Pancing.Net
October 21, 2014, 05:09:32 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1   Go Down
  Print  
Author Topic: Apakah umpan terbaik untuk ikan jelawat  (Read 13291 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
kemudi
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 38


Email
« on: August 14, 2009, 10:58:49 PM »

sudilah kiranya kawan-kawan beri maklumat
Logged
Pancing.Net
« on: August 14, 2009, 10:58:49 PM »

 Logged
manba_nkk
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Posts: 17835



« Reply #1 on: August 15, 2009, 10:01:49 AM »

yang i tau, selalunya buah sawit tapi tengok tempat juga. Lombong ke sungai ke tasik ke lain umpan.........

harap otai-otai lain leh tolong bro kemudi !
Logged

takda peduli, hentam saja
abu_garcia
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 46


my wepon


Email
« Reply #2 on: August 17, 2009, 08:45:28 PM »

salamualaikum ,, Grin

sebenarnya jelawat ni suka makan umpan yg bernyawa seperti ulat 2 . cth cengkerek, cacing dan mcm 2 lg . tapi kena tgk tempat memancing la. kalau kat sungai tu conform kena guna ulat 2 atau serangga. kalau kat kolam biasanya dia mkn roti je.
Logged
santap
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2724


Hidup Ibarat Roda


Email
« Reply #3 on: August 17, 2009, 08:49:40 PM »

tp yang aku muskil. masa aku mengai kat kayu ara ati ayam pun dia sebat.
puas aku pikiaq. mungkin ikan tu pelahap. Huh
Logged

mengai jangan x mengai
count sidratul
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 931



Email
« Reply #4 on: August 19, 2009, 02:29:40 PM »

jelawat ni ske main kat air lalu......tu port terbaik la untuk jelawat.....biasa kat air lalu...macam sungai.....sungai masuk lombong.....air lombong masuk ke lombong lain umpan yang terbaik pkai sawit masam,buah ara masak ngan ubi masam....potong kecil2 masuk dalam mata kail ngan perambut panjang2...kire lbih krang sejengkal panjang umpan tue....insyallah mengena punya.....

boleh jugak kat air lalu kite guna ikan pin-pin...cakuk tang kepala die kasi nampak ikan tu macam berenang melawan arus....penah jugak sahabat saya casting pakai sudu kat sungai naik ikan jelawat ni.....biasa kat sungai port die bawak rimbun pokok ara.....

lau kat lombong plak....biasa pkai buah sawit sebijik dua yang dicangkuk dengan 5-10 mata.....

satu lagi info jelawat ni....ikan ni juga aktif pada waktu malam....so nak pancing ikan ni siang malam pun boleh.....
Logged
wan_azri
Tenggiri
*
Offline Offline

Posts: 215



Email
« Reply #5 on: August 20, 2009, 09:04:11 AM »

perut ayam pon bole.baling umpan btol2 kat sblom tunggul kayu.sbb jelawat ske main kat air yg mcm deras skit..aku rase la. slamat mencube
Logged
matdi
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 36


« Reply #6 on: July 13, 2010, 02:51:14 PM »

klu sungai...air jernih pakai buah ara masak yang sebiji di belah lapan...
klu air keruh pakai perut ayam...
klu lombong pakai sawit peram dengan kelapa parut
jngn buang biji...
sebiji tanam 8 mata kail kecik dikeliling buah...

selamat mencuba

Logged
Abang Saiful
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 34764



Email
« Reply #7 on: July 13, 2010, 10:25:33 PM »

emmmmmm.. dari maklumat tetuan diatas ni jelawat tak memilih umpan baik umpan hidup ataupun jenis buah2 hutan yg ada disekeliling pun dia baham jugak..
Logged
grandermusashi
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 12


Email
« Reply #8 on: July 14, 2010, 08:34:20 AM »

kalau kat area kedah,selalunya guna usus ayam je....tu memang umpan killer kat sungai2 expecially kat kubang pasu...buah ara pun best gak tp susah la skit nk cari kat tmpt saya...hehe.guna usus ayam sng je,free plak tu.... Grin
Logged

Nak mancing,sms ja..012-7507845..area Jitra,Aloq Staq,Rompin,Muadzam Shah..
batu satu
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2405


Mencari Lagi pelbagai "Lesen Ikan Lio"

BorN+to+Fishing Fishing+Engineer+:)
« Reply #9 on: October 16, 2010, 09:36:44 AM »

mane rupe anak jelawat?Huh
Logged

kecik mancen, dh besar pon mancen Smiley   
BorN to Be an Angler Smiley      
Malim Nawar, Perak mali Smiley
Fishing Engineer Smiley

gaara_X
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 899



Email
« Reply #10 on: October 20, 2010, 12:35:50 PM »

kalau kat tasik cam ne nak setting umpan ek?....harap ada yg membantu...
Logged

nak mancing ajak ambo sama---0129714119---"ambo budok baru belajar"
bocek
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 28

Where do fish keep their money? In the River Bank


« Reply #11 on: November 13, 2012, 08:11:22 PM »

tp yang aku muskil. masa aku mengai kat kayu ara ati ayam pun dia sebat.
puas aku pikiaq. mungkin ikan tu pelahap. Huh

betul tu, baru-baru ni saya juga mengguna ati ayam juga... jelawat telah mengacau umpan tersebut dan kedua kalinya, terus menyangkutkan bibir nya di mata kail bersaiz 14 aku...hehehehe...heran jugak sebab setahu aku itu bukan hati ayam pilihan jelawat. hehehe
Logged

One, two, three, four, five.
Once I caught a fish alive,
Six, seven, eight, nine ,ten,
Then I let it go again.
Why did you let it go?
Because it bit my finger so.
Which finger did it bite?
This little finger on the right.
abee
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 361


Rezeki itu dari allah jua

memerangsungai@gmail.com memerangsungai@gmail.com
WWW
« Reply #12 on: July 03, 2013, 11:33:01 AM »

kwn pakai roti je, lbhkan bancuhan dedak ikan @ udang.....insyallah
pakai roti.......nah jelawatnya Cheesy
Logged

Hidup didunia ibarat seorang pengembara, mencari hasil yang bernas untuk dibawa pulang di akhirat bukan untuk di kaburi kelalian dunia. Semua itu, pujukan syaitan yg melalaikan dan mengundang durjana...
http://memerangsungai.blogspot.com
babar69
Pelata
*
Offline Offline

Posts: 139


Email
« Reply #13 on: August 15, 2013, 01:26:40 PM »

pakai hati ayam jer tuan..senang puas hati Smiley
Logged
manba_nkk
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Posts: 17835



« Reply #14 on: August 15, 2013, 05:51:40 PM »

pakai hati ayam jer tuan..senang puas hati Smiley

Ni kat sungai kah lombong kah tasik kah kolam kah  Wink
Logged

takda peduli, hentam saja
abee
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 361


Rezeki itu dari allah jua

memerangsungai@gmail.com memerangsungai@gmail.com
WWW
« Reply #15 on: September 27, 2013, 08:36:31 AM »

pakai je ckp abee tu....cuba dulu, tambah sikit2 ramuan tu...insyallah jd
jgn tanya org cm2...cuba tak pn...cuba dulu
Logged

Hidup didunia ibarat seorang pengembara, mencari hasil yang bernas untuk dibawa pulang di akhirat bukan untuk di kaburi kelalian dunia. Semua itu, pujukan syaitan yg melalaikan dan mengundang durjana...
http://memerangsungai.blogspot.com
arif.aimi
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1600


Arif ~ 012-6899787


Email
« Reply #16 on: September 27, 2013, 11:18:07 AM »

pakai je ckp abee tu....cuba dulu, tambah sikit2 ramuan tu...insyallah jd
jgn tanya org cm2...cuba tak pn...cuba dulu
terbaik tuan abee... blh cuba ni... Grin
Logged

manba_nkk
AJK PNET
Arowana
***
Offline Offline

Posts: 17835



« Reply #17 on: September 27, 2013, 12:50:59 PM »

Orang tanya kah ada cuba kah siapa mau jawab kah .......... suka hati le  Wink
Logged

takda peduli, hentam saja
Pages: 1   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal