Pancing.Net
July 29, 2014, 08:42:07 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: « 1 2 3 4 »   Go Down
  Print  
Author Topic: teknik memancing udang galah..  (Read 9707 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
yop ingker
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2211



Email
« Reply #30 on: August 28, 2012, 12:00:24 PM »

jom tuan pancing tegar 9/9/2012,klu ade free le.. Grin Grin Grin

ate bila nak g ngudang nyer ni yop?
ce set satu trip....
paw semua bot wakdol jambatan tu ker.....
Logged

Pancing.Net
« Reply #30 on: August 28, 2012, 12:00:24 PM »

 Logged
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34650



Email
« Reply #31 on: August 28, 2012, 01:40:37 PM »

..jommm jommm jommm, kite mengudanggg Grin Grin Grin hikk hikk hikk Cheesy Cheesy Cheesy Wink Wink Wink..
Logged
BJP7484H
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 539



WWW Email
« Reply #32 on: August 28, 2012, 01:47:39 PM »

jom tuan pancing tegar 9/9/2012,klu ade free le.. Grin Grin Grin

ate bila nak g ngudang nyer ni yop?
ce set satu trip....
paw semua bot wakdol jambatan tu ker.....

tarikh ni die xbleh pg...
ade komitmen laen....
hahaha
Logged

013 - 24563 09
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34650



Email
« Reply #33 on: August 28, 2012, 02:20:55 PM »

anda ada kenal sama ini otai Grin Grin Grin jom kita jenguk laporannya disini http://www.pancing.net/index.php?topic=26846.msg1175391#msg1175391 sebentar Wink Wink Wink




ade bran ke.. Grin Grin Grin



nah ni dia.. Grin Grin Grin Wink
Logged
yop ingker
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2211



Email
« Reply #34 on: August 28, 2012, 04:34:38 PM »

aduhai tuan TM jgn le ckp mcm tu,awok xde otai pun..cuma pengalaman mengajar erti hidup.. Smiley Smiley Smiley

anda ada kenal sama ini otai Grin Grin Grin jom kita jenguk laporannya disini http://www.pancing.net/index.php?topic=26846.msg1175391#msg1175391 sebentar Wink Wink Wink




ade bran ke.. Grin Grin Grin



nah ni dia.. Grin Grin Grin Wink
Logged

berudu
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 21259


Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka


Email
« Reply #35 on: August 28, 2012, 05:32:43 PM »

Wah..... Topik best nih..... teman tumpang lalu nak tambah ilmu didada..... Nak bagi petua, x ada.... sebab semua komen2 kat atas tu benar belaka.... Cuma lain lokasi pancingan, lain ragam udangnya.... Klu nak turun sesuatu tempat, kena banyak bertanya dengan orang2 tempatan....
Logged

Ayuhak mancing     DAIL
 
pancing tegar
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 13056


Dato' Maharajalela.....A.K.A...Pasir Salak.


Email
« Reply #36 on: August 28, 2012, 07:02:40 PM »

adei...dah ade gambor plak...
Logged

bdboy76
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2224



Email
« Reply #37 on: August 28, 2012, 10:56:03 PM »

Sangkut atas pokok? Kekeke hanya otai yg mampu...

hahhahaha....itu cara nak pupuskan nyamuk Grin
Logged

kalau terasa nak ajak mancing tel atau sms jer teman d talian 0182380648
cengkih
Pelata
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 135



Email
« Reply #38 on: August 28, 2012, 11:38:34 PM »

Kawan kongsikan sedikit nota peribadi...kunun nak wat buku menjenggo, tapi MalaSSSS... Cheesy

...Konditioning
Apabila air keruh dan payau. Biasanya udang yang aktif terdiri dari udang yang bersaiz agak sederhana kasar.Dalam situasi ini kelikatan air adalah lebih tinggi, lapisan Lumpur lanyur lebih tebal. Ini memerlukan perambut yang lebih panjang. Batu ladung mudah hanyut dan terbenam lebih dalam. Batu ladung lebih berat sekitar saiz 5 diperlukan dan batu ladung harus diangkat dari terbenam. Umpan pilihan adalah anak udang berbanding cacing atau perumpun. Aksi makan tidak agresif, akan tetapi kebarangkalian untuk berhasil adalah baik.

Berdebu dan payau. Ini adalah antara keadaan yang cemerlang. Tetapi situasi ini juga baik untuk ikan. Sekiranya kelompok ikan hadir , anda akan hampa, sebaliknya sekiranya lapangan itu dipenuhi udang anda akan berpesta. Umpan anak udang dan perumpun adalah baik, perambut sederhana pendek dan batu ladung sekitar no 4 atau 3.

Keruh berolak dan masin payau. Ini adalah antara situasi yang buruk. Memerlukan memancing dikawasan yang sedikit berarus atau berstruktur dimana keruh air sekata. Sebaiknya batu ladung digantung sedikit.
Logged

Aku berlindung kepadamu darimu kerana aku darimu dan kembali kepadamu
afiz
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 17500


P.net DUN Klang ... 019-2453593


« Reply #39 on: August 28, 2012, 11:46:17 PM »

Info cun tuan cengkih.. Tp apa maksudnye bdebu tu?
Logged

nak marah, marah la.. saya apa hal??
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34650



Email
« Reply #40 on: August 29, 2012, 12:16:57 AM »

oh ini diaaa otai sudah mariiiii hikk hikk hikk Grin Grin Grin lariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik Cheesy Cheesy Cheesy Wink Wink Wink
aduhai tuan TM jgn le ckp mcm tu,awok xde otai pun..cuma pengalaman mengajar erti hidup.. Smiley Smiley Smiley

anda ada kenal sama ini otai Grin Grin Grin jom kita jenguk laporannya disini http://www.pancing.net/index.php?topic=26846.msg1175391#msg1175391 sebentar Wink Wink Wink




ade bran ke.. Grin Grin Grin



nah ni dia.. Grin Grin Grin Wink

Logged
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34650



Email
« Reply #41 on: August 29, 2012, 12:20:10 AM »

tuan berudu jauh dibandar,
memancing udang terpancing buaya Roll Eyes Roll Eyes Roll Eyes..
menambah ilmu sambil bersandar,
kan kita semua ilmunya sebaya Grin Grin Grin..

hehehehe Grin Grin Grin
Wah..... Topik best nih..... teman tumpang lalu nak tambah ilmu didada..... Nak bagi petua, x ada.... sebab semua komen2 kat atas tu benar belaka.... Cuma lain lokasi pancingan, lain ragam udangnya.... Klu nak turun sesuatu tempat, kena banyak bertanya dengan orang2 tempatan....
Logged
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34650



Email
« Reply #42 on: August 29, 2012, 12:21:21 AM »

oh kg gajoh.. im commingggggggggg Grin Grin Grin
adei...dah ade gambor plak...
Logged
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34650



Email
« Reply #43 on: August 29, 2012, 12:22:23 AM »

hikk hikk hikk Grin Grin Grin
Sangkut atas pokok? Kekeke hanya otai yg mampu...

hahhahaha....itu cara nak pupuskan nyamuk Grin
Logged
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34650



Email
« Reply #44 on: August 29, 2012, 12:26:58 AM »

perghhhh info yg bagusss ni tuan cengkih Grin Grin Grin terima kasih kerana sudi berkongsi ilmuan ini Grin Grin Grin
Kawan kongsikan sedikit nota peribadi...kunun nak wat buku menjenggo, tapi MalaSSSS... Cheesy

...Konditioning
Apabila air keruh dan payau. Biasanya udang yang aktif terdiri dari udang yang bersaiz agak sederhana kasar.Dalam situasi ini kelikatan air adalah lebih tinggi, lapisan Lumpur lanyur lebih tebal. Ini memerlukan perambut yang lebih panjang. Batu ladung mudah hanyut dan terbenam lebih dalam. Batu ladung lebih berat sekitar saiz 5 diperlukan dan batu ladung harus diangkat dari terbenam. Umpan pilihan adalah anak udang berbanding cacing atau perumpun. Aksi makan tidak agresif, akan tetapi kebarangkalian untuk berhasil adalah baik.

Berdebu dan payau. Ini adalah antara keadaan yang cemerlang. Tetapi situasi ini juga baik untuk ikan. Sekiranya kelompok ikan hadir , anda akan hampa, sebaliknya sekiranya lapangan itu dipenuhi udang anda akan berpesta. Umpan anak udang dan perumpun adalah baik, perambut sederhana pendek dan batu ladung sekitar no 4 atau 3.

Keruh berolak dan masin payau. Ini adalah antara situasi yang buruk. Memerlukan memancing dikawasan yang sedikit berarus atau berstruktur dimana keruh air sekata. Sebaiknya batu ladung digantung sedikit.

Logged
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34650



Email
« Reply #45 on: August 29, 2012, 12:28:51 AM »

xpe hafis, semoga tuan cengkih akan jelaskan maksud berdebu tu nanti Grin Grin Grin
Info cun tuan cengkih.. Tp apa maksudnye bdebu tu?
Logged
yop ingker
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2211



Email
« Reply #46 on: August 29, 2012, 08:08:37 AM »

aduhhhh sabo je la.. Grin Grin Grin Grin

oh ini diaaa otai sudah mariiiii hikk hikk hikk Grin Grin Grin lariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik Cheesy Cheesy Cheesy Wink Wink Wink
aduhai tuan TM jgn le ckp mcm tu,awok xde otai pun..cuma pengalaman mengajar erti hidup.. Smiley Smiley Smiley

anda ada kenal sama ini otai Grin Grin Grin jom kita jenguk laporannya disini http://www.pancing.net/index.php?topic=26846.msg1175391#msg1175391 sebentar Wink Wink Wink




ade bran ke.. Grin Grin Grin



nah ni dia.. Grin Grin Grin Wink


Logged

shahzam
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9424


mancen jgn x mancen


« Reply #47 on: August 29, 2012, 10:32:32 AM »

Info cun tuan cengkih.. Tp apa maksudnye bdebu tu?

berobu xpo laie.....kalo udoh berleondir.....apo cito......larikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.....
Logged

Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34650



Email
« Reply #48 on: August 29, 2012, 10:43:28 AM »

hikk hikk hikk Grin Grin Grin
Info cun tuan cengkih.. Tp apa maksudnye bdebu tu?

berobu xpo laie.....kalo udoh berleondir.....apo cito......larikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.....
Logged
pancing tegar
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 13056


Dato' Maharajalela.....A.K.A...Pasir Salak.


Email
« Reply #49 on: August 29, 2012, 11:35:51 AM »

kat tepi jalan kota setia tu sekilo 65hengget dibantai deme wei....
mahai-mahai pun abis dibeli orang...
Logged

yop ingker
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2211



Email
« Reply #50 on: August 29, 2012, 11:38:48 AM »

benda sedap.. Grin Grin Grin gatal2 pun balun jugak.. Cheesy Cheesy Cheesy

kat tepi jalan kota setia tu sekilo 65hengget dibantai deme wei....
mahai-mahai pun abis dibeli orang...
Logged

pancing tegar
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 13056


Dato' Maharajalela.....A.K.A...Pasir Salak.


Email
« Reply #51 on: August 29, 2012, 11:51:28 AM »

benda sedap.. Grin Grin Grin gatal2 pun balun jugak.. Cheesy Cheesy Cheesy

kat tepi jalan kota setia tu sekilo 65hengget dibantai deme wei....
mahai-mahai pun abis dibeli orang...
gatai2 yg menjadi tu...
lagi digaru lagi sedap...........
Logged

Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34650



Email
« Reply #52 on: August 29, 2012, 11:55:34 AM »

ekekekeke Cheesy Cheesy Cheesy Grin Grin Grin
Logged
berudu
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 21259


Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka


Email
« Reply #53 on: August 29, 2012, 02:16:35 PM »

Info cun tuan cengkih.. Tp apa maksudnye bdebu tu?
berdebu tu maksudnya keruh.... tapi x sepekat air teh tarik.....
klu jumpa kawasan pertembungan air jernih dengan keruh, cari kawasan yang keruh.... klu air jernih, udang x ada..... Grin Grin
Logged

Ayuhak mancing     DAIL
 
cengkih
Pelata
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 135



Email
« Reply #54 on: August 29, 2012, 03:01:39 PM »

Berdebu tu keruh yang ada sedikit jernih, coklat cair agak kehijauan atau kelabu, dimana habuk tanah kadang kadang boleh nampak macam debu bertebaran.
Logged

Aku berlindung kepadamu darimu kerana aku darimu dan kembali kepadamu
berudu
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 21259


Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka


Email
« Reply #55 on: August 29, 2012, 03:04:17 PM »

Kira mcm milo nipis la kan Grin Grin Grin
Logged

Ayuhak mancing     DAIL
 
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34650



Email
« Reply #56 on: August 29, 2012, 03:10:06 PM »

good info Wink Wink Wink
Info cun tuan cengkih.. Tp apa maksudnye bdebu tu?
berdebu tu maksudnya keruh.... tapi x sepekat air teh tarik.....
klu jumpa kawasan pertembungan air jernih dengan keruh, cari kawasan yang keruh.... klu air jernih, udang x ada..... Grin Grin
Berdebu tu keruh yang ada sedikit jernih, coklat cair agak kehijauan atau kelabu, dimana habuk tanah kadang kadang boleh nampak macam debu bertebaran.
Logged
cengkih
Pelata
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 135



Email
« Reply #57 on: August 29, 2012, 03:22:46 PM »

Time air pasang dia kat tepi, kat tebing.
Rasional- masa itu anak udang lalu masuk , udang galah makan anak udang sebagai sumber protien dan terutamanya sumber kalsium  bagi membolehkan ia bersalin kulit, bertukar saiz. Takkala air sudah melimpah masuk ke semak/hutan, udang galah akan bersepah merata kerana makanannya , anak udang sudah merempit dicelah rerumput, dedaunan, ranting2. Kawasan jenggo melonggok adalah di perdu nipah, tempat mainan sang perumpun dan tempat yang sesuai untuk ia berlindung dari dirempit oleh ikan.

Masa surut agak ke tengah  terutamanya bila arus berhenti (dalam 20 ke 40 minit)- Ini kes bukan sesuka hati ke tengah. Kena kenal struktur apa yang ada di tengah tu. Kalau kawasan lapang, kungpau gaban. Kalau ada batu berlubang, rangsang kayu, insyaallah ada la jenggo yang tinggal kat situ, terutamanya yang terlajak dipukul arus. Taim arus slow/berhenti selera ikan akan berkurangan  kerana tak cukup oksijen sekaligus waktu cemerlang untuk jenggo keluar carik makan. Bila air mula gerak  balik, sebahagian akan berhanyut, yang lain masuk lobang sebelum disesah belukang/sembilang.

Menariknya ciri pejantan jenggo terbahagi kepada 3 mengikut hieraki melibatkan saiz dan fungsi iaitu sepit kecil, sepit oren dan sepit biru.  Kawalan kawasan dan kelompok udang betina didominasi oleh sepit biru yang mempunyai sepit yang panjangnya menjangkau dua kali saiz badannya. Selagi ada si sepit biru , sepit oren tak boleh naik taraf Grin
Logged

Aku berlindung kepadamu darimu kerana aku darimu dan kembali kepadamu
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34650



Email
« Reply #58 on: August 29, 2012, 03:24:49 PM »

bessss Grin Grin Grin
Time air pasang dia kat tepi, kat tebing.
Rasional- masa itu anak udang lalu masuk , udang galah makan anak udang sebagai sumber protien dan terutamanya sumber kalsium  bagi membolehkan ia bersalin kulit, bertukar saiz. Takkala air sudah melimpah masuk ke semak/hutan, udang galah akan bersepah merata kerana makanannya , anak udang sudah merempit dicelah rerumput, dedaunan, ranting2. Kawasan jenggo melonggok adalah di perdu nipah, tempat mainan sang perumpun dan tempat yang sesuai untuk ia berlindung dari dirempit oleh ikan.

Masa surut agak ke tengah  terutamanya bila arus berhenti (dalam 20 ke 40 minit)- Ini kes bukan sesuka hati ke tengah. Kena kenal struktur apa yang ada di tengah tu. Kalau kawasan lapang, kungpau gaban. Kalau ada batu berlubang, rangsang kayu, insyaallah ada la jenggo yang tinggal kat situ, terutamanya yang terlajak dipukul arus. Taim arus slow/berhenti selera ikan akan berkurangan  kerana tak cukup oksijen sekaligus waktu cemerlang untuk jenggo keluar carik makan. Bila air mula gerak  balik, sebahagian akan berhanyut, yang lain masuk lobang sebelum disesah belukang/sembilang.

Menariknya ciri pejantan jenggo terbahagi kepada 3 mengikut hieraki melibatkan saiz dan fungsi iaitu sepit kecil, sepit oren dan sepit biru.  Kawalan kawasan dan kelompok udang betina didominasi oleh sepit biru yang mempunyai sepit yang panjangnya menjangkau dua kali saiz badannya. Selagi ada si sepit biru , sepit oren tak boleh naik taraf Grin
Logged
tmnahar
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 588


Email
« Reply #59 on: August 29, 2012, 03:43:26 PM »

ciri jantan dominan tu
Logged
Pages: « 1 2 3 4 »   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal