Pancing.Net
October 25, 2014, 02:01:42 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: « 1 2   Go Down
  Print  
Author Topic: Gewang  (Read 10170 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
jaanmajal
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 434


Better Reel for Better Value....

abdulrahman.abdullah@yahoo.com
Email
« Reply #30 on: July 23, 2009, 04:03:40 PM »

KACAK OOOOOOOO...
Logged
Pancing.Net
« Reply #30 on: July 23, 2009, 04:03:40 PM »

 Logged
mhfiza
Jemuduk
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 191


penganyir site.....


Email
« Reply #31 on: July 25, 2009, 12:19:15 AM »

Sedikit tambahan...
Adakalanya kita serik untuk menggunakan gewang,yelah,dengan harga yang mahal tapi seekor ikan pun belum pernah dijerat...itu tanggapan yang silap,sebelum kita mahu mengaplikasikan  ten
knik mengilat,perkara ini perlu kita ambil berat terlebih dahulu  :

1   Lokasi padang pancing  : pastikan bentuk geografinya terlebih dahulu,kedalaman air,struktur yg,terdapat disekitarnya,ruang yg.ada..
2   Pasang surut,kalau air mati..baik berehat dulu..
3   Teliti juga ikan pemangsa yang mendominan kawasan tersebut,contohnya,ikan siakap merah..
4   Pelbagaikan jenis gewang dari segi warna dan tahap capaian kedalaman sesuatu gewang.
5   Jenis perambut yang bakal digunakan..
6   Jenis joran..kenapa?..kerana joran akan mempengaruhi jarak dan ketepatan lontaran
7   Kesediaan fizikal..maksud saya,kalau nak casting biarlah kita fokuskan hari itu atau masa itu hanya dengan amalkan satu teknik saja,tekadkan hati bahawa tempat tersebut memang ada ikan..saya tertarik dengan slogan Rapala yang lebih kurang bermaksud"kalau tiada ikan,jangan tukar gewang tapi tukar padang pancing"..

Tip ini berdasarkan pengalaman saya sendiri sahaja setelah mencuba dan mengamalkan sendiri kaedah casting ni,kalau ada silap dan ada kekurangan,tolonglah tegur dan perbaiki.. Selamat mencuba..

tq la bro...
nasihat ni mmg sesuai dgn kwn..
kwn mmg x percaye pd gewang, dah mcm2 jenis gewang kwn beli
yg mahal dr shad rap, x rap, minnow smpi yg murah hinomiya dll
tp x pernah terbukti pd diri kwn..

p/s: mcm ni bleh la berguru dgn bro Grin



nasihat yag bergune tu...kwn pun baru nak blajau ber"gewang nih"....nak bli pun tau jenis pe....ade terbaca gewang terbaik utk siakap rapala GF....rapala GF tu pe? Model ke atau no kod die? duk carfi gak...xjumpe pun.....
Logged

berdoa sentiasa dapat ikan......
bomoh
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 303


Di mana ada air..di situ ada ikan hikhikhik


Email
« Reply #32 on: August 27, 2009, 02:31:46 AM »



bro mintak 2 hehehehehe bnyak nyer adooooooooooooooooooooohhhhh ni yg aku nak rompak kedai mcing ni hehehehehehe

Logged
AJIB_banax
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1388


Team Impian Lake Fishing @ FB


Email
« Reply #33 on: September 28, 2009, 11:35:10 PM »

Salam kepada otai2 gewang/lure..........
terima kasih atas segala info anda...........
saya pun baru nak belajar guna gewang,soft plastic,popper dan spoon
rasanya semua diatas ada pelbagai perbezaan...........
anyway nak tanya kalau ikan siakap,sebarau,toman dan haruan telah dinyatakan dalam posting ini.......
bagaimana dengan penggunaan gewang untuk ikan lain seperti JENAHAK, KERAPU, SENANGIN, TALANG, ALU-ALU DAN TENGGIRI.....adakah kumpulan ini menyambar gewang juga?
kalau ya jawapan tuan2 boleh tolong nyatakan tak? ni kalau saya ke laut dalam x tau nak guna gewang ni......selalu guna umpan hidup jer......masalahnya kadang banyak yang mati....

p/s pernah nampak orang guna errrrr gewang ker apa yang mcm rupa sotong kurita tu mujarab nampaknya kerapu suka.........
Logged

Hampa Sungguh
izhar81
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 871



Email
« Reply #34 on: September 29, 2009, 09:48:57 AM »

menarik.... saya pun baru belajar nak guna gewang...

Yang macam sotong kuita yang ada bola berat eh? macam janggut toing! toing!  Grin
Logged

Lepaskan ikan itu.....
ToReX
Marlin
*
Offline Offline

Posts: 2400


Email
« Reply #35 on: September 29, 2009, 10:09:03 AM »

klu kerapu atao siakp merah@putih tenggiri tembaring pon meligan geang sbb ikan2 ni dr jenis pemangsa mm bole lautk dicast tp klu kat laut lepas y syorkan keadah trolling mmg mujarap utk tenggiri dan juga layaran klu nak rasa amukan gt bole la gunakan kaedah popping kat tepi2 pulau mmg masyuk ajee
Logged

live.....life.....cool....hardcore caster
ijaz
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 577


unbeaten 2004 - 0127783662


Email
« Reply #36 on: September 29, 2009, 01:17:54 PM »

klu kerapu atao siakp merah@putih tenggiri tembaring pon meligan geang sbb ikan2 ni dr jenis pemangsa mm bole lautk dicast tp klu kat laut lepas y syorkan keadah trolling mmg mujarap utk tenggiri dan juga layaran klu nak rasa amukan gt bole la gunakan kaedah popping kat tepi2 pulau mmg masyuk ajee

betul tu...kebiasanya kat tepi2 pulau byk pemangsa, nak kena rajin sikit  Cheesy
Logged


"Victoria Concordia Cresit" ("kemenangan hasil harmoni")......The Gunners......
BuGie
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5535


............

1979
Email
« Reply #37 on: September 30, 2009, 08:49:14 AM »

Sedikit tambahan...
Adakalanya kita serik untuk menggunakan gewang,yelah,dengan harga yang mahal tapi seekor ikan pun belum pernah dijerat...itu tanggapan yang silap,sebelum kita mahu mengaplikasikan  ten
knik mengilat,perkara ini perlu kita ambil berat terlebih dahulu  :

1   Lokasi padang pancing  : pastikan bentuk geografinya terlebih dahulu,kedalaman air,struktur yg,terdapat disekitarnya,ruang yg.ada..
2   Pasang surut,kalau air mati..baik berehat dulu..
3   Teliti juga ikan pemangsa yang mendominan kawasan tersebut,contohnya,ikan siakap merah..
4   Pelbagaikan jenis gewang dari segi warna dan tahap capaian kedalaman sesuatu gewang.
5   Jenis perambut yang bakal digunakan..
6   Jenis joran..kenapa?..kerana joran akan mempengaruhi jarak dan ketepatan lontaran
7   Kesediaan fizikal..maksud saya,kalau nak casting biarlah kita fokuskan hari itu atau masa itu hanya dengan amalkan satu teknik saja,tekadkan hati bahawa tempat tersebut memang ada ikan..saya tertarik dengan slogan Rapala yang lebih kurang bermaksud"kalau tiada ikan,jangan tukar gewang tapi tukar padang pancing"..

Tip ini berdasarkan pengalaman saya sendiri sahaja setelah mencuba dan mengamalkan sendiri kaedah casting ni,kalau ada silap dan ada kekurangan,tolonglah tegur dan perbaiki.. Selamat mencuba..

tq la bro...
nasihat ni mmg sesuai dgn kwn..
kwn mmg x percaye pd gewang, dah mcm2 jenis gewang kwn beli
yg mahal dr shad rap, x rap, minnow smpi yg murah hinomiya dll
tp x pernah terbukti pd diri kwn..

p/s: mcm ni bleh la berguru dgn bro Grin



nasihat yag bergune tu...kwn pun baru nak blajau ber"gewang nih"....nak bli pun tau jenis pe....ade terbaca gewang terbaik utk siakap rapala GF....rapala GF tu pe? Model ke atau no kod die? duk carfi gak...xjumpe pun.....

salam bro...kwn tolong jawab yang nie...

rapala GF tu pe?

tu rasenye name singkatan tuk gold fish....

sesuai gak tuk memerangkap sebarau...
Logged
ijaz
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 577


unbeaten 2004 - 0127783662


Email
« Reply #38 on: October 01, 2009, 01:10:33 AM »

kawan rasa mcm tu jugalah
Logged


"Victoria Concordia Cresit" ("kemenangan hasil harmoni")......The Gunners......
Pages: « 1 2   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal