Author Topic: tips luar biasa mancing udang galah  (Read 85033 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline MOHD.ISMAIL MOHD.WAIDIN

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 179
  • Gender: Male
    • Email
tips luar biasa mancing udang galah
« on: April 23, 2007, 05:29:21 PM »
Tips yang diturunkan dibawah ni berdasarkan pengalaman sendiri dan yang diajarkan sifu-sifu di Sabah :

1   Pakai mata pancing buat sendiri ( biasanya yang amat praktikal pakai tali gitar ( bass ) kan dalam dia ada lagi besi yang kecil... pakai tulah... bentuk-bentukkan sikit macam mata kail yang dijual dikedai tu.. Nota: Hasil eksperimen saya dalam arena pancingan udang ni... kalau perbandingan antara matai kail yang dijual dikedai dengan tali gitar ni... 10 ekor hasil mata kail bikin... 1 ekor oleh mata kail berbagai jenama ( Nisbah 10:1 )
2   Pakai stokin wanita... Caranya simpan umpan dalam stokin tu,kemudian labuhkan macam sauh... Cuba tunggu 1/2 jam... akan kelihatan beberapa ekor udang akan melekat pada stokin tu kerana ia cuba menyepit tapi tak boleh terlepas...
3   Pakai rasuah... Caranya kena beli 1 tin sardin,kemudian tebuk tin tersebut buat lubang-lubang kecil tetapi biar banyak... lepas tu labuhkan macam sauh juga...lihatlah hasilnya..
4   Kalau banjir jangan disangka udang tak makan pancing,biasanya kalau air keruh,udang akan mencari makan berhampiran tebing... so,pancinglah ditepi...
5   Kalau udang galah ni galak makan pada waktu matahari nak tenggelam,baik berhenti... jangan teruskan... bukan apa banyak buruk dari baiknya terutama kalau mancing seorang ditempat yang terpencil

Wassalam

Offline Poseidon

  • Siakap
  • *
  • Posts: 62
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #1 on: October 19, 2008, 12:30:33 PM »
tq 4 the tips...menarik... :)

Offline cdgtxx

  • ♪♫~ROCKAPAK~♫♪
  • Arowana
  • *
  • Posts: 14022
  • Gender: Male
  • KAJANG ANGLER 1978
    • CDGTXX
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #2 on: October 20, 2008, 07:19:30 AM »
bgus tips ni...

bole sy try kat rompin nanti....


Offline MOHD.ISMAIL MOHD.WAIDIN

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 179
  • Gender: Male
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #3 on: October 20, 2008, 12:05:11 PM »
Silalah cuba...InsyaAllah...
Tapi lain sungai,lain tabiat makan udang ni...ada setengah sukakan cacing tanah,ada pulak yg.suka udang..tapi tak salah mencubanya...sebab disini ianya amat praktikal sekali...

Offline cdgtxx

  • ♪♫~ROCKAPAK~♫♪
  • Arowana
  • *
  • Posts: 14022
  • Gender: Male
  • KAJANG ANGLER 1978
    • CDGTXX
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #4 on: October 20, 2008, 02:09:21 PM »
umpan paling best sy biasa guna ialah.....ikan longkang....


Offline En. Sham

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 752
  • Gender: Male
    • http://www.jutawanfreedom.com
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #5 on: October 20, 2008, 10:00:03 PM »
Tips yang diturunkan dibawah ni berdasarkan pengalaman sendiri dan yang diajarkan sifu-sifu di Sabah :

1   Pakai mata pancing buat sendiri ( biasanya yang amat praktikal pakai tali gitar ( bass ) kan dalam dia ada lagi besi yang kecil... pakai tulah... bentuk-bentukkan sikit macam mata kail yang dijual dikedai tu.. Nota: Hasil eksperimen saya dalam arena pancingan udang ni... kalau perbandingan antara matai kail yang dijual dikedai dengan tali gitar ni... 10 ekor hasil mata kail bikin... 1 ekor oleh mata kail berbagai jenama ( Nisbah 10:1 )
2   Pakai stokin wanita... Caranya simpan umpan dalam stokin tu,kemudian labuhkan macam sauh... Cuba tunggu 1/2 jam... akan kelihatan beberapa ekor udang akan melekat pada stokin tu kerana ia cuba menyepit tapi tak boleh terlepas...
3   Pakai rasuah... Caranya kena beli 1 tin sardin,kemudian tebuk tin tersebut buat lubang-lubang kecil tetapi biar banyak... lepas tu labuhkan macam sauh juga...lihatlah hasilnya..
4   Kalau banjir jangan disangka udang tak makan pancing,biasanya kalau air keruh,udang akan mencari makan berhampiran tebing... so,pancinglah ditepi...
5   Kalau udang galah ni galak makan pada waktu matahari nak tenggelam,baik berhenti... jangan teruskan... bukan apa banyak buruk dari baiknya terutama kalau mancing seorang ditempat yang terpencil

Wassalam


Terima Kasih Brader akan dipraktikkan Insya'allah....

...........Ngail Sokmo.........
- 012 3685116 -

http://www.rm20segera.com/?r=jomlajoin
http://www.jutawanfreedom.com

Offline FishBone

  • Bilis
  • *
  • Posts: 9
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #6 on: November 06, 2008, 09:19:49 AM »
teknik biasa yg kwn gunakan tak kira la memancing ape sekalipun, sensitiviti menjadi peranan utama.. so, kwn gunakan perambut gantung.. batu dibawah dan mata diatas.. makin tinggi mata kail, makin besar udang yang makan.. disini kita dapat memilih hasil tangkapan dan menjimatkan umpan daripada dicuri udang gantung.. penggunaan mata diatas amat menyeronokkan kerana lebih sensitif jika udang mula memegang umpan.. kita dapat melihat dgn jelas getuan udang dan boleh mengagak bila joran perlu diangkat.. teknik ini sekaligus dapat menjimatkan umpan umpun2 yg terkenal dgn harga yg tinggi.. hasil dari percubaan, satu kotak umpun2 yg berharga rm10 dapat menjinak kan 3.2kg udang bersaiz A dan B sahaja.. Tidak termasuk udang telur yg dilepaskan kembali.. selamat mencuba.. jika ada sebarang keraguan, sila hubungi kwn untuk maklumat lanjut... hehehe.. KAJIAN MENJAMIN TANGKAPAN

Offline PancingLama

  • Administrator
  • Marlin
  • *
  • Posts: 2061
  • Gender: Male
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #7 on: November 06, 2008, 09:35:14 AM »
FishBone,  macam mana kita nak tau bila nak angkat kail ? sebab biasanya udang akan menggetu dulu macam anak ikan.  kalau saya rembat aje  ;D

tahniah saya ucapkan kerana memberikan contoh yg baik.  udang yg membawa telur memang patut kita lepaskan demi masa depan.
Banner Bersih Sungai

Offline talib black

  • Bilis
  • *
  • Posts: 13
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #8 on: November 13, 2008, 12:13:36 PM »
klu kt tmpt sya.temi air keroh.blh gune cacing or hirisan ikn selayang.klu air jernih cacing or ank udang beras.tp klu waktu mlm kene pancing tepi tebing or tepi pasir,2kt sungai dungunlh

Offline bidan

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 4556
  • Gender: Male
  • "Mancen sampai Pensan"
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #9 on: November 13, 2008, 12:36:02 PM »
Abg bidan tak ada tip nak bagi.  Cuma nak bagi tahu kat kengkawan cam mana nak tahu udang dah ngap atau tidak.  Kaedah yg selalu pemancing guna pakai adalah Pelampung dan tanpa pelampung.  Abg guna tanpa pelampung.  Lokasi pancing di Taman Pelangi Sentul.  Mata udang abg akan ikan sebanyak 2 mata depan sebanyak 3 dan diikat terus pada kekili.  Umpan guna umpun2 sebab lambat habis. tapi mahal sangat harganya disitu.  RM5 untuk 1 ekor panjang.  Merendam mata bersama umpan sehingga kedasar.  Tunggu 30-59 saat tarik pelahan2.  Jika terasa berat tarik ganas sikit dan terus angkat pancing tu.... he he he.. Kat sentul rekod 3 jam dekat 1 kg.  Maaf la.. bidan tak berapa minat sangat ngan udang ni.... anak bidan yg ponpuan tu yg minat sesangat sebab tu g jenguk jugak sekali2.  he he he
Satu arah.... Satu Tujuan.... Satu citarasa!!

http://www.alatmanceng.blogspot.com

Offline cdgtxx

  • ♪♫~ROCKAPAK~♫♪
  • Arowana
  • *
  • Posts: 14022
  • Gender: Male
  • KAJANG ANGLER 1978
    • CDGTXX
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #10 on: November 13, 2008, 05:18:34 PM »
cuba abg bidan bertukar ke ikan longkang....hanya rm 1.00 semangkuk kecil..

hasilnya bole tahan gak la...


Offline marziah78

  • Bilis
  • *
  • Posts: 13
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #11 on: November 14, 2008, 08:55:12 AM »
Tips yg menarik..., nanti hamba cuba praktikkan. Tp ade org lama kat tempat hamba nie pakai mata kail yg di buat dr dawai tayar motor ( vespa ). Dia kata orait juga hasilnya. Tp tayar tu dah susah nak cari. Nanti hamba nak cuba guna tali gitar pulak..... ;D

Offline MOHD.ISMAIL MOHD.WAIDIN

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 179
  • Gender: Male
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #12 on: November 14, 2008, 03:15:52 PM »
Terima kasih kerana ruangan ini telah memberikan berbagai variasi tips,petua,teknik dan kaedah pancingan udang galah..Tapi yg.menariknya baru-baru ini,saya dan 2 orang rakan guru dari Perak dan Johor telah menduga Sg.Paitan di sebelah Utara negeri Sabah..Kerakusan udangnya makan pancing diluar dugaan,sampaikan hirisan ikan-ikan Baung pun dilahapnya..Ini membuatkan kami terfikir ...betulkah teori dan teknik yg.dipelajari selama ini...Dalam masa yg.singkat Udang Galah dalam anggaran 10 kilogram dapat kami jinakkan...sungguh banyak...Tapi apa yang jelas,ini membuktikan bahawa tabiat permakanan Udang galah adalah berbeza mengikut keadaan sungai,jarak dari Laut,struktur sungai,diet setempat dan juga suhu air..Jadi saranan saya kepada rakan-rakan Pancing,sebelum turun mancing spesis cerewet ni,kenali dulu faktor-faktor di atas...Kalau berminat nak mancing Udang Galah yang sangat Pelahap ni...apa lagi marilah sertai saya...tapi lepas cuti sekolahlah..bukan apa,Cuti ni saya sambung belajar..Berminat?Telefon saya..013-8524657..tanpa kos sewaan..cuma untuk mengumpul lebih ramai rakan Pancing saja.. 

Offline latifbr

  • Bilis
  • *
  • Posts: 27
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #13 on: November 14, 2008, 11:55:43 PM »
ikan longkang..? ikan mcm mane ya, kat Dungun tak ade longkang cuma ada sungai & laut jer.. Betoi tak mad_dungun.

Offline ma_d_dungun

  • Marlin
  • *
  • Posts: 648
  • Gender: Male
  • .
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #14 on: November 15, 2008, 09:00:58 AM »
btul lh tu. kwam sendiri pun x pernah dgr nama ikan longkang. my be kat terengganu guna lain kot.
'slumber jer sokmo'
    013-9501991 @ 013-9986992

Offline cdgtxx

  • ♪♫~ROCKAPAK~♫♪
  • Arowana
  • *
  • Posts: 14022
  • Gender: Male
  • KAJANG ANGLER 1978
    • CDGTXX
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #15 on: November 18, 2008, 11:00:08 AM »
ala...senang jer nk knal dia...

dia idup sekali banyak dlm parit,longkang,tali air..

klau tgk cam berudu pun ye gak...tp berdu kaler itam...dia kaler silver..


Offline MadiDungun

  • Pelata
  • *
  • Posts: 100
  • Gender: Male
  • Boat Smart, Boat Safe
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #16 on: November 30, 2008, 02:19:27 AM »
macang ikang gopi...tapi kena cari hok saih kecik kecik je.. kalu saih beso dok comel doh..

p/s: saih = size.

Offline En. Sham

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 752
  • Gender: Male
    • http://www.jutawanfreedom.com
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #17 on: November 30, 2008, 08:35:57 AM »
macang ikang gopi...tapi kena cari hok saih kecik kecik je.. kalu saih beso dok comel doh..

p/s: saih = size.

BUt Madi kalau gaul ngan belacan Perhh...JENGGO melekat punya.....hehheheheee ;D

...........Ngail Sokmo.........
- 012 3685116 -

http://www.rm20segera.com/?r=jomlajoin
http://www.jutawanfreedom.com

Offline puaka

  • Siakap
  • *
  • Posts: 81
  • Gender: Male
    • Ojo Kesandung
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #18 on: December 21, 2008, 03:51:06 PM »
Tidak dapat di nafikan yang Borneo adalah syurga kaki pancing...tidak kira pancing laut mahupun sungai...
Mancing Sampei Lebam!!!
@ celcom 946 1000

Offline mat bando

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 164
  • Gender: Male
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #19 on: December 21, 2008, 04:13:34 PM »

ni ke ikan longkang 2?

Offline speedrider

  • Marlin
  • *
  • Posts: 704
  • Gender: Male
    • Speedrider Networks
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #20 on: December 21, 2008, 06:20:05 PM »
ala...senang jer nk knal dia...

dia idup sekali banyak dlm parit,longkang,tali air..

klau tgk cam berudu pun ye gak...tp berdu kaler itam...dia kaler silver..

Orang utara panggil ikan pikor/pikog


ni ke ikan longkang 2?

lebih kurang ler tu

Offline rzkey

  • Pelata
  • *
  • Posts: 112
  • Gender: Male
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #21 on: December 21, 2008, 10:02:47 PM »
pergh ni dah tahap jugra pasal udg galah nie. kawan nyampok jugak. kat sg jelai kawan biasanya guna cacing tnh ngan ank2 udg  klau nak tangkap udg galah. setengah org kata kelapa diikat pd batu ditenggelamkan di kawasan yg tenang. jgn dlm sangat bkn pe bila nak tangkap udang nanti x blh agak kat mana nak sauk. pas 2-3 ari dtg balik waktu mlm sauk je kelapa yg dah masam td ngan sesauk. 2 klau nak tangkap banyak tanpa guna pancing. TP AMARAN KERAS JGN SESEKALI MENGGUNAKAN TUBA UDANG. NANTI GENERASI UDANG KECIK ABIH MATI KITA GAK YG SUSAH. ::)
Mancing mancing jugak, anak bini jangan lupa..sihat sokmo

Offline cdgtxx

  • ♪♫~ROCKAPAK~♫♪
  • Arowana
  • *
  • Posts: 14022
  • Gender: Male
  • KAJANG ANGLER 1978
    • CDGTXX
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #22 on: December 22, 2008, 02:35:54 PM »
betul tu.......gaulkan sikit ngan belacan......pergh..


Offline teruboxs

  • Bilis
  • *
  • Posts: 45
  • Gender: Male
  • ngail ju....
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #23 on: December 23, 2008, 05:42:27 PM »
cuba abg bidan bertukar ke ikan longkang....hanya rm 1.00 semangkuk kecil..

hasilnya bole tahan gak la...
ikan longkang kan kecik2.. udang makan jugak ke? tak penah ngail udang ni.. ada gambaran terperinci tak boss...

kaki ku memancing,,,,,,,

Offline cdgtxx

  • ♪♫~ROCKAPAK~♫♪
  • Arowana
  • *
  • Posts: 14022
  • Gender: Male
  • KAJANG ANGLER 1978
    • CDGTXX
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #24 on: December 23, 2008, 05:55:11 PM »
takleh nak gambarkan..........

udang mkn umpan dlm air..............hehehehe


Offline ejam

  • Bilis
  • *
  • Posts: 7
  • Gender: Male
  • hehehe
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #25 on: June 05, 2009, 12:01:30 PM »
klau mancing kat kolam bayar canme lak...lg 4 hri lg da nak g.kasik la tips cikit.kang rugi je aku g sane ??? ???
hihihi

Offline acap

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 267
  • Gender: Male
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #26 on: June 05, 2009, 12:16:35 PM »
sekadar membantu...

kebiasaan utk kolam bayar ni , ade disediakan umpan pon2, ank udang, ikan longkang n cacing....

nk best kita wat sndirinyerr... coba pulak dgn daging yg diperap bersame belacan... simpan dlm 2 k 3 jam...

klu bleh belacan yg merah tu.... cobe lah..
ikan d`laut.......
asam d`darat....
d`mata pancing
bertemu jua.....

Offline si_diman

  • Marlin
  • *
  • Posts: 757
  • Gender: Male
  • dok makang tarang weh...sap okok lu ah..
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #27 on: June 08, 2009, 07:35:20 AM »
salam...........emmmmmmm,mmg bgus tips tue..thanks bro..luar biasa
              

Offline joran maluri

  • SAPA
  • Arowana
  • *
  • Posts: 22936
  • Gender: Male
  • 019 3100410 HJ SAARI -WP
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #28 on: June 08, 2009, 07:50:02 AM »
NAK MANCIN UDG KOLAM HANG TANYA.... GURU YAYA... ??? ??? ??? HHEHEHHE ....BANG BIDAN

DIA MEMANG OTAI MANCIN UDG KOLAM..... DIA GUNA PELAMPONG....

JANGAN BUEK KEK SUNGAI HANYUT MANJANG LAH PELAMPONG TU HEHHEHEH... ;D ;D



Offline MOHD.ISMAIL MOHD.WAIDIN

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 179
  • Gender: Male
    • Email
Re: tips luar biasa mancing udang galah
« Reply #29 on: June 10, 2009, 11:51:32 AM »
Haa...ada lagi satu penemuan dalam seni pancingan udang ni...bab umpan..cuba kawan-kawan gunakan hirisan janggut ( tantakel )sotong tu..tahan lama dan berkesan..selamat mencuba ya...