley ker ???kikiki

Oh.. Mcm tu pulak.. Mungkin tak kena tampt la tu.. tak per.. usaha tangga kejayaan.. heheheh

TQ Tuan Naga Masa Merah.. hehe..
~Just Do It~

Offline ackz23

  • Pelata
  • *
  • Posts: 118
  • Gender: Male
  • Just Do It
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #14 on: July 04, 2011, 09:23:16 AM »
klu belah pantai timur.......hirisan sotong......paling killer.....pari pun bedal hehe...... ;D

Ha! yg ni ambo blm cuba lagi.. Nak test la hirisan sotong... Harap2 dapat...  ;D  ;D
~Just Do It~

Offline kimie

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6682
  • Gender: Male
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #15 on: July 04, 2011, 09:24:06 AM »
aramak...tuan tanah dah masok...baik teman cabut.....kikiki  :P :P :P

Offline gero5217

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2804
  • Gender: Male
  • name:azrul panggil jer gero
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #16 on: July 04, 2011, 09:27:33 AM »
aramak...tuan tanah dah masok...baik teman cabut.....kikiki  :P :P :P
elok la tu hehe... ;D
h/p:019 2651045

apa-2 boleh whatsaap no tel ni

Offline NagaMasakMerah

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6366
  • Gender: Male
  • 013-2466299 - Naga
    • http://i61.photobucket.com/albums/h60/chord_rock/banner27.jpg
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #17 on: July 04, 2011, 09:43:04 AM »
aramak...tuan tanah dah masok...baik teman cabut.....kikiki  :P :P :P
tuan kimie, seronok betul ya... hehehe

biarkan apa orang nak kata.. yang penting jangan ada bangau <--- khas untuk aku
try hard to get what you like or you will be forced to like what you get !!!!


Offline ackz23

  • Pelata
  • *
  • Posts: 118
  • Gender: Male
  • Just Do It
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #18 on: July 04, 2011, 09:47:38 AM »
klu belah pantai timur.......hirisan sotong......paling killer.....pari pun bedal hehe...... ;D

oooooooooooooooo....centuh.....hirisan hati lak ???kikiki

Hirisan hati ble pakai jg ni.. dapat udang galah.. pastu buat umpan kerapu.. dapat la kerapu... hahaha.. bijak tul En. Kimie ni..  ;D  ;D
~Just Do It~

Offline ackz23

  • Pelata
  • *
  • Posts: 118
  • Gender: Male
  • Just Do It
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #19 on: July 04, 2011, 09:52:26 AM »
aramak...tuan tanah dah masok...baik teman cabut.....kikiki  :P :P :P
tuan kimie, seronok betul ya... hehehe

biarkan apa orang nak kata.. yang penting jangan ada bangau <--- khas untuk aku

BANGAU Kerapu.. <-- tak lain tak bukan.. AKU.. heheheh  ;D  ;D  ;D
~Just Do It~

Offline kimie

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6682
  • Gender: Male
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #20 on: July 04, 2011, 09:53:36 AM »
ekekekekekekkekekekek......amek spek jap....... 8) 8) 8)

Offline pemancing muda

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1761
  • Gender: Male
  • lailahaillaalllah muhammadarasullullah
Re:
« Reply #21 on: July 04, 2011, 09:57:26 AM »
G mancen ngan aji.. Compom naik kerapu..

tp ajie ckp x kompon??ahahaha. . . kalo x dpt nnt abes ajie kne semborrr. . .kne ikot pepatah tuan ajie. . sabo pon bebanyak gak tu yg paling killer. . ekekekeke  ;D ;D
sesungguhnye memancing itu indah. .
(zam lanun@pemancing muda  (018-3120159)

Offline NagaMasakMerah

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6366
  • Gender: Male
  • 013-2466299 - Naga
    • http://i61.photobucket.com/albums/h60/chord_rock/banner27.jpg
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #22 on: July 04, 2011, 10:03:09 AM »
ekekekekekekkekekekek......amek spek jap....... 8) 8) 8)
eleh.. ingat pakai spek, kuku pendek, rambut belah tepi tak boleh jadi bangau ke ?  ;D
try hard to get what you like or you will be forced to like what you get !!!!


Offline pemancing muda

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1761
  • Gender: Male
  • lailahaillaalllah muhammadarasullullah
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #23 on: July 04, 2011, 10:08:38 AM »
ekekekekekekkekekekek......amek spek jap....... 8) 8) 8)
eleh.. ingat pakai spek, kuku pendek, rambut belah tepi tak boleh jadi bangau ke ?  ;D

ahahaha!bunyi mcm skema jerrrr  ;D ;D
sesungguhnye memancing itu indah. .
(zam lanun@pemancing muda  (018-3120159)

Offline ackz23

  • Pelata
  • *
  • Posts: 118
  • Gender: Male
  • Just Do It
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #24 on: July 04, 2011, 10:13:00 AM »
ekekekekekekkekekekek......amek spek jap....... 8) 8) 8)
eleh.. ingat pakai spek, kuku pendek, rambut belah tepi tak boleh jadi bangau ke ?  ;D

ahahaha!bunyi mcm skema jerrrr  ;D ;D

Tambah satu lagi.. Baju Tack In..  ;D  ;D
~Just Do It~

Offline jat

  • Arowana
  • *
  • Posts: 10169
  • Gender: Male
  • :Pt Klang - Psir Mas:
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #25 on: July 04, 2011, 10:35:21 AM »
kerapu tak susah. dia makan umpan anak ikan, isi ikan atau udang serta sotong. guna jig atau gewang pun boleh. yg paling penting kna tahu lokasi kediaman beliau. selalu nya dia mendiami struktur karang, kawasan berbatu dan kawasan bereba.
kalau area pantai timur selalu nya di tukun2 kapal karang, kawasan berbatu karang dan pantai berbatu.
kawasan pantai barat ada kat kapal2 karam dan pulau2 kecil. kalau kat pulau ketam ada di tepi2 pokok bakau yg tumbang. ;D


'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'

Offline ackz23

  • Pelata
  • *
  • Posts: 118
  • Gender: Male
  • Just Do It
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #26 on: July 04, 2011, 10:59:46 AM »
kerapu tak susah. dia makan umpan anak ikan, isi ikan atau udang serta sotong. guna jig atau gewang pun boleh. yg paling penting kna tahu lokasi kediaman beliau. selalu nya dia mendiami struktur karang, kawasan berbatu dan kawasan bereba.
kalau area pantai timur selalu nya di tukun2 kapal karang, kawasan berbatu karang dan pantai berbatu.
kawasan pantai barat ada kat kapal2 karam dan pulau2 kecil. kalau kat pulau ketam ada di tepi2 pokok bakau yg tumbang. ;D

TQ tuan.. berguna btl info tu utk ambo yg masih baru ni..  ;D  ;D

KERAPU KERAPU..  ;D  ;D

Kedalaman Air Tak Mempengaruhi kediaman dia ke.. Mcm tempat saya tu.. kawasan pantai berbatu tak la dalam sangat .. mungkin dlm 3 ke 4 meter.. Atau pun kerapu ni duk dallm kedalaman tertentu..  ???
~Just Do It~

Offline NagaMasakMerah

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6366
  • Gender: Male
  • 013-2466299 - Naga
    • http://i61.photobucket.com/albums/h60/chord_rock/banner27.jpg
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #27 on: July 04, 2011, 11:01:29 AM »
Sotong Kurita

SEEKOR kerapu seberat 15.22 kilogram yang membaham umpan kurita hidup yang dibeli dari Pelabuhan Klang menukar tuah juruteknik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang, Mohamad Saiful Azmi Hamzah, 31, yang muncul juara kategori laut dalam di Karnival GP Joran, Tanjung Leman, Ahad lalu.

Kerapu besar yang membawa habuan RM20,000 selaku juara, jelas rezeki istimewa buatnya kerana ikan itu menyambar umpan selepas dua jam acara bermula ketika bot yang dinaiki bersama tujuhrakan lain menuju Pulau Yu. “Sotong kurita yang saya gunakan sebenarnya sukar dicari jika tidak kena pada keadaan cuaca pada masa ini. Untuk mendapatkannya saya terpaksa memesan seminggu lebih awal daripada penjual umpan di sekitar Pelabuhan Klang. “Selain memberikan bau semula jadi kepada pemangsa, warna sotong kurita yang bersinar-sinar dalam air berfungsi menarik perhatian ikan untuk memakannya,” katanya yang sudah tiga tahun menyertai pertandingan memancing anjuran Unit Joran Berita Harian.

Menceritakan lanjut pengalaman menaikkan kerapu naga terberat dan sekali gus membawa beliau menjuarai pertandingan ini, Mohamad Saiful berkata, joran yang baru diletak tidak sampai setengah jam selepas tekong berlabuh di Pulau Yu terus disergap ikan.

“Baru dua jam berlepas dari Jeti Tanjung Leman menuju ke Pulau Yu, sotong kurita yang direndam terus membuka selera kerapu untuk menjamahnya," katanya.

Beliau mengakui akan menggunakan sebahagian wang kemenangan ini untuk keluarganya dan selebihnya dibuat kenduri doa selamat.
Sementara itu, juara Kategori Pantai milik pengurus perkapalan, Mohd Ariffin Selamat,39, dari Terengganu, yang menaikkan ikan pari seberat 12.11 kg, sekali gus membawa pulang wang tunai RM20,000 dan hadiah iringan.

Beliau yang menggunakan gelama hidup sebagai umpan terakhir selepas kehabisan umpan manakala masa memancing masih berbaki dua jam sedangkan dirinya bergelut menahan rasa pening akibat cuaca panas.

“Joran sepanjang 15 kaki milik saya terus melentur ganas yang menandakan ikan sudah memakan umpan.

“Kira-kira setengah jam menggarau ikan ke pantai, akhirnya ikan pari terjerat dengan umpan gelama hidup sekali gus membantu saya menjadi juara kategori pantai,” katanya.

Beliau mengakui hadiah kemenangan itu mungkin rezeki anak bongsunya, Putri Nor Erina yang berusia lima bulan.

Hadiah kepada pemenang disampaikan Pegawai Daerah Mersing, Abdul Rahman Dewam. Hadir sama, Pengarang Kumpulan Berita Harian, Datuk Mior Kamarul Shahid serta Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation (JCORP), Kamaruzzaman Abu Kassim.

Kategori Khas Laut Pari dimenangi Muhammad Hazwan Harudin yang menaikkan ikan seberat 36.35 kilogram dan RM1,000, manakala kedua, Busu Johan ikan seberat 28.48 kilogram bagi meraih RM500, manakala tempat ketiga menjadi milik M Razali Abdul Rahman dengan RM300.

Pusingan kedua Karnival GP Joran Berita Harian 2011 berlangsung serentak dengan Karnival Tanjung Leman, mendapat kerja sama kerajaan Johor, Jabatan Pelancongan Johor dan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM).

JCORP dan anak syarikatnya, Damansara Assets Sdn Bhd, memberi sokongan padu selaku penaja eksklusif manakala Perusahaan Otomobil Kedua (PERODUA) selaku penaja utama keseluruhan karnival GP Joran 2011.

Turut menaja karnival ini adalah Nestle Products Sdn Bhd (Maggi dan Nescafe), Adabi Consumer Sdn Bhd (Adabi), Universal Fitness & Leisure (UFL-Coleman, Gardenia Bakeries (KL) Sdn Bhd (Gardenia), TCE Tackles Sdn Bhd, Felda Ressidence Tanjung Leman, Tunjuk Laut Beach Resort ,Sibu Island Resort dan Columbia Sportwear Company (Columbia) dan Axis Kay Trading.
try hard to get what you like or you will be forced to like what you get !!!!


Offline s-a-p-i-t

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2404
  • Gender: Male
  • "Pergi berderap...balik berderap..."
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #28 on: July 04, 2011, 11:50:42 AM »
Yer la...kerapu rasanyer tak cerewet pemakanan dia...
semua dia bedal..tapi..pernah gak gi kat kawasan kat Johor ni...
umpan killer kerapu ni hirisan ikan tongkol...
Kalau umpan lain tu...agak lambat disentuh... ;)

Offline NagaMasakMerah

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 6366
  • Gender: Male
  • 013-2466299 - Naga
    • http://i61.photobucket.com/albums/h60/chord_rock/banner27.jpg
    • Email
Re: UMPAN MUJARAB IKAN KERAPU??
« Reply #29 on: July 04, 2011, 11:55:32 AM »
Yer la...kerapu rasanyer tak cerewet pemakanan dia...
semua dia bedal..tapi..pernah gak gi kat kawasan kat Johor ni...
umpan killer kerapu ni hirisan ikan tongkol...
Kalau umpan lain tu...agak lambat disentuh... ;)
isi dalam ikan tongkol sangat sesuai mancing ikan kerapu...
try hard to get what you like or you will be forced to like what you get !!!!