Pancing.Net
April 23, 2014, 05:16:35 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1   Go Down
  Print  
Author Topic: CARA PANCING IKAN JENJULUNG  (Read 1610 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
ryobicollector
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 41


Nak Gi Mancing Berpada-pada


Email
« on: November 14, 2011, 12:10:16 PM »

Salam buat Otai-otai dan Sahabat Pancint.net sekalian..

Saya orang baru belajor...
Bukan apa.. baru baru ni ada turun mancing laut... Tapi kumpau.. sekor pun tak dapat..

Tapi bile suluh ajer laut waktu malam, melompat2 ikan jenjulung, besor2 plak tu.. geram betul...

Nak Tanya otai-otai..

Cam mana nak mancing ikan jenjulung?
Perambut panjang mana?
Umpan apa paling mujarab?
Betul ke kene pakai pelampung?

Terima kasih....
Mohon petunjuk... Smiley
Logged
Pancing.Net
« on: November 14, 2011, 12:10:16 PM »

 Logged
jat
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 10138


:Pt Klang - Psir Mas:


Email
« Reply #1 on: November 14, 2011, 12:49:43 PM »

senang mancing jenjulung ni..teknik casting atas air.guna mata kecik letak isi udang,..perambut 2 jengkal..tak payah ladung..letak pin saiz besar sikit...seret je umpan ke arah kelompok dia gerenti dia bedal,..tapi kalau membottom memang tak dapat..buang masa je tunggu. Grin
Logged



'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'
wan82
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2435


« Reply #2 on: November 14, 2011, 02:15:37 PM »

ikan nie memang pelahap...betul cakap bro ijat tu...just gune isi udang/roti,letak skit je kat matakail..campak jer kat area die main...memang berebut die tarkam..!!!lebih kurang cam ikan seluang la perangai die...
Logged

"BARANG PANCING MESTI GEMPAQ,
IKAN NAIK KE TAK BLAKANG KIRA,"
"JAGA KESELAMATAN,TOLEH KIRI TOLEH KANAN,
KLU HATI BERAT JGN G MANCING"
JGN DOK BELI BARANG PANCING MAHAL JER,
TP ANAK BINI X MKN,UTAMAKAN KELUARGA,
SEMAKIN HARI SEMAKIN SYG"
Ryzal Bawal hunter
SAPA
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4910


ermmm.......waktu rehat telah berakhir....hehehheh


Email
« Reply #3 on: November 14, 2011, 02:22:16 PM »

kalau dah malas pakai matakail kecil..pakai aje jala mcm jala org memancing ikan talapia....hehehhe..prenggggggggggggg
Logged

skrg sudah tiba masa nya nak bawa tangga ke kemaman.....hahaha....012-6723549
shahzam
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9362


mancen jgn x mancen


« Reply #4 on: November 14, 2011, 02:24:19 PM »

Assalamualaikum w.b.t.

nak senang.....beli je mata apollo saiz kecik2.....pehtu taruh je roti secukup rasa kat mata tuh.......taruh pelampong kecik kat ujung n kat pangkal........
Logged

hanturaya111
Jemuduk
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 188


hanturaya111
« Reply #5 on: February 01, 2012, 08:54:43 AM »

tq... nak cari ikan jenjulung sabtu ni... nak main MJ...

info berguna
Logged

Nak Mancing Ajak Ajak La Yer.... Bersuke suke, & Beria - ria bersama - sama....
Balik Tangan Kosong.... Ekekekekeke

0137624592 - Hanturaya111
shahzam
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9362


mancen jgn x mancen


« Reply #6 on: February 01, 2012, 08:56:59 AM »

uik antu....ko carik mj kat mane tuh.....x ajak pon aku ye.....
Logged

hanturaya111
Jemuduk
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 188


hanturaya111
« Reply #7 on: February 13, 2012, 03:17:36 PM »

uik antu....ko carik mj kat mane tuh.....x ajak pon aku ye.....

Trip bangau tuan...
Bukan x nak ajak... ni pun member ajak jer...
cari MJ kat Kuala Trong hari tu..
Logged

Nak Mancing Ajak Ajak La Yer.... Bersuke suke, & Beria - ria bersama - sama....
Balik Tangan Kosong.... Ekekekekeke

0137624592 - Hanturaya111
cengkih
Pelata
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 130



Email
« Reply #8 on: May 09, 2012, 03:48:38 AM »

Pakai pelampung yang adjustable (anggaran antara 4-6 inci dari mata kail) + mata pancin udang , dan memadai umpannya anak udang macam nak mancing udang galah. Mulut jenjulung ni bahagian atas, kalau dia dah ragut umpan pun belum tentu lekat kalau disembat. Biasanya bagi dia bawak dulu, pastikan dia betul dah telan umpan (terkadang boleh nampak) terus karau . Jangan biar tergantung atas air, dia menggelepar senang lucut.
Logged

Aku berlindung kepadamu darimu kerana aku darimu dan kembali kepadamu
ryobicollector
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 41


Nak Gi Mancing Berpada-pada


Email
« Reply #9 on: May 09, 2012, 06:27:33 AM »

Terima kasih atas semua info yang berguna.......  :-)
Logged
Pages: 1   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal