Pancing.Net
April 25, 2014, 10:47:53 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1 2 3 4 5 »   Go Down
  Print  
Author Topic: memancing gelama  (Read 16761 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
ajoharis
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5420



Email
« on: November 23, 2009, 12:45:02 PM »

kekadang bila kita manceng ikan buruan tak nak makan... yg mengetu haya ikan gelama
macam mana nak mancen gelama secara efesien ya... memandangkan ikan buruan tak kena
dr segi peralatan yg sesuai (reel/rod), main line, perambut, mata kail, batu ladung dan umpan yg sesuai...
kalau dapat banyak sodap juga goreng garing si ikan gelama ni....
Logged

jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......
Pancing.Net
« on: November 23, 2009, 12:45:02 PM »

 Logged
joran maluri
SAPA
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 22898


019 3100410 HJ SAARI -WP

joranmaluri@yahoo.com.my
« Reply #1 on: November 23, 2009, 12:48:22 PM »

GELAM 2 LAH AJO....

HENTAM LAH LAAAABUUUUUUU.... Wink Wink Huh
Logged



ajoharis
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5420



Email
« Reply #2 on: November 23, 2009, 12:51:51 PM »

bukan apa abg aji... kena nak hentam habis si gelama kalau boleh nak satu tong colmen yg besar... saiz 3 -4 jari....
so kalau org cakap ikan sisik... kita pun cakap ikan sisik juga.... kah kah kah
Logged

jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......
joran maluri
SAPA
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 22898


019 3100410 HJ SAARI -WP

joranmaluri@yahoo.com.my
« Reply #3 on: November 23, 2009, 01:02:30 PM »

 Huh Huh Huh....
bukan apa abg aji... kena nak hentam habis si gelama kalau boleh nak satu tong colmen yg besar... saiz 3 -4 jari....
so kalau org cakap ikan sisik... kita pun cakap ikan sisik juga.... kah kah kah
Logged



ajoharis
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5420



Email
« Reply #4 on: November 23, 2009, 03:05:41 PM »

sonyap aje...
susah juga ya nak mancen gelama.....
Logged

jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......
Betok76
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 6197



« Reply #5 on: November 23, 2009, 03:14:26 PM »

sonyap aje...
susah juga ya nak mancen gelama.....
gelama dah kenyang..ZZZZZZzzzzzZZZZZZ hehehe Grin
Logged
ajoharis
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5420



Email
« Reply #6 on: November 23, 2009, 05:12:41 PM »

gelamanya belum lapar lagi ke....
Logged

jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......
jat
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 10139


:Pt Klang - Psir Mas:


Email
« Reply #7 on: November 23, 2009, 05:28:14 PM »

mancing laa gelama tu..guna ladung no 5 je..perambut 30lbs. mata kail kecik2..umpan perumpun atau isi udang. guna polistrin yg putih tu pun boleh gak..pecahkan polistrin nanti dia keluar bulat2 kecil..cucukkan kat mata kail.
Logged



'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'
ajoharis
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5420



Email
« Reply #8 on: November 23, 2009, 05:35:58 PM »

mancing laa gelama tu..guna ladung no 5 je..perambut 30lbs. mata kail kecik2..umpan perumpun atau isi udang. guna polistrin yg putih tu pun boleh gak..pecahkan polistrin nanti dia keluar bulat2 kecil..cucukkan kat mata kail.
guna polistren putih aje...
perambut berapa panjang ya...
mata kail saiz apa....
Logged

jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......
Betok76
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 6197



« Reply #9 on: November 23, 2009, 05:42:11 PM »

guna jer appolo.. letak umpan udang kat situ.. sekejap jer penuh
raga hang tu..hehehe Wink
Logged
joran maluri
SAPA
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 22898


019 3100410 HJ SAARI -WP

joranmaluri@yahoo.com.my
« Reply #10 on: November 23, 2009, 05:58:31 PM »

GELAMA PON KO TAK NAH MANCING...Huh

APA DAHHHH DEEYYYYYY AJO... Huh Tongue Tongue
Logged



ajoharis
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5420



Email
« Reply #11 on: November 24, 2009, 12:19:13 PM »

guna jer appolo.. letak umpan udang kat situ.. sekejap jer penuh
raga hang tu..hehehe Wink
pernah pakai appollo tak macam tak menjadi aje....
Logged

jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......
ajoharis
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5420



Email
« Reply #12 on: November 24, 2009, 05:13:14 PM »

GELAMA PON KO TAK NAH MANCING...Huh

APA DAHHHH DEEYYYYYY AJO... Huh Tongue Tongue
bukan tak pernah mancen... selalunya mancen secara tak sengaja...
kali ni memang nak mancen gelama aje.... spesis buruan adalah gelama....
Logged

jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......
Muss
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 274


Aloq Setaq - Shah Alam - Tanjung Karang


« Reply #13 on: November 24, 2009, 05:24:42 PM »

Kalau sy nak manceng gelama, sy gunakan pumpun. Comfirm penuh ikan gelama je la. Tp saiz 2 atau 3 jari sajer lah...goreng pun sedap... Grin Grin
Logged

idup kena happy...baru bleh manceng...
PeriGi_bIrU
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 344


j0M ngAiL SamPaI LeBaM

i_briey
Email
« Reply #14 on: November 24, 2009, 05:51:01 PM »

MANCING GELAMA SETAU SY XBLEH BIAR,ROD KENA PEGANG AND BILA RASA ADA GETUAN TU TERUS SEMBAT,LEBIH2 LAGI KLU GUNA MATA BESAR.SO KLU BLEH GUNAKAN ROD YG RINGAN,BR LA X LEBAM TGN TU NK PEGANG.MATA KAIL PN GUNA SAIZ KECIK JE,BUAT 2-3 MATA DLM SATU PERAMBUT..LG BES KLU GUNA ROD AND MESIN YG KECIK,BR RASA DIA PNYA FIGHT.UMPAN SETAU SAYA KEGEMARAN DIA ADLAH UMPUN2, TP KDANG2 UDANG KOPEK,SOTONG HIRIS PN DIA BELASAH JGK.KDANG2 GELAMA YG DH DPT TU PN BILA POTONG KECIK2 DIA MKN JGK....HIHI....

JUST MY 2 CENTS... Grin Grin
Logged

..aPA?AdE kOmpLoT??dGn PanTAs gUa saMBAr rOD....
armageddon
Siakap
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 88



Email
« Reply #15 on: November 24, 2009, 07:33:46 PM »

kwn penah pancing gelama
pakai udang pasar jer
mata kail udang jer saiz 4
tali utama pakai 10 - 15 lbs
teknik koyan ( 2 mata kail diikat pd s/steel rod bebbentuk V )

kalo umpan udang 2kg senang2 dpt 1 guni beras
biasa gelama yg ader 2gigi dpn tu

 Grin Grin Grin

hah! kena kena kena
Logged
namia_05
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1393


bangun mancing,tido mancing.013-6677199


WWW Email
« Reply #16 on: November 24, 2009, 07:42:09 PM »

kawan penah mancing gelama 150 ekor dalam masa 30 mint..
paki 3 batng mancing n 2 org..
kat pantai nenasi..
time tu tahun 2000
Logged

ajoharis
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5420



Email
« Reply #17 on: November 25, 2009, 10:45:01 AM »

ingat cuti sekolah ni nak bawa anak mancen gelama..... kalau dapat yg besor 3 -4 jari itu dah dikira mantop tu... kena pula dapat 1 tong colmen... kih kih
Logged

jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......
jat
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 10139


:Pt Klang - Psir Mas:


Email
« Reply #18 on: November 25, 2009, 11:04:03 AM »

hati2 ajoharis mancing gelama...
gelama pun ada badi gak ni... Grin
kalau kna badi gelama susah woooo.. Shocked..weiiii Tongue
Logged



'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'
ajoharis
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5420



Email
« Reply #19 on: November 25, 2009, 11:07:15 AM »

hati2 ajoharis mancing gelama...
gelama pun ada badi gak ni... Grin
kalau kna badi gelama susah woooo.. Shocked..weiiii Tongue
badi... badi apa tu...
tapi pernah seorang tekong beritahu... ada seorg mamat sewa bot semata2 nak mancen gelama kat tengah laut.... macam lawak pun ada... tapi itulah kenyataan...
Logged

jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......
shockleader
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1070



« Reply #20 on: November 25, 2009, 11:15:43 AM »

Salam Bro semua...!!!

Wah2 ada gak org yg suka mancing Glama mcm kwn ya.. Grin  Shocked Grin dah mudah nak mancing, rajin makan umpan plak + xkira time makan.. bawa balik rmh pun satu rumah makan..puas hati lah..

Joran : 4 - 12 lb
Reel : 1000
Main line : 10lb
Perambut Dupon 8lb (apollo style) 3 mata kail Daichi saiz no.6
Umpan : sema jenis perumpun + udang kopek
Logged

jat
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 10139


:Pt Klang - Psir Mas:


Email
« Reply #21 on: November 25, 2009, 11:19:33 AM »

Gelama pun syok weii..kena pulak gelama tiga gigi tu...layan dgn set ringan..mengancam oo.. Grin
sikit masa lagi gelama pun boleh pupus rasanya..sebabnya ikan ni amat senang makan umpan..buktinya kat tempat yg kuat menerima tekanan dari pemancing mcm port klang ni..skarang ni nak cari gelama 2 jari area pantai dan jambatan pun susah tau...dua tiga jam skali baru naik sekor.
Logged



'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'
ajoharis
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5420



Email
« Reply #22 on: November 25, 2009, 11:23:16 AM »

Salam Bro semua...!!!

Wah2 ada gak org yg suka mancing Glama mcm kwn ya.. Grin  Shocked Grin dah mudah nak mancing, rajin makan umpan plak + xkira time makan.. bawa balik rmh pun satu rumah makan..puas hati lah..

Joran : 4 - 12 lb
Reel : 1000
Main line : 10lb
Perambut Dupon 8lb (apollo style) 3 mata kail Daichi saiz no.6
Umpan : sema jenis perumpun + udang kopek
bukannya apa bro... pi mancen ikan buruan tak dapat...
nak mengubat hati yg luka baik target gelama aje... kalau dapat alhamdulilah...
kalau dapat ikan lain kira bonuslah...
Logged

jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......
shockleader
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1070



« Reply #23 on: November 25, 2009, 11:26:59 AM »

Bro..

Kat Kukup (rakit private) kwn guna umpan Glama hidop saiz 2jari utk mancing Kerapu2 yg sembunyik bawah rakit, so sambil glama sambil ulur umpan utk kerapu... kalau dia ada x tnggu llama punyer...Ngappppp!!!!!!!!!!!
Logged

shockleader
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 1070



« Reply #24 on: November 25, 2009, 11:28:03 AM »

Bro..

Kat Kukup (rakit private) kwn guna umpan Glama hidop saiz 2jari utk mancing Kerapu2 yg sembunyik bawah rakit, so sambil glama sambil ulur umpan utk kerapu... kalau dia ada x tnggu llama punyer...Ngappppp!!!!!!!!!!!
Logged

Muss
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 274


Aloq Setaq - Shah Alam - Tanjung Karang


« Reply #25 on: November 25, 2009, 11:39:05 AM »

Manceng gelama pun best...  Grin

Masa gelama mkn umpan tuh rasa dup-dap jugak tuh... siok jugak layan gelama nie bro...
Logged

idup kena happy...baru bleh manceng...
jat
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 10139


:Pt Klang - Psir Mas:


Email
« Reply #26 on: November 25, 2009, 11:42:00 AM »

Manceng gelama pun best...  Grin

Masa gelama mkn umpan tuh rasa dup-dap jugak tuh... siok jugak layan gelama nie bro...

tapi kna cepat bro..kalau lambat tarik nanti lepas..tu yg boring nya.. Grin
Logged



'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'
sham
Tenggiri
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 220


sham : 0137292330

harlisham
Email
« Reply #27 on: November 25, 2009, 11:49:16 AM »

hati2 ajoharis mancing gelama...
gelama pun ada badi gak ni... Grin
kalau kna badi gelama susah woooo.. Shocked..weiiii Tongue
badi... badi apa tu...
tapi pernah seorang tekong beritahu... ada seorg mamat sewa bot semata2 nak mancen gelama kat tengah laut.... macam lawak pun ada... tapi itulah kenyataan...

Assalammualaikum..aku rasa badi dia kalau gi macing laut sampai tua macing dapat ikan gelama ajer
ikan lain tak nak makan ..
Logged

Berdoa,berusaha dan bersyukur........amin
jat
Arowana
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 10139


:Pt Klang - Psir Mas:


Email
« Reply #28 on: November 25, 2009, 11:59:22 AM »

hati2 ajoharis mancing gelama...
gelama pun ada badi gak ni... Grin
kalau kna badi gelama susah woooo.. Shocked..weiiii Tongue
badi... badi apa tu...
tapi pernah seorang tekong beritahu... ada seorg mamat sewa bot semata2 nak mancen gelama kat tengah laut.... macam lawak pun ada... tapi itulah kenyataan...

Assalammualaikum..aku rasa badi dia kalau gi macing laut sampai tua macing dapat ikan gelama ajer
ikan lain tak nak makan ..


kih kih kih..berat tu... Grin
Logged



'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'
Betok76
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 6197



« Reply #29 on: November 25, 2009, 12:05:48 PM »

Manceng gelama pun best...  Grin

Masa gelama mkn umpan tuh rasa dup-dap jugak tuh... siok jugak layan gelama nie bro...

tapi kna cepat bro..kalau lambat tarik nanti lepas..tu yg boring nya.. Grin
kalau mancing atas bot..Cuba pakai set ringan..mata saiz 8-10..batu ladung saiz 2-3..
nak cepat pakai appolo letak umpan udang kopek atau umpun2..pegang rod tu lagi senang..rentap sikit jer dah sangkot..
kalau mancing dari tebing/kat jambatan.. pakai set ringan gak.. guna mata rambai saiz
kecik 8-10..batu ladung ikut arus..kalau kuat guna besar sikit.. pakai umpan umpun2..
kadang2 udang + kembong hiris pun jalan gak...
macam bro mus cakap tu..kena cepat..

p/s : bukan reti sangat..ikut pengalaman jer.. Grin Grin

Logged
Pages: 1 2 3 4 5 »   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal