Author Topic: CARA PANCING IKAN JENJULUNG  (Read 2396 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline ryobicollector

  • Bilis
  • *
  • Posts: 41
  • Gender: Male
  • Nak Gi Mancing Berpada-pada
    • Email
CARA PANCING IKAN JENJULUNG
« on: November 14, 2011, 12:10:16 PM »
Salam buat Otai-otai dan Sahabat Pancint.net sekalian..

Saya orang baru belajor...
Bukan apa.. baru baru ni ada turun mancing laut... Tapi kumpau.. sekor pun tak dapat..

Tapi bile suluh ajer laut waktu malam, melompat2 ikan jenjulung, besor2 plak tu.. geram betul...

Nak Tanya otai-otai..

Cam mana nak mancing ikan jenjulung?
Perambut panjang mana?
Umpan apa paling mujarab?
Betul ke kene pakai pelampung?

Terima kasih....
Mohon petunjuk... :)

Offline jat

  • Arowana
  • *
  • Posts: 10169
  • Gender: Male
  • :Pt Klang - Psir Mas:
    • Email
Re: CARA PANCING IKAN JENJULUNG
« Reply #1 on: November 14, 2011, 12:49:43 PM »
senang mancing jenjulung ni..teknik casting atas air.guna mata kecik letak isi udang,..perambut 2 jengkal..tak payah ladung..letak pin saiz besar sikit...seret je umpan ke arah kelompok dia gerenti dia bedal,..tapi kalau membottom memang tak dapat..buang masa je tunggu. ;D


'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'

Offline wan82

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2438
  • Gender: Male
Re: CARA PANCING IKAN JENJULUNG
« Reply #2 on: November 14, 2011, 02:15:37 PM »
ikan nie memang pelahap...betul cakap bro ijat tu...just gune isi udang/roti,letak skit je kat matakail..campak jer kat area die main...memang berebut die tarkam..!!!lebih kurang cam ikan seluang la perangai die...
"BARANG PANCING MESTI GEMPAQ,
IKAN NAIK KE TAK BLAKANG KIRA,"
"JAGA KESELAMATAN,TOLEH KIRI TOLEH KANAN,
KLU HATI BERAT JGN G MANCING"
JGN DOK BELI BARANG PANCING MAHAL JER,
TP ANAK BINI X MKN,UTAMAKAN KELUARGA,
SEMAKIN HARI SEMAKIN SYG"

Offline Ryzal Bawal hunter

  • SAPA
  • Marlin
  • *
  • Posts: 4975
  • Gender: Male
  • lelap time.....bye2
    • Email
Re: CARA PANCING IKAN JENJULUNG
« Reply #3 on: November 14, 2011, 02:22:16 PM »
kalau dah malas pakai matakail kecil..pakai aje jala mcm jala org memancing ikan talapia....hehehhe..prenggggggggggggg
lelap time.....bye2

Offline shahzam

  • Marlin
  • *
  • Posts: 9460
  • Gender: Male
  • mancen jgn x mancen
Re: CARA PANCING IKAN JENJULUNG
« Reply #4 on: November 14, 2011, 02:24:19 PM »
Assalamualaikum w.b.t.

nak senang.....beli je mata apollo saiz kecik2.....pehtu taruh je roti secukup rasa kat mata tuh.......taruh pelampong kecik kat ujung n kat pangkal........

Offline hanturaya111

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 188
  • Gender: Male
Re: CARA PANCING IKAN JENJULUNG
« Reply #5 on: February 01, 2012, 08:54:43 AM »
tq... nak cari ikan jenjulung sabtu ni... nak main MJ...

info berguna
Nak Mancing Ajak Ajak La Yer.... Bersuke suke, & Beria - ria bersama - sama....
Balik Tangan Kosong.... Ekekekekeke

0137624592 - Hanturaya111

Offline shahzam

  • Marlin
  • *
  • Posts: 9460
  • Gender: Male
  • mancen jgn x mancen
Re: CARA PANCING IKAN JENJULUNG
« Reply #6 on: February 01, 2012, 08:56:59 AM »
uik antu....ko carik mj kat mane tuh.....x ajak pon aku ye.....

Offline hanturaya111

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 188
  • Gender: Male
Re: CARA PANCING IKAN JENJULUNG
« Reply #7 on: February 13, 2012, 03:17:36 PM »
uik antu....ko carik mj kat mane tuh.....x ajak pon aku ye.....

Trip bangau tuan...
Bukan x nak ajak... ni pun member ajak jer...
cari MJ kat Kuala Trong hari tu..
Nak Mancing Ajak Ajak La Yer.... Bersuke suke, & Beria - ria bersama - sama....
Balik Tangan Kosong.... Ekekekekeke

0137624592 - Hanturaya111

Offline cengkih

  • Pelata
  • *
  • Posts: 139
  • Gender: Male
    • Email
Re: CARA PANCING IKAN JENJULUNG
« Reply #8 on: May 09, 2012, 03:48:38 AM »
Pakai pelampung yang adjustable (anggaran antara 4-6 inci dari mata kail) + mata pancin udang , dan memadai umpannya anak udang macam nak mancing udang galah. Mulut jenjulung ni bahagian atas, kalau dia dah ragut umpan pun belum tentu lekat kalau disembat. Biasanya bagi dia bawak dulu, pastikan dia betul dah telan umpan (terkadang boleh nampak) terus karau . Jangan biar tergantung atas air, dia menggelepar senang lucut.
1.   Sentiasa dalam wudhu dari sebelum turun (dari Rumah)
2.    Mengamalkan munajat, memohon kecukupan hasil bagi maksud kos +belanja+ upah+untung.
3.   Amalan sebelum turun ke pengkalan,  syahadat 1kali, selawat 7kali, fatihah 3kali dan bismillah 21 kali.
4

Offline ryobicollector

  • Bilis
  • *
  • Posts: 41
  • Gender: Male
  • Nak Gi Mancing Berpada-pada
    • Email
Re: CARA PANCING IKAN JENJULUNG
« Reply #9 on: May 09, 2012, 06:27:33 AM »
Terima kasih atas semua info yang berguna.......  :-)