Author Topic: teknik memancing udang galah..  (Read 17087 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline berudu

  • Arowana
  • *
  • Posts: 21263
  • Gender: Male
  • Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #60 on: August 29, 2012, 04:27:22 PM »
Memang terbaik.....Info yang amat2 berguna
Ayuhak mancing     DAIL
 

Offline ATM13

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1757
  • Gender: Male
  • Will gain new knowledge everyday in here
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #61 on: August 29, 2012, 06:15:39 PM »
Macam dalam discovery pulak bila diungkai kenapa dan mengapa...   :o  info yang baik dari tuan cengkih...  ;D
ATM13 @ Mafiacine Ahmad Tarmidzi (FB)
AHMAD TARMIDZI BIN MOKHTAR
Email : ahmadtarmidzi13@yahoo.com.my
Tel : 010-4295913

Offline cengkih

  • Pelata
  • *
  • Posts: 139
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #62 on: August 29, 2012, 11:57:33 PM »
Terimakasih semua, apapun yang kawan coret lebih kepada pengamatan dan perbincangan 2-3 tahun dengan hantu pancing jambatan kuala selangor :D. Lain tempat mungkin ada persamaan dan kelainannya.

Kalau tak silap ada satu forumer id Pingu (mukin dalam forum lain)telah menghuraikan dengan lebih meluas dalam hampir keseluruhan aspek. Contoh tabiat makan umpan. Lain kedalaman, saiz udang dan lokasi, walau sungai yang sama tabiat meragut umpan adalah berbeza. Ada yang diam tanpa isyarat, ada yang gedik-gedik, ada yang kasar macam ikan. Maka ada yang kita kena 'tuning' dengan cermat, ada yang boleh disembat, dan tak kurang ada yang harus bermain dengan drag yang loose dan diketatkan setelah dimainkan seketika. Kerana kepelbagaian ragam dari sesimplenya hinggalah yang menggegarkan jantung, memancing jenggo adalah seni yang mengasikkan.

Perlu kawan kongsikan sebagai peringatan pemancing jenggo agar mengelakkan rabut/terlepas lebih dari 2 kali agar tidak pulang kehampaan. Orang lain dapat sekilo dua , hang dapat 7-8 ekor jer. ertinya, seperti ikan juga, jenggo yang terlepas akan memberikan isyarat kepada bondongnya akan gangguan/bahaya lalu secara berjemaah cabut larikkkkk :D
1.   Sentiasa dalam wudhu dari sebelum turun (dari Rumah)
2.    Mengamalkan munajat, memohon kecukupan hasil bagi maksud kos +belanja+ upah+untung.
3.   Amalan sebelum turun ke pengkalan,  syahadat 1kali, selawat 7kali, fatihah 3kali dan bismillah 21 kali.
4

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #63 on: August 30, 2012, 12:24:31 AM »
tu diaaa.. bess bessss ;D ;D ;D
Terimakasih semua, apapun yang kawan coret lebih kepada pengamatan dan perbincangan 2-3 tahun dengan hantu pancing jambatan kuala selangor :D. Lain tempat mungkin ada persamaan dan kelainannya.

Kalau tak silap ada satu forumer id Pingu (mukin dalam forum lain)telah menghuraikan dengan lebih meluas dalam hampir keseluruhan aspek. Contoh tabiat makan umpan. Lain kedalaman, saiz udang dan lokasi, walau sungai yang sama tabiat meragut umpan adalah berbeza. Ada yang diam tanpa isyarat, ada yang gedik-gedik, ada yang kasar macam ikan. Maka ada yang kita kena 'tuning' dengan cermat, ada yang boleh disembat, dan tak kurang ada yang harus bermain dengan drag yang loose dan diketatkan setelah dimainkan seketika. Kerana kepelbagaian ragam dari sesimplenya hinggalah yang menggegarkan jantung, memancing jenggo adalah seni yang mengasikkan.

Perlu kawan kongsikan sebagai peringatan pemancing jenggo agar mengelakkan rabut/terlepas lebih dari 2 kali agar tidak pulang kehampaan. Orang lain dapat sekilo dua , hang dapat 7-8 ekor jer. ertinya, seperti ikan juga, jenggo yang terlepas akan memberikan isyarat kepada bondongnya akan gangguan/bahaya lalu secara berjemaah cabut larikkkkk :D

Offline cengkih

  • Pelata
  • *
  • Posts: 139
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #64 on: August 30, 2012, 02:23:45 AM »
Nota tentang umpan anak udang

Umpan anak udang adalah umpan yang termurah, kerana boleh didapati dengan cara menangguk, asalkan waktu anda menangguk itu bersesuaian. Tentang lokasinya ialah tebing sungai, atau di alur anak sungai yang bersambung dengan sungai yang ada pasang surut. Kebanyakan udang umpan yang dipanggil udang beras  berada di kawasan yang cetek bagi memenafaatkan sisa makanan (karbo dan protien) yang sedang atau telah terurai. Istilah menangguk di air keruh ada benarnya kerana menangguk di air jernih seperti semasa air mati acapkali menghampakan. Waktu mencari umpan yang sesuai ialah di 2/3 mula surut, juga 2/5 dari bunga pasang dengan tumpuan disekitar belakang /tepi sampan, batang kayu atau dinding batu. Terkadang jemaah udang beras ini boleh dilihat/diintai riaknya . Semasa air jernih udang2 ini berhimpun di lopak/muara alor, bawah balak, mahupun terlebih dahulu mudik ke hulu alor anak sungai.

Bagaimanapun anak udang ini sebenarnya mempunyai beberapa variasi /spisis yang berbeza sifatnya walaupun saiznya seragam. Keutamaan jenis anak udang adalah dari jenis yang bentuknya agak sekata dari kepala ke ekor, kulit lebih lembut dan punyai aroma lebih manis (sila google -udang bubuk). Spisis yang lain boleh juga digunapakai dengan cara memicit kepala udang setelah dicangkukkan. Otak udang ini adalah tumpuan yang menyebabkan air liur jenggo menjejes-jejes :D. Dengan ini sila ambil perhatian, sekiranya air agak sejuk dan anda hanya ada umpan udang yang kulitnya sekeras udang gantung /udang gonggok, sila kopek dan gunakan isinya sahaja. Juga dibocorkan cerita, agar saiz udang dan saiz matakail musti sesuai dan sajak, dan jangan sekali-kali hujung matakail terdedah ;D
1.   Sentiasa dalam wudhu dari sebelum turun (dari Rumah)
2.    Mengamalkan munajat, memohon kecukupan hasil bagi maksud kos +belanja+ upah+untung.
3.   Amalan sebelum turun ke pengkalan,  syahadat 1kali, selawat 7kali, fatihah 3kali dan bismillah 21 kali.
4

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #65 on: August 30, 2012, 11:06:21 AM »
cayalahhhhh tuan cengkih ;D ;D ;D
Nota tentang umpan anak udang

Umpan anak udang adalah umpan yang termurah, kerana boleh didapati dengan cara menangguk, asalkan waktu anda menangguk itu bersesuaian. Tentang lokasinya ialah tebing sungai, atau di alur anak sungai yang bersambung dengan sungai yang ada pasang surut. Kebanyakan udang umpan yang dipanggil udang beras  berada di kawasan yang cetek bagi memenafaatkan sisa makanan (karbo dan protien) yang sedang atau telah terurai. Istilah menangguk di air keruh ada benarnya kerana menangguk di air jernih seperti semasa air mati acapkali menghampakan. Waktu mencari umpan yang sesuai ialah di 2/3 mula surut, juga 2/5 dari bunga pasang dengan tumpuan disekitar belakang /tepi sampan, batang kayu atau dinding batu. Terkadang jemaah udang beras ini boleh dilihat/diintai riaknya . Semasa air jernih udang2 ini berhimpun di lopak/muara alor, bawah balak, mahupun terlebih dahulu mudik ke hulu alor anak sungai.

Bagaimanapun anak udang ini sebenarnya mempunyai beberapa variasi /spisis yang berbeza sifatnya walaupun saiznya seragam. Keutamaan jenis anak udang adalah dari jenis yang bentuknya agak sekata dari kepala ke ekor, kulit lebih lembut dan punyai aroma lebih manis (sila google -udang bubuk). Spisis yang lain boleh juga digunapakai dengan cara memicit kepala udang setelah dicangkukkan. Otak udang ini adalah tumpuan yang menyebabkan air liur jenggo menjejes-jejes :D. Dengan ini sila ambil perhatian, sekiranya air agak sejuk dan anda hanya ada umpan udang yang kulitnya sekeras udang gantung /udang gonggok, sila kopek dan gunakan isinya sahaja. Juga dibocorkan cerita, agar saiz udang dan saiz matakail musti sesuai dan sajak, dan jangan sekali-kali hujung matakail terdedah ;D

Offline yop ingker

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2211
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #66 on: August 30, 2012, 11:15:58 AM »
haaa ni dia umpan yg kita pakai nanti tuan TM.. ;D ;D ;D ;D

cayalahhhhh tuan cengkih ;D ;D ;D
Nota tentang umpan anak udang

Umpan anak udang adalah umpan yang termurah, kerana boleh didapati dengan cara menangguk, asalkan waktu anda menangguk itu bersesuaian. Tentang lokasinya ialah tebing sungai, atau di alur anak sungai yang bersambung dengan sungai yang ada pasang surut. Kebanyakan udang umpan yang dipanggil udang beras  berada di kawasan yang cetek bagi memenafaatkan sisa makanan (karbo dan protien) yang sedang atau telah terurai. Istilah menangguk di air keruh ada benarnya kerana menangguk di air jernih seperti semasa air mati acapkali menghampakan. Waktu mencari umpan yang sesuai ialah di 2/3 mula surut, juga 2/5 dari bunga pasang dengan tumpuan disekitar belakang /tepi sampan, batang kayu atau dinding batu. Terkadang jemaah udang beras ini boleh dilihat/diintai riaknya . Semasa air jernih udang2 ini berhimpun di lopak/muara alor, bawah balak, mahupun terlebih dahulu mudik ke hulu alor anak sungai.

Bagaimanapun anak udang ini sebenarnya mempunyai beberapa variasi /spisis yang berbeza sifatnya walaupun saiznya seragam. Keutamaan jenis anak udang adalah dari jenis yang bentuknya agak sekata dari kepala ke ekor, kulit lebih lembut dan punyai aroma lebih manis (sila google -udang bubuk). Spisis yang lain boleh juga digunapakai dengan cara memicit kepala udang setelah dicangkukkan. Otak udang ini adalah tumpuan yang menyebabkan air liur jenggo menjejes-jejes :D. Dengan ini sila ambil perhatian, sekiranya air agak sejuk dan anda hanya ada umpan udang yang kulitnya sekeras udang gantung /udang gonggok, sila kopek dan gunakan isinya sahaja. Juga dibocorkan cerita, agar saiz udang dan saiz matakail musti sesuai dan sajak, dan jangan sekali-kali hujung matakail terdedah ;D

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #67 on: August 30, 2012, 11:20:19 AM »
cayalah yop ;D ;D ;D
haaa ni dia umpan yg kita pakai nanti tuan TM.. ;D ;D ;D ;D

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #68 on: August 30, 2012, 11:21:12 AM »
..mohon pada rakan2 yg ade lagi info boleh saya update kat page 1 nanti, terima kasih..

Offline otc

  • Marlin
  • *
  • Posts: 998
  • Gender: Male
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #69 on: August 30, 2012, 11:38:13 AM »
amat setuju... kalau dah lucut > 2 x, bleh lah angkat sauh, pindah

Perlu kawan kongsikan sebagai peringatan pemancing jenggo agar mengelakkan rabut/terlepas lebih dari 2 kali agar tidak pulang kehampaan. Orang lain dapat sekilo dua , hang dapat 7-8 ekor jer. ertinya, seperti ikan juga, jenggo yang terlepas akan memberikan isyarat kepada bondongnya akan gangguan/bahaya lalu secara berjemaah cabut larikkkkk :D
~OtC~ kosong.satu.tiga.tiga.enam.empat.lapan.kosong.sembilan.lapan ~OtC~

Offline berudu

  • Arowana
  • *
  • Posts: 21263
  • Gender: Male
  • Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #70 on: August 30, 2012, 12:45:47 PM »
Memang best penerangan tuan..... ;)
Ayuhak mancing     DAIL
 

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #71 on: August 30, 2012, 12:46:58 PM »
hehehehe ;D ;D ;D
amat setuju... kalau dah lucut > 2 x, bleh lah angkat sauh, pindah

Perlu kawan kongsikan sebagai peringatan pemancing jenggo agar mengelakkan rabut/terlepas lebih dari 2 kali agar tidak pulang kehampaan. Orang lain dapat sekilo dua , hang dapat 7-8 ekor jer. ertinya, seperti ikan juga, jenggo yang terlepas akan memberikan isyarat kepada bondongnya akan gangguan/bahaya lalu secara berjemaah cabut larikkkkk :D
Memang best penerangan tuan..... ;)

Offline berudu

  • Arowana
  • *
  • Posts: 21263
  • Gender: Male
  • Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #72 on: August 30, 2012, 12:57:07 PM »
Penerangan mcm ni mmg susah nak dapat..... jarang ada org tulis kat buku2..... selalunya otai2 ja yang tau..... Dapat petua sikit2, kumpulkan..... mmg banyak lagi yang kita x tau rupanya..... ;D ;D ;D
Ayuhak mancing     DAIL
 

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #73 on: August 30, 2012, 03:09:38 PM »
itulah DU, harap ade yg sudi berkongsi lagi maklumat2 tentang mengudang ni.. boleh abg kumpul dan letakkan kat page memole tu untuk rujukan sepanjang zamannnn hehehehe ;D ;D ;D
Penerangan mcm ni mmg susah nak dapat..... jarang ada org tulis kat buku2..... selalunya otai2 ja yang tau..... Dapat petua sikit2, kumpulkan..... mmg banyak lagi yang kita x tau rupanya..... ;D ;D ;D

Offline berudu

  • Arowana
  • *
  • Posts: 21263
  • Gender: Male
  • Kejayaan Tdk Akn Dtg Kpd Manusia Yg Leka
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #74 on: August 30, 2012, 03:14:22 PM »
itulah DU, harap ade yg sudi berkongsi lagi maklumat2 tentang mengudang ni.. boleh abg kumpul dan letakkan kat page memole tu untuk rujukan sepanjang zamannnn hehehehe ;D ;D ;D
Penerangan mcm ni mmg susah nak dapat..... jarang ada org tulis kat buku2..... selalunya otai2 ja yang tau..... Dapat petua sikit2, kumpulkan..... mmg banyak lagi yang kita x tau rupanya..... ;D ;D ;D
nak bagi cadangan juga asalnya..... elok juga tu bang TM.....
Ayuhak mancing     DAIL
 

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #75 on: August 30, 2012, 03:17:49 PM »
terima kasih DU ;D ;D ;D nanti kalau DU ade lagi point nak tambah, infokan kat sini ye hehehehe ;D ;D ;D
itulah DU, harap ade yg sudi berkongsi lagi maklumat2 tentang mengudang ni.. boleh abg kumpul dan letakkan kat page memole tu untuk rujukan sepanjang zamannnn hehehehe ;D ;D ;D
Penerangan mcm ni mmg susah nak dapat..... jarang ada org tulis kat buku2..... selalunya otai2 ja yang tau..... Dapat petua sikit2, kumpulkan..... mmg banyak lagi yang kita x tau rupanya..... ;D ;D ;D
nak bagi cadangan juga asalnya..... elok juga tu bang TM.....

Offline armaged

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1565
  • Gender: Male
  • bawa joran..sembang pelan pelan.....
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #76 on: August 30, 2012, 04:14:35 PM »
Ingin bertanya sedikit sebanyak cara2 setup.
1. matakail:-

   A: saiz dan jenama yg mempunyai corak design terbaik utk hook up.

   B: modifikasi kail std yg perlu dilakukan utk hookup/catch rate yg tinggi.

   C: modifikasi kail ikan tertentu menjadi dua alam yg sesuai utk ikan dan udang.

2. setting dan penggunaan kail tertentu utk pancingan atas@bot vs pancing mendatar@tebing



   
The Alpha and The Omega

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #77 on: August 30, 2012, 04:20:28 PM »
semoga ada otai2 yg sudi membantu tuan armaged ini ;D ;D ;D.. jarang on9 sekarang tuan armaged ;D ;D ;D
Ingin bertanya sedikit sebanyak cara2 setup.
1. matakail:-

   A: saiz dan jenama yg mempunyai corak design terbaik utk hook up.

   B: modifikasi kail std yg perlu dilakukan utk hookup/catch rate yg tinggi.

   C: modifikasi kail ikan tertentu menjadi dua alam yg sesuai utk ikan dan udang.

2. setting dan penggunaan kail tertentu utk pancingan atas@bot vs pancing mendatar@tebing



   

Offline armaged

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1565
  • Gender: Male
  • bawa joran..sembang pelan pelan.....
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #78 on: August 30, 2012, 04:36:43 PM »
 ;D ;D jarang2 menyampuk jer  ;) ;D ;D


semoga ada otai2 yg sudi membantu tuan armaged ini ;D ;D ;D.. jarang on9 sekarang tuan armaged ;D ;D ;D
Ingin bertanya sedikit sebanyak cara2 setup.
1. matakail:-

   A: saiz dan jenama yg mempunyai corak design terbaik utk hook up.

   B: modifikasi kail std yg perlu dilakukan utk hookup/catch rate yg tinggi.

   C: modifikasi kail ikan tertentu menjadi dua alam yg sesuai utk ikan dan udang.

2. setting dan penggunaan kail tertentu utk pancingan atas@bot vs pancing mendatar@tebing



   
The Alpha and The Omega

Offline shahzam

  • Marlin
  • *
  • Posts: 9460
  • Gender: Male
  • mancen jgn x mancen
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #79 on: August 30, 2012, 04:41:24 PM »
Ingin bertanya sedikit sebanyak cara2 setup.
1. matakail:-

   A: saiz dan jenama yg mempunyai corak design terbaik utk hook up.

   B: modifikasi kail std yg perlu dilakukan utk hookup/catch rate yg tinggi.

   C: modifikasi kail ikan tertentu menjadi dua alam yg sesuai utk ikan dan udang.

2. setting dan penggunaan kail tertentu utk pancingan atas@bot vs pancing mendatar@tebing


nak cakap pon susah mende nih.....biasanye lain tempat lain setap die.....susah mau citer.....senang citer nak pegi trip tuh stenbai je suma jenis mate kail.....dari saiz 1-6......saiz2 nih stended mended org pakei kat memane.....stail perambot pon lain2 ikut tpt.......cam sy pegi telok intan diorang suh pakei single saiz 1 ato 2.....pegi tg. karang pakei saiz 3-4 mata dabel......susah nih mau citer......

Offline cengkih

  • Pelata
  • *
  • Posts: 139
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #80 on: August 30, 2012, 06:08:38 PM »
Sekiranya soalan tuan armaged bermaksud samaada corak/design mata kail mempengaruhi kejayaan hook up, jawapannya ialah Ya, berdasarkan pengalaman. Apa yang diulas oleh tuan shazam juga betul, lain padang, lain belalang.

Ciri mata kailudang pilihan
lebih halus diameter ,
lebih ringan, 
lebih tajam,
lebih luas bukaan dasar(gap)
dan lebih kuat

Design pilihan 4205 dan 4209 mengikut bajet (anglar) - kalau den kayo den pakai standard gamakatsu  :D

*Gap yang lebih luas terutama no 4 sesuai untuk dwi fungsi udang dan ikan termasuklah sembilang, wak longkang, keli, dan gelama, senangin buih. Tapi untuk pancing udang no 4 ini mempunyai kelemahan yang ketara iaitu hujung mata kail mudah terdedah,dan banyak menghabiskan umpan dari jenis cecacing.

Otai saya amati biasanya menggunakan mata no 5 atau 6.Standard perambut adalah 4 inci, tidak boleh dari jenis yang mengkerekut (biar dari yang mati kejun dan lurus ;D)dalam 10lb ke 12 lb.

Secara peribadi saya dapati Jenggo tak sensitif pad saiz diameter perambut, asalkan tak melebihi saiz diameter pertengahan janggutnya. Malah perambut yang terlalu halus mungkin menyebabkan persembahan umpan menjadi kaku di dasar, tidak terbuai buai di olak arus. Bagaimanapun saiz 4, 5, 6 ini adalah sesuai bagi anak jenggo sehinggalah bersaiz dalam 350 gram

Tiada modifikasi mata kail diperlukan tetapi daya spring/liuk lentok hujung joran dan kemahiran 'tuning' sangat mempengaruhi catch rate ( sila berimajinasi diri anda seekor jenggo yang tengah melahap :D)
1.   Sentiasa dalam wudhu dari sebelum turun (dari Rumah)
2.    Mengamalkan munajat, memohon kecukupan hasil bagi maksud kos +belanja+ upah+untung.
3.   Amalan sebelum turun ke pengkalan,  syahadat 1kali, selawat 7kali, fatihah 3kali dan bismillah 21 kali.
4

Offline armaged

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1565
  • Gender: Male
  • bawa joran..sembang pelan pelan.....
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #81 on: August 31, 2012, 03:17:14 AM »
wow! tuan cengkih  :D :D memberi info sangat jelas dan bernas.  ;D ;D

Sekiranya soalan tuan armaged bermaksud samaada corak/design mata kail mempengaruhi kejayaan hook up, jawapannya ialah Ya, berdasarkan pengalaman. Apa yang diulas oleh tuan shazam juga betul, lain padang, lain belalang.

Ciri mata kailudang pilihan
lebih halus diameter ,
lebih ringan, 
lebih tajam,
lebih luas bukaan dasar(gap)
dan lebih kuat

Design pilihan 4205 dan 4209 mengikut bajet (anglar) - kalau den kayo den pakai standard gamakatsu  :D

*Gap yang lebih luas terutama no 4 sesuai untuk dwi fungsi udang dan ikan termasuklah sembilang, wak longkang, keli, dan gelama, senangin buih. Tapi untuk pancing udang no 4 ini mempunyai kelemahan yang ketara iaitu hujung mata kail mudah terdedah,dan banyak menghabiskan umpan dari jenis cecacing.

Otai saya amati biasanya menggunakan mata no 5 atau 6.Standard perambut adalah 4 inci, tidak boleh dari jenis yang mengkerekut (biar dari yang mati kejun dan lurus ;D)dalam 10lb ke 12 lb.

Secara peribadi saya dapati Jenggo tak sensitif pad saiz diameter perambut, asalkan tak melebihi saiz diameter pertengahan janggutnya. Malah perambut yang terlalu halus mungkin menyebabkan persembahan umpan menjadi kaku di dasar, tidak terbuai buai di olak arus. Bagaimanapun saiz 4, 5, 6 ini adalah sesuai bagi anak jenggo sehinggalah bersaiz dalam 350 gram

Tiada modifikasi mata kail diperlukan tetapi daya spring/liuk lentok hujung joran dan kemahiran 'tuning' sangat mempengaruhi catch rate ( sila berimajinasi diri anda seekor jenggo yang tengah melahap :D)

The Alpha and The Omega

Offline cengkih

  • Pelata
  • *
  • Posts: 139
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #82 on: August 31, 2012, 04:28:38 AM »
Itu semua borak jer tuan armaged :D

Sambungan...

Bagi memancing bersampan adalah terbaik menggunakan joran yang pendek, dengan menyasarkan jenggo di bawah dan sekeliling sampan. Ye lah kalau joran panjang , banyak lak tu, kena pulak sampan muat-muat jer, bergolek lak tu, tak pasal ada jer yang terkepet, trus patah :D. Menggunakan joran yang pendek, anda haruslah peka dan lebih cepat bertindakbalas terhadap 'embat'/lentok joran (isyarat makan) kerana ia juga bermakna jenggo lebih cepat mengesan adanya resistant/ rintangan terhadap umpan yang dimakan. Sebaiknya batu ladung diangkat sedikit, sekadar mengeluarkan dari melekat di dasar bagi memastikan aksi umpan yang cantik. Joran harus diangkat ke atas pada isyarat kedua, sambil  mengikut arah tarikan. Jangan terpedaya kalau jenggo mengikut bila anda mula mengarau tali kerana kerapkali aksi melawan terjadi ketika ia sampai 1/5 dari permukaan air. Rasional kenapa mengangkat joran mesti ke atas ialah ketika ia meronta mengundur udang akan melipat ekornya sekaligus kepalanya akan tergadah, sebelum ia meluruskan ekornya dan kepalanya akan sedikit terjunam kebawah. Ketika ini kiranya tali perambut telah terselit di celahan jejangutnya,  hampir confirm anda akan strike. ;D

Bagi pancingan tebing joran lebih panjang disarankan, anda haruslah bijak mengesan arah tarikan jenggo sehingga bila anda menegangkan tali anda berada di angle /posisi 180darjah dari arah tarikan jenggo. Anda harus juga meninggikan hujung joran atas sebab tersebut di atas. Selain risiko sangkut anda juga terdedah pada risiko dimana jenggo akan membuat sarkis kuak lentang , terutama jika ia berjaya lari ke arus yang lebih deras. ;D

Secara peribadi saya berpendapat kunci utama keberhasilan strike menjenggo terletak kepada kemahiran seseorang mengimbangi  'tension'/ tegangan tali, lenturan joran, rintangan arus dan berat ladung.
1.   Sentiasa dalam wudhu dari sebelum turun (dari Rumah)
2.    Mengamalkan munajat, memohon kecukupan hasil bagi maksud kos +belanja+ upah+untung.
3.   Amalan sebelum turun ke pengkalan,  syahadat 1kali, selawat 7kali, fatihah 3kali dan bismillah 21 kali.
4

Offline armaged

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1565
  • Gender: Male
  • bawa joran..sembang pelan pelan.....
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #83 on: August 31, 2012, 07:24:51 PM »
cayalah tuan cengkih  :) :) penjelasan tuan terpeinchi dan mudah dipahami utk beginer mcm sy  :D :D senang utk sy membuat persediaan sepatut nya sebelum turun gelangang.  ;D ;D


Itu semua borak jer tuan armaged :D

Sambungan...

Bagi memancing bersampan adalah terbaik menggunakan joran yang pendek, dengan menyasarkan jenggo di bawah dan sekeliling sampan. Ye lah kalau joran panjang , banyak lak tu, kena pulak sampan muat-muat jer, bergolek lak tu, tak pasal ada jer yang terkepet, trus patah :D. Menggunakan joran yang pendek, anda haruslah peka dan lebih cepat bertindakbalas terhadap 'embat'/lentok joran (isyarat makan) kerana ia juga bermakna jenggo lebih cepat mengesan adanya resistant/ rintangan terhadap umpan yang dimakan. Sebaiknya batu ladung diangkat sedikit, sekadar mengeluarkan dari melekat di dasar bagi memastikan aksi umpan yang cantik. Joran harus diangkat ke atas pada isyarat kedua, sambil  mengikut arah tarikan. Jangan terpedaya kalau jenggo mengikut bila anda mula mengarau tali kerana kerapkali aksi melawan terjadi ketika ia sampai 1/5 dari permukaan air. Rasional kenapa mengangkat joran mesti ke atas ialah ketika ia meronta mengundur udang akan melipat ekornya sekaligus kepalanya akan tergadah, sebelum ia meluruskan ekornya dan kepalanya akan sedikit terjunam kebawah. Ketika ini kiranya tali perambut telah terselit di celahan jejangutnya,  hampir confirm anda akan strike. ;D

Bagi pancingan tebing joran lebih panjang disarankan, anda haruslah bijak mengesan arah tarikan jenggo sehingga bila anda menegangkan tali anda berada di angle /posisi 180darjah dari arah tarikan jenggo. Anda harus juga meninggikan hujung joran atas sebab tersebut di atas. Selain risiko sangkut anda juga terdedah pada risiko dimana jenggo akan membuat sarkis kuak lentang , terutama jika ia berjaya lari ke arus yang lebih deras. ;D

Secara peribadi saya berpendapat kunci utama keberhasilan strike menjenggo terletak kepada kemahiran seseorang mengimbangi  'tension'/ tegangan tali, lenturan joran, rintangan arus dan berat ladung.
The Alpha and The Omega

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #84 on: September 02, 2012, 04:23:23 PM »
owww hehehehe :D :D :D ;) ;) ;)
;D ;D jarang2 menyampuk jer  ;) ;D ;D


semoga ada otai2 yg sudi membantu tuan armaged ini ;D ;D ;D.. jarang on9 sekarang tuan armaged ;D ;D ;D
Ingin bertanya sedikit sebanyak cara2 setup.
1. matakail:-

   A: saiz dan jenama yg mempunyai corak design terbaik utk hook up.

   B: modifikasi kail std yg perlu dilakukan utk hookup/catch rate yg tinggi.

   C: modifikasi kail ikan tertentu menjadi dua alam yg sesuai utk ikan dan udang.

2. setting dan penggunaan kail tertentu utk pancingan atas@bot vs pancing mendatar@tebing



   

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #85 on: September 02, 2012, 04:24:39 PM »
cunnnn tu zam, nanti abg tepek juga kat front page ;D ;D ;D hehehehe ;) ;) ;)
Ingin bertanya sedikit sebanyak cara2 setup.
1. matakail:-

   A: saiz dan jenama yg mempunyai corak design terbaik utk hook up.

   B: modifikasi kail std yg perlu dilakukan utk hookup/catch rate yg tinggi.

   C: modifikasi kail ikan tertentu menjadi dua alam yg sesuai utk ikan dan udang.

2. setting dan penggunaan kail tertentu utk pancingan atas@bot vs pancing mendatar@tebing


nak cakap pon susah mende nih.....biasanye lain tempat lain setap die.....susah mau citer.....senang citer nak pegi trip tuh stenbai je suma jenis mate kail.....dari saiz 1-6......saiz2 nih stended mended org pakei kat memane.....stail perambot pon lain2 ikut tpt.......cam sy pegi telok intan diorang suh pakei single saiz 1 ato 2.....pegi tg. karang pakei saiz 3-4 mata dabel......susah nih mau citer......

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #86 on: September 02, 2012, 04:26:43 PM »
memang terbaekkkkk ;D ;D ;D banyak informasi terima kasih tuan cengkih ;) ;) ;).. sila teruskan dan curahkan ilmuan mengudang ini dari mu tuan hehehehe ;D ;D ;D ;) ;) ;)
Sekiranya soalan tuan armaged bermaksud samaada corak/design mata kail mempengaruhi kejayaan hook up, jawapannya ialah Ya, berdasarkan pengalaman. Apa yang diulas oleh tuan shazam juga betul, lain padang, lain belalang.

Ciri mata kailudang pilihan
lebih halus diameter ,
lebih ringan, 
lebih tajam,
lebih luas bukaan dasar(gap)
dan lebih kuat

Design pilihan 4205 dan 4209 mengikut bajet (anglar) - kalau den kayo den pakai standard gamakatsu  :D

*Gap yang lebih luas terutama no 4 sesuai untuk dwi fungsi udang dan ikan termasuklah sembilang, wak longkang, keli, dan gelama, senangin buih. Tapi untuk pancing udang no 4 ini mempunyai kelemahan yang ketara iaitu hujung mata kail mudah terdedah,dan banyak menghabiskan umpan dari jenis cecacing.

Otai saya amati biasanya menggunakan mata no 5 atau 6.Standard perambut adalah 4 inci, tidak boleh dari jenis yang mengkerekut (biar dari yang mati kejun dan lurus ;D)dalam 10lb ke 12 lb.

Secara peribadi saya dapati Jenggo tak sensitif pad saiz diameter perambut, asalkan tak melebihi saiz diameter pertengahan janggutnya. Malah perambut yang terlalu halus mungkin menyebabkan persembahan umpan menjadi kaku di dasar, tidak terbuai buai di olak arus. Bagaimanapun saiz 4, 5, 6 ini adalah sesuai bagi anak jenggo sehinggalah bersaiz dalam 350 gram

Tiada modifikasi mata kail diperlukan tetapi daya spring/liuk lentok hujung joran dan kemahiran 'tuning' sangat mempengaruhi catch rate ( sila berimajinasi diri anda seekor jenggo yang tengah melahap :D)

Itu semua borak jer tuan armaged :D

Sambungan...

Bagi memancing bersampan adalah terbaik menggunakan joran yang pendek, dengan menyasarkan jenggo di bawah dan sekeliling sampan. Ye lah kalau joran panjang , banyak lak tu, kena pulak sampan muat-muat jer, bergolek lak tu, tak pasal ada jer yang terkepet, trus patah :D. Menggunakan joran yang pendek, anda haruslah peka dan lebih cepat bertindakbalas terhadap 'embat'/lentok joran (isyarat makan) kerana ia juga bermakna jenggo lebih cepat mengesan adanya resistant/ rintangan terhadap umpan yang dimakan. Sebaiknya batu ladung diangkat sedikit, sekadar mengeluarkan dari melekat di dasar bagi memastikan aksi umpan yang cantik. Joran harus diangkat ke atas pada isyarat kedua, sambil  mengikut arah tarikan. Jangan terpedaya kalau jenggo mengikut bila anda mula mengarau tali kerana kerapkali aksi melawan terjadi ketika ia sampai 1/5 dari permukaan air. Rasional kenapa mengangkat joran mesti ke atas ialah ketika ia meronta mengundur udang akan melipat ekornya sekaligus kepalanya akan tergadah, sebelum ia meluruskan ekornya dan kepalanya akan sedikit terjunam kebawah. Ketika ini kiranya tali perambut telah terselit di celahan jejangutnya,  hampir confirm anda akan strike. ;D

Bagi pancingan tebing joran lebih panjang disarankan, anda haruslah bijak mengesan arah tarikan jenggo sehingga bila anda menegangkan tali anda berada di angle /posisi 180darjah dari arah tarikan jenggo. Anda harus juga meninggikan hujung joran atas sebab tersebut di atas. Selain risiko sangkut anda juga terdedah pada risiko dimana jenggo akan membuat sarkis kuak lentang , terutama jika ia berjaya lari ke arus yang lebih deras. ;D

Secara peribadi saya berpendapat kunci utama keberhasilan strike menjenggo terletak kepada kemahiran seseorang mengimbangi  'tension'/ tegangan tali, lenturan joran, rintangan arus dan berat ladung.

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #87 on: September 02, 2012, 04:27:48 PM »
betull3x tu tuan armaged ;D ;D ;D
cayalah tuan cengkih  :) :) penjelasan tuan terpeinchi dan mudah dipahami utk beginer mcm sy  :D :D senang utk sy membuat persediaan sepatut nya sebelum turun gelangang.  ;D ;D


Itu semua borak jer tuan armaged :D

Sambungan...

Bagi memancing bersampan adalah terbaik menggunakan joran yang pendek, dengan menyasarkan jenggo di bawah dan sekeliling sampan. Ye lah kalau joran panjang , banyak lak tu, kena pulak sampan muat-muat jer, bergolek lak tu, tak pasal ada jer yang terkepet, trus patah :D. Menggunakan joran yang pendek, anda haruslah peka dan lebih cepat bertindakbalas terhadap 'embat'/lentok joran (isyarat makan) kerana ia juga bermakna jenggo lebih cepat mengesan adanya resistant/ rintangan terhadap umpan yang dimakan. Sebaiknya batu ladung diangkat sedikit, sekadar mengeluarkan dari melekat di dasar bagi memastikan aksi umpan yang cantik. Joran harus diangkat ke atas pada isyarat kedua, sambil  mengikut arah tarikan. Jangan terpedaya kalau jenggo mengikut bila anda mula mengarau tali kerana kerapkali aksi melawan terjadi ketika ia sampai 1/5 dari permukaan air. Rasional kenapa mengangkat joran mesti ke atas ialah ketika ia meronta mengundur udang akan melipat ekornya sekaligus kepalanya akan tergadah, sebelum ia meluruskan ekornya dan kepalanya akan sedikit terjunam kebawah. Ketika ini kiranya tali perambut telah terselit di celahan jejangutnya,  hampir confirm anda akan strike. ;D

Bagi pancingan tebing joran lebih panjang disarankan, anda haruslah bijak mengesan arah tarikan jenggo sehingga bila anda menegangkan tali anda berada di angle /posisi 180darjah dari arah tarikan jenggo. Anda harus juga meninggikan hujung joran atas sebab tersebut di atas. Selain risiko sangkut anda juga terdedah pada risiko dimana jenggo akan membuat sarkis kuak lentang , terutama jika ia berjaya lari ke arus yang lebih deras. ;D

Secara peribadi saya berpendapat kunci utama keberhasilan strike menjenggo terletak kepada kemahiran seseorang mengimbangi  'tension'/ tegangan tali, lenturan joran, rintangan arus dan berat ladung.

Offline anaklaut

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3320
  • Gender: Male
  • 0176978709
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #88 on: September 02, 2012, 04:45:58 PM »
dahsyatnya imaginasi... ;D
kwn tau campak umpan jer... dlm air kwn apa pun taktau jadi... :D
KOMITMEN 1:KELUARGA 2:KERJA 3:PANCING

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: teknik memancing udang galah..
« Reply #89 on: September 02, 2012, 04:54:48 PM »
samalah kita ni tuan anaklaut hikk hikk hikk :D :D :D ;) ;) ;)
dahsyatnya imaginasi... ;D
kwn tau campak umpan jer... dlm air kwn apa pun taktau jadi... :D