Author Topic: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat  (Read 20248 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline kemudi

  • Bilis
  • *
  • Posts: 38
    • Email
Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« on: August 14, 2009, 10:58:49 PM »
sudilah kiranya kawan-kawan beri maklumat

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18254
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #1 on: August 15, 2009, 10:01:49 AM »
yang i tau, selalunya buah sawit tapi tengok tempat juga. Lombong ke sungai ke tasik ke lain umpan.........

harap otai-otai lain leh tolong bro kemudi !
takda peduli, hentam saja

Offline abu_garcia

  • Bilis
  • *
  • Posts: 49
  • Gender: Male
  • my wepon
    • Email
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #2 on: August 17, 2009, 08:45:28 PM »
salamualaikum ,, ;D

sebenarnya jelawat ni suka makan umpan yg bernyawa seperti ulat 2 . cth cengkerek, cacing dan mcm 2 lg . tapi kena tgk tempat memancing la. kalau kat sungai tu conform kena guna ulat 2 atau serangga. kalau kat kolam biasanya dia mkn roti je.

Offline santap

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2724
  • Gender: Male
  • Hidup Ibarat Roda
    • Email
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #3 on: August 17, 2009, 08:49:40 PM »
tp yang aku muskil. masa aku mengai kat kayu ara ati ayam pun dia sebat.
puas aku pikiaq. mungkin ikan tu pelahap. ???
mengai jangan x mengai

Offline count sidratul

  • Marlin
  • *
  • Posts: 931
  • Gender: Male
    • Email
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #4 on: August 19, 2009, 02:29:40 PM »
jelawat ni ske main kat air lalu......tu port terbaik la untuk jelawat.....biasa kat air lalu...macam sungai.....sungai masuk lombong.....air lombong masuk ke lombong lain umpan yang terbaik pkai sawit masam,buah ara masak ngan ubi masam....potong kecil2 masuk dalam mata kail ngan perambut panjang2...kire lbih krang sejengkal panjang umpan tue....insyallah mengena punya.....

boleh jugak kat air lalu kite guna ikan pin-pin...cakuk tang kepala die kasi nampak ikan tu macam berenang melawan arus....penah jugak sahabat saya casting pakai sudu kat sungai naik ikan jelawat ni.....biasa kat sungai port die bawak rimbun pokok ara.....

lau kat lombong plak....biasa pkai buah sawit sebijik dua yang dicangkuk dengan 5-10 mata.....

satu lagi info jelawat ni....ikan ni juga aktif pada waktu malam....so nak pancing ikan ni siang malam pun boleh.....

Offline wan_azri

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 215
    • Email
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #5 on: August 20, 2009, 09:04:11 AM »
perut ayam pon bole.baling umpan btol2 kat sblom tunggul kayu.sbb jelawat ske main kat air yg mcm deras skit..aku rase la. slamat mencube

Offline matdi

  • Bilis
  • *
  • Posts: 36
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #6 on: July 13, 2010, 02:51:14 PM »
klu sungai...air jernih pakai buah ara masak yang sebiji di belah lapan...
klu air keruh pakai perut ayam...
klu lombong pakai sawit peram dengan kelapa parut
jngn buang biji...
sebiji tanam 8 mata kail kecik dikeliling buah...

selamat mencuba


Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #7 on: July 13, 2010, 10:25:33 PM »
emmmmmm.. dari maklumat tetuan diatas ni jelawat tak memilih umpan baik umpan hidup ataupun jenis buah2 hutan yg ada disekeliling pun dia baham jugak..

Offline grandermusashi

  • Bilis
  • *
  • Posts: 13
  • Gender: Male
    • Email
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #8 on: July 14, 2010, 08:34:20 AM »
kalau kat area kedah,selalunya guna usus ayam je....tu memang umpan killer kat sungai2 expecially kat kubang pasu...buah ara pun best gak tp susah la skit nk cari kat tmpt saya...hehe.guna usus ayam sng je,free plak tu.... ;D
Nak mancing,sms ja..012-7507845..area Jitra,Aloq Staq,Rompin,Muadzam Shah..

Offline batu satu

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2406
  • Gender: Male
  • Mencari Lagi pelbagai "Lesen Ikan Lio"
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #9 on: October 16, 2010, 09:36:44 AM »
mane rupe anak jelawat????
kecik mancen, dh besar pon mancen :)   
BorN to Be an Angler :)      
Malim Nawar, Perak mali :)
Fishing Engineer :)


Offline gaara_X

  • Marlin
  • *
  • Posts: 922
  • Gender: Male
    • Email
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #10 on: October 20, 2010, 12:35:50 PM »
kalau kat tasik cam ne nak setting umpan ek?....harap ada yg membantu...
nak mancing ajak ambo sama---0129714119---"ambo budok baru belajar"

Offline bocek

  • Bilis
  • *
  • Posts: 28
  • Gender: Male
  • Where do fish keep their money? In the River Bank
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #11 on: November 13, 2012, 08:11:22 PM »
tp yang aku muskil. masa aku mengai kat kayu ara ati ayam pun dia sebat.
puas aku pikiaq. mungkin ikan tu pelahap. ???

betul tu, baru-baru ni saya juga mengguna ati ayam juga... jelawat telah mengacau umpan tersebut dan kedua kalinya, terus menyangkutkan bibir nya di mata kail bersaiz 14 aku...hehehehe...heran jugak sebab setahu aku itu bukan hati ayam pilihan jelawat. hehehe
One, two, three, four, five.
Once I caught a fish alive,
Six, seven, eight, nine ,ten,
Then I let it go again.
Why did you let it go?
Because it bit my finger so.
Which finger did it bite?
This little finger on the right.

Offline abee

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 361
  • Gender: Male
  • Rezeki itu dari allah jua
    • http://memerangsungai.blogspot.com/
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #12 on: July 03, 2013, 11:33:01 AM »
kwn pakai roti je, lbhkan bancuhan dedak ikan @ udang.....insyallah
pakai roti.......nah jelawatnya :D
Hidup didunia ibarat seorang pengembara, mencari hasil yang bernas untuk dibawa pulang di akhirat bukan untuk di kaburi kelalian dunia. Semua itu, pujukan syaitan yg melalaikan dan mengundang durjana...
http://memerangsungai.blogspot.com

Offline babar69

  • Pelata
  • *
  • Posts: 141
    • Email
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #13 on: August 15, 2013, 01:26:40 PM »
pakai hati ayam jer tuan..senang puas hati :)

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18254
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #14 on: August 15, 2013, 05:51:40 PM »
pakai hati ayam jer tuan..senang puas hati :)

Ni kat sungai kah lombong kah tasik kah kolam kah  ;)
takda peduli, hentam saja

Offline abee

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 361
  • Gender: Male
  • Rezeki itu dari allah jua
    • http://memerangsungai.blogspot.com/
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #15 on: September 27, 2013, 08:36:31 AM »
pakai je ckp abee tu....cuba dulu, tambah sikit2 ramuan tu...insyallah jd
jgn tanya org cm2...cuba tak pn...cuba dulu
Hidup didunia ibarat seorang pengembara, mencari hasil yang bernas untuk dibawa pulang di akhirat bukan untuk di kaburi kelalian dunia. Semua itu, pujukan syaitan yg melalaikan dan mengundang durjana...
http://memerangsungai.blogspot.com

Offline arif.aimi

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 1616
  • Gender: Male
  • Arif ~ 012-6899787
    • Email
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #16 on: September 27, 2013, 11:18:07 AM »
pakai je ckp abee tu....cuba dulu, tambah sikit2 ramuan tu...insyallah jd
jgn tanya org cm2...cuba tak pn...cuba dulu
terbaik tuan abee... blh cuba ni... ;D

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18254
Re: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat
« Reply #17 on: September 27, 2013, 12:50:59 PM »
Orang tanya kah ada cuba kah siapa mau jawab kah .......... suka hati le  ;)
takda peduli, hentam saja