Pancing.Net
September 03, 2014, 07:43:45 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1   Go Down
  Print  
Author Topic: Ikatan Perambut  (Read 8686 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
cgu fazli
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 24


« on: October 13, 2011, 12:59:51 PM »

salam sume...sy nak minta tlg kpd sume kaki pancing...ade tak yg boleh tlg aja cara membuat perambut ini....lau boleh siap video sekali...
Logged
Pancing.Net
« on: October 13, 2011, 12:59:51 PM »

 Logged
KamalAriffinM
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 322


Hobi Lain, RC Heli & Plane, Fotografi.


Email
« Reply #1 on: October 13, 2011, 03:34:31 PM »



disedut dari blog sorg pemancing nie .. .selamat berjaya


Bagaimana hendak membuat ikatan bentuk T supaya mata kail, pelampung atau batu ladung tidak berbelit sesama sendiri.

Langkah 1 - Putarkan tangsi supaya ia terbentuk seperti dalam gambar 1. Ketika proses membentuk, pastikan hala pusingan tangsi berlawanan antara satu sama lain semasa menemukan tangsi ini – lihat anak panah.


Langkah 2 - Apabila membentuk 5 hingga 6 putaran, tegangkan kembali tangsi (seperti gambar 2) dan ketemukan semula lilitan tangsi yang dibuat ketika langkah 1. Proses ini bertujuan supaya lilitan menjadi lebih kemas dan rapat.

Langkah 3 - Ulangi langkah 1 dan 2 berulang kali sehingga lilitan yang dikehendaki cukup panjang. Biasanya panjang antara 15 hingga 25 sentimeter atau ukuran sejengkal jari dewasa.

Langkah 4 - Berikutnya untuk mematikan simpulan dengan menyilang kedua-dua lingkar (loop) tali sambil jari telunjuk dan jari hantu digunakan sebagai index. Loop yang terbina perlu besar supaya memudahkan kita membuat langkah berikutnya.

Langkah 5 - Gunakan kedua-dua jari telunjuk untuk memutarkan loop yang terbina sebanyak 5 hingga 7 pusingan seperti gambar.

Langkah 6 - Apabila mencukupi 7 pusingan, masukkan hujung pintal ke dalam loop melalui tengah-tengah loop.

Langkah 7 - Tegangkan tali seperti gambar 7. Sebelum memulakan regangan pastikan hujung pintal perlu ditegangkan sepenuhnya. Lakukan regangan dengan perlahan-lahan supaya ia membentuk sapu simpulan yang sekata. Gunakan pelincir seperti air liur (terbaik) semasa proses regangan ini supaya kita tidak mencalarkan tangsi semasa regangan dibuat.

Langkah 8 - Pasang mata kali pada hujung pintal seperti gambar. Contoh mata kail adalah jenis ‘Gamakatsu Octopus Circle Hook’.

Langkah 9 - Selesaikan pemasangan mata kail dengan memasukkan hujung mata pada hujung tali yang dipintal seperti gambar.

Langkah 10 - Contoh ikatan T yang siap. Mata kail berada kira-kira 15 sentimeter dari perambut utama dan regangan T dibuat supaya kedudukan mata jauh dari perambut utama.


Langkah 11 - Hujung tangsi digantung pemberat (ladung) dan hujung satu lagi disambungkan pada tali utama.

Logged

Nombor tel kawan kalu nak komplot ker nak aper ker 019 264 8817
fB: KamalAriffinM

Koyak akuu...
mr.abul
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 2


Email
« Reply #2 on: January 27, 2012, 09:54:46 AM »

sifu tolong tunjuk cara nk ikat perambut macam mata spring... teman asyik beli je x smpi seminggu dh rosak...
Logged
sukekuale
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 54


Banax SXB5000LE Korea


Email
« Reply #3 on: January 27, 2012, 05:44:00 PM »




TWISTED LOOP.... camtu la lebih kurang bunyinya.. Smiley
Logged

niat enson matakajji semar ngi sheng!!!
perampong ngisheng semar tillem!!!
kreel85
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 13



Email
« Reply #4 on: March 06, 2012, 05:46:13 PM »

assalamualaikum otai2 pancing.net,saya nk bertanye ckit berkaitan teknik ikatan perambut untuk teknik floating(pelampung),perambut sy kerap kali berbelit antara taling pelampung ngan tali mata kail,hopefully boleh bg tunjuk ajar cmner ikatan yg terbaek untuk ikatan yg melibatkn penggunaa pelampung
Logged
kusco
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1259



« Reply #5 on: March 06, 2012, 08:28:25 PM »

assalamualaikum otai2 pancing.net,saya nk bertanye ckit berkaitan teknik ikatan perambut untuk teknik floating(pelampung),perambut sy kerap kali berbelit antara taling pelampung ngan tali mata kail,hopefully boleh bg tunjuk ajar cmner ikatan yg terbaek untuk ikatan yg melibatkn penggunaa pelampung

wslm.. tumpang lalu tuan tanah  Grin

rasanya kes tali berbelit tu normal tp masa baling dan dh jatuh kat air biasanya belitan tu akan terbukak dgn sendirinya kecuali lah klu2 ada yg bersimpul. slh satu sbb berbelit ialah semasa mengarau, kedua2 bhgn tali akan berpusing2 sbb ada umpan@pelampung n menjadi belitan sesama sendiri...  biasanya klu dh teruk sgt berbelit kwn tukar je perambut baru

pndpt kwn je... kita tggu otai2 jwb  Grin
Logged

Time pegi n time blk air batu je penuh. Apa cerita???
QuMie
Tenggiri
*
Offline Offline

Posts: 218


zzz


Email
« Reply #6 on: March 20, 2012, 11:17:15 PM »

assalamualaikum otai2 pancing.net,saya nk bertanye ckit berkaitan teknik ikatan perambut untuk teknik floating(pelampung),perambut sy kerap kali berbelit antara taling pelampung ngan tali mata kail,hopefully boleh bg tunjuk ajar cmner ikatan yg terbaek untuk ikatan yg melibatkn penggunaa pelampung
wsalam.....teman ada tgk org buat perambut tu dan dorg letak cm hos oksigen aquarium la lebeh kurang tpi yg lebih halus d tengah2 perambut tu......benda alah tu ada jual kt kedai pancing.....
Logged

nak komplot roger jep.....kosong satu sembilan dua lima dua tiga tiga lima kosong
QuMie
Tenggiri
*
Offline Offline

Posts: 218


zzz


Email
« Reply #7 on: March 20, 2012, 11:19:57 PM »

salam sume...sy nak minta tlg kpd sume kaki pancing...ade tak yg boleh tlg aja cara membuat perambut ini....lau boleh siap video sekali...
wsalam tuan.....kawan pon buat cm yg tuan kamalariffin tunjukkan tu....itu pon dulu belajar ngan otai2  Smiley Smiley Smiley Smiley Smiley
Logged

nak komplot roger jep.....kosong satu sembilan dua lima dua tiga tiga lima kosong
ajm
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 57


« Reply #8 on: March 21, 2012, 11:16:30 AM »

nak buat perambut pon kena ada seni.
biasa nya nak buat perambut banyak simpol ni kena tengok depan mata baru senang paham.
Logged

subang u5 ,rantau panjang klang ,bagan datoh
QuMie
Tenggiri
*
Offline Offline

Posts: 218


zzz


Email
« Reply #9 on: March 21, 2012, 04:13:50 PM »

nak buat perambut pon kena ada seni.
biasa nya nak buat perambut banyak simpol ni kena tengok depan mata baru senang paham.
betul kata tuan ajm tu  Grin Grin
Logged

nak komplot roger jep.....kosong satu sembilan dua lima dua tiga tiga lima kosong
ATM13
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1754


Will gain new knowledge everyday in here


« Reply #10 on: March 22, 2012, 04:24:48 PM »

Semalam sapa ada tengok jom ngail astro 180 pada pukul 10.30 ada diorang praktikkan ikatan ini... Tapi mejar ada cakap yang kalau nak letak mata kail, pastikan ianya mengadap keatas (mainline)....

 Wink Wink Wink
Logged

ATM13 @ Mafiacine Ahmad Tarmidzi (FB)
AHMAD TARMIDZI BIN MOKHTAR
Email : ahmadtarmidzi13@yahoo.com.my
Tel : 010-4295913
QuMie
Tenggiri
*
Offline Offline

Posts: 218


zzz


Email
« Reply #11 on: March 23, 2012, 12:39:40 PM »

Semalam sapa ada tengok jom ngail astro 180 pada pukul 10.30 ada diorang praktikkan ikatan ini... Tapi mejar ada cakap yang kalau nak letak mata kail, pastikan ianya mengadap keatas (mainline)....

 Wink Wink Wink
apa maksud "mata mengadap keatas"  Huh Huh Huh Huh
Logged

nak komplot roger jep.....kosong satu sembilan dua lima dua tiga tiga lima kosong
ATM13
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1754


Will gain new knowledge everyday in here


« Reply #12 on: March 23, 2012, 03:37:11 PM »





Lihat langkah ke 11. Mata dia mengadap ke atas bukan ke bawah.
Logged

ATM13 @ Mafiacine Ahmad Tarmidzi (FB)
AHMAD TARMIDZI BIN MOKHTAR
Email : ahmadtarmidzi13@yahoo.com.my
Tel : 010-4295913
QuMie
Tenggiri
*
Offline Offline

Posts: 218


zzz


Email
« Reply #13 on: March 23, 2012, 09:35:33 PM »





Lihat langkah ke 11. Mata dia mengadap ke atas bukan ke bawah.
owhhhh Grin Grin Grin Grin Grin selalu teman buat cmtu pon....kira btul la tu ...hehhehee Grin Grin Grin Grin
Logged

nak komplot roger jep.....kosong satu sembilan dua lima dua tiga tiga lima kosong
ATM13
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1754


Will gain new knowledge everyday in here


« Reply #14 on: March 26, 2012, 09:26:49 AM »





Lihat langkah ke 11. Mata dia mengadap ke atas bukan ke bawah.
owhhhh Grin Grin Grin Grin Grin selalu teman buat cmtu pon....kira btul la tu ...hehhehee Grin Grin Grin Grin


Saya tak pernah buat lagi ikatan ni cuma saya teringat kata Mejar dalam rancangan Jom Ngail tu jer yang menyebabkan saya nak kongsi tip... bantu-membantu sesama adik beradik Pnet.... Wink
Logged

ATM13 @ Mafiacine Ahmad Tarmidzi (FB)
AHMAD TARMIDZI BIN MOKHTAR
Email : ahmadtarmidzi13@yahoo.com.my
Tel : 010-4295913
hafiz_messi
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 7


wadakai_815@yahoo.com
WWW
« Reply #15 on: June 19, 2012, 10:42:50 AM »

http://2.bp.blogspot.com/_IVSH4TuofIM/ShbaGNs9AdI/AAAAAAAAByw/oLwTuL1iFvc/s1600/bentuk_t.jpg
Logged

Wink
OpsFishOn
Jemuduk
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 184


Email
« Reply #16 on: October 19, 2012, 11:28:14 AM »

salam sume...sy nak minta tlg kpd sume kaki pancing...ade tak yg boleh tlg aja cara membuat perambut ini....lau boleh siap video sekali...


untuk dptkan bentuk ikatan mcm ni sesuai utk tali yg lb nyer rendah... blh guna ikatan albright knot di mana tali ibu dijadikan loop & tali anak itu yg akan buat jalinan pada loop tali ibu... mcm tu ler +- asasnyer  Grin

Link:- http://handlinefishing.com/howtofish/knotsrigs/tknot/



Logged
Sky.Walker
Pelata
*
Offline Offline

Posts: 100


Email
« Reply #17 on: November 03, 2012, 11:45:50 AM »

pkongsian terbaik.. Grin
Logged
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34720



Email
« Reply #18 on: November 29, 2012, 12:22:45 AM »

info berguna.. terima kasih tuan KA Grin Grin Grin
Logged
Gajahmengaum
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 15


« Reply #19 on: December 11, 2013, 02:15:50 AM »

Saya nak bertanya. Ada tak cara ikatan untuk adjust panjang pendek perambut di bhg pelampung.  Maksud saya bukan yg ikatan direct ke main line. Ini yg perambut T biasa tu. Saya ada ternampak org boleh adjust panjang atau pendek perambut. Kalau tau cara ni senang saya boleh guna satu oerambut di oelbagai kolam.
Logged
afiq46
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 334


terbaikk...ikan besar punya


Email
« Reply #20 on: December 22, 2013, 11:22:24 AM »

salam semua...mcm mane nk buat perambut spring?? ni asyik beli je... Grin Grin
Logged
Pages: 1   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal