Pancing.Net
November 23, 2014, 11:45:51 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1 2 3 4 »   Go Down
  Print  
Author Topic: lubuk pari Anjung Batu - Melaka  (Read 11233 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
faisal74
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 26



Email
« on: June 16, 2009, 04:36:42 PM »



port memancing pari di Umbai, Melaka...
lokasi - Anjung Batu
ikan sasaran - pari, siakap & senangin

utk memancing pari joran panjang diperlukan utk lontaran jauh
umpan terbaik udang hidup

siakap pulak boleh casting tapi belah pagi jer lure terbaik halco kaler cam belanak ( belah pagi jer masa air baru nak pasang )

senangin lak makan popper - rekemen yo-zuri nak senang pakai belank pastu pakai pelampung

tapi semua ikan2 ni bermusim...
Logged
Pancing.Net
« on: June 16, 2009, 04:36:42 PM »

 Logged
ismikayz
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4298



« Reply #1 on: June 16, 2009, 04:57:01 PM »

huih..best tu...tak pnah lagi naik pari...bape kilo rekod kat sini bro?
Logged

'ikan di laut...asam di darat...dalam periuk...jadi asam pedas...'
faisal74
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 26



Email
« Reply #2 on: June 16, 2009, 05:06:44 PM »

saiz standard yg biasa naik 25kg atas

biasanya yg ada pari beting, pari rimau dan pari daun
Logged
cdgtxx
♪♫~ROCKAPAK~♫♪
Global Moderator
Arowana
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 13892


KAJANG ANGLER 1978


WWW Email
« Reply #3 on: June 16, 2009, 05:26:16 PM »

saiz standard 25 kg ke ats............pergh...bior betik..
Logged


ismikayz
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4298



« Reply #4 on: June 16, 2009, 05:28:28 PM »

hah!! ade lagi ke pari beso gedabak kat melaka? adoi ai...napelah aku tak pnah g sana...kmpung aku kat pantai puteri...ketuka je slalu naik... Tongue...rekod bro sendiri bp kg?
Logged

'ikan di laut...asam di darat...dalam periuk...jadi asam pedas...'
joran maluri
SAPA
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 22932


019 3100410 HJ SAARI -WP

joranmaluri@yahoo.com.my
« Reply #5 on: June 16, 2009, 06:05:56 PM »

JOM PEGI....JOM MANCIN SANA... Grin Grin
Logged



faisal74
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 26



Email
« Reply #6 on: June 17, 2009, 09:20:22 AM »

hah!! ade lagi ke pari beso gedabak kat melaka? adoi ai...napelah aku tak pnah g sana...kmpung aku kat pantai puteri...ketuka je slalu naik... Tongue...rekod bro sendiri bp kg?

kecik je gang 26kg, pari beting.... mari la test kat sini, insyaAllah boleh dapat punya,
Logged
ismikayz
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4298



« Reply #7 on: June 17, 2009, 09:45:52 AM »

uih..bapok beso! kn test skli ni..umpan udang idup atau bolos? ke guna anak gelama?
pancing mlm ke? dpt kat ujung jeti ke bro? adoi ai...mo kn g skli ni...joran 15' tu lama dah tak melentur... Grin
Logged

'ikan di laut...asam di darat...dalam periuk...jadi asam pedas...'
cdgtxx
♪♫~ROCKAPAK~♫♪
Global Moderator
Arowana
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 13892


KAJANG ANGLER 1978


WWW Email
« Reply #8 on: June 17, 2009, 10:16:50 AM »

bila tu ismi...?

aku set je.....tido umah awak ye.....hehehe
Logged


faisal74
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 26



Email
« Reply #9 on: June 17, 2009, 10:40:52 AM »

bro kena pegi duk hujung sekali menghadap pulau besar tu..., balingan boleh dibuat disebelah kanan atau kiri belah depan ler... tapi balingan disebelah kiri kena jaga2 sikit pasal ada karang kat situ silap baling sangkut... kalu tak naik baru naik le kerapu, jenak ke serkot ke besar2 gak...

umpan terbaik... udang langgai hidup...

kekadang pari naik petang, kekadang naik malam, kekadang naik pagi... susah nak cakap...

ari tuh air dah surut habis... boleh nak pari lagi konfiius gak
Logged
ismikayz
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4298



« Reply #10 on: June 17, 2009, 11:07:47 AM »

bila tu ismi...?

aku set je.....tido umah awak ye.....hehehe

ekeke...ok je..no hal...sy balik kg bulan 7 nnt...hehe.... Grin
Logged

'ikan di laut...asam di darat...dalam periuk...jadi asam pedas...'
cdgtxx
♪♫~ROCKAPAK~♫♪
Global Moderator
Arowana
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 13892


KAJANG ANGLER 1978


WWW Email
« Reply #11 on: June 17, 2009, 11:09:18 AM »

i follow...
Logged


ismikayz
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4298



« Reply #12 on: June 17, 2009, 11:10:48 AM »

bro kena pegi duk hujung sekali menghadap pulau besar tu..., balingan boleh dibuat disebelah kanan atau kiri belah depan ler... tapi balingan disebelah kiri kena jaga2 sikit pasal ada karang kat situ silap baling sangkut... kalu tak naik baru naik le kerapu, jenak ke serkot ke besar2 gak...

umpan terbaik... udang langgai hidup...

kekadang pari naik petang, kekadang naik malam, kekadang naik pagi... susah nak cakap...

ari tuh air dah surut habis... boleh nak pari lagi konfiius gak

oh...TQ TQ....pari beting mmg cmtu...sllu masa air timpas dia ada...leka dok layan kat beting...kdg2 dia duk situ smpai air penuh balik...udang langgai dulu kat klebang bnyk..skrg dah tkde dah...dh kene tambak...beli udang idup kolam jelah...udang pun tak beso mana....bro bg no phone..klu ade rezeki sy trun bleh join bro skli...ekeke... Grin
Logged

'ikan di laut...asam di darat...dalam periuk...jadi asam pedas...'
semilang karang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5065



« Reply #13 on: June 17, 2009, 11:15:36 AM »

bro kena pegi duk hujung sekali menghadap pulau besar tu..., balingan boleh dibuat disebelah kanan atau kiri belah depan ler... tapi balingan disebelah kiri kena jaga2 sikit pasal ada karang kat situ silap baling sangkut... kalu tak naik baru naik le kerapu, jenak ke serkot ke besar2 gak...

umpan terbaik... udang langgai hidup...

kekadang pari naik petang, kekadang naik malam, kekadang naik pagi... susah nak cakap...

ari tuh air dah surut habis... boleh nak pari lagi konfiius gak

Kalu g naik sampan xble ke bro.. Kalau ngan sampan xyah nak surf cast lagi.. Grin
Logged

"Mengapa perlu mencari kesempurnaan jika diri juga x sempurna

Mengapa perlu mencari kejujuran jika diri juga tak pernah jujur"
ismikayz
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4298



« Reply #14 on: June 17, 2009, 11:18:39 AM »

i follow...

ok set...sy amik cuti seminggu...6 hingga 10 julai..ekeke..cuti nak bawak anak2 jenjalan.. Grin
Logged

'ikan di laut...asam di darat...dalam periuk...jadi asam pedas...'
ismikayz
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4298



« Reply #15 on: June 17, 2009, 11:20:31 AM »

bro kena pegi duk hujung sekali menghadap pulau besar tu..., balingan boleh dibuat disebelah kanan atau kiri belah depan ler... tapi balingan disebelah kiri kena jaga2 sikit pasal ada karang kat situ silap baling sangkut... kalu tak naik baru naik le kerapu, jenak ke serkot ke besar2 gak...

umpan terbaik... udang langgai hidup...

kekadang pari naik petang, kekadang naik malam, kekadang naik pagi... susah nak cakap...

ari tuh air dah surut habis... boleh nak pari lagi konfiius gak

Kalu g naik sampan xble ke bro.. Kalau ngan sampan xyah nak surf cast lagi.. Grin
klau g naik sampan..nnt saya surfcast dr jeti kene pale pulok...ekeke Grin
hehe..rasenye naik smpan pun best tu..layan ikan karang...untung2 ade pari kat tepi karang...
Logged

'ikan di laut...asam di darat...dalam periuk...jadi asam pedas...'
semilang karang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5065



« Reply #16 on: June 17, 2009, 11:23:56 AM »

Tu ler... Kalo bro faizal buleh arrangekan... lebih baik kot Grin Grin Grin
Logged

"Mengapa perlu mencari kesempurnaan jika diri juga x sempurna

Mengapa perlu mencari kejujuran jika diri juga tak pernah jujur"
faisal74
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 26



Email
« Reply #17 on: June 17, 2009, 11:47:06 AM »

sampan saya x tau pasti ler... tapi kat situ ada kelong kalu berani laaaa...

saya ada di terengganu nih bro...keja sini melaka tu kampung saya...

saya balik cuti sek bulan 8 nanti

ni no phone saya ( 012-225 4411 )

tapi kat situ ada otai2 yg boleh membantu... name dia abg salleh... tiap2 petang dia ada situ... kalu malam lepas Isya dia mesti turun situ setiap malam tanpa miss
Logged
semilang karang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5065



« Reply #18 on: June 17, 2009, 11:49:11 AM »

Ooooo Trengganuuuu.... Ingat kat anjung batu tadi...huhuhhu
Logged

"Mengapa perlu mencari kesempurnaan jika diri juga x sempurna

Mengapa perlu mencari kejujuran jika diri juga tak pernah jujur"
ismikayz
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4298



« Reply #19 on: June 17, 2009, 11:50:15 AM »

TQ bro...Anjung batu Melaka lah tu...dia org melaka..keje je tganu....ekeke...jom bro SK...kita libas joran panjang kita kek sinun.... Grin
Logged

'ikan di laut...asam di darat...dalam periuk...jadi asam pedas...'
semilang karang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5065



« Reply #20 on: June 17, 2009, 11:57:46 AM »

Esei ado joran kait nyok tu.. Nasib baik tu hari tak bagi abang bidan pinjam...Buleh lah pi.. Bila Huh
Logged

"Mengapa perlu mencari kesempurnaan jika diri juga x sempurna

Mengapa perlu mencari kejujuran jika diri juga tak pernah jujur"
faisal74
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 26



Email
« Reply #21 on: June 17, 2009, 12:06:07 PM »

bukan ape bro....

setiap kali balik kampung saya x mancing tempat lain dah kalu nak merasa pari...

satu lagi lubuk best kat jeti pulau Besau tu... kalu bro duk atas jeti tuh baling ke arah bandar melaka jarak dlm 60-70 meter...
ada lubuk kerapu kat situ.., pakai kembung jer...

bulan lepas ada member saya berbangsa cina dapat menaikkan 2 ekor kertang yg beratnya 16 kg utk 2 ekor.., kalu pakai udang hidup ada can naik tanda, sekut ( gerut2 ), senangin & kurau...

bg yg nak main casting boleh cuba di marina kat tepi pulau.. baracuda banyak...
Logged
ismikayz
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4298



« Reply #22 on: June 17, 2009, 12:08:28 PM »

Esei ado joran kait nyok tu.. Nasib baik tu hari tak bagi abang bidan pinjam...Buleh lah pi.. Bila Huh

hehe...ese cuti seminggu bulan 7 ni....5 smpai 9 jUlai...jumpo eh kek kampung nnt kita cite.. Grin
Logged

'ikan di laut...asam di darat...dalam periuk...jadi asam pedas...'
semilang karang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5065



« Reply #23 on: June 17, 2009, 12:11:28 PM »

Orait.
Logged

"Mengapa perlu mencari kesempurnaan jika diri juga x sempurna

Mengapa perlu mencari kejujuran jika diri juga tak pernah jujur"
Labi
Pelata
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 115


nasrum.mohamad
Email
« Reply #24 on: June 17, 2009, 12:30:57 PM »

err...tuan, maap bertanya..udang langgai tu guane rupenye?? Huh
Logged

"..work is for people who dont know how to fish.."
semilang karang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5065



« Reply #25 on: June 17, 2009, 12:40:54 PM »

err...tuan, maap bertanya..udang langgai tu guane rupenye?? Huh

Udang yang ditangkap dengan menggunakan peralatan yang dinamakan LANGGAI. Pernah tengok orang menyungkor udang geragau untuk dibuat belacan?
Logged

"Mengapa perlu mencari kesempurnaan jika diri juga x sempurna

Mengapa perlu mencari kejujuran jika diri juga tak pernah jujur"
faisal74
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 26



Email
« Reply #26 on: June 17, 2009, 12:42:34 PM »

err...tuan, maap bertanya..udang langgai tu guane rupenye?? Huh

udang langgai tu ialah udang yg terdapat di pesisir pantai atau di panggil udang putih... ianya dipanggil udang langgai kerana cara menangkapnya dengan menggunakan sejenis alat yg dipanggil langgai..., dan biasanya digunakan oleh nelayan pesisir pantai terutama yg berbangsa euro-asia ( serani le tuh )

kalu org dulu2 melanggai ni nak cari udang buat belacan

sedikit info yg saya tau
Logged
cdgtxx
♪♫~ROCKAPAK~♫♪
Global Moderator
Arowana
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 13892


KAJANG ANGLER 1978


WWW Email
« Reply #27 on: June 17, 2009, 12:47:14 PM »

sama ke dgn udang yg buat cencaluk tu....?
Logged


ismikayz
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4298



« Reply #28 on: June 17, 2009, 12:50:54 PM »

sama ke dgn udang yg buat cencaluk tu....?

tak sama...langgai diguna untuk cari udang putih/kertas tu...sungkor diguna untuk cari udang halus/geragau yang dibuat cencalok/belacan tu...jadi dah tentu mata jaring langgai dan sungkor berbeza....langgai kita sorong, angkat tinggi untuk chek udang masuk atau tak...sungkor takde angkat2..sorong je smpailah buntil penuh dgn udang halus geragau tu....
Logged

'ikan di laut...asam di darat...dalam periuk...jadi asam pedas...'
semilang karang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5065



« Reply #29 on: June 17, 2009, 12:55:41 PM »

Betul tu bang.. Konsep dia sama.. Tolak jaring dalam air. Cuma saiz mata jaring yang berbeza..
Logged

"Mengapa perlu mencari kesempurnaan jika diri juga x sempurna

Mengapa perlu mencari kejujuran jika diri juga tak pernah jujur"
Pages: 1 2 3 4 »   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal