Author Topic: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam  (Read 29541 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline tegar_no3

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 438
  • Gender: Male
  • never surrender!!
    • Email
Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« on: August 09, 2011, 10:17:07 PM »
salam semua warga p.net...

tak tahu la cara nak melampam ni..

kata orang tabur biji kekabu..lepas tu hulur pancing teleskopik...

siap dengan menyorok2 lagi belakang daun kayu...

kawan nengok banyak jugak la dalam gajut pakcik tu...

tapi tak perasan pulak dia pakai umpan ape??..


sesiape buleh tak tolong jelaskan..teknik ni... ::) :D
Harta bukan milikmu, untukmu hanya rezki, terkurang himpun lagi...terlebih memberilahhh...

Offline anak tenggiri bentong

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 286
  • Gender: Male
  • a bad day fishing beats a good day working...
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #1 on: August 10, 2011, 12:07:43 PM »
Dicopy dari
 ;D
http://www.oocities.org/fishing_book/lampam.html

Ah! Lampam.... penyelamat kepada pemancing yang tak bemasib baik setelah seharian tercongok di tepi sungai dan tasik. Populasinya yang tinggi dan tabiat pemakanannya yang tak memilih memudahkan kita untuk memancingnya jika ikan yang diidamkan langsung tak dapat. Lampam merupakan ikan kedua terbanyak selepas tilapia di perairan air tawar negara kita. Walaupun kedua-dua spesies tersebut berbeza dari segi asal kedatangan dan tabiat pemakanannya namun kedua-duanya berkembang-biak dengan baik dalam pelbagai keadaan air. Cuma batasannya kepada air yang teruk tercemar dan sangat sejuk seperti di anak-anak sungai pergunungan. Biarpun begitu, ikan lampam merupakan sumber yang penting kepada pemancing dan juga para pentemak ikan.

Ikan lampam tergolong dalam genus Puntius iaitu kumpulan ikan yang paling banyak terdapat dalam sungai-sungai kita. Ahli lain dalam kumpulan ini termasuklah yang terbesar dan lebih mencabar seperti kerai (Puntius daruphani) dan tengalan (Puntius bulu). Spesies ikan akuarium dalam kumpulan ini termasuklah bagoh (Puntius lateristriga) yang kecil comel yang mudah didapati di anak-anak sungai pedalaman dan pelampong jaring (Puntius pentazona) iaitu ikan kecil yang berbelang-belang yang mudah didapati di lombong dan juga anak-anak sungai. Begitu juga dengan ikan putih atau tebal sisik (Puntius binotatus) iaitu ikan kecil berwarna keperakan yang memberikan keseronokan memancing sewaktu saya masih kanak-kanak dengan menggunakan joran buluh sepanjang sepuluh kaki dan isi kelapa yang lembut sebagai umpan.

Lampam Sungai

Lampam sungai merupakan versi Malaysia kepada ikan bream di U.K, panfish di Amerika dan tilapia Nil di Afrika iaitu spesies-spesies ikan yang mempunyai reputasi pembiakan yang sangat tinggi. Lampam sungai hidup dengan baik di dalam sungai-sungai kita dan kadangkala jumlahnya meningkat terlalu cepat. Kini, sukar untuk kita menyaksikan jumlah sebegitu banyak akibat tekanan penangkapan yang sangat tinggi oleh para nelayan dan pemancing, terutama sungai yang senang ditujui atau yang berada di kawasan bandar. Walaupun begitu, kita masih ada mendengar cerita daripada sesetengah pemancing yang pernah menemui beratus-ratus ikan ini menyerbu anak sungai di kawasan pendalaman untuk mengempas telur. Hinggakan ianya disebut dengan perumpamaan yang menarik, 'kuak ikan, baru dapat air'.

Peristiwa sebegini semakin sukar dijumpai kini tetapi masih terdapat beberapa sungai berhampiran kawasan kediaman manusia yang tidak kehabisan membekalkan ikan lampam sungai. Antaranya ialah Kuala Kangsar iaitu di sepanjang Sg. Perak. Sungai yang panjang dan lebar ini mengalir perlahan daripada muara Sg. Kangsar hingga ke Lubuk Mat Anjing yang sangat terkenal sebagai lubuk pusing yang banyak mengumpul mangsa lemas. Kisahnya, sesiapa yang lemas di bahagian hulu pastinya berakhir dan dijumpai di lubuk ini. Walaupun demikian, lubuk yang ngeri ini didiami banyak lainpam sungai yang besar, kadangkala seekor boleh mencapai sekilogram.

Ini telah menarik perhatian ramai pemancing dengan menggunakan pelbagai teknik dan umpan termasuklah sekeping roti dan pisang yang disorok banyak mata kail di dalamnya. Sememangnya kita tidak mengiktiraf kaedah ini sebagai sukan memancing yang sihat kerana cangkukkan yang tidak tepat pada ikan yang terlepas boleh menyebabkannya dijangkiti penyakit. Biarpun begitu, saya lebih gemar menggunakan dodol sebagai umpan. Pelik bukan. Walau apa jenis umpan dan teknik memancing yang digunakan, keindahan kawasan lubuk ini pasti menggamit ramai pemancing lebih-lebih lagi apabila loceng penunjuk ragutan berbunyi diikuti dengan sorakan pemancing yang berjaya menaikkan lampam yang besar.

Tempat lain yang menarik bagi saya ialah di sebuah resort pulau yang bemama Suka-Suka di Tasik Chenderoh. Sebelum ini, sebuah pertubuhan tempatan telah melepaskan beribu-ribu benih lampam sungai ke dalam tasik tersebut dan kini ikan-ikan tersebut banyak berkumpul di sekitar pulau tersebut kerana tertarik kepada makanan yang ditabur para pengunjung. Ikan-ikan tersebut dikatakan menjadi agak jinak dan ini merupakan peluang baik kepada para pemancing yang masih baru dan ingin mencuba kemahiran.

Tasik Kenyir tentunya merupakan salah satu kawasan habitat lampam sungai yang sangat baik. Anda boleh merujuk kepada ruangan Sketsa dalam isu Pancing yang lepas yang menceritakan kisah menangkap lampam sungai hanya dengan tangan kosong. Ini menunjukkan betapa banyaknya lampam yang terdapat di tasik tersebut.

Secara semulajadi, lampam sungai adalah omnivor dan umpan yang digunakan oleh pemancing adalah bermacam-macam. Antaranya ialah cacing, cengkerik, belalang, udang, dedak, hirisan pisang, buah kelapa sawit, perut ayam dan lundi. Jadi, lampam sungai sememangnya tidak begitu memilih makanan.

Biasanya apabila air agak berlumpur dan keruh, saya akan gunakan umpan yang berbau seperti cacing dan udang tetapi bukan perut ayam kerana ia terlalu busuk dan menjijikkan. Dalam air yang jernih, umpan kegemaran saya ialah roti atau pisang emas. Saya memilih pisang emas yang tidak berapa masak kerana ia tahan lebih lama pada mata kail. Pisang dihiris dengan ketebalan lebih kurang 0.5cm dan dipotong tiga. Kemudian, ia dicangkuk kepada mata kail seperti satay.

Saya tidak pernah mendapat atau mendengar ikan lampam sungai ditangkap menggunakan gewang. Jadi, saya berpendapat ikan ini tidak tertarik kepada gewang. Oleh kerana ia adalah ikan omnivor maka makanan hidupnya hanya terhad kepada pelbagai jenis serangga.

Peralatan Sesuai

Peralatan kelas ringan dan menengah adalah peralatan yang sesuai untuk lampam sungai bergantung kepada keadaan air dan persekitaran. Joran aksi parabolik (Joran yang hujungnya boleh melentur sehingga menyentuh kekili) dan menengah sepanjang 7 hingga 9 kaki dengan tali tangsi berkuasa 6 hingga 9 paun adalah pilihan terbaik.

Peralatan yang gemar saya gunakan ialah joran aksi parabolik sepanjang 12 kaki dengan tali tangsi berketahanan 3 hingga 6 paun. Joran sebegini memberi sepenuh kepuasan dan keseronokan apabila bertarung dengan ikan bersaiz sederhana kecil ini. Walau bagaimanapun, jenis joran sebegini tidak terdapat di negara kita namun joran lembut sepanjang 9 kaki sudah cukup memberi kepuasan lebih-lebih lagi dengan kekili yang mempunyai sistem tegangan yang lembut. .

Lampam sungai mendiami bahagian pertengahan dan dasar sungai. Oleh itu, teknik pancing dasar adalah teknik yang popular digunakan. Perambut sepanjang 6 hingga 12 inci yang berketahanan 6 paun sudah mencukupi. Mata kail Mustad berlengkok bulat bersaiz 4 hingga 6 atau mata kail udang bersaiz 9 hingga 11 boleh digunakan. Batu ladung hidup adalah amat sesuai. Bagi sungai yang terdapat rumpai atau sampah, batu ladung perlu berada di bahagian bawah mata kail (lebih kurang sekaki atau lebih) supaya umpan bergerak bebas dan mudah dilihat oleh ikan. .

Menggunakan pelampung juga merupakan teknik yang popular. la sangat sesuai digunakan di tempat-tempat berarus tenang yang dikhuatiri mempunyai banyak tunggul kayu di dasarnya. Panjang perambut daripada pelarnpung bergantung kepada kedalaman sungai. Umpan perlu tergantung beberapa inci dari dasar dan dibiarkan hanyut di bahagian pertengahan air.

Batu ladung kecil perlu diletakkan pada jarak tertentu pada perambut supaya umpan boleh turun pada kedalaman yang dikehendaki.

Lampam sungai meragut umpan dengan agak kasar yang kemudiannya tercangkuk sendiri pada mata kail. Bagaimanapun, kita perlu menyentap supaya sangkutan lebih teguh. Oleh kerana saiznya yang kecil, tarikannya tidaklah begitu kuat namun dengan teknik yang disebutkan tadi ianya akan menjadi lebih menarik.

Lampam Jawa

Ikan ini telah dibawa masuk ke negara kita daripada Indonesia sebagai ikan makanan sama seperti ikan yang diimport dari China iaitu kap rumput, kap perak dan sebagainya. Lampam jawa biasanya ditemui di dalam kolam ternakan dan perairan yang pernah terdapat aktiviti akuakultur. Sesetengah ikan mungkin terlepas ke dalam sungai semasa banjir ataupun sengaja dilepaskan. Lampam jawa amat mudah dipancing dan boleh membesar sehingga 2.5 kg. Ototnya yang kuat serta siripnya yang besar mampu memberi tentangan yang agak hebat.

Lampam jawa yang tinggal di dalain kolarn atau lombong dapat memben kepuasan sekiranya anda menggunakan peralatan pancing yang ringan. Teknik yang sama untuk memancing lampam sungai turut boleh digunakan tetapi gunakan joran aksi lembut. Bibir lampam jawa agak lembut dan rembatan yang kuat daripada joran yang keras boleh menyebabkan mata kail tercabut daripada mulutnya.

Sebenarnya, lampam jawa adalah spesies herbivor, jadi dedak dan roti adalah umpan terbaik. Walau bagaimanapun, saya pernah mendapat ikan ini menggunakan gewang layang menyerupai serangga dan anak ikan. Mungkin akibat makanan yang terhad menyebabkan ia memburu makanan hidup pula. Saya sendiri pernah melihat lampam jawa yang besar mengejar anak-anak ikan. Jadi ini juga merupakan berita baik untuk pemancing yang gemar menggunakan gewang.

Semua lampam yang pernah saya tangkap adalah melalui pancing dasar. Untuk kolam dan lombong, saya menggunakan batu ladung kecil supaya umpan tenggelam dengan perlahan ke dasar. Mata kail udang no. 8 digunakan dengan perambut sepanjang 7 inci. Jika terdapat ikan yang besar, saya akan gunakan mata kail yang mepunyai ukur lilit yang tebal. Dengan menggunakan tali halus, kaedah di atas menjadi sempurna iaitu memberi tentangan yang cukup baik bagi lampam yang besar.

Keadaan menjadi lebih serius sekiranya anda memancing lampam sungai. Tali 10 hingga 12 paun perlu digunakan dengan batu ladung yang lebih besar untuk menetapkan umpan di dasar. Saiz batu ladung juga perlulah sesuai dengan kelajuan arus sungai. Anda perlu menggunakan batu ladung yang betul-betul mencukupi untuk mengatasi arus. Dengan cara ini, ragutan yang kecil akan memberi kesan ke atas pergerakan hujung joran atau penunjuk ragutan yang digunakan. Lampam jawa yang hidup di sungai kurang menggemari makanan berasaskan tumbuh-tumbuhan berbanding lampam jawa yang hidup di kawasan air tenang. Selain umpan biasa seperti dedak dan roti, anda boleh mencuba hirisan buah kelapa sawit, cacing dan juga perut ayam.

Ramai pemancing yang saya temui terlalu memandang rendah kemampuan ikan lampam. Bagi saya, maksud sukan dalam memancing adalah terletak pada diri sendiri asalkan anda tidak menyekat hak orang lain yang ingin memancingnya. Tidak ramai antara kita yang mampu dari segi wang dan masa semata-mata untuk memancing kelah di Ulu Terengganu setiap minggu. Jadi, ikan lampam mampu menghilangkan rasa bosan memancing daripada menunggu trip 'kelah' untuk beberapa bulan lagi.
fish....???????????

Offline anak tenggiri bentong

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 286
  • Gender: Male
  • a bad day fishing beats a good day working...
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #2 on: August 10, 2011, 12:28:12 PM »
nak tau cara melampam guna kekabu ko dtg la umah abg long......
fish....???????????

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18254
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #3 on: August 10, 2011, 12:40:19 PM »
takda peduli, hentam saja

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #4 on: August 11, 2011, 12:23:39 AM »
ye ker ikan ni banyak.,.....cengkerik dia makan x???
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline tegar_no3

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 438
  • Gender: Male
  • never surrender!!
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #5 on: August 12, 2011, 10:58:19 PM »
tapi yang teknik guna biji kekabu tu macam mana pulak?? ??? ???
Harta bukan milikmu, untukmu hanya rezki, terkurang himpun lagi...terlebih memberilahhh...

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #6 on: August 21, 2011, 11:38:18 AM »
bila le teman nak melampam ni ;D ;D
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline adiesick

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 242
  • Gender: Male
  • casting,casting,casting..!!!
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #7 on: August 21, 2011, 12:51:47 PM »
guna mata bom kecil szie 12! ader spring..dedak ayam kuning + tepung gandum + campur + starbrand pisang!.... cooba laaa
kalau ader komplot jgn lupa teman yerrr!!

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #8 on: August 21, 2011, 10:46:42 PM »
guna mata bom kecil szie 12! ader spring..dedak ayam kuning + tepung gandum + campur + starbrand pisang!.... cooba laaa

kalau cengkerik???
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline tmnahar

  • Marlin
  • *
  • Posts: 590
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #9 on: August 22, 2011, 08:47:24 AM »
KAWAN BIASANYA GUNA CACING N ULAT LUNDI YG KECIL TUK MANCEN LAMPAM NI
KALO KAT LOMBOMG GUNA ROTI N DEDAk ayam je

Offline wan82

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2438
  • Gender: Male
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #10 on: November 14, 2011, 03:00:51 PM »
umpan biskut jer...teknik pelampung...

klu yg biji kabu tu...!!!

cari biji kabu yg itam biji2 tu...goreng sangai(tanpa minyak),agak2 dah naik bau..bleh angkat..pastu ketuk skit cover luar die..cam ada isi kat dlm..tula yg kita nak...bau die lemak cam kacang ar...!!!saya sll tumbuk hancur+tepung skit+kunyit skit..
"BARANG PANCING MESTI GEMPAQ,
IKAN NAIK KE TAK BLAKANG KIRA,"
"JAGA KESELAMATAN,TOLEH KIRI TOLEH KANAN,
KLU HATI BERAT JGN G MANCING"
JGN DOK BELI BARANG PANCING MAHAL JER,
TP ANAK BINI X MKN,UTAMAKAN KELUARGA,
SEMAKIN HARI SEMAKIN SYG"

Offline cdgtxx

  • ♪♫~ROCKAPAK~♫♪
  • Arowana
  • *
  • Posts: 14022
  • Gender: Male
  • KAJANG ANGLER 1978
    • CDGTXX
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #11 on: November 14, 2011, 05:18:24 PM »
kalo kt house boat kenyir tu......hulur mata kail dlm lubang jamban je...gerenti lekat....kekeke


Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #12 on: November 14, 2011, 05:44:11 PM »
kalo kt house boat kenyir tu......hulur mata kail dlm lubang jamban je...gerenti lekat....kekeke

jangan lekat benda lain sudah ler ;D ;D
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18254
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #13 on: November 14, 2011, 05:45:06 PM »
kalo kt house boat kenyir tu......hulur mata kail dlm lubang jamban je...gerenti lekat....kekeke

Alamak ni mesti satu jam naik 300 ekor punya !  :o :o :o
takda peduli, hentam saja

Offline wan82

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2438
  • Gender: Male
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #14 on: November 15, 2011, 09:51:10 AM »
eeeiyerkkk...buweeeeeeeeeeekkkkkk....!!!
"BARANG PANCING MESTI GEMPAQ,
IKAN NAIK KE TAK BLAKANG KIRA,"
"JAGA KESELAMATAN,TOLEH KIRI TOLEH KANAN,
KLU HATI BERAT JGN G MANCING"
JGN DOK BELI BARANG PANCING MAHAL JER,
TP ANAK BINI X MKN,UTAMAKAN KELUARGA,
SEMAKIN HARI SEMAKIN SYG"

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #15 on: November 15, 2011, 10:02:42 AM »
eeeiyerkkk...buweeeeeeeeeeekkkkkk....!!!
kekekeke ;D ;D
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline khairil kchain

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 289
  • Gender: Male
  • Pancing Hanya Untuk Seronok
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #16 on: November 15, 2011, 09:48:14 PM »
kawan pernah dapat size besar selipar size 10 dewasa, umpan roti gardenia ajer, main bottom..kalau pelampung anak lampam aje yg sambar
Mancing selamanya...
Abu Garcia 104i       Ugly Stick Shakespeare 25lbs
Shimano 2500fb      Ryobi Spinning 7ft
Abu Garcia 404i       Abu Garcia Ultracast II
Daiwa Sweepfire 1500     Abu Garcia Oz
Penn Battle 2000
Penn Conquer 5000
Abu Garcia 354i

Offline wan82

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2438
  • Gender: Male
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #17 on: November 16, 2011, 10:56:06 AM »
TENGOK JUGAK....KDG2 DPT GAK YG BESAR...!!!

KNE PANDAI SET DIE PUNYE KEDALAMAN PELAMPUNG TU...
"BARANG PANCING MESTI GEMPAQ,
IKAN NAIK KE TAK BLAKANG KIRA,"
"JAGA KESELAMATAN,TOLEH KIRI TOLEH KANAN,
KLU HATI BERAT JGN G MANCING"
JGN DOK BELI BARANG PANCING MAHAL JER,
TP ANAK BINI X MKN,UTAMAKAN KELUARGA,
SEMAKIN HARI SEMAKIN SYG"

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #18 on: November 16, 2011, 11:50:19 AM »
TENGOK JUGAK....KDG2 DPT GAK YG BESAR...!!!

KNE PANDAI SET DIE PUNYE KEDALAMAN PELAMPUNG TU...
takut sebelum yang besar ngap..yang kecik dah ngap
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline wan82

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2438
  • Gender: Male
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #19 on: November 16, 2011, 11:52:16 AM »
TENGOK JUGAK....KDG2 DPT GAK YG BESAR...!!!

KNE PANDAI SET DIE PUNYE KEDALAMAN PELAMPUNG TU...
takut sebelum yang besar ngap..yang kecik dah ngap

KLU CAMTU...KASI PANCING HABIS ITU IKAN KECIK2...PASTU BRU DPT IKAN YG BESAR.... :D :D :D
"BARANG PANCING MESTI GEMPAQ,
IKAN NAIK KE TAK BLAKANG KIRA,"
"JAGA KESELAMATAN,TOLEH KIRI TOLEH KANAN,
KLU HATI BERAT JGN G MANCING"
JGN DOK BELI BARANG PANCING MAHAL JER,
TP ANAK BINI X MKN,UTAMAKAN KELUARGA,
SEMAKIN HARI SEMAKIN SYG"

Offline itosayasuka

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 3408
  • Gender: Male
  • BAHAI LA AWOKKK !!!
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #20 on: November 16, 2011, 11:58:26 AM »
Dicopy dari
 ;D
http://www.oocities.org/fishing_book/lampam.html


Terima Kasih bro atb kerana info/ilmu yg BAGUS !
saya xsabar nk prektik petang nih abg mann...........hehehhehee
"Pemancing yang sebenar ialah pemancing yg terus berusaha tatkala pemancing lain telah berputus asa". -IzwanYusof.

Offline tegar_no3

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 438
  • Gender: Male
  • never surrender!!
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #21 on: November 16, 2011, 04:00:23 PM »
Dicopy dari
 ;D
http://www.oocities.org/fishing_book/lampam.html


Terima Kasih bro atb kerana info/ilmu yg BAGUS !
saya xsabar nk prektik petang nih abg mann...........hehehhehee
haha lama dah tak masuk sini..
ha kalau dapat tu jangan lupa orang kiri kanan...
air kek seni dah start nak banjir..
tak dan dah nak melampam..hehe
gud luck tuan..
Harta bukan milikmu, untukmu hanya rezki, terkurang himpun lagi...terlebih memberilahhh...

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18254
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #22 on: November 16, 2011, 06:07:34 PM »
TENGOK JUGAK....KDG2 DPT GAK YG BESAR...!!!

KNE PANDAI SET DIE PUNYE KEDALAMAN PELAMPUNG TU...
takut sebelum yang besar ngap..yang kecik dah ngap

Umpan kasi lebih/besar maka ada peluang dapat yg besar punya  ;)
takda peduli, hentam saja

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #23 on: November 20, 2011, 08:38:22 PM »
TENGOK JUGAK....KDG2 DPT GAK YG BESAR...!!!

KNE PANDAI SET DIE PUNYE KEDALAMAN PELAMPUNG TU...
takut sebelum yang besar ngap..yang kecik dah ngap

KLU CAMTU...KASI PANCING HABIS ITU IKAN KECIK2...PASTU BRU DPT IKAN YG BESAR.... :D :D :D
kekekeke..betol jugak ye ;D ;D ;D
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline budakjiwang

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3031
  • Gender: Male
  • ~MANCING2x JUGA, SOLAT JANGAN LUPA~
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #24 on: November 20, 2011, 08:50:10 PM »
gune roti gadinia pon jalan  ;D
:DIMULAKAN DENGAN BISMILLAH, DISUDAHI DENGAN ALHAMDULILLAH:

Offline Akhil Fateh

  • Arowana
  • *
  • Posts: 18673
  • Gender: Male
  • WhatsApp/Telegram : 013-4244994
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #25 on: November 20, 2011, 10:08:34 PM »
biji kekabu macam sempoi je.leh try nnt..

Offline wan82

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2438
  • Gender: Male
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #26 on: November 21, 2011, 09:13:54 AM »
biji kekabu macam sempoi je.leh try nnt..

MEMANG SEMPOI..KLU BRO BAU...BRO PUN RASE CAM NAK NGAP JE ITU BIJI KABU... :D :D
"BARANG PANCING MESTI GEMPAQ,
IKAN NAIK KE TAK BLAKANG KIRA,"
"JAGA KESELAMATAN,TOLEH KIRI TOLEH KANAN,
KLU HATI BERAT JGN G MANCING"
JGN DOK BELI BARANG PANCING MAHAL JER,
TP ANAK BINI X MKN,UTAMAKAN KELUARGA,
SEMAKIN HARI SEMAKIN SYG"

Offline pemancing muda

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1761
  • Gender: Male
  • lailahaillaalllah muhammadarasullullah
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #27 on: November 21, 2011, 09:33:18 AM »
sye pna dpt ikan lampam angaran 1.5kg kt sg selangor. .lampam sane agak besa2 kalo air cantek. .pakai set ringan mmg layan btol .kire power la gak kalo besa2. .umpan pkai roti gardenia+starbrand pisang je. .ekonomi. .
sesungguhnye memancing itu indah. .
(zam lanun@pemancing muda  (018-3120159)

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #28 on: November 21, 2011, 09:34:27 AM »
sye pna dpt ikan lampam angaran 1.5kg kt sg selangor. .lampam sane agak besa2 kalo air cantek. .pakai set ringan mmg layan btol .kire power la gak kalo besa2. .umpan pkai roti gardenia+starbrand pisang je. .ekonomi. .
wah..kasar tu..ada pic x??
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline pemancing muda

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1761
  • Gender: Male
  • lailahaillaalllah muhammadarasullullah
Re: Bagaimana Cara Memancing Ikan Lampam??@Melampam
« Reply #29 on: November 21, 2011, 09:37:42 AM »
x ingt plak ade pic ke x. .rase nye ade kot kt report yg lepas. .
sesungguhnye memancing itu indah. .
(zam lanun@pemancing muda  (018-3120159)