Author Topic: Umpan ikan Kembong/pelaling  (Read 8678 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline AJIB_banax

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1388
  • Gender: Male
  • Team Impian Lake Fishing @ FB
    • Email
Umpan ikan Kembong/pelaling
« on: August 31, 2009, 02:14:33 PM »
adakah umpan ikan slice ini mujarab?
ada sesiapa boleh kongsi cerita?
ikan apa yang gilakan umpan slice ni?
tahap karnibal ni huhuhuhuh
kongsi sikit
Hampa Sungguh

Offline euhammer

  • (BEST FORUMER)
  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 3701
  • Gender: Male
  • EuHammer
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #1 on: September 02, 2009, 04:46:59 PM »
salam pose bro..kalo slice2 ni aku pakai cabok..anak parang..
kalo slice kembong slalunya org carik pari/tenggiri..kalo idop2 sekor.. carik layaran/tenggiri..

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #2 on: September 13, 2009, 01:48:09 AM »
kebiasaan nya kalu slice kembong untuk layan bottom lah...
ikan nya kerapu,tanda,remong,ecrmin,jemuduk,merah dan lain2...
kalu sekor kembong mmg mujarab untuk sukhoi/tenggiri tu... ;D

Offline AJIB_banax

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1388
  • Gender: Male
  • Team Impian Lake Fishing @ FB
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #3 on: September 13, 2009, 02:14:00 AM »
so confirm la slice ni memang di praktikkan di laut dalam teknik bottom..........hmmmmm ingatkan kat kolam berbayar siakap jer........bro volvos pernah try umpan slice kembong ni ker.......ikan apa yang naik?
Hampa Sungguh

Offline abu cardinal

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1616
  • Gender: Male
  • Ngail...mmg asyik sekali..tp kpdNYA jgn dilupa..
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #4 on: September 13, 2009, 02:37:59 AM »
Kt tmpt ambe slalu yg umpan slice nih selayang/selar kuning...ada jgk kembung/pelaling digunakan..juga digunakan mancing kt muara utk cari MJ,siakap,pari..tp selalunya dicuri oleh ikan duri,belukang,sesirat,depu..

Nak gi ngeteh/komplot tu koling2 ler ambe retek...kalo dekat,musti ambe jion punyer..h/p: 017-9461339

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #5 on: September 13, 2009, 02:42:09 AM »
so confirm la slice ni memang di praktikkan di laut dalam teknik bottom..........hmmmmm ingatkan kat kolam berbayar siakap jer........bro volvos pernah try umpan slice kembong ni ker.......ikan apa yang naik?
trip last sebelum pose kwn naik kan aji2 dan kerapu kat kuala pahang tu... ;D

Offline AJIB_banax

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1388
  • Gender: Male
  • Team Impian Lake Fishing @ FB
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #6 on: September 13, 2009, 02:47:04 AM »
Kt tmpt ambe slalu yg umpan slice nih selayang/selar kuning...ada jgk kembung/pelaling digunakan..juga digunakan mancing kt muara utk cari MJ,siakap,pari..tp selalunya dicuri oleh ikan duri,belukang,sesirat,depu..
errrrrrr ikan selar kuning pun boleh ke bang abu?........ni saya baru dengar ni hmmmmmmm cite sikit
Hampa Sungguh

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #7 on: September 13, 2009, 02:56:36 AM »
Kt tmpt ambe slalu yg umpan slice nih selayang/selar kuning...ada jgk kembung/pelaling digunakan..juga digunakan mancing kt muara utk cari MJ,siakap,pari..tp selalunya dicuri oleh ikan duri,belukang,sesirat,depu..
errrrrrr ikan selar kuning pun boleh ke bang abu?........ni saya baru dengar ni hmmmmmmm cite sikit
kwn pun besa guna selar kuning sebagai umpan tu...
layan pantai pun ok layan bottom pun ok..
tapi kalu ikan kembong tak de lah...
layan udang sg pun boleh guna selar kuning ni... ;D

Offline abu cardinal

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1616
  • Gender: Male
  • Ngail...mmg asyik sekali..tp kpdNYA jgn dilupa..
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #8 on: September 13, 2009, 04:35:02 PM »
Kt tmpt ambe slalu yg umpan slice nih selayang/selar kuning...ada jgk kembung/pelaling digunakan..juga digunakan mancing kt muara utk cari MJ,siakap,pari..tp selalunya dicuri oleh ikan duri,belukang,sesirat,depu..
errrrrrr ikan selar kuning pun boleh ke bang abu?........ni saya baru dengar ni hmmmmmmm cite sikit
Boleh..nape lak x boleh...ambe pernah bbrp kali dpt MJ pakai slice sebelah selar kuning ni kt muara...kelebihan isi selar kuning dari selayang isinya kenyal skit walaupun lama skit...selayang atau sardin diseszetengah tmpt isinya mudah tertanggal atau 'lokoh' dr mata kail kalau isi selayang yg lama sbb isinyer mudah lembik/hancur...kalo ade ais boleh thn sikit..

Nak gi ngeteh/komplot tu koling2 ler ambe retek...kalo dekat,musti ambe jion punyer..h/p: 017-9461339

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #9 on: September 13, 2009, 04:46:51 PM »
dlm trip laut dlm ada masa susah nak cari kembong tu...
jadi ape saja ikan yg di apollo kite boleh lah guna sebagai umpan...
bahkan ikan kunyit pun kwn pernah buat umpan... ;D

Offline joran maluri

  • SAPA
  • Arowana
  • *
  • Posts: 22936
  • Gender: Male
  • 019 3100410 HJ SAARI -WP
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #10 on: September 13, 2009, 10:07:42 PM »
KEMBONG MEMANG DIET IKAN KAT LAUT TU....

SESIRAT PON SUKE...HE HEH HHEHEH 8)



Offline AJIB_banax

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1388
  • Gender: Male
  • Team Impian Lake Fishing @ FB
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #11 on: September 14, 2009, 12:24:01 AM »
jangan sesirat plak jadi umpan dah le
Hampa Sungguh

Offline k0pi

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2907
  • Gender: Male
  • • Jigging Karat • รักการตกปลา •
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #12 on: September 14, 2009, 12:29:16 AM »
kembong hiris ni mujarab jugak wat layan pari kalo surfcasting, lasak baling pon ye jugak tak macam udang kopek... tapi tak tahan jenis potong ni tengkerong ngan ikan kecik2 suka kutil-kutil sampai tinggal tulang jo... kene kerap check umpan... kalo dak... rendam ladung jelah...
• TAKDIRLAAA TU.... PAHAM-PAHAM JELAAA... •
• finessefishingforfun •

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #13 on: September 14, 2009, 12:31:31 AM »
KEMBONG MEMANG DIET IKAN KAT LAUT TU....

SESIRAT PON SUKE...HE HEH HHEHEH 8)
isi kembong,tamban mmg peberet laut dlm tu...
kwn tak pernah lak dapat sesirat kat laut dlm tu kehkehkeh... ;D

Offline Potocol

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 9848
  • Gender: Male
  • PERAK DARUL RIDZUAN
    • http://sahiranshah.multiply.com/
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #14 on: September 14, 2009, 12:32:47 AM »
adakah umpan ikan slice ini mujarab?
ada sesiapa boleh kongsi cerita?
ikan apa yang gilakan umpan slice ni?
tahap karnibal ni huhuhuhuh
kongsi sikit

Haruan tasik, kerapu, merah, jenahak, kaci, bayan, pari - SEMUA JENIS IKAN LA PENDEK CERITA....Tapi....ikan slice kembong mmg mujarab. Yg penting, ikan yg slice tu masih mempunyai darah!!! Sesuatu lubuk sememangnya banyak ikan cuma kecil atau besar shj penghuninya kita tak tahu!!!

Bila ladung jatuh dan cium dasar, ikan2 bertempiaran lari kerana terkejut. Ketika itulah ikan jenahak, merah, kerapu, ibu kerisik terkejut dan menerkam/membaham apa yg ada disekelilingnya kerana LAHAPi!! So, secara teorinya, jika apa yg ada dihadapan dia...DIA AKAN NGAM DAN APATAH LAGI yg segar dan berdarah seperti ikan yg baru!!! Itu sbb kaki pancing beli umpan yg fresh!!!

Haruan tasik...ikan ni jenis merayau2....kalau jumpa umpan....TAK KIRA umpan apa pun...mmg dia sapu....silap2 5 ke 6 ekor kat bawah tu!!
Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.

Offline AJIB_banax

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1388
  • Gender: Male
  • Team Impian Lake Fishing @ FB
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #15 on: September 14, 2009, 12:37:56 AM »
kesimpulannya umpan ni memang mujarab la yeeeeeeee
walaupun baru satu page saya dapati semua anglers setuju la gamaknya huhuhuh
yang penting mesti fresh......berdarah
kira kanibal gak spesis ikan ni ye.....
selain slice kalau kita letak seekor terus boleh gak ker? maksud sayaikan kembung bersaiz kecil.....
Hampa Sungguh

Offline Potocol

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 9848
  • Gender: Male
  • PERAK DARUL RIDZUAN
    • http://sahiranshah.multiply.com/
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #16 on: September 14, 2009, 12:41:44 AM »
Kerapu ni berumpankan seekor kembong!!!
Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.

Offline Potocol

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 9848
  • Gender: Male
  • PERAK DARUL RIDZUAN
    • http://sahiranshah.multiply.com/
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #17 on: September 14, 2009, 12:43:54 AM »
Yg ni pencuri umpan...dia suka umpan ikan!!!
Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.

Offline Potocol

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 9848
  • Gender: Male
  • PERAK DARUL RIDZUAN
    • http://sahiranshah.multiply.com/
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #18 on: September 14, 2009, 12:44:40 AM »
Yg ni pun sama.....jgn dipegang sebarangan!!!
Ikan kembong...nampak tu!!!
Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #19 on: September 14, 2009, 12:46:04 AM »
adakah umpan ikan slice ini mujarab?
ada sesiapa boleh kongsi cerita?
ikan apa yang gilakan umpan slice ni?
tahap karnibal ni huhuhuhuh
kongsi sikit

Haruan tasik, kerapu, merah, jenahak, kaci, bayan, pari - SEMUA JENIS IKAN LA PENDEK CERITA....Tapi....ikan slice kembong mmg mujarab. Yg penting, ikan yg slice tu masih mempunyai darah!!! Sesuatu lubuk sememangnya banyak ikan cuma kecil atau besar shj penghuninya kita tak tahu!!!

Bila ladung jatuh dan cium dasar, ikan2 bertempiaran lari kerana terkejut. Ketika itulah ikan jenahak, merah, kerapu, ibu kerisik terkejut dan menerkam/membaham apa yg ada disekelilingnya kerana LAHAPi!! So, secara teorinya, jika apa yg ada dihadapan dia...DIA AKAN NGAM DAN APATAH LAGI yg segar dan berdarah seperti ikan yg baru!!! Itu sbb kaki pancing beli umpan yg fresh!!!

Haruan tasik...ikan ni jenis merayau2....kalau jumpa umpan....TAK KIRA umpan apa pun...mmg dia sapu....silap2 5 ke 6 ekor kat bawah tu!!
kwn sokong dgn kenyataan ini...
geng kwn kena aruatsek dgn kembong sekor kat kuala pahang tu...
nak jejak sukhoi dia ada kat bawah bot terus di ngap nya... ;D

Offline AJIB_banax

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1388
  • Gender: Male
  • Team Impian Lake Fishing @ FB
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #20 on: September 14, 2009, 12:58:34 AM »
yang no2 si pencuri tu ikan ke hapa tu bang potocol?
Hampa Sungguh

Offline Potocol

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 9848
  • Gender: Male
  • PERAK DARUL RIDZUAN
    • http://sahiranshah.multiply.com/
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #21 on: September 14, 2009, 01:02:14 AM »
yang no2 si pencuri tu ikan ke hapa tu bang potocol?

Abang sesitrat!!
Kalau bapak sesirat.....mau 3 kg seko!!! Lokasi tu di karang tebal T'ganu. 18jam dari jeti. Kedalaman 70 - 80 meter. Lubuk ni lubuk Merah.

Seko lagi kembong pilihan si merah:-
Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.

Offline AJIB_banax

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1388
  • Gender: Male
  • Team Impian Lake Fishing @ FB
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #22 on: September 14, 2009, 01:05:40 AM »
mak ai 18 jam perjalanan pehhhhhhhhhhhh
hampir 2 hari perjalanan tu..........merah besar mcm ni mau seekor kembong hidup dia makan ni slice2 x main kot
Hampa Sungguh

Offline Potocol

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 9848
  • Gender: Male
  • PERAK DARUL RIDZUAN
    • http://sahiranshah.multiply.com/
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #23 on: September 14, 2009, 01:08:52 AM »
Trip seperti ini kena ada tahap mental yg kuat.
Sebelum keluar rumah, habis semua anak2 dan isteri dicium dan beri pesanan!! Maklum ler...3 ke 4 hari duduk tengah laut!!!

Yg ni kita panggil MJ - Macgrove Jack.
Tapi umpan sotong segar!!!
Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.

Offline joran maluri

  • SAPA
  • Arowana
  • *
  • Posts: 22936
  • Gender: Male
  • 019 3100410 HJ SAARI -WP
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #24 on: September 14, 2009, 05:40:46 AM »
DIA PON NAK HIDUPPP WEIIIIIIII... :P :P :P :P :P
Yg ni pencuri umpan...dia suka umpan ikan!!!




Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #25 on: September 15, 2009, 05:35:32 PM »
kwn mmg peberet dgn umpan isi kembong dan tamban tu...
yg idup mmg guna sekor lah...
kalu dapat ikan yg tak mau kwn akan terus potong perambut tu je... ;D

Offline ~jenahak~

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1447
  • Gender: Male
  • golek iwak
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #26 on: December 02, 2009, 04:12:41 PM »


Haruan tasik, kerapu, merah, jenahak, kaci, bayan, pari - SEMUA JENIS IKAN LA PENDEK CERITA....Tapi....ikan slice kembong mmg mujarab. Yg penting, ikan yg slice tu masih mempunyai darah!!! Sesuatu lubuk sememangnya banyak ikan cuma kecil atau besar shj penghuninya kita tak tahu!!!

Bila ladung jatuh dan cium dasar, ikan2 bertempiaran lari kerana terkejut. Ketika itulah ikan jenahak, merah, kerapu, ibu kerisik terkejut dan menerkam/membaham apa yg ada disekelilingnya kerana LAHAPi!! So, secara teorinya, jika apa yg ada dihadapan dia...DIA AKAN NGAM DAN APATAH LAGI yg segar dan berdarah seperti ikan yg baru!!! Itu sbb kaki pancing beli umpan yg fresh!!!

Haruan tasik...ikan ni jenis merayau2....kalau jumpa umpan....TAK KIRA umpan apa pun...mmg dia sapu....silap2 5 ke 6 ekor kat bawah tu!!
[/quote]

kalau nak yg still berdarah mmg nak cari yg fresh...
kalau guna ikan tongkol ok x..??
isteri ada sorang, anak dah 2 orang.. 0137017871

Offline jat

  • Arowana
  • *
  • Posts: 10169
  • Gender: Male
  • :Pt Klang - Psir Mas:
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #27 on: December 02, 2009, 04:48:48 PM »
saya pernah tengok kat ofb geng yang pakai ikan tongkol besar lengan buat umpan..kat badan ikan tu ada mata kail berbelas belas..dihanyutkan mcm tu je..katanya nak mancing alu2 besar.


'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'

Offline ~jenahak~

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1447
  • Gender: Male
  • golek iwak
    • Email
Re: Umpan ikan Kembong/pelaling
« Reply #28 on: December 02, 2009, 04:59:56 PM »
then..??
apa hasilnya..?
isteri ada sorang, anak dah 2 orang.. 0137017871