Pancing.Net
November 26, 2014, 09:45:17 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home   Forum   Help Search Calendar Login Register  
Pages: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »   Go Down
  Print  
Author Topic: Koleksi parang @ golok anda utk pegi memancing.......  (Read 42568 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
SLiMER
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2307


iamslimer
« Reply #30 on: January 10, 2010, 01:14:03 PM »

salammm...

yg ni teman punya...besi dari rel ketapi tailen..mmg tajam dan keras..cuma kena asah lama la sket..;-)

beli dari member teman D7L10..20 ringgit je..huhu.. Grin


Logged

-SLiMER-
never.stop.exploring
Pancing.Net
« Reply #30 on: January 10, 2010, 01:14:03 PM »

 Logged
cenonetboy
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3225


019 2282 412

cenonetboy cenonetboy
Email
« Reply #31 on: January 10, 2010, 01:20:40 PM »

Cenonet, teman rasa 'ngeri' bila tengok gambar parang tentera Gurkha tu!!!

Dulu ade 3 bilah tp atas pujuk rayu kawan2 tersayang...teman jual kt diaorg hehehehe. Lg 'ngeri' kalau berada di tgn tentera Gurkha...cam pisau 'Rambo' ler...berfungsi bila berada di tgn komando...hehehehehe
Logged

Standard mau jaga, Maruah kena cover, Ayat biar power
Potocol
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9859


PERAK DARUL RIDZUAN


WWW Email
« Reply #32 on: January 10, 2010, 01:21:17 PM »

Fuyoo...cantik golok ko Slimer...

Apakah ciri2 utk menilai 'golok'? Saya tak berapa tahu sangat. Yg saya tahu, golok tu tajam dan mudah dipegang...tu ajer!! Ada lagi tak ciri2 yg lain utk pedoman kalu2 nak buat tempahan atau membeli.

Katakanlah keperluan golok itu sendiri...utk mencantas nak tahu yg bagaimana?, utk siang ikan macamaner lak?, utk memotong daging dll macamaner lak...apakah ciri2 yg perlu kita tahu?
Logged

Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.
SLiMER
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2307


iamslimer
« Reply #33 on: January 10, 2010, 01:26:42 PM »

mcm teman punya..panjang dlm sekaki lebih sket je..berat lebih kat depan..sesuai utk menghayun-potong jarak dekat...besi rel ketapi tailen lebih padat dan tak mudah pecah/sumbing..walaupun dihentak2 kaw2...mmg tajam...besi spring lori pun bole..cuma besi kurang padu..tetapi senang nak asah la...itu yg teman tau.

Fuyoo...cantik golok ko Slimer...

Apakah ciri2 utk menilai 'golok'? Saya tak berapa tahu sangat. Yg saya tahu, golok tu tajam dan mudah dipegang...tu ajer!! Ada lagi tak ciri2 yg lain utk pedoman kalu2 nak buat tempahan atau membeli.

Katakanlah keperluan golok itu sendiri...utk mencantas, utk siang ikan, utk memotong daging dll...apakah ciri2 ygperlu kita tahu?
Logged

-SLiMER-
never.stop.exploring
Potocol
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9859


PERAK DARUL RIDZUAN


WWW Email
« Reply #34 on: January 10, 2010, 01:36:31 PM »

TQ Slimer....

Okay, macam nilah..

Kita bahagikan jenis2 golok dahulu then dapatkan pakar2 golok utk memberi input sambil meletakan gambar2 koleksi masing.

Saya percaya, setiap bentuk golok ada pra sejarah dan kegunaannya yg tersendiri selain digunakan untuk "SENJATA PERIBADI". Zaman2 dulu golok adalah senjata diraja selain dari keris. Rakyat jelata turut menggunakanya tetapi mempunyai nilai2 etik yg berbeza. Dewasa ini, golok telah diglobalisasikan. Macam2 bentuk dan ukiran tapi teman rasa ramai yg kurang arif ttg penggunaannya yg betul.   
Logged

Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.
santap
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2724


Hidup Ibarat Roda


Email
« Reply #35 on: January 10, 2010, 01:37:48 PM »

ni yg saya tau skit-skit abg potocol


Apakah ciri2 utk menilai 'golok'? Saya tak berapa tahu sangat. Yg saya tahu, golok tu tajam dan mudah dipegang...tu ajer!! Ada lagi tak ciri2 yg lain utk pedoman kalu2 nak buat tempahan atau membeli.


golok tu berat.
besi tu jenis yg kuat. cthnya spring lori (mat susah nak sumbing)
hulunya diperbuat dari kayu bukan plastik.

Katakanlah keperluan golok itu sendiri...utk mencantas nak tahu yg bagaimana?, utk siang ikan macamaner lak?, utk memotong daging dll macamaner lak...apakah ciri2 yg perlu kita tahu?

untuk mencantas atau menebas pastikan golok /parang berat bahagian hujung mata

untuk menebang pokok yg kecil (sebasar paha @ betis) pjg golok se eloknya dalam 30-40cm
dengan hulu yg panjang

untuk memotong daging, pisau/mata x leh terlalu tebal.
(kikir paling cantai nak buat pisau potong daging sbb dia mmpunyai ketajaman yg lama)

Logged

mengai jangan x mengai
Potocol
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9859


PERAK DARUL RIDZUAN


WWW Email
« Reply #36 on: January 10, 2010, 01:44:07 PM »

Terima kasih tuan Santap dan Slimer...

Kesimpulan setakat ini:-

:- untuk mencantas atau menebas pastikan golok /parang berat bahagian hujung mata
:- untuk menebang pokok yg kecil (sebasar paha @ betis) pjg golok se eloknya dalam 30-40cm
dengan hulu yg panjang
:- untuk memotong daging, pisau/mata x leh terlalu tebal.
(kikir paling cantai nak buat pisau potong daging sbb dia mmpunyai ketajaman yg lama)
:- panjang dlm sekaki lebih sket je..berat lebih kat depan..sesuai utk menghayun-potong jarak dekat...besi rel ketapi tailen lebih padat dan tak mudah pecah/sumbing..walaupun dihentak2 kaw2...mmg tajam...besi spring lori pun bole..cuma besi kurang padu..tetapi senang nak asah la...itu yg teman tau.
Logged

Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.
Seluang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3406


ri3yz
Email
« Reply #37 on: January 10, 2010, 01:44:39 PM »

Salam~

Mintak maaf Tuan2....teman yg 'cinonet' ni nk kongsi gambar parang@golok yg di miliki...


Yg atas skali....parang dr spring lori/bas kot...utk aktvt mancing di hutan. Byk jasanya..... Grin

Yg bawah tu...khukuri...biase di gunakn oleh tentera Gurkha dr Nepal. Kadang2 je bawak masuk utan ...w/pn kecik dr yg atas tp lebih berat.


cantik parang gurkha tu
mana beli?
Logged

Jom Mengail
012-6700061(Riey)
Seluang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3406


ri3yz
Email
« Reply #38 on: January 10, 2010, 01:45:54 PM »

Tuan Seluang ni adalah seorang parang dan pembuat parang.
Boleh tempah tak???

Cenonet, teman rasa 'ngeri' bila tengok gambar parang tentera Gurkha tu!!!

hehe
tuan potocol, sy pun tempah dgn tukang jgk   Grin Grin Grin Grin
Logged

Jom Mengail
012-6700061(Riey)
Seluang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3406


ri3yz
Email
« Reply #39 on: January 10, 2010, 01:47:50 PM »

Cenonet, teman rasa 'ngeri' bila tengok gambar parang tentera Gurkha tu!!!

Dulu ade 3 bilah tp atas pujuk rayu kawan2 tersayang...teman jual kt diaorg hehehehe. Lg 'ngeri' kalau berada di tgn tentera Gurkha...cam pisau 'Rambo' ler...berfungsi bila berada di tgn komando...hehehehehe

syg tu
blh buat koleksi
parang ni ssh dpt
Logged

Jom Mengail
012-6700061(Riey)
Potocol
Mod.Laman Ini
Marlin
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9859


PERAK DARUL RIDZUAN


WWW Email
« Reply #40 on: January 10, 2010, 01:48:20 PM »

Tuan Seluang ni adalah seorang parang dan pembuat parang.
Boleh tempah tak???

Cenonet, teman rasa 'ngeri' bila tengok gambar parang tentera Gurkha tu!!!

hehe
tuan potocol, sy pun tempah dgn tukang jgk   Grin Grin Grin Grin

Alamak...merendah diri lak!!!
Macam ler saya tak kenal tuan...hehehehehhee
Logged

Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin dari saya sekeluarga.
Seluang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3406


ri3yz
Email
« Reply #41 on: January 10, 2010, 01:49:06 PM »

salammm...

yg ni teman punya...besi dari rel ketapi tailen..mmg tajam dan keras..cuma kena asah lama la sket..;-)

beli dari member teman D7L10..20 ringgit je..huhu.. Grin





cantik tu bro, ada lg ka?
Logged

Jom Mengail
012-6700061(Riey)
Seluang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3406


ri3yz
Email
« Reply #42 on: January 10, 2010, 01:53:27 PM »

TQ Slimer....

Okay, macam nilah..

Kita bahagikan jenis2 golok dahulu then dapatkan pakar2 golok utk memberi input sambil meletakan gambar2 koleksi masing.

Saya percaya, setiap bentuk golok ada pra sejarah dan kegunaannya yg tersendiri selain digunakan untuk "SENJATA PERIBADI". Zaman2 dulu golok adalah senjata diraja selain dari keris. Rakyat jelata turut menggunakanya tetapi mempunyai nilai2 etik yg berbeza. Dewasa ini, golok telah diglobalisasikan. Macam2 bentuk dan ukiran tapi teman rasa ramai yg kurang arif ttg penggunaannya yg betul.   

apa lg otai2 semua, kasi tepek gambar la, citer skit lbh kurang gambar golok @ parang yg di tepek tu   Grin Grin Grin
Logged

Jom Mengail
012-6700061(Riey)
Seluang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3406


ri3yz
Email
« Reply #43 on: January 10, 2010, 01:58:38 PM »

Tuan Seluang ni adalah seorang parang dan pembuat parang.
Boleh tempah tak???

Cenonet, teman rasa 'ngeri' bila tengok gambar parang tentera Gurkha tu!!!

hehe
tuan potocol, sy pun tempah dgn tukang jgk   Grin Grin Grin Grin

Alamak...merendah diri lak!!!
Macam ler saya tak kenal tuan...hehehehehhee

yg last je yg sy buat sendiri, bentuk pisau rambo je, tu pun tk siap2 lg
yg lain2 tu tempah dgn tukang besi n tukang sarung je
Logged

Jom Mengail
012-6700061(Riey)
SLiMER
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2307


iamslimer
« Reply #44 on: January 10, 2010, 02:00:25 PM »

brader seluang..nanti teman tanya kat member kalau2 ada lagi...

mmg tajam..cuma nak asah tu..ambik masa lama sket..tapi kalau tetak..mmg kompem puas hati...;-)
Logged

-SLiMER-
never.stop.exploring
cenonetboy
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3225


019 2282 412

cenonetboy cenonetboy
Email
« Reply #45 on: January 10, 2010, 02:52:04 PM »

cantik parang gurkha tu
mana beli?

Teman beli taun 2004 dr seorg kawan. Menurutnye....dia kirim kt mereka yg melawat atau mendaki Gunung Everest (mat saleh). Kebiasaan satu trip ade 15 org & dlm flight sorg di benarkan bwk sebilah. Skrg dh x boleh sebab peraturan ketat setelah kejadian 9 Sept....
Logged

Standard mau jaga, Maruah kena cover, Ayat biar power
cenonetboy
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3225


019 2282 412

cenonetboy cenonetboy
Email
« Reply #46 on: January 10, 2010, 02:54:28 PM »

mcm teman punya..panjang dlm sekaki lebih sket je..berat lebih kat depan..sesuai utk menghayun-potong jarak dekat...besi rel ketapi tailen lebih padat dan tak mudah pecah/sumbing..walaupun dihentak2 kaw2...mmg tajam...besi spring lori pun bole..cuma besi kurang padu..tetapi senang nak asah la...itu yg teman tau.

Betoi mer...parang cam teman tu sesuai utk potong pokok baya2 betis & kalau nk potong tulang....kemungkinan besar akan subing. Member dh test....abis sumbing & yg dlm gambar merupakan parang no 2. Yg pertama tu teman dh sedekah kt member yg wat sumbing tuh  Wink
Logged

Standard mau jaga, Maruah kena cover, Ayat biar power
Seluang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3406


ri3yz
Email
« Reply #47 on: January 10, 2010, 04:53:44 PM »

brader seluang..nanti teman tanya kat member kalau2 ada lagi...

mmg tajam..cuma nak asah tu..ambik masa lama sket..tapi kalau tetak..mmg kompem puas hati...;-)

buat masuk hutan cantik tu  Grin Grin
kwn punya parang mata dr besi ball bearing mmg ssh jgk nk asah, tp mmg tajam
Logged

Jom Mengail
012-6700061(Riey)
Seluang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3406


ri3yz
Email
« Reply #48 on: January 10, 2010, 04:56:27 PM »

cantik parang gurkha tu
mana beli?

Teman beli taun 2004 dr seorg kawan. Menurutnye....dia kirim kt mereka yg melawat atau mendaki Gunung Everest (mat saleh). Kebiasaan satu trip ade 15 org & dlm flight sorg di benarkan bwk sebilah. Skrg dh x boleh sebab peraturan ketat setelah kejadian 9 Sept....

mmg kwn suka parang gurkha @ bentuk mcm parang tu, bentuk bengkok n melengkung
Logged

Jom Mengail
012-6700061(Riey)
Seluang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3406


ri3yz
Email
« Reply #49 on: January 10, 2010, 05:06:53 PM »

nk jaga mata parang @ golok

-jgn cucuk kt tanah @ gali tanah menggunakn golok spt cungkil tanah nk cari  cacing ke
 nanti mata parang @ golok tu jd tumpul n lemah, asah pun tk akn jd tajam spt asal dah
-lepas asah mata, lap kering2 dgn kain pastu sapu dgn minyak msk supaya mata tk berkarat
-klau guna mata dr besi kikir @ besi ball bearing jgn umpil guna mata atau buang parang tu kt ats lantai
  simen atau ats batu nanti mata parang boleh patah dua, besi kikir ni keras, tajam giler, tapi rapuh
  kalau besi jenis lain bengkok je.....
-mata kikir @ ball bearing jgn guna utk potong buluh yg kering atau kayu yg terlampau keras
 nanti mata parang tu serpih, biasa mata parang dr jenis besi ni hanya d gunakan utk potong daging shj

itu je serba sedikit yg kwn tau utk berkongsi bersama
Logged

Jom Mengail
012-6700061(Riey)
ajoharis
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5430



Email
« Reply #50 on: January 10, 2010, 05:18:00 PM »

lagi satu ada orang cakap ada parang/piasu yg biasa buat potong daging tak leh buat hiris/kopek bawang .... dia cakap cecair kat bawag boleh melembutkan besi mata.... betul ke....
Logged

jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......
Seluang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3406


ri3yz
Email
« Reply #51 on: January 10, 2010, 05:37:16 PM »

lagi satu ada orang cakap ada parang/piasu yg biasa buat potong daging tak leh buat hiris/kopek bawang .... dia cakap cecair kat bawag boleh melembutkan besi mata.... betul ke....

mungkin ye kot  Grin Grin Grin
Logged

Jom Mengail
012-6700061(Riey)
BuGie
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5536


............

1979
Email
« Reply #52 on: January 11, 2010, 11:15:44 AM »

nk jaga mata parang @ golok


GUD INFO TUAN SELUANG....TIME KASIH... Smiley..
Logged
Seluang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3406


ri3yz
Email
« Reply #53 on: January 11, 2010, 12:15:57 PM »

nk jaga mata parang @ golok


GUD INFO TUAN SELUANG....TIME KASIH... Smiley..
hehe
itu yg kwn tau je la
byk lg yg kita tk tau sebenar nyer
tunggu otai2 bgtau,,,,,, Grin Grin Grin
Logged

Jom Mengail
012-6700061(Riey)
rosdi
Bilis
*
Offline Offline

Posts: 1


Email
« Reply #54 on: February 24, 2010, 10:45:23 PM »

salammm...

yg ni teman punya...besi dari rel ketapi tailen..mmg tajam dan keras..cuma kena asah lama la sket..;-)

beli dari member teman D7L10..20 ringgit je..huhu.. Grin



abg slimer..tolong dptkan/belikan utk kiter sekali....minatla dia punya patern...apa2 pm kiter yea...tkasih.
Logged
ajoharis
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5430



Email
« Reply #55 on: February 24, 2010, 10:54:32 PM »

salammm...

yg ni teman punya...besi dari rel ketapi tailen..mmg tajam dan keras..cuma kena asah lama la sket..;-)

beli dari member teman D7L10..20 ringgit je..huhu.. Grin



abg slimer..tolong dptkan/belikan utk kiter sekali....minatla dia punya patern...apa2 pm kiter yea...tkasih.
kalau 20 henggit kawan pong nak 2-3 biji.... he he he (bukan main2 tu... serius ni.....)
kalau dapat mata aje pun tak kisah..... ulu ngan sarung nanti buat kat jb......
Logged

jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......
BuGie
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5536


............

1979
Email
« Reply #56 on: February 24, 2010, 11:25:00 PM »

itu hari...masuk hutan bera....golok sorang satu.....mcm nk berperang...hehehe....tuk keselamatan katanya....
Logged
Seluang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3406


ri3yz
Email
« Reply #57 on: February 26, 2010, 08:27:23 PM »

masuk hutan utk mancing ke bro? dh lama dh sy tk mancing dlm hutan
dlm hutan mmg wajib la kena bwk parang 1 sorang
maklumlh dlh hutan ni mcm2 adaaaaaa  Grin Grin Grin
Logged

Jom Mengail
012-6700061(Riey)
BuGie
AJK PNET
Marlin
***
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5536


............

1979
Email
« Reply #58 on: February 28, 2010, 12:58:26 AM »

yup...masuk hutan mancen...tuan bleh tgk laporan reece sg.bera/serting rasenye....
Logged
Seluang
Marlin
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 3406


ri3yz
Email
« Reply #59 on: March 01, 2010, 07:29:45 PM »

wokeyyyyyyy  Grin Grin Grin Grin
Logged

Jom Mengail
012-6700061(Riey)
Pages: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2013, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal