Author Topic: Keanehan Alam Ikan  (Read 16970 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline CoNan

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1431
  • Gender: Male
  • QURSANYproductions
    • Forum Komuniti Rockapak
    • Email
Keanehan Alam Ikan
« on: November 12, 2008, 08:34:23 PM »

Ikan Tanglong - Ikan dasar laut











Offline cdgtxx

  • ♪♫~ROCKAPAK~♫♪
  • Arowana
  • *
  • Posts: 14022
  • Gender: Male
  • KAJANG ANGLER 1978
    • CDGTXX
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #1 on: November 13, 2008, 09:28:41 AM »
ikan tanglong tu betul ke...?

ngeri la rupa dia....nak cabut mata kail pon tak berani rsanya....huhuhu...


Offline CoNan

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1431
  • Gender: Male
  • QURSANYproductions
    • Forum Komuniti Rockapak
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #2 on: November 13, 2008, 11:16:57 AM »
itu ikan dasar laut dalam tu tu, yang ada dalam akuariam tu mungkin dah kena awet, lagi pun dalam gambar tu, ikan tu diletakkan di atas pelantar kecik supaya nampak dia seakan-akan terapung, dalam habitat dia tu, yang seakan-akan tanduk tu ialah tanglung yang akan bercahaya di hujungnya yang bertujuan untuk menarik mangsanya hampir kemulut dia


Offline Potocol

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 9848
  • Gender: Male
  • PERAK DARUL RIDZUAN
    • http://sahiranshah.multiply.com/
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #3 on: November 13, 2008, 01:39:47 PM »
Oleh kerana bumi ini dipenuhi oleh air sebanyak 75%, maka tidak haoranlah pelbagai spesisi kehidupan di dlmnya yg beraneka bentuk mahupun rupa. Ada yg lebih ngeri dari itu seperti Ikan Duyung.....
Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.

Offline Del Tahiro

  • Marlin
  • *
  • Posts: 954
  • Gender: Male
  • Kih..Kih..Kih..
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #4 on: November 14, 2008, 01:45:16 AM »
Kalau lah Ikan Duyung tu macam Maya Karin , jangan kata nak cabut mata kail, terus book Tok Kadi suruh tunggu kat darat......

Offline CoNan

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1431
  • Gender: Male
  • QURSANYproductions
    • Forum Komuniti Rockapak
    • Email
Spesis Kelah
« Reply #5 on: November 16, 2008, 03:37:10 PM »


-----------------------------------



Offline CoNan

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1431
  • Gender: Male
  • QURSANYproductions
    • Forum Komuniti Rockapak
    • Email
Lagi Keanehan Alam Ikan
« Reply #6 on: November 21, 2008, 11:38:30 AM »

Kelah gergasi




bawal mata uji rashid kot... :D


kerapu gergasi


spesis ikan tak jadi ikan... ;D



garupa kot... ::)


ikan Yu gergasi


ikan keli gergasi


Offline ciunci

  • Pelata
  • *
  • Posts: 113
  • Gender: Male
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #7 on: March 26, 2009, 10:42:07 AM »
Pelik2 laaaa...

Plg aku kesian ikan emas 2... 2 la, byk sgt berpikir nak jage emas di badan... hahaha ;D
FisHinG UnTill Fishes finIsH.. 4EveR

Offline GENOSIDE

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1565
  • Gender: Male
  • Biar gila manceng, jangan gila babeng
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #8 on: April 28, 2009, 04:17:12 PM »
Yang dikatekan Kerapu Gergasi tu sebenarnye adalah ikan Coelacanth (Ikan Fosil). Ikan ini adalah sejenis ikan yang dikatekan telah pupus namun sejak akhir2 ini (kebelakangan 40 tahun ini) telah dijumpai kembali. Ikan ini dikatakan berasal dari zaman Jurassic (zaman Dinasour laa tu) melalui fosil yang telah ditemui sebelum ini.
"Pisang emas dibawa belayar
Masak sebijik di atas peti
Macam mana nak buat cekodok pisang
Kalau sebijik jek yang masak...

Kalau nak ajak MEMBANGAU, jangan segan2 arogen : 012 984 6864

Offline bob

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 159
  • Gender: Male
  • TADA
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #9 on: April 30, 2009, 12:42:39 AM »
manusia berlumbe2 nak pegi angkasa,sedangkan kat atas bumi pun x abis jelajah lg.
'DONT JUDGE A BOOK BY ITS COVER'
                         'PEACE TO ALL'

Offline si_diman

  • Marlin
  • *
  • Posts: 757
  • Gender: Male
  • dok makang tarang weh...sap okok lu ah..
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #10 on: May 22, 2009, 11:16:37 AM »
fuh dasyat2...mcm2 ade kt bumi tuhan nie ek.tu yang kita jumpa..yg x jumpa x tau lg mcmner
              

Offline CoNan

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1431
  • Gender: Male
  • QURSANYproductions
    • Forum Komuniti Rockapak
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #11 on: November 23, 2009, 09:10:22 PM »

spesis ikan pra-sejarah (coelacanth)


mutasi timun laut lutsinar




Offline Teja

  • Ahli Wanita
  • Marlin
  • *
  • Posts: 2306
  • Gender: Female
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #12 on: November 25, 2009, 01:23:30 PM »

bile tengok yg besar2 pastu rupa pelik2...ngeri pulak saya rasa..
Some Stories Are Better Left Unsaid..

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18237
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #13 on: November 26, 2009, 12:53:11 PM »
berita malam tadi kata scientist jumpa banyak spesis baru hidapan laut dalam, kira ribu jenis tu dan kata ada lagi belum dikenal pasti !
takda peduli, hentam saja

Offline ~jenahak~

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1447
  • Gender: Male
  • golek iwak
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #14 on: December 14, 2009, 09:27:15 AM »
emm tul tu... banyak lagi yg bul dikenal pasti/bernama lagi..
isteri ada sorang, anak dah 2 orang.. 0137017871

Offline MRR

  • Marlin
  • *
  • Posts: 592
  • Gender: Male
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #15 on: December 14, 2009, 10:10:50 AM »


Offline mR_o

  • Marlin
  • *
  • Posts: 5628
  • Gender: Male
  • ngail pah ceroh!!..ke guane?
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #16 on: December 14, 2009, 10:15:44 AM »
gigi die dah mcm jerung..ikan ape ni?

Offline Betok76

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 6217
  • Gender: Male
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #17 on: December 14, 2009, 10:35:14 AM »







Ikan ni ada tak kat malaysia?? macam ikan Timah kan.. ;D

Offline ~jenahak~

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1447
  • Gender: Male
  • golek iwak
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #18 on: December 15, 2009, 11:16:53 AM »
emmm... x pasti lak ada ke x kat sini....
isteri ada sorang, anak dah 2 orang.. 0137017871

Offline Betok76

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 6217
  • Gender: Male
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #19 on: December 15, 2009, 11:31:02 AM »


Kalau nak tau ini lah dia Tiger Fish atau Goliath Tiger (Hydrocynus goliath).. Banyak terdapat kat Southern Africa kat Sg Congo,Sg Zambezi sepanjang tasek Zambezi,tasek Kariba in Zambia, Zimbabwe, Cabora Bassa kat Mozambique dan Jozini dam - South Africa.

dikenali juga ngan South American piranha.. Bulan lepas kat TV1 National geografi ada
siar.. Mancing guna perambut dawai guna umpan ikan baung/cat fish... memang ganassss...

[edit] Datnioididae
Several species of Coius (or Datnioides, depending on the taxonomic authority) have been referred to as "tigerfish", particularly in fishkeeping books and magazines. They are large, deep-bodied fish with bold vertical black bands against a white, grey, or brownish background. They inhabit fresh and brackish waters in Southeast Asia.

[edit] Erythrinidae
The large South American characins of the family Erythrinidae have sometimes been called "tigerfish".

[edit] Behaviour
Tigerfish can be considered Africa's equivalent of the South American piranha, though they belong to a completely

Offline MRR

  • Marlin
  • *
  • Posts: 592
  • Gender: Male
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #20 on: December 15, 2009, 02:51:46 PM »
betol tu..kwan xsempat nk tgk maner..de satu g species fang fish..gigi mmg kalah drakula.. ;D

Offline jat

  • Arowana
  • *
  • Posts: 10169
  • Gender: Male
  • :Pt Klang - Psir Mas:
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #21 on: December 15, 2009, 02:59:39 PM »
Ada gak yang gigi jongang..tu ikan apa tu>> ???


'Berikan seseorang seekor ikan, anda memberi dia makan untuk sehari'.          
'Ajarkan seseorang menangkap ikan, anda memberi dia makan untuk seumur hidup.'

Offline rizal_p2

  • Marlin
  • *
  • Posts: 4204
  • Gender: Male
  • 0134261004
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #22 on: December 15, 2009, 04:58:21 PM »


NGeo de kuar pasal citer ikan nih..dia ade kat sg congo..umpan dia ikan baung pastu cast..huishhh..gigi dia leh potong pokok tuh..

Offline ~jenahak~

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1447
  • Gender: Male
  • golek iwak
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #23 on: December 24, 2009, 08:43:04 AM »
bahaya sungguh ikan ni...
sekali dia 'mamah' bersepai wooo...  :o
isteri ada sorang, anak dah 2 orang.. 0137017871

Offline yan

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 192
  • Gender: Male
  • hati mau baik be.....
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #24 on: March 14, 2010, 02:16:01 PM »


sentiasa senyum

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #25 on: September 23, 2010, 01:03:06 PM »
ada x lagi gambar terbaru yang aneh2?
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=

Offline paknjang

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1129
  • Gender: Male
    • geng ptt samurai
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #26 on: October 02, 2010, 12:39:59 PM »
ini semua ikan OKU tuan2,biasa le,keajaiban ilahi,dalam dunia haiwan tak ada manusia,tapi dalam dunia manusia ada haiwan..

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34771
  • Gender: Male
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #27 on: October 02, 2010, 01:47:29 PM »
terima kasih bang nan ;D ;D ;D ..dgn info alam yg jarang2 kami lihat ini ;D ;D ;D..

Offline anuarahmad

  • Marlin
  • *
  • Posts: 6427
  • Gender: Male
  • Aku,Anakbini, Mengai dan Ghuan
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #28 on: October 02, 2010, 05:07:03 PM »


NGeo de kuar pasal citer ikan nih..dia ade kat sg congo..umpan dia ikan baung pastu cast..huishhh..gigi dia leh potong pokok tuh..
sapa2 rasa gatal tgh blakang bleh la pinjam gg dia tuk garu.... ;D ;D
Menuntut 'Ilmu Sepanjang Hayat..
012-4845002

Offline ras

  • Arowana
  • *
  • Posts: 19088
  • Gender: Male
  • ras@pancing.net
    • Email
Re: Keanehan Alam Ikan
« Reply #29 on: October 03, 2010, 11:19:54 AM »
hehe,sekali dia hidup balik,ngap,baru tau
TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....
TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!

page Kaki Pancing UTeM
http://www.facebook.com/pages/Kaki-Pancing-UTEM/188380094525766?fref=