Author Topic: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM  (Read 20631 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline BuDakail

  • Bilis
  • *
  • Posts: 27
    • Email
LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« on: April 22, 2012, 04:56:00 PM »
PENDAHULUAN.
Sekian lama saya mengkaji dari setiap aspek termasuklah umpan yang digunapakai serta teknik pancingan di kolam,Akhirnya saya telah mendapat jawapannya.Laporan ini adalah tidak seberapa, tapi bolehlah digunakan sebagai panduan atau rujukan sekiranya anda sudi gunapakai.Diharap anda semua berkongsi apa jua ilmu pengehtahuan berkaitan dunia pancing agar dapat kita semua dapat manfaatnya.

PENGENALAN KEPADA IKAN ROHU.
Ikan rohu sejenis ikan yang makan dengan cara Menyedut makanan.Ikan Rohu tidak makan seperti ikan patin atau pacu.Haruslah anda tahu serba sedikit agar tidak ketinggalan.

TEKNIK MEMANCING ROHU
1.Jenis Mata Kail
-Mata kail yang digunakan untuk memancing ikan rohu adalah jenis mata bom yang mana Spring terletak di tengah dan dikelilingi 5 atau 6 mata kail
2.Saiz Mata Kail
-Jika anda perhatikan,Mulut ikan rohu tidaklah sebesar mana.Dengan itu saiz mata haruslah tidak terlalu kecil(mengelakkan terlepas) atau tidak terlalu besar.Kebiasaannya Saiz untuk pancingan rohu adalah saiz 10 atau 11.Harus diingatkan ikan rohu jenis ikan yang sensatif dan berenang dengan laju.Jadi gunakalah saiz yang betul.
3.Saiz batu
Untuk pancingan ikan rohu.Anda harus menggunakan batu bersaiz antara 3 hingga 5.Ikan rohu jenis makan menyedut dan ikan rohu akan menggolekkan mata kail bom.Apabila batu digunakan,Maka Umpan pada mata bom berada statik pada tempatnya

UMPAN IKAN ROHU
1.UMPAN PADA MATA KAIL

BAHAN-BAHAN
a)Roti Gardenia(butterscotch)
b)Roti Gardenia(cokelat kismis)
CARA-CARA
Roti Gardenia(buttterscotch) atau (cokelat kismis) dipotong di penyitkan/dihimpitkan diatas pinggan rata kemudian dipotong dadu kecil-kecil(bergantung pada saiz mata yang anda gunakan).Simpan didalam bekas tupperware seterusnya simpan dalam peti sejuk semalam sebelum digunakan.Apabila hendak digunakan,sangkutkan pallet roti tadi ke mata kail.

2.UMPAN PADA SPRING(UMPAN UTAMA)
BAHAN-BAHAN
a)Dedak Rohu 123 keluaran SUPER FISH ONE POWDER 1 packet
b)Dedak perisa susu keluaran SUPER FISH ONE POWDER 5 packet
c)Dedak Roti omega 1 packet.
d)Dedak perisa pandan keluaran SUPER FISH ONE POWDER 5 packet
e)Power perisan pandan(gambar ikan bawal hitam mulut tutup) 7 packet
f)air tebu
CARA-CARA
Kisarkan dedak roti omega sehingga halus.Campurkan semua bahan-bahan diatas tadi(kecuali air tebu).Campurkan di dalam bekas tupperware atau botol dan goncangkan agar semua bercampur sekata.Biarkan semalaman.Apabila hendak menggunakan umpan masukkan sedikit demi sedikit dalam bekas lain dan campurkan dengan air tebu.(mengelakkan pembaziran dan umpan boleh dipakai banyak kali)

PERINGATAN PENTING.
Sukatan air tebu dan dedak campuran haruslah betul bagi mengelakkan umpan menjadi terlalu kering atau tidak terlalu lembik.Umpan biarlah agak agak basah dan bila dikepal ianya menjadi ketulan dan bila berada dalam air umpan itu pecah/terburai.

Tips
Anda harus uji tahap kebasahan/kekeringan/kelembikan umpan anda dengan mengepal umpan anda sedikit dan masukkan dalam baldi kecil.Jika umpan anda terburai/pecah,Maka umpan anda siap untuk dilontar.

TEKNIK MEMANCING ROHU KOLAM
Pada balingan umpan yang pertama,Kepalkan umpan seberapa besar untuk menyediakan "tapak" ikan rohu.Sekiranya ikan rohu mengena,balingan umpan anda yang seterusanya adalah pada tempat balingan anda yang pertama tadi(kekalkan tempat balingan umpan anda)

Offline umpan biasa

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 332
  • Gender: Male
    • Email
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #1 on: April 22, 2012, 07:33:13 PM »
terbaik bro..bgus untuk mmbntu kaki rohu..t byk dedak yg agk sukar di perolehi..kt mane ad jual??
TRY N ERROR-*tawakal INNAHU dok try tok tahu*

Offline chapoi

  • Marlin
  • *
  • Posts: 949
  • Gender: Male
    • Email
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #2 on: April 23, 2012, 05:05:22 AM »


ni dikire rohu liar ke bro?


Offline wan82

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2438
  • Gender: Male
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #3 on: April 23, 2012, 01:19:12 PM »
huh...terbaikk...nice info... ;D :D
"BARANG PANCING MESTI GEMPAQ,
IKAN NAIK KE TAK BLAKANG KIRA,"
"JAGA KESELAMATAN,TOLEH KIRI TOLEH KANAN,
KLU HATI BERAT JGN G MANCING"
JGN DOK BELI BARANG PANCING MAHAL JER,
TP ANAK BINI X MKN,UTAMAKAN KELUARGA,
SEMAKIN HARI SEMAKIN SYG"

Offline tuntungturbo

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1190
  • Gender: Male
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #4 on: April 23, 2012, 01:42:27 PM »
Menarik....boleh di cuba try test... :)
Terbaaeeekkkkk boboboiiii!!!!!

Offline bara lipan

  • Siakap
  • *
  • Posts: 57
  • Gender: Male
    • Email
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #5 on: April 24, 2012, 06:02:21 PM »
PENDAHULUAN.
Sekian lama saya mengkaji dari setiap aspek termasuklah umpan yang digunapakai serta teknik pancingan di kolam,Akhirnya saya telah mendapat jawapannya.Laporan ini adalah tidak seberapa, tapi bolehlah digunakan sebagai panduan atau rujukan sekiranya anda sudi gunapakai.Diharap anda semua berkongsi apa jua ilmu pengehtahuan berkaitan dunia pancing agar dapat kita semua dapat manfaatnya.

PENGENALAN KEPADA IKAN ROHU.
Ikan rohu sejenis ikan yang makan dengan cara Menyedut makanan.Ikan Rohu tidak makan seperti ikan patin atau pacu.Haruslah anda tahu serba sedikit agar tidak ketinggalan.

TEKNIK MEMANCING ROHU
1.Jenis Mata Kail
-Mata kail yang digunakan untuk memancing ikan rohu adalah jenis mata bom yang mana Spring terletak di tengah dan dikelilingi 5 atau 6 mata kail
2.Saiz Mata Kail
-Jika anda perhatikan,Mulut ikan rohu tidaklah sebesar mana.Dengan itu saiz mata haruslah tidak terlalu kecil(mengelakkan terlepas) atau tidak terlalu besar.Kebiasaannya Saiz untuk pancingan rohu adalah saiz 10 atau 11.Harus diingatkan ikan rohu jenis ikan yang sensatif dan berenang dengan laju.Jadi gunakalah saiz yang betul.
3.Saiz batu
Untuk pancingan ikan rohu.Anda harus menggunakan batu bersaiz antara 3 hingga 5.Ikan rohu jenis makan menyedut dan ikan rohu akan menggolekkan mata kail bom.Apabila batu digunakan,Maka Umpan pada mata bom berada statik pada tempatnya

UMPAN IKAN ROHU
1.UMPAN PADA MATA KAIL

BAHAN-BAHAN
a)Roti Gardenia(butterscotch)
b)Roti Gardenia(cokelat kismis)
CARA-CARA
Roti Gardenia(buttterscotch) atau (cokelat kismis) dipotong di penyitkan/dihimpitkan diatas pinggan rata kemudian dipotong dadu kecil-kecil(bergantung pada saiz mata yang anda gunakan).Simpan didalam bekas tupperware seterusnya simpan dalam peti sejuk semalam sebelum digunakan.Apabila hendak digunakan,sangkutkan pallet roti tadi ke mata kail.

2.UMPAN PADA SPRING(UMPAN UTAMA)
BAHAN-BAHAN
a)Dedak Rohu 123 keluaran SUPER FISH ONE POWDER 1 packet
b)Dedak perisa susu keluaran SUPER FISH ONE POWDER 5 packet
c)Dedak Roti omega 1 packet.
d)Dedak perisa pandan keluaran SUPER FISH ONE POWDER 5 packet
e)Power perisan pandan(gambar ikan bawal hitam mulut tutup) 7 packet
f)air tebu
CARA-CARA
Kisarkan dedak roti omega sehingga halus.Campurkan semua bahan-bahan diatas tadi(kecuali air tebu).Campurkan di dalam bekas tupperware atau botol dan goncangkan agar semua bercampur sekata.Biarkan semalaman.Apabila hendak menggunakan umpan masukkan sedikit demi sedikit dalam bekas lain dan campurkan dengan air tebu.(mengelakkan pembaziran dan umpan boleh dipakai banyak kali)

PERINGATAN PENTING.
Sukatan air tebu dan dedak campuran haruslah betul bagi mengelakkan umpan menjadi terlalu kering atau tidak terlalu lembik.Umpan biarlah agak agak basah dan bila dikepal ianya menjadi ketulan dan bila berada dalam air umpan itu pecah/terburai.

Tips
Anda harus uji tahap kebasahan/kekeringan/kelembikan umpan anda dengan mengepal umpan anda sedikit dan masukkan dalam baldi kecil.Jika umpan anda terburai/pecah,Maka umpan anda siap untuk dilontar.

TEKNIK MEMANCING ROHU KOLAM
Pada balingan umpan yang pertama,Kepalkan umpan seberapa besar untuk menyediakan "tapak" ikan rohu.Sekiranya ikan rohu mengena,balingan umpan anda yang seterusanya adalah pada tempat balingan anda yang pertama tadi(kekalkan tempat balingan umpan anda)

Bro,gardenia butterscotch tu dah terbukti ker? mcm simple bunyi nya penyediaan umpan ni. Cuba bagi penerangan lanjut sikit dgn cara setting kat perambut..pakai batu ladung saiz berapa sesuai?

Offline gadik65

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 236
  • pancing-pancing gak rumah jangan lupa. 0132928298
    • Email
LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #6 on: April 24, 2012, 06:15:51 PM »
 :D OK BRO ... TQ TERBAIK LA

Offline BuDakail

  • Bilis
  • *
  • Posts: 27
    • Email
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #7 on: April 25, 2012, 08:05:14 PM »
Assalamualaikum..
Sekiranya anda sudah terbaca artikel ini..sila nyatakan maklum balas anda

Offline rod murah

  • Siakap
  • *
  • Posts: 82
  • Gender: Male
  • "Agen terbaik anda untuk kereta proton baru "
    • Email
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #8 on: April 25, 2012, 09:47:48 PM »
bagi saya umpan ini terlalu kompleks..... :) :)byk bahan penyediaannya
"selalu belajar"

Offline Apik

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1339
  • Gender: Male
  • ade chuck!
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #9 on: April 26, 2012, 06:10:11 PM »
format yang begitu perfect . terbaik bro



"adaa cara diaa! "

Offline angler_gaban

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 456
  • Gender: Male
    • Email
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #10 on: April 26, 2012, 07:18:31 PM »
terima kasih atas panduan umpan..nak minta izin cuba boleh ke?
semoga murah rezeki teman hari ni...

Offline BuDakail

  • Bilis
  • *
  • Posts: 27
    • Email
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #11 on: April 26, 2012, 10:04:40 PM »
Boleh..silakan

Offline man_kaloi

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 418
  • Gender: Male
  • mancing-bangau-mancing
    • Email
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #12 on: April 28, 2012, 11:15:54 AM »
tuan tanah. Kenapa pemilihan bahan utama hanya bertumpu pada satu jenama produk saja. Sedangkan ianya bukan semua orang boleh dapatkan. Ade tak bahan lain yg lbh universal.? Apepun trimakash atas perkongsian hasil kajian anda.
meMaNcinG hAya sEkAdaR HoBbY. CaRi mAkaN g dApUr bUkA pRiOook.

Offline paichow78

  • Siakap
  • *
  • Posts: 93
  • Gender: Male
  • perkhidmatan sewa canopy,lori sewa koll je 0173587360
    • Email
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #13 on: April 29, 2012, 11:10:09 PM »
mantap coz saya peminat setia rohu,err gn myk tebu heri @ mnyk killer rohu blh x?

Offline BuDakail

  • Bilis
  • *
  • Posts: 27
    • Email
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #14 on: May 07, 2012, 09:01:07 AM »
mantap coz saya peminat setia rohu,err gn myk tebu heri @ mnyk killer rohu blh x?

boleh..lagi elok..

Offline carp_rumput

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1017
  • Gender: Male
    • Email
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #15 on: May 07, 2012, 05:31:40 PM »


ni dikire rohu liar ke bro?

ni kawasan larangan ni....proton V6

Offline termoleh

  • Bilis
  • *
  • Posts: 11
    • Email
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #16 on: May 14, 2012, 02:42:16 PM »
dedak roti omega tu camner yer?? ragi yer or ader jual gak kat kedai pancing

Offline BuDakail

  • Bilis
  • *
  • Posts: 27
    • Email
Re: LAPORAN KAJIAN UMPAN ROHU KOLAM
« Reply #17 on: May 19, 2012, 09:46:50 PM »
dedak roti omega tu camner yer?? ragi yer or ader jual gak kat kedai pancing
ada jual di kedai