Pancing.Net
November 01, 2014, 09:34:39 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 »   Go Down
  Print  
Author Topic: MEMBURU IKAN HARUAN DGN UMPAN KATAK  (Read 99125 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
bidan
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4556


"Mancen sampai Pensan"

aim87@yahoo.com
Email
« on: November 05, 2008, 02:49:40 PM »

Salam semua.  Seperti kita sedia maklum Haruan adalah spesis ikan berharga. Harganya kini mencecah RM14.00 sekilo,
Di antara khasiatnya adalah seperti berikut:
1.   Haruan mempunyai asam amino dan lemak yang dapat menyembuhkan luka dalam perut serta amat baik untuk mengubati penyakit gastrik.
2.   Haruan mengandungi sejumlah besar Vitamin A  yang membantu menambah daya penglihatan, melembapkan kulit dan bertindak sebagai anti oksidan yang melambatkan proses penuaan.
3.   Haruan mengandungi asid arakidonik yang tinggi yang membantu memulakan proses darah menjadi beku dan bertanggungjawab untuk pertumbuhan semula sel baru.
4.   Glisin dari ikan haruan (merangkumi asid aspartik dan glutamik) yang merupakan satu daripada komponen penting kolagen dalam kulit manusia akan membentuk molikul protein yang penting untuk pertumbuhan semula dan penyembuhan.
5.   Dari kajian saintifik didapati pengambilan ikan haruan juga dapat mengurangkan sakit selepas pembedahan
Lendir ikan haruan mengandungi asid oleik dan linolik tak tepu iaitu komponen utama lipid sepenuhnya.
6.   Ikan Haruan mengandungi kolagen yang tinggi yang membantu mencantikkan kulit
(Maklumat diperolehi dari alibaba.com)

Sooooo... bidan perturunkan cara memancing haruan menggunakan katak.  Mesin jenis spining dan tali benang amat di galakkan. Casting adalah cara memburunya.  Untuk menggunakan umpan katak sila lihat gambar....
  Pastikan mata kail tidak tembus dari perut katak berkenaan, ini kerana ia dapat mengelakkan dari mata pancing tersanggkut pada rumput resam apabila kita membuat balingan dan tarikan.



Lokasi haruan kebiasaannya.

1.   Sawah Padi.
2.   Lombong Tinggal
3.   Paya dan lain-lain lagi.
Logged

Satu arah.... Satu Tujuan.... Satu citarasa!!

http://www.alatmanceng.blogspot.com
Pancing.Net
« on: November 05, 2008, 02:49:40 PM »

 Logged
Del Tahiro
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 954


Kih..Kih..Kih..


Email
« Reply #1 on: November 05, 2008, 03:00:44 PM »

Memang Haruan sekarang ada klass tersendiri, harga dia kat singapura, saiz tampak tangan dah $7 - $ 8 dollar seekor. Tapi pernah jugak aku ngail gunakan umpan udang pasar(di kopek kulitnya), di baham jugak si haruan ni...... Grin Grin Grin
Logged

cdgtxx
♪♫~ROCKAPAK~♫♪
Global Moderator
Arowana
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 13883


KAJANG ANGLER 1978


WWW Email
« Reply #2 on: November 05, 2008, 04:30:57 PM »

cicak pon bole gak.........teknik adalah sama dgn cara menggunakan katak...
Logged


PancingLama
Administrator
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2029



Email
« Reply #3 on: November 05, 2008, 04:48:10 PM »

saya rasa ramai yg dapat manfaat dari posting hang ni bidan.

tapi saya dah resign dari guna katak, lama dulu.  sebabnya kesian kat katak  Grin.  betul saya memang tak sampai hati jentik/hempas katak tu. rasa guilty pulak. cicak ok lah sikit. 

tip tambahan sikit. utk mengelakkan mata tu dari sangkut kita boleh juga gunakan matakail "weedless". mata yg ada dawai kat depannya tu.  saya juga pernah tengok sepupu saya meletakkan pelepah daun ubi kayu (tak pasti betul ke nak panggil pelepah alah yg merah dan kecil tulah) pada mata kail. konsep nya sama.


Logged

Banner Bersih Sungai
cdgtxx
♪♫~ROCKAPAK~♫♪
Global Moderator
Arowana
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 13883


KAJANG ANGLER 1978


WWW Email
« Reply #4 on: November 05, 2008, 04:49:53 PM »

bagaimana pula dgn penggunaan 'circle hook'....

adakah ini dapat membantu..?
Logged


bidan
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4556


"Mancen sampai Pensan"

aim87@yahoo.com
Email
« Reply #5 on: November 05, 2008, 05:50:06 PM »

cicak pon bole gak.........teknik adalah sama dgn cara menggunakan katak...

Kalau guna cicak munkin susah sikit, geli dia lain macam dan tak ada pulak kedai jual cicak. Kalau katak mmg banyak kedai yang ada jual. Nasib katak dah macam tu.... MATI KATAK.  tu yg orang tiunghua tu makan, selamba je... Mula2 bidan kesian jugak, tapi bila katak tu menyakitkan hati (lari) jentik kepala la.... apa lagi.. nak buat macam mana......  Yg tokey cina tu p jual katak wat apa no... he he he

NI SIKIT GAMBAR MASA MELAWAT TAPAK HARUAN DI BERJUNTAI TIN..



SIFU HARUAN MENUNJUKKAN CARA MEMASANG KATAK PADA MATA PANCING



KATAK YG JADI MANGSA SIFU HARUAN HARI TU...



MAHLIGAI HARUAN YG KAMI NODAI...




MANGSA PERTAMA DARI SIFU HARUAN



MANGSA PETAMA DARI ABG BIDAN...



LAGI MANGSA DARI AGB BIDAN...

P/S -  DULU GAMBAR2 NI DAH HILANG SEMASA SERVER ABG BIDAN KENA VIRUS.... SO ABG BIDAN MASUKKAN SEMULA AGAR DAPAT SAMA2 KITA BELEK...
Logged

Satu arah.... Satu Tujuan.... Satu citarasa!!

http://www.alatmanceng.blogspot.com
DelidaBintik
Mod.Laman Ini
Siakap
*****
Offline Offline

Posts: 55



« Reply #6 on: November 05, 2008, 07:54:15 PM »

try pakai janggut..... pon bleh,
banyak gak hasil saya menggunakan janggut nih.
jadi ..bagi yang geli guna katak bleh lah guna cara nih....
Logged

cdgtxx
♪♫~ROCKAPAK~♫♪
Global Moderator
Arowana
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 13883


KAJANG ANGLER 1978


WWW Email
« Reply #7 on: November 05, 2008, 08:03:24 PM »

buat mcm mata apollo ker...?
Logged


bidan
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4556


"Mancen sampai Pensan"

aim87@yahoo.com
Email
« Reply #8 on: November 05, 2008, 08:20:41 PM »

try pakai janggut..... pon bleh,
banyak gak hasil saya menggunakan janggut nih.
jadi ..bagi yang geli guna katak bleh lah guna cara nih....

Dah terai guna jangut tapi kurang berkesa pada kawasan air yg cetek.  Berat menda tu.  tak dapat layan permukaan, casting pulak kena la laju... lenguh la dok casting kalau kena laju2 sangat.  tak terkejar dik haruan... Yg ni kita panggil janggut!!
Logged

Satu arah.... Satu Tujuan.... Satu citarasa!!

http://www.alatmanceng.blogspot.com
FishBone
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 9


Email
« Reply #9 on: November 06, 2008, 08:45:39 AM »

kwn cari haruan guna gewang mikro.. lagi berkesan jika tempat tu dah biasa org mancing guna katak... gewang jenama eupro yg biasa kwn guna.. berat 5g maksimum.. boleh di mainkan perlahan dan laju.. nanti kwn post kan gambar2 bukti keberkesanan gewang.. rekod terbaik kwn guna gewang 2.7kg bi paya kg sawah ring muar.. selamat mencuba..
Logged
En. Sham
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 752


http://img212.imageshack.us/img2
WWW
« Reply #10 on: November 06, 2008, 09:15:51 AM »

Kawe pun....selalu guna gewang......kalau ingin mencari TOman...heheheee Grin but now mancing kena slow sikit pasal penuh lak xtvt mingguan....
Logged


...........Ngail Sokmo.........
- 012 3685116 -

http://www.rm20segera.com/?r=jomlajoin
http://www.jutawanfreedom.com
PancingLama
Administrator
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2029



Email
« Reply #11 on: November 06, 2008, 09:31:35 AM »

Geli2 tak main le  Grin alah katak apa nak gelikan.  sebenarnya saya kurang sikit pancing haruan ni.  dulu pergi pun suka2 je.

circle hook rasanya kurang sesuai sebab kita kena gerakkan umpan.  sebarang tarikan yg digunakan akan menanggalkan umpan dan mata dari mulut ikan. selalunya circle hook digunakan utk mengelakkan mata kail tercangkuk kat dlm perut. tu sebab mata dia melengkok ke dalam.  dia cuma boleh mencangkuk kat mulut je.   kecualilah kita cangkuk katak tu dan biarkan je ikan tu makan sampai dia sangkut sendiri.  tapi bila banyak reba mana boleh biar lama2.

satu lagi alternative yg banyak kali membantu, guna spoon yg berkilat. saya selalu guna spoon yg ada week guard,  tak lah risau sangkut. masalahnya ikan besar kurang berminat nak kejar spoon. lagi besar lagi malas. kalau tak caya tanya bidan. jadi, selalunya cuma ikan remaja je yg minat hentam spoon.

Logged

Banner Bersih Sungai
bidan
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4556


"Mancen sampai Pensan"

aim87@yahoo.com
Email
« Reply #12 on: November 06, 2008, 01:21:25 PM »

Terima kasih untuk En Pancing.   banyak maklumat yg di berikan.  Tang tanya bidan tuuu... kah kah kah... tak cukup ilmu lagi nak jawab soalan la.....  Ilmu untuk diri sendiri jer... Ada perbezaan antara Gewang (yg popular besanya "popper"), Spoon agak jarang di gunakan di kawasan yang penuh dengan rumpaiair sebab mata tiganya mudah tersangkut pada rumpair. Katak rata-rata pemburu haruan menggunakkannya.  Idup Katak..... 

p/s  Sebenarnya bidan pun jarang g cari haruan sbb tak ada sapa nak makan.  Layan siakap dah tak larat dah.. he he he
Logged

Satu arah.... Satu Tujuan.... Satu citarasa!!

http://www.alatmanceng.blogspot.com
DelidaBintik
Mod.Laman Ini
Siakap
*****
Offline Offline

Posts: 55



« Reply #13 on: November 06, 2008, 02:49:43 PM »

Sikit koleksi mengilat haruan untuk di kongsi Grin Grin Grin Grin.

Ruan dengan lure micro




Ruan dgn janggut






Dengan katak





Dengan SP




Logged

bidan
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 4556


"Mancen sampai Pensan"

aim87@yahoo.com
Email
« Reply #14 on: November 06, 2008, 02:58:58 PM »

Huhhhh... tambah ilmu lagi ni.... TQ Delidabintik.  Rupanya banyak lagi peralatan untuk memburu haruan ni rupanya... dalam pikiran bidan nih.... Katak je yg di ingatkan... munkin memula blajar cari haruan dah guna Katak... Gambar yg di postkan tu bukan toman ke?  Mohon tunjuk ajar..
Logged

Satu arah.... Satu Tujuan.... Satu citarasa!!

http://www.alatmanceng.blogspot.com
talib black
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 13


Email
« Reply #15 on: November 13, 2008, 10:10:57 AM »

best gok dgr cter ni.tp kewe biasa gune hirisan haruan je.tuk pancing haruan
Logged
cdgtxx
♪♫~ROCKAPAK~♫♪
Global Moderator
Arowana
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 13883


KAJANG ANGLER 1978


WWW Email
« Reply #16 on: November 13, 2008, 05:42:11 PM »

lubuk haruan di belakang umah saya...
Logged


ruzi9296
Bilis
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 11



« Reply #17 on: November 17, 2008, 02:03:48 AM »

best gok dgr cter ni.tp kewe biasa gune hirisan haruan je.tuk pancing haruan


Ehh... ye ke? guna mata kail yang macam mana? spoon/spinner?? sorry arrr baru nak belajar.. Grin Grin
Logged
lonewolf
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 28


Email
« Reply #18 on: February 20, 2009, 06:06:12 PM »

salam bro delida...

den nk tanyo..'SP' tuh apo...??

Logged
wawi
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1327



Email
« Reply #19 on: February 22, 2009, 02:37:40 AM »

tq be bidan sb buat ruangan ni.bnyk ilmu sy dpt..wawi nak kongsi pengalaman skit bleh?

mengikut pengalaman saya sepanjang sy memburu haruan ni hasil bnyk diperolehi dgn janggut je..sebenarnya penggunaan janggut ni berdasarkan kpd tmpt yang hendak kita mancing kerana janggut hanya boleh dmainkan dtmpt yang agak luas dan tak bnyk rumput dlm air sahaja..lain pula dgn katak dapat dimainkan di kedua2 situasi...

betul mg haruan ni lagi besar lagi malas... sebenarnya kalau nak menjerat haruan bagak dgn janggut karaulah janggut seperlahan yang boleh untuk menarik perhatian ruan bagak yang malas..jika dikarau laju alamatnya tgk saja la si ruan bagak kerana siakpnya yg malas dan ruan2 remaja sahaja lah yg sanggup meligannya...masalah beratnya janggut ni bukan halangan kerana janggut ada pelbagai saiz dan warna dan lagi seronok dilayan dgn set agak ringan..

satu lagi kaedah yg sy nak kongsi dgn rakan semua ialah menggunakan sesudu yang diubah suai dawai kalis sangkutnya...sesudu ni dicangkuk katak pada mata kailnya...karau  diatas air secara perlahan..anda juga boleh menggunakan sp yang dicangkuk pada mata biasa(tanpa pemberat) dan castinglah di permukaan air secara perlahan.insyallah ada hasilnya....semua ni atas pendapat dan pengalaman sy ja,mungkin kengkawan lbh arif.jikalau salah tegurlah saya...

selamat mencuba....haruan bagak pasti milik anda...
Logged

ketaq lutut...
wmf8001
Jemuduk
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 180


maghi kito pakat g ngail


« Reply #20 on: February 22, 2009, 03:57:24 AM »


saya lebih suka menggunakan janggut sbb nak guna katak x reti....


[/img]
Logged

  *fadil*013-9276615/014-2950028*
krush87
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 24


Email
« Reply #21 on: May 13, 2009, 08:37:08 PM »

aku pun dok mancing katak cam cara kita biasa bwat.. tapi bila baca jawapn dari sorang ustaz ni agak terpikir gak aku..

Hukum menjadikan umpan katak untuk memancing adalah harus dengan syarat tidak disakitkan katak tersebut semasa dilekatkan kepada mata kali iaitu dengan cara dikitat dengan benang kepada mata kail.

Ini adalah kerana katak termasuk haiwan muhtaram yg haram dibunuh. Dalam masalah jadikan umpan kita tidak dikira membunuh katak kerana ikan yang memakannya dan sememangnya katak adalah makanan ikan.

Begitu juga anak ikan hendaklah tidak dengan cara menyiksanya dengan disakitkan dahulu sebelum dimakan oleh ikan yang besar.
Logged
pancing usang
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 438


173692971

nakhodaboy@yahoo.com
Email
« Reply #22 on: June 16, 2009, 11:49:56 AM »

salam bro delidabintik....cantik lokasi nih....kt maner nih? hehehe Grin

Sikit koleksi mengilat haruan untuk di kongsi Grin Grin Grin Grin.

Ruan dengan lure micro




Ruan dgn janggut






Dengan katak





Dengan SP





Logged

~illahi anta maksudi waredho kamartlubi~
fathi
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1046



Email
« Reply #23 on: June 22, 2009, 05:01:37 PM »

.
.
.
ni de cara baru cmane nk dptkan haruan yg bnyk dlm mase yg singkat tnpa mnggunakan joran.
cme cara ni mngotorkan bdn ckit...
.
.
di area kg/swh padi, pnduduk tmpatan lbih gemar MENJOLOK IKAN dan MENGAREN IKAN...hasil nye bnyak n xperlukan joran...
.
.
so xpyh la ssh2 nk beli katak kt kdai hahahaha
.
.
Logged

BB pin: 28B60834
E-maiL: tarik.belakang@yahoo.com        
h/p: 018 - 905 4767 wasap - wechat - viber
kite cume insan yang kecil & lemah...
pancing usang
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 438


173692971

nakhodaboy@yahoo.com
Email
« Reply #24 on: June 22, 2009, 05:03:52 PM »

care tu mayb ade yg suke kot....tp bro fathi, pengail2 tegar cm sey nih lebih goma care casting gune katak/cicak....mmg agk susah, tp kepuasan tu xdapek nk cito kek sesapo...xcayo cube tnye rizalJJ....bnyk hasil dpt kt lokasi rahsia mggu lepas..hahahaha


.
.
.
ni de cara baru cmane nk dptkan haruan yg bnyk dlm mase yg singkat tnpa mnggunakan joran.
cme cara ni mngotorkan bdn ckit...
.
.
di area kg/swh padi, pnduduk tmpatan lbih gemar MENJOLOK IKAN dan MENGAREN IKAN...hasil nye bnyak n xperlukan joran...
.
.
so xpyh la ssh2 nk beli katak kt kdai hahahaha
.
.
Logged

~illahi anta maksudi waredho kamartlubi~
fathi
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1046



Email
« Reply #25 on: June 22, 2009, 05:04:50 PM »

Sikit koleksi mengilat haruan untuk di kongsi Grin Grin Grin Grin.

Ruan dengan lure micro




Ruan dgn janggut






Dengan katak





Dengan SP







.
.
bro, mane lokasi?Huh?
.
.
mcm ade potensi utk try je, itupun kalo sudi share...
.
.
.
Logged

BB pin: 28B60834
E-maiL: tarik.belakang@yahoo.com        
h/p: 018 - 905 4767 wasap - wechat - viber
kite cume insan yang kecil & lemah...
fathi
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1046



Email
« Reply #26 on: June 22, 2009, 05:12:01 PM »

care tu mayb ade yg suke kot....tp bro fathi, pengail2 tegar cm sey nih lebih goma care casting gune katak/cicak....mmg agk susah, tp kepuasan tu xdapek nk cito kek sesapo...xcayo cube tnye rizalJJ....bnyk hasil dpt kt lokasi rahsia mggu lepas..hahahaha


.
.
.
ni de cara baru cmane nk dptkan haruan yg bnyk dlm mase yg singkat tnpa mnggunakan joran.
cme cara ni mngotorkan bdn ckit...
.
.
di area kg/swh padi, pnduduk tmpatan lbih gemar MENJOLOK IKAN dan MENGAREN IKAN...hasil nye bnyak n xperlukan joran...
.
.
so xpyh la ssh2 nk beli katak kt kdai hahahaha
.
.



.
.
.
.
btul tu...rambut same itam, feeling lain2...btul x??
aku pun prnah gak ngail haruan gune joran..xsmpat nk kasting pun, da kne sambar..time tu pkai cengkerik je
.
mane pot rahsia bro??? share la same2...
mne tau de potensi utk try ke ujung mnggu ni..
.
.
.
Logged

BB pin: 28B60834
E-maiL: tarik.belakang@yahoo.com        
h/p: 018 - 905 4767 wasap - wechat - viber
kite cume insan yang kecil & lemah...
pancing usang
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 438


173692971

nakhodaboy@yahoo.com
Email
« Reply #27 on: October 01, 2009, 12:25:35 PM »

jom layan guan...xdapek mancing layan video pn leh t'ubek rindu kek ati...huhuhu.... :'( :'( :'(

<a href="http://www.youtube.com/v/mXc9KCQlrww&amp;ap=%2526fmt%3D18&amp;rel=0" target="_blank">http://www.youtube.com/v/mXc9KCQlrww&amp;ap=%2526fmt%3D18&amp;rel=0</a>


<a href="http://www.youtube.com/v/eVhkYDFeO-s&amp;ap=%2526fmt%3D18&amp;rel=0" target="_blank">http://www.youtube.com/v/eVhkYDFeO-s&amp;ap=%2526fmt%3D18&amp;rel=0</a>
Logged

~illahi anta maksudi waredho kamartlubi~
AKMAL
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 83


BANYAK REJA NI..SLALU TUNGGU CUTI NAK PI MENGAI

a-k-m-a-l ME
Email
« Reply #28 on: October 01, 2009, 04:11:07 PM »

masa aku kat pahang banyak lbuk haruan,,pasai stock katak ni kurang,, aku pun langut kat syiling nampak la cicak..

disebabkan desperate aku pun pakai la walaupun geli2 ayam..laju semacam je ruan ni makan sama  macam katak..tapi bleh pakai sekali ja..

sbb kalu perut cicak tu pecah..aku geli..aku ingat semua org pun geli..ikan pun takmau..hahaha

geli woo

Logged
Budak kangaq(eDi)
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1188


Location: Taman Melati, Beseri, Perlis

seritongga@yahoo.com
Email
« Reply #29 on: November 15, 2009, 11:46:31 PM »

salam abg Bidan..

bang bidan tau dak kaedah nak tangkap katak bendang..

tolong..?

kaedah..
peralatan..
keselamatan.. ??  Huh
Logged

A Bad Trip Is Better Than No Trip At All..So..Lets Go For Fishing.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 »   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal