Author Topic: teknik memancing udang galah..  (Read 17279 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline yop ingker

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2211
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #30 on: August 28, 2012, 12:00:24 PM »
jom tuan pancing tegar 9/9/2012,klu ade free le.. ;D ;D ;D

ate bila nak g ngudang nyer ni yop?
ce set satu trip....
paw semua bot wakdol jambatan tu ker.....

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #31 on: August 28, 2012, 01:40:37 PM »
..jommm jommm jommm, kite mengudanggg ;D ;D ;D hikk hikk hikk :D :D :D ;) ;) ;)..

Offline BJP7484H

  • Marlin
  • *
  • Posts: 539
  • Gender: Male
    • Yeop Kejor Ikan
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #32 on: August 28, 2012, 01:47:39 PM »
jom tuan pancing tegar 9/9/2012,klu ade free le.. ;D ;D ;D

ate bila nak g ngudang nyer ni yop?
ce set satu trip....
paw semua bot wakdol jambatan tu ker.....

tarikh ni die xbleh pg...
ade komitmen laen....
hahaha
013 - 24563 09

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #33 on: August 28, 2012, 02:20:55 PM »
anda ada kenal sama ini otai ;D ;D ;D jom kita jenguk laporannya disini http://www.pancing.net/index.php?topic=26846.msg1175391#msg1175391 sebentar ;) ;) ;)




ade bran ke.. ;D ;D ;D



nah ni dia.. ;D ;D ;D ;)

Offline yop ingker

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2211
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #34 on: August 28, 2012, 04:34:38 PM »
aduhai tuan TM jgn le ckp mcm tu,awok xde otai pun..cuma pengalaman mengajar erti hidup.. :) :) :)

anda ada kenal sama ini otai ;D ;D ;D jom kita jenguk laporannya disini http://www.pancing.net/index.php?topic=26846.msg1175391#msg1175391 sebentar ;) ;) ;)




ade bran ke.. ;D ;D ;D



nah ni dia.. ;D ;D ;D ;)

Offline berudu

  • Arowana
  • *
  • Posts: 21263
  • Gender: Male
  • Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #35 on: August 28, 2012, 05:32:43 PM »
Wah..... Topik best nih..... teman tumpang lalu nak tambah ilmu didada..... Nak bagi petua, x ada.... sebab semua komen2 kat atas tu benar belaka.... Cuma lain lokasi pancingan, lain ragam udangnya.... Klu nak turun sesuatu tempat, kena banyak bertanya dengan orang2 tempatan....
Ayuhak mancing     DAIL
 

Offline pancing tegar

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 13071
  • Gender: Male
  • Dato' Maharajalela.....A.K.A...Pasir Salak.
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #36 on: August 28, 2012, 07:02:40 PM »
adei...dah ade gambor plak...

Offline bdboy76

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2225
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #37 on: August 28, 2012, 10:56:03 PM »
Sangkut atas pokok? Kekeke hanya otai yg mampu...

hahhahaha....itu cara nak pupuskan nyamuk ;D
kalau terasa nak ajak mancing tel atau sms jer teman d talian 0182380648

Offline cengkih

  • Pelata
  • *
  • Posts: 139
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #38 on: August 28, 2012, 11:38:34 PM »
Kawan kongsikan sedikit nota peribadi...kunun nak wat buku menjenggo, tapi MalaSSSS... :D

...Konditioning
Apabila air keruh dan payau. Biasanya udang yang aktif terdiri dari udang yang bersaiz agak sederhana kasar.Dalam situasi ini kelikatan air adalah lebih tinggi, lapisan Lumpur lanyur lebih tebal. Ini memerlukan perambut yang lebih panjang. Batu ladung mudah hanyut dan terbenam lebih dalam. Batu ladung lebih berat sekitar saiz 5 diperlukan dan batu ladung harus diangkat dari terbenam. Umpan pilihan adalah anak udang berbanding cacing atau perumpun. Aksi makan tidak agresif, akan tetapi kebarangkalian untuk berhasil adalah baik.

Berdebu dan payau. Ini adalah antara keadaan yang cemerlang. Tetapi situasi ini juga baik untuk ikan. Sekiranya kelompok ikan hadir , anda akan hampa, sebaliknya sekiranya lapangan itu dipenuhi udang anda akan berpesta. Umpan anak udang dan perumpun adalah baik, perambut sederhana pendek dan batu ladung sekitar no 4 atau 3.

Keruh berolak dan masin payau. Ini adalah antara situasi yang buruk. Memerlukan memancing dikawasan yang sedikit berarus atau berstruktur dimana keruh air sekata. Sebaiknya batu ladung digantung sedikit.
1.   Sentiasa dalam wudhu dari sebelum turun (dari Rumah)
2.    Mengamalkan munajat, memohon kecukupan hasil bagi maksud kos +belanja+ upah+untung.
3.   Amalan sebelum turun ke pengkalan,  syahadat 1kali, selawat 7kali, fatihah 3kali dan bismillah 21 kali.
4

Offline afiz

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 17552
  • Gender: Male
  • P.net DUN Klang ... 019-2453593
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #39 on: August 28, 2012, 11:46:17 PM »
Info cun tuan cengkih.. Tp apa maksudnye bdebu tu?
nak marah, marah la.. saya apa hal??

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #40 on: August 29, 2012, 12:16:57 AM »
oh ini diaaa otai sudah mariiiii hikk hikk hikk ;D ;D ;D lariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik :D :D :D ;) ;) ;)
aduhai tuan TM jgn le ckp mcm tu,awok xde otai pun..cuma pengalaman mengajar erti hidup.. :) :) :)

anda ada kenal sama ini otai ;D ;D ;D jom kita jenguk laporannya disini http://www.pancing.net/index.php?topic=26846.msg1175391#msg1175391 sebentar ;) ;) ;)




ade bran ke.. ;D ;D ;D



nah ni dia.. ;D ;D ;D ;)

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #41 on: August 29, 2012, 12:20:10 AM »
tuan berudu jauh dibandar,
memancing udang terpancing buaya ::) ::) ::)..
menambah ilmu sambil bersandar,
kan kita semua ilmunya sebaya ;D ;D ;D..

hehehehe ;D ;D ;D
Wah..... Topik best nih..... teman tumpang lalu nak tambah ilmu didada..... Nak bagi petua, x ada.... sebab semua komen2 kat atas tu benar belaka.... Cuma lain lokasi pancingan, lain ragam udangnya.... Klu nak turun sesuatu tempat, kena banyak bertanya dengan orang2 tempatan....

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #42 on: August 29, 2012, 12:21:21 AM »
oh kg gajoh.. im commingggggggggg ;D ;D ;D
adei...dah ade gambor plak...

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #43 on: August 29, 2012, 12:22:23 AM »
hikk hikk hikk ;D ;D ;D
Sangkut atas pokok? Kekeke hanya otai yg mampu...

hahhahaha....itu cara nak pupuskan nyamuk ;D

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #44 on: August 29, 2012, 12:26:58 AM »
perghhhh info yg bagusss ni tuan cengkih ;D ;D ;D terima kasih kerana sudi berkongsi ilmuan ini ;D ;D ;D
Kawan kongsikan sedikit nota peribadi...kunun nak wat buku menjenggo, tapi MalaSSSS... :D

...Konditioning
Apabila air keruh dan payau. Biasanya udang yang aktif terdiri dari udang yang bersaiz agak sederhana kasar.Dalam situasi ini kelikatan air adalah lebih tinggi, lapisan Lumpur lanyur lebih tebal. Ini memerlukan perambut yang lebih panjang. Batu ladung mudah hanyut dan terbenam lebih dalam. Batu ladung lebih berat sekitar saiz 5 diperlukan dan batu ladung harus diangkat dari terbenam. Umpan pilihan adalah anak udang berbanding cacing atau perumpun. Aksi makan tidak agresif, akan tetapi kebarangkalian untuk berhasil adalah baik.

Berdebu dan payau. Ini adalah antara keadaan yang cemerlang. Tetapi situasi ini juga baik untuk ikan. Sekiranya kelompok ikan hadir , anda akan hampa, sebaliknya sekiranya lapangan itu dipenuhi udang anda akan berpesta. Umpan anak udang dan perumpun adalah baik, perambut sederhana pendek dan batu ladung sekitar no 4 atau 3.

Keruh berolak dan masin payau. Ini adalah antara situasi yang buruk. Memerlukan memancing dikawasan yang sedikit berarus atau berstruktur dimana keruh air sekata. Sebaiknya batu ladung digantung sedikit.


Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #45 on: August 29, 2012, 12:28:51 AM »
xpe hafis, semoga tuan cengkih akan jelaskan maksud berdebu tu nanti ;D ;D ;D
Info cun tuan cengkih.. Tp apa maksudnye bdebu tu?

Offline yop ingker

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2211
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #46 on: August 29, 2012, 08:08:37 AM »
aduhhhh sabo je la.. ;D ;D ;D ;D

oh ini diaaa otai sudah mariiiii hikk hikk hikk ;D ;D ;D lariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik :D :D :D ;) ;) ;)
aduhai tuan TM jgn le ckp mcm tu,awok xde otai pun..cuma pengalaman mengajar erti hidup.. :) :) :)

anda ada kenal sama ini otai ;D ;D ;D jom kita jenguk laporannya disini http://www.pancing.net/index.php?topic=26846.msg1175391#msg1175391 sebentar ;) ;) ;)




ade bran ke.. ;D ;D ;D



nah ni dia.. ;D ;D ;D ;)

Offline shahzam

  • Marlin
  • *
  • Posts: 9460
  • Gender: Male
  • mancen jgn x mancen
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #47 on: August 29, 2012, 10:32:32 AM »
Info cun tuan cengkih.. Tp apa maksudnye bdebu tu?

berobu xpo laie.....kalo udoh berleondir.....apo cito......larikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.....

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #48 on: August 29, 2012, 10:43:28 AM »
hikk hikk hikk ;D ;D ;D
Info cun tuan cengkih.. Tp apa maksudnye bdebu tu?

berobu xpo laie.....kalo udoh berleondir.....apo cito......larikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.....

Offline pancing tegar

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 13071
  • Gender: Male
  • Dato' Maharajalela.....A.K.A...Pasir Salak.
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #49 on: August 29, 2012, 11:35:51 AM »
kat tepi jalan kota setia tu sekilo 65hengget dibantai deme wei....
mahai-mahai pun abis dibeli orang...

Offline yop ingker

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2211
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #50 on: August 29, 2012, 11:38:48 AM »
benda sedap.. ;D ;D ;D gatal2 pun balun jugak.. :D :D :D

kat tepi jalan kota setia tu sekilo 65hengget dibantai deme wei....
mahai-mahai pun abis dibeli orang...

Offline pancing tegar

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 13071
  • Gender: Male
  • Dato' Maharajalela.....A.K.A...Pasir Salak.
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #51 on: August 29, 2012, 11:51:28 AM »
benda sedap.. ;D ;D ;D gatal2 pun balun jugak.. :D :D :D

kat tepi jalan kota setia tu sekilo 65hengget dibantai deme wei....
mahai-mahai pun abis dibeli orang...
gatai2 yg menjadi tu...
lagi digaru lagi sedap...........

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #52 on: August 29, 2012, 11:55:34 AM »
ekekekeke :D :D :D ;D ;D ;D

Offline berudu

  • Arowana
  • *
  • Posts: 21263
  • Gender: Male
  • Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #53 on: August 29, 2012, 02:16:35 PM »
Info cun tuan cengkih.. Tp apa maksudnye bdebu tu?
berdebu tu maksudnya keruh.... tapi x sepekat air teh tarik.....
klu jumpa kawasan pertembungan air jernih dengan keruh, cari kawasan yang keruh.... klu air jernih, udang x ada..... ;D ;D
Ayuhak mancing     DAIL
 

Offline cengkih

  • Pelata
  • *
  • Posts: 139
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #54 on: August 29, 2012, 03:01:39 PM »
Berdebu tu keruh yang ada sedikit jernih, coklat cair agak kehijauan atau kelabu, dimana habuk tanah kadang kadang boleh nampak macam debu bertebaran.
1.   Sentiasa dalam wudhu dari sebelum turun (dari Rumah)
2.    Mengamalkan munajat, memohon kecukupan hasil bagi maksud kos +belanja+ upah+untung.
3.   Amalan sebelum turun ke pengkalan,  syahadat 1kali, selawat 7kali, fatihah 3kali dan bismillah 21 kali.
4

Offline berudu

  • Arowana
  • *
  • Posts: 21263
  • Gender: Male
  • Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #55 on: August 29, 2012, 03:04:17 PM »
Kira mcm milo nipis la kan ;D ;D ;D
Ayuhak mancing     DAIL
 

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #56 on: August 29, 2012, 03:10:06 PM »
good info ;) ;) ;)
Info cun tuan cengkih.. Tp apa maksudnye bdebu tu?
berdebu tu maksudnya keruh.... tapi x sepekat air teh tarik.....
klu jumpa kawasan pertembungan air jernih dengan keruh, cari kawasan yang keruh.... klu air jernih, udang x ada..... ;D ;D
Berdebu tu keruh yang ada sedikit jernih, coklat cair agak kehijauan atau kelabu, dimana habuk tanah kadang kadang boleh nampak macam debu bertebaran.

Offline cengkih

  • Pelata
  • *
  • Posts: 139
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #57 on: August 29, 2012, 03:22:46 PM »
Time air pasang dia kat tepi, kat tebing.
Rasional- masa itu anak udang lalu masuk , udang galah makan anak udang sebagai sumber protien dan terutamanya sumber kalsium  bagi membolehkan ia bersalin kulit, bertukar saiz. Takkala air sudah melimpah masuk ke semak/hutan, udang galah akan bersepah merata kerana makanannya , anak udang sudah merempit dicelah rerumput, dedaunan, ranting2. Kawasan jenggo melonggok adalah di perdu nipah, tempat mainan sang perumpun dan tempat yang sesuai untuk ia berlindung dari dirempit oleh ikan.

Masa surut agak ke tengah  terutamanya bila arus berhenti (dalam 20 ke 40 minit)- Ini kes bukan sesuka hati ke tengah. Kena kenal struktur apa yang ada di tengah tu. Kalau kawasan lapang, kungpau gaban. Kalau ada batu berlubang, rangsang kayu, insyaallah ada la jenggo yang tinggal kat situ, terutamanya yang terlajak dipukul arus. Taim arus slow/berhenti selera ikan akan berkurangan  kerana tak cukup oksijen sekaligus waktu cemerlang untuk jenggo keluar carik makan. Bila air mula gerak  balik, sebahagian akan berhanyut, yang lain masuk lobang sebelum disesah belukang/sembilang.

Menariknya ciri pejantan jenggo terbahagi kepada 3 mengikut hieraki melibatkan saiz dan fungsi iaitu sepit kecil, sepit oren dan sepit biru.  Kawalan kawasan dan kelompok udang betina didominasi oleh sepit biru yang mempunyai sepit yang panjangnya menjangkau dua kali saiz badannya. Selagi ada si sepit biru , sepit oren tak boleh naik taraf ;D
1.   Sentiasa dalam wudhu dari sebelum turun (dari Rumah)
2.    Mengamalkan munajat, memohon kecukupan hasil bagi maksud kos +belanja+ upah+untung.
3.   Amalan sebelum turun ke pengkalan,  syahadat 1kali, selawat 7kali, fatihah 3kali dan bismillah 21 kali.
4

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #58 on: August 29, 2012, 03:24:49 PM »
bessss ;D ;D ;D
Time air pasang dia kat tepi, kat tebing.
Rasional- masa itu anak udang lalu masuk , udang galah makan anak udang sebagai sumber protien dan terutamanya sumber kalsium  bagi membolehkan ia bersalin kulit, bertukar saiz. Takkala air sudah melimpah masuk ke semak/hutan, udang galah akan bersepah merata kerana makanannya , anak udang sudah merempit dicelah rerumput, dedaunan, ranting2. Kawasan jenggo melonggok adalah di perdu nipah, tempat mainan sang perumpun dan tempat yang sesuai untuk ia berlindung dari dirempit oleh ikan.

Masa surut agak ke tengah  terutamanya bila arus berhenti (dalam 20 ke 40 minit)- Ini kes bukan sesuka hati ke tengah. Kena kenal struktur apa yang ada di tengah tu. Kalau kawasan lapang, kungpau gaban. Kalau ada batu berlubang, rangsang kayu, insyaallah ada la jenggo yang tinggal kat situ, terutamanya yang terlajak dipukul arus. Taim arus slow/berhenti selera ikan akan berkurangan  kerana tak cukup oksijen sekaligus waktu cemerlang untuk jenggo keluar carik makan. Bila air mula gerak  balik, sebahagian akan berhanyut, yang lain masuk lobang sebelum disesah belukang/sembilang.

Menariknya ciri pejantan jenggo terbahagi kepada 3 mengikut hieraki melibatkan saiz dan fungsi iaitu sepit kecil, sepit oren dan sepit biru.  Kawalan kawasan dan kelompok udang betina didominasi oleh sepit biru yang mempunyai sepit yang panjangnya menjangkau dua kali saiz badannya. Selagi ada si sepit biru , sepit oren tak boleh naik taraf ;D

Offline tmnahar

  • Marlin
  • *
  • Posts: 590
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #59 on: August 29, 2012, 03:43:26 PM »
ciri jantan dominan tu