Author Topic: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..  (Read 57908 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Lee Di

  • Bilis
  • *
  • Posts: 18
  • Gender: Male
  • Still Fishing...
wat smua member, aku nak minta ajarkn camner wat perambut siakap... ???
kalau boleh sila postkn camner wat perambut tu...
Thnkz wat smua yg sudi menbantu...  ;)

Offline cdgtxx

  • ♪♫~ROCKAPAK~♫♪
  • Arowana
  • *
  • Posts: 14022
  • Gender: Male
  • KAJANG ANGLER 1978
    • CDGTXX
    • Email
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #1 on: July 27, 2009, 03:33:30 PM »
aduh...sy serah pd yg pakar la....

tuan ejoyburger, ismikayz, pengail376, siakap78...suma otai kolam siakap ni.....dimana kamu suma..?


Offline Sea_Prawn

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3550
  • Gender: Male
  • ## Taman Keramat / Setiawangsa / Sg Petani ##
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #2 on: July 27, 2009, 06:02:16 PM »
Mana pakar2 nih....nak gak tau  ;D
Mengapakah Manusia Gemar Mencetuskan Pertelingkahan Sedangkan Manusia Itu Sendiri Dilahirkan Dari Sebuah Kemesraan ??

Offline REEK

  • Siakap
  • *
  • Posts: 91
  • Gender: Male
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #3 on: July 27, 2009, 08:03:47 PM »
salam  semua

  saya buakan  pakar,,tapi  selalu mancing  ruan
 
 pada pendapat saya untuk pancing ikan yg jenis  menyambar  ,,kita kena  buat perambut yg umpannya
  tegantung  ( kalo main Paking  laa)
pada yg  suka casting  pastikan  perambut  nya cantekk...maksud  saya .. kalo kita membuat karawan
 Umpan tu begerak  X  bepusing

Offline cdgtxx

  • ♪♫~ROCKAPAK~♫♪
  • Arowana
  • *
  • Posts: 14022
  • Gender: Male
  • KAJANG ANGLER 1978
    • CDGTXX
    • Email
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #4 on: July 27, 2009, 08:21:03 PM »
ha...tepat...

tu la skill yg dorang ajar kek sayo dulu...


Offline ejoy_burger

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 5921
  • Gender: Male
    • Email
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #5 on: July 27, 2009, 08:28:12 PM »
seperti yang bro REEK kata tu mmg betul...
seperti yang saya praktikkan, kalau menggunakan pelampung perambut lebih kurang sedepa (bergantung
pada kedalaman kolam) kalau boleh sebelum membuat perambut, cuba bertanya kepada geng2 lain yang
memancing dikolam ni...

kalau kaedah casting, perambut lebih kurang setengah depa sahaja sudah cukup.... biasanya saya akan meletakkan
satu batu ladung kecil sebagai pemberat... umpan casting ni kalau mengunakan udang kopek, isinya
perlu diluruskan dahulu agar tidak berpusing2... cara nak meluruskkannya balut dengan kertas surat khabar dan
masukkan ke dalam peti ais... sehari sebelum memancing... kalau tak sempat picit dibelakang udang tu untuk meluruskan..

ni jer yang bleh saya tolong... harap2 kengkawan yg lebih terer akan bantu...
Call: 018-4027040 / 010-2000577
Whatsapp: 018-4027040
BBM : 270AF59E
Facebook: https://www.facebook.com/faizulzahry.basri

Offline Sea_Prawn

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3550
  • Gender: Male
  • ## Taman Keramat / Setiawangsa / Sg Petani ##
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #6 on: July 28, 2009, 02:16:31 AM »
Ejoy, next trip carik sekap saya nak ikot  ;D

Bleh tolong buatkan perambut utk saya   ;)
Mengapakah Manusia Gemar Mencetuskan Pertelingkahan Sedangkan Manusia Itu Sendiri Dilahirkan Dari Sebuah Kemesraan ??

Offline Lee Di

  • Bilis
  • *
  • Posts: 18
  • Gender: Male
  • Still Fishing...
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #7 on: July 28, 2009, 10:40:31 AM »
seperti yang bro REEK kata tu mmg betul...
seperti yang saya praktikkan, kalau menggunakan pelampung perambut lebih kurang sedepa (bergantung
pada kedalaman kolam) kalau boleh sebelum membuat perambut, cuba bertanya kepada geng2 lain yang
memancing dikolam ni...

kalau kaedah casting, perambut lebih kurang setengah depa sahaja sudah cukup.... biasanya saya akan meletakkan
satu batu ladung kecil sebagai pemberat... umpan casting ni kalau mengunakan udang kopek, isinya
perlu diluruskan dahulu agar tidak berpusing2... cara nak meluruskkannya balut dengan kertas surat khabar dan
masukkan ke dalam peti ais... sehari sebelum memancing... kalau tak sempat picit dibelakang udang tu untuk meluruskan..

ni jer yang bleh saya tolong... harap2 kengkawan yg lebih terer akan bantu...

Thnkz bro, camner lak kalau nak wat perambut utk pancingan siakap kt batu atau muara? maksud aku nak memburu siakap liar...  ;)

Offline k0pi

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2907
  • Gender: Male
  • • Jigging Karat • รักการตกปลา •
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #8 on: July 28, 2009, 11:21:16 AM »

Thnkz bro, camner lak kalau nak wat perambut utk pancingan siakap kt batu atau muara? maksud aku nak memburu siakap liar...  ;)

salam... ni saya kongsilah serba semua teknik saya juga pelajari dari pemancing-pemancing veteran yang saya kenali....

Kalau nak memburu siakap liar, teknik yang saya paaaling kerap pakai, tak kira memancing dari tebing tambak atau sambil tido di atas jambatan atau melentang atas perahu = menghanyutkan umpan dikawasan air kurang berarus atau bottom di perairan berarus.

Umpan = udang hidup bersaiz lighter Cricket atau anak ikan seluang/belanak. Siakap liar lebih memberikan perhatian pada mangsa yang hidup atau bergerak-gerak (kot bottom pakai potongan ikan selayang atau anak kembung, rendah sikit peluang nak menggoda si siakap ni, saya pun pernah membangau tunggu siakap piak tapi dapek pulak kat kawan yang pakai umpan hidup...)

Mata kail = bersaiz 1/0, shaft nipis dan pendek dan kaler gelap (untuk memudahkan umpan hidup bergerak dan hidup lebih lama, cangkuk kat ruas ke-2 atau ke-3 dari ekor untuk udang) atau anak ikan - cangkuk kat belakang/atas berhampiran kepala ikan. Menunggu siakap ni kene banyak shabar, dah macam tahan tangguk... kalau baitcasting laen cerita...

perambut = panjang 3-4kaki, sebolehnya pakai 50lb atau lebih afdhal (HARUS kot hukum dia ni) perambut berdawai (kalau air jernih, pakai nylon coated). Sebolehnya memburu siakap ni, pemancing veteran cakap jangan underestimate kekuatannya meletupkan tali mono branded 30-40lbs, saya sendiri penah berputih mata bila ingat siakap setakat 2kg apa sangat kederat dia lawan tali 30lb Berkley, tapi yang datangnya saiz laaagi ultraman... rembatan pertama siakap ni ganas (terutama yang liar) sebab bila dia ngap umpan, dia akan terus mengamuk nak lari... kitapun tak tahu kot 2kg ke datang bagi salam... 8kg ke, 10kg ke... baik pakai heavy duty punya terus... line perambut sebolehnya halus dan ringan untuk memudahkan umpan bergedik-gedik... tang bergedik tu yang menggoda siakap tu... kalau kawasan berarus, tahanlaa jugak nak pakai line kasar sebab arus akan tolong gedikkan umpan tu...

itulahnya apa yang saya ada dan gunapakai...

• TAKDIRLAAA TU.... PAHAM-PAHAM JELAAA... •
• finessefishingforfun •

Offline Lee Di

  • Bilis
  • *
  • Posts: 18
  • Gender: Male
  • Still Fishing...
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #9 on: July 28, 2009, 01:08:54 PM »
Trimaz bro Kopi utk Information yg berguna...  ;)
bro, ader x teknik dan gambar camne wat perambut utk siakap ni?  ???

Offline marley

  • Pelata
  • *
  • Posts: 112
  • Gender: Male
  • kesian kat ikan...
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #10 on: July 30, 2009, 09:49:04 PM »
minggu lepas masa tgh memburu siakap kt penang port,
ada sorg pakcik ni bgtau mcm mana nk sng dpt siakap..
katanya guna umpan anak sepat @ anak puyu sng dapat siakap..emm..agak2 betul ka? ???
PTT 0174883513

Offline ismikayz

  • Marlin
  • *
  • Posts: 4299
  • Gender: Male
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #11 on: July 30, 2009, 10:00:22 PM »
betul...ikan puyu ni klu kat muara sungai dia tahan lagi....kat tempat saya...dkt muara sungai Pulau gadong melaka ramai yang prektik guna ikan puyu....guna koyan je...pkai pelampung...perambut dlm sedepa..cngkuk kat tgh blkang....sbb renangan ikan puyu tu kuat, lincah....rasanya sbb tu siakap cpt tertarik....
'ikan di laut...asam di darat...dalam periuk...jadi asam pedas...'

Offline k0pi

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2907
  • Gender: Male
  • • Jigging Karat • รักการตกปลา •
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #12 on: July 31, 2009, 11:04:59 AM »
anak puyu mujarab woo... tapi biarlah kene lubuk jugak... kene buat risikan dulu kasi konfirm area siakap main-main...

satu lagi saya perasankan... siakap ni selalunya dpt kat pinggir-pinggr tebing bila air surut... agaknya ikan ni suka berenang lawan arus dan cari makan kat kawasan cetek ko?
dari koleksi sekap yang saya pernah bawak naik, hanya sekor je lekat time air pasang mati dan bottom tengah2 muara... tu pun juvenil... kalo kat area Kelantan laa...
tu yang saya amal mula mancing sejam lepas air peak pasang (seperti masa jadual) dan malam kalau nak cari sekap... sampai air pasang balik atau matahari dan kuar, saya simpan joranlaa.
• TAKDIRLAAA TU.... PAHAM-PAHAM JELAAA... •
• finessefishingforfun •

Offline Aru_Shahril

  • Marlin
  • *
  • Posts: 829
  • Gender: Male
  • Memancing Seadanya.
    • Email
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #13 on: August 06, 2009, 04:31:50 PM »

Aku nak kongsi sdikit apa yang aku tau smoga dapat membantu.

teknik2 yg aku gunakan lebih kurang mcmnilah...otai kong2 yang ajar.


>perambut 30lb fluorocarbon atau nak keras skit guna perambut dupon 30lb
>mata kail owner cutting point 1/0..buat masa ni x pernah rabut lagi
>umpan udang hidup cangkuk kat eko jgn kena urat ye...sakit...he2(udg cepat meninggal)
>Teknik casting
>Cara ikatan dari braided guna FG knot trus ikat ke mono ( fluorocarbon ) panjang mono tu lebih kurang sama panjang dengan rod x guna swivel.
> jadi utk set siakap biasanya aku x gunakan swivel, bole gulung tali sampai mata kail sangkut kat ring hujung.
>Utk teknik casting baling udang sampai jejak dasar n gulung pelan2 dlm 2 tiga pusing pastu biar udang jejak dasar smula pastu kayuh smula. ulang teknik yang sama sampai tepi bot n casting lagi...
 
harap2 dapat membantu sedikit sebanyak.
MEMANCING SEADANYA

Offline ajim

  • Siakap
  • *
  • Posts: 78
  • Gender: Male
  • kail panjang sejengkal, konfem kena toman
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #14 on: August 07, 2009, 10:44:23 PM »
byk na tips....mane satu nak cube ni?? :D :D

Offline si_diman

  • Marlin
  • *
  • Posts: 757
  • Gender: Male
  • dok makang tarang weh...sap okok lu ah..
    • Email
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #15 on: August 08, 2009, 09:29:17 AM »
IKUT SEMUA X PER...HAHAHA
              

Offline Kail^Perak

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1290
  • Gender: Male
  • Wut Minds can conceive, body can achieve
    • Email
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #16 on: August 08, 2009, 10:07:11 AM »
x pon bleh try FG knot
sila klik link bwh utk ke topik

http://www.pancing.net/index.php?topic=3126.0

"Belajarlah Dari Yang Mahir Dlm Bidangnya Kerana Anda Tidak Akan Hidup Lama Utk Memikirkannya"

Offline ajim

  • Siakap
  • *
  • Posts: 78
  • Gender: Male
  • kail panjang sejengkal, konfem kena toman
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #17 on: August 08, 2009, 09:18:40 PM »
den dah tengok ikatan tu....macam susah je nak ikat..
ade ikatan lain x?? :-\ :-\

Offline Lee Di

  • Bilis
  • *
  • Posts: 18
  • Gender: Male
  • Still Fishing...
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #18 on: August 10, 2009, 11:46:47 AM »
byk na tips....mane satu nak cube ni?? :D :D

smua skali bro... hehe..  ;D
kalau ade gamba lgi la afdal... hehe..  ;D

Offline hurias

  • Bilis
  • *
  • Posts: 15
    • Email
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #19 on: August 28, 2009, 02:12:06 AM »
ok..aku bagitahu mcm mana perambut siakap yang selalu aku guna..standard 2 cara...1st pelampung...panjang mana perambut ikut tempat yang nak mengail..apaapun tanya orang kat situ...dalam atau tidak..kawasan nak mengail siakap...mcm kat tempat aku ...perambut dalam 2-3 jengkal ja..kalau sedepa 2 depa...sangkut la...sedekah pelampung...hehehe...pelampung better untuk air slow atau air mati jer...arus kuat jangan pikir la..nak pakai pelampung nak pakai juga kena rajin la...dah nama pun pelampung...air mesti tolak punyalah...

lagi satu perambut hidup...belanak atau udang hidup boleh ronda sepanjang tali.....

ler..kaki pancing kat penang port butterworth..[un ada sinie...mai la lepak atas plantaq...tunggu senangin dalam 2-3 hari ayaq mati nie...hehehe

Offline fatalynx09

  • Siakap
  • *
  • Posts: 71
  • Gender: Male
  • niat kene betul....
    • Email
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #20 on: August 28, 2009, 10:52:33 AM »
errrr...kawan share cket eh...cket jer...huhu...mengikut pengalaman kawan..kalo siakap kolam ni umpan yang mujarab udang pasir ngan ikan moli(kalo x silap eja)
udang pasir ni plak kene kaedah pelampung...macam otai2 cakap dalam sedepa panjang@mengikut kedalam kolam...pelampung plak jangan yang beso2 tahap lemari es...kene yang gabus kecik2 supaya udang tu x cepat mati..(ni otai kolam ajo, aku cube ikut memang udang tahan lame dan lebih aktif bershuffle)...dari mate kail plak sejengkal di letakkan batu kepit jangan beso sgt...kang udang lepak nak menarik batu ngeeee....yg kecik2 agak dia buleh wat plok mcm bantal  :P
ni hah care kolam yang kawan amalkan...alhamdulillah balik x penah tangan kosong ;D

macam otai cakap memang btol setakat leader 30lb ni siakap celah gigi je...(tapi kolam xde masalah)
yang bro kene berhati2 ialah unga kolam...dia lagi bahaya dari kakap kalo kat kolam... ;D

Offline tawau

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 2501
  • Gender: Male
  • 0176057781
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #21 on: July 21, 2010, 05:21:59 AM »
Salam,

Saya baru berjinak jinak mancing siakap kolam ni, hari tu baling pelampung tak jauh macam otai2 yang ada kat c tu, so sayapun pusinglah satu kolam tu sambil tanya tanya apa yang patut, rupanya kebanyakan pelampung yg diaorang gunakan tu jenis roket modified..hahahaha....patutulah bila jatuh kat air bunyinya kejebusssssssssssssssss......

Lah ni dah lima kali mancing kolam tapi kumpau gak......kali ini insyaallah....... ;D
0176057781 (SMS ONLY)

Offline jat

  • Arowana
  • *
  • Posts: 10169
  • Gender: Male
  • :Pt Klang - Psir Mas:
    • Email
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #22 on: July 21, 2010, 10:29:06 AM »
byk na tips....mane satu nak cube ni?? :D :D

smua skali bro... hehe..  ;D
kalau ade gamba lgi la afdal... hehe..  ;D

bro nak mancen kat kolam mana?

jom laa..kita sama2 blajar.. :D


'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'

Offline hairiveno

  • Marlin
  • *
  • Posts: 980
    • Email
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #23 on: July 21, 2010, 01:38:33 PM »
 ;D ;D ;D ;D SAYA RASA PENAH TGK LINK DLM NI...ADO MEMBER2 KITA YG JUAL BUKU CARA-CARA IKATAN PERAMBUT NIH
CUBA TUAN SELAK BELEK LINK JUAL BELI DAN TAJUK2 UTAMA YG LAIN

Offline tawau

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 2501
  • Gender: Male
  • 0176057781
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #24 on: July 22, 2010, 02:51:49 AM »
Bro Jat,

Saya baru belajar mancing kolam ni, setakat ni saya pegi kolam lukut PD je....ok gak tempat tu, otai2 kat c tu ok, dpt kongsi macam macam.....RM 13 sejam, deposit RM 50.....untul 3 jam....
0176057781 (SMS ONLY)

Offline aM BlankasT

  • Marlin
  • *
  • Posts: 509
  • Gender: Male
    • Email
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #25 on: July 28, 2010, 10:00:22 AM »
salam en tawau,tnyo cikit la kolam kat lukut pd ni kat mane ek?puas cari jln,kolam nya tepi laut ke?bg maps ckit blh x?sy nk masuk dari mobil tu..
HP>0193601564

Offline Special Towel

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1631
  • Gender: Male
  • SAYA MEMBELI BARANG SECARA BORONG
    • INSPIRASI BS
    • Email
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #26 on: July 28, 2010, 03:11:28 PM »
saya setuju semua yg kawan2 kita bg tau...
rasanya kalau nk main casting ni sempoi je ikatnya.... janji tali dalm 30 lbs (kolam) pun cukup dh.. kalau siakap liar kena main casting je la... ;D
0192692396
topi pancing, kerusi lipat, lampu camping, kain tuala, sauk, pancang, umpan tapa, hemmock, tali pancing, payung bugger (utk mancing) dedak power (ichiban)

fb baru samatbakar@ymail.com

Offline tawau

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 2501
  • Gender: Male
  • 0176057781
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #27 on: July 29, 2010, 12:39:53 AM »
salam en tawau,tnyo cikit la kolam kat lukut pd ni kat mane ek?puas cari jln,kolam nya tepi laut ke?bg maps ckit blh x?sy nk masuk dari mobil tu..

kalau pegi lukut dari Port dickson, papan tanda mancing tu ada sebelah kiri, betul betul kat trafik light, pas tu masuk terus, sampailah kat sebelah kanan tu ada lagi gmbr orang mancing, masuk terus, kat dlm tu ada dua kolam air masin, boleh pilih yg mana satu....kalau nak pi call kawe...kita gi same... ;D ;D 0162033596....cantekkkkkkk
0176057781 (SMS ONLY)

Offline jerjak

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 164
  • Gender: Male
  • SAYA BUDAK BARU BELAJAR....
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #28 on: August 03, 2010, 01:40:48 AM »
ni ada sedikit info untuk dikongsi bersama... saya amik dari penang fishing blog... terima kasih diucapkan kepada tuan punya blog.....

Siakap ni kena pandai baca air. Sebab siakap ni suka duduk muara sungai, seelok-eloknya masa nak mancing dia ni ialah masa air dah dekat-dekat nak pasang penuh sebab masa tu tahap kemasinan/kepayauan air laut yang bercampur dengan air sungai cukup sesuai dengan siakap ni. Lagi pun masa tu arus dah tak kuat, senang nak buat kerja.

Mancing siakap kalau ikut stail saudara yang taknak main casting ni paling mujarab pakai umpan hidup seperti udang atau belanak hidup. Ikan jenjulung pun boleh. Tapi kena guna pelampung.

Tali utama dalam 10-20lbs dah cukup. Rod jenis fast action sesuai dengan kekuatan tali utama.

Perambut kena kasar sikit dalam 30-50lbs dari jenis abasion resistant sebab siakap ni cekap memutuskan perambut dengan menggunakan penutup insangnya yang tajam tu. Tak perlu guna perambut dawai sebab tips yang saya dapat dari pakar siakap dari Halco iaitu Mr. Barefoot Hodgie mengatakan perambut dawai ni mengakibatkan wujubnya tenaga elektrik yang menjadikan siakap culas untuk mendekati umpan.

Cara ikat (rigging) ialah batu ladung kecil diletakkan di antara umpan dengan pelampung supaya umpan tenggelam dan tak dapat berenang menghampiri tali yang akhirnya menyebabkan tali berselirat dengan perambut/umpan.

Jarak umpan dengan pelampung bergantung kepada kedalaman air, kalau sungai tu dalam kena panjangkan lagi sebab siakap berlegar mencari mangsa di antara pertengahan air ke bawah permukaan air. Itulah sebab dia cukup suka dengan belanak sebab belanak duduk kat permukaan air - senang dia serang hendap dari bawah. - wahoo (edited)

kalau nak casting atau trolling di muara...waktu afdal adalah waktu air surut ataupun mula2 nak pasang...waktu ni senang sikit nak perdaya depa sebab depa duk di kawasan yg ada struktur...umpamanya...batu2, kayu2, tiang2 jambatan, tongkang pecah dsb...menunggu ambush anak2 ikan...so, Bro pergi casting di kawasan2 strategik macam ni lah...kalau air pasang, depa agaknya masuk dlm bakau ikut anak2 ikan yang masuk ke dlm bakau utk cari makan...so, susah sikit nak casting.... - oakinn (edited)

Wild siakap on lure saya pernah dapat sekali masa jigging 5gm halco jig masa tengah carik Tarpon. Mula-mula memang dapat banyak tarpon saiz power even pada shimano 2500 (reel ultralight time nie rosak pulak); reel asyik menjerit.

Nasib baik sebab lepas tu kena siakap...mencicit tali keluar, tapi reel agak power, so siakap dapat didaratkam lepas beberapa kali dia buat pecutan mengegarkan jiwa. Bawak balik makan, tapi tak sedap sebab siakap payau dan dan banyak sangat freshwater kat situ (better release next time). kena siakap beberapa kali, tapi asyik terlepas, baru-baru nie micro popper altima pun kena hentam dipercayai siakap, tapi terer betul dia bawak masuk reba. 2 kali siakap hentam popper river2sea, tapi tak hook-up tapi bunyi sedutan dia tu cukup menggegarkan jiwa. Msalah utama teknik retrieve untuk siakap dan tarpon berbeza sebab untuk tarpon kita lebih agressive mainkan lure, itu mungkin sebab utama siakap selalu terlepas. Sally yang main slow selalu kena siakap dan haruan air payau berbanding tarpon.

Kat semi-wild (retention pond); banyak siakap tertipu dengan lure (macam-macam jenis lure buleh). Nampaknya teknik stop and go antara teknik terbaik sebab cara makan dia yang suka menyedut lure.
Macam wahoo cakap, takpayah guna wire leader, mono leader dah cukup even siakap below 500gm buleh kesatkan tali dengan mulut dia tu, saya belum pernah kena potong dengan operkulum(pipi) dia tu lagi. Rajin-rajinlah tukar leader bila selalu kena siakap especially lepas dia telan lure.

Siakap merah pun kena mainkan lure perlahan, saya fail bab retrieve perlahan; dah 2 kali siakap merah wild nie terlepas depan mata sebab saya ganas sangat retrieve dan fight dia sebab tempat penuh reba...kena menuntut kat master bowjenk lagi la....- sild

Sebenarnya tgk air keruh nih byk definisi die. Air jernih pun x sesuai utk siakap. Die akan guna seluruh pancaindera die ketika air jernih dan senang mengesan bahaya.
Keruh.. kerana hujan dihulu bawa air tawar ke muara mmg x sesuai. Air jadi tawar.. dan ikan kurang selera dan akan keluar dari muara utk sementara. Tp jika sungai itu tidak mempunyai masalah.. air tetap payau walau hujan. Masih ada peluang.

Cara nak tengok air keruh yg masih bleh jejak siakap. celupkan tangan dlm 1 kaki. Tgk tapak tangan samada jelas atau tidak. Jika sejelasnya.. air jernih sgt. jika x nampak.. keruh sgt. Yg plg sesuai.. air nampak 'berdebu'.... tak keruh dan x jernih.

Rupa gewang kakap yg popular turun temurun tempat kawe, biasalah minnow yg panjang2. Jenis minnow nih bleh dikatakan pelbagai tempat bleh pakai. Selain minnow, Rapala 'Shad Rap' sesuai jugak. Ini gewang2 asas. Warna utk gewang asas.. yg mempunyai tone Biru/silver@putih dan Hitam/Silver@putih. 2 jenis warna asas itu sesuai utk cuaca terang dan air yg agak jernih. 2 jenis warna itu jugak mewakili warna 'natural'. Warna biru pernah terbaca penjelasan saintifik... ikan dapat melihat jelas warna biru dlm air tak lebih 5 kaki.
Contoh.. Rapala Husky/Husky Jerk/Original Floating/Countdown/Shad rap, Nils Master Invisible/spearhead, Rebel Minnow, Bomber 'long A' dll

Jika suasana air sungai tempat berlainan.. agak kekuningan atau coklat sedikit. Warna sesuai adalah gewang berasas warna coklat/ gold/kuning/oren. Kiasan warna coklat/gold/kuning/oren dlm kondisi air coklat/kekuningan akan menghasil efek 'natural' jugak pada gewang.

Jika sungai itu berair 'hitam' dan agak gelap.. dan bila diuji dgn tapak tangan seakan warna nescafe o cair. Gewang warna 'aussie style' spt pink, biru terang, fire tiger agak sesuai. Tp kegemaran individu kawe, memilih biru terang atau pink utk menduga air begitu. jika gewang cetek (shallow diver) kawe pilih biru dan jika dalam pilihan Pink @'Elton John' (deep diver). Warna2 gewang aussie mmg terang2/shining. Ini kerana mat saleh aussie..berpegang prinsip 'Action is everything'. Sbb itu diorang mmg sengaja mengenakan warna yg melawan hukum 'natural'. Setau kawe Dave Killalea 'Killalure' yg mulakan trend ini utk mengatasi gewang finland yg dominasi pasaran Aussie pd awalnya spt Rapala & Nils Master.

Contoh air yg sememangnya patut lupakan niat casting kakap- Air teh tarik dan Kopi susu! Jika air begitu gewang2 apapun bergantung luck semata2!

Tp itu cuma panduan utk pilih gewang. Bab casting kakap bermula dari 'tgk air' utk tau selera ikan. Lepas tu mengesan kakap bermain dan tempat die menghendap. Plg best jika dgn die mnghambur dan menangkap anak ikan. Jika nak tau bunyi kakap menangkap.. ada bunyi 'Boof!!'. Dan ada gewang Mann's utk kakap (rupa mcm Mann's Stretch).. 'Dr. Boof Bait'.
Mancing kakap mmg kena usaha lebih sket, sbb susah mancing dgn semata2 bergantung pada nasib. Kena rajin dan disiplin utk ikut waktu air. Sifu kawe dulu cakap...'mung nok ngail kakap, mung kena belajor dulu berfikir macam kakap!'.

warna air jugak bleh mempengaruhi warna sisik kakap putih. Dari warna pun bleh anggarkan kualiti daging kakap putih.

kawe utk kakap.. 16-18lb mono. Jgn pilih tali jepun kerana diameter kecik x tahan geseran. Kawe pilih Maxima 'green' kerana lasak. Legend2 kakap Ganu selalunya fanatik dgn tali 'cap ikan kuning' kerana 'kurang spring'. Tali nih murah aja.. tp otai cuma gunakan utk naikkan dlm 2-3 ekor ikan, dan diorang buang dan isi baru.
Tali yg baru diisi dlm spool, WAJIB di 'buang spring' dulu utk elak masalah dimasa depan. Caranya.. selepas isi tali dlm spool JANGAN terus memancing. cuma pasang ladung.. dan casting la sekurang2 50 kali.. lagi byk lagi bagus. Baru tali takkan buat masalah spt bihun@birdnest.. lebih2 lagi kat baitcaster. Dan anda takkan mengeluh dgn tali diameter kasar spt MAXIMA.

Jika anda main casting gewang.. jika anda mmg pemancing aktif. Harus dibuang dlm hujung dlm 2-3 kaki setiap kali turun. Ini utk elakkan tali injured yg akan kecewakan anda nanti (sbb masa casting mmg tali akan bergeser dgn pelbagai struktur). Sbb itu jarang pakai tali yg mahal2.. - silverbarra (edited)
thanks silverbarra
=HEART BREAKER LIFE TAKER=
       -BIG FISH BIG GAME-

Offline snakehead precious

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1594
  • Gender: Male
  • msg je 0123136952.
Re: Nak pancing Siakap, ajarkan camner nak wat Perambut Siakap..
« Reply #29 on: August 03, 2010, 06:17:24 AM »
tebaik boh! kat semua muara ke ada amoi ni? kat tg karang ada ka? hahaha
yang muda tu masa silam. yang tua tu masa depan. hormati la tua dan muda.