Author Topic: Teknik Mengurat Sotong-sotong  (Read 12748 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline atuxx

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1436
  • Gender: Male
  • Majulah sukan memancing utk Negara
    • Email
Teknik Mengurat Sotong-sotong
« on: February 18, 2010, 04:44:35 AM »
Ade sapo2 leh terangkan serba sedikit tentang cara2 nk mencandat sotong nih..
peralatan/set..
jenis2 candat yg sesuai cm twist dan lain2..
Cam maner kalu nk tahu sotong tu da mengena kat candat tuh..
Apa jua yg berkaitan ngn mencadat lahh..
Diharap rakan2 yg berpengalaman bleh berkongsi disini pasai kwn igt nk pi candat kt ganu thn (1st time)  ;D
A bad day of fishing is better than a good day of work
The fishing was good; it was the catching that was bad.

besi hamis

  • Guest
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #1 on: February 18, 2010, 09:09:08 AM »
Ni yang kebanyakan di praktikkan kat area mersing...tapi kalau kat ganu pun sama jugak rasanya...cuma kebanyakan nelayan ganu pakai kain sutera putih.

Candat ada banyak jenis termasuk payung sotong yang menggunakan umpan ikan.Biasanya aku guna yang cam dalam gambar tuh jer..kaler merah putih & nak lagi mujarab warna putih tersebut dari kain jenis kilat (ada jual kat kedai mancing).Ada juga yang bentuk udang.pun efektif jugak.dari segi kaler...bergantung pada port mancing tersebut.

Peralatan = gunakan set spinning lagi senang.takyah nak mesin beso2...yang penting tali sampai ker dasar udah lah..

Sotong makan cam ikan makan jugak...joran melentur sedikit2.pastuh takyah sentap....gulung jer perlahan2..kalau tak nanti tanggal pulak tangan sotong tuh...untung nasib kalau semua candat ada sotong...lenguh jugak nak naikkan tuh...

Semoga berjaya..!



  Pendapat 20 sen dari kawan..kalau salah sila perbetulkan

Offline Ah kai

  • Siakap
  • *
  • Posts: 71
  • Gender: Male
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #2 on: February 18, 2010, 09:15:23 AM »
Ni yang kebanyakan di praktikkan kat area mersing...tapi kalau kat ganu pun sama jugak rasanya...cuma kebanyakan nelayan ganu pakai kain sutera putih.

Candat ada banyak jenis termasuk payung sotong yang menggunakan umpan ikan.Biasanya aku guna yang cam dalam gambar tuh jer..kaler merah putih & nak lagi mujarab warna putih tersebut dari kain jenis kilat (ada jual kat kedai mancing).Ada juga yang bentuk udang.pun efektif jugak.dari segi kaler...bergantung pada port mancing tersebut.

Peralatan = gunakan set spinning lagi senang.takyah nak mesin beso2...yang penting tali sampai ker dasar udah lah..

Sotong makan cam ikan makan jugak...joran melentur sedikit2.pastuh takyah sentap....gulung jer perlahan2..kalau tak nanti tanggal pulak tangan sotong tuh...untung nasib kalau semua candat ada sotong...lenguh jugak nak naikkan tuh...

Semoga berjaya..!



  Pendapat 20 sen dari kawan..kalau salah sila perbetulkan

TQ abg besi...info yang berguna utk dunia dan akhirat
ONTAH MANO NAK PANCING

Offline atuxx

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1436
  • Gender: Male
  • Majulah sukan memancing utk Negara
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #3 on: February 18, 2010, 01:15:42 PM »
Mekasih bebanyok Tuan Besi..info yg ringkas tp padat...
Mungkin ade geng lain yg berpengalaman nk kongsikan bersama..

p/s Ade yg berpendapat pakai koyan jek baru tradisional sket..tp tu nelayan ye x..lenguh weh kalu kejap2 dapt sotong kalu pakai koyan  ;D
A bad day of fishing is better than a good day of work
The fishing was good; it was the catching that was bad.

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #4 on: February 18, 2010, 01:24:59 PM »
info menarik untuk panduan mencandat ni hehehehe t.kasih tuan besi.. apalagi atuxx boleh try le hehehehe ;D ;D ;D

Offline atuxx

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1436
  • Gender: Male
  • Majulah sukan memancing utk Negara
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #5 on: February 18, 2010, 01:33:51 PM »
info menarik untuk panduan mencandat ni hehehehe t.kasih tuan besi.. apalagi atuxx boleh try le hehehehe ;D ;D ;D
Belom cukup ilmi didada nih..kena dptkan byk lagi info nih.. ;D ;D
A bad day of fishing is better than a good day of work
The fishing was good; it was the catching that was bad.

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #6 on: February 18, 2010, 01:35:04 PM »
betul juga kita beri laluan kat geng2 lain dongan pendapek yg mungkin berbezo2..

Offline ajoharis

  • Marlin
  • *
  • Posts: 5433
  • Gender: Male
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #7 on: March 13, 2010, 08:18:23 AM »
tn atuxx kau nak mencadat kat mana... kat kolam brader ke.....he he he he
jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......

Offline atuxx

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1436
  • Gender: Male
  • Majulah sukan memancing utk Negara
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #8 on: March 13, 2010, 08:32:07 AM »
tn atuxx kau nak mencadat kat mana... kat kolam brader ke.....he he he he
kat terengganu lah...kat tempat lain mane ade...ade info candat sotong x..mari kongsi2kan bersama...
A bad day of fishing is better than a good day of work
The fishing was good; it was the catching that was bad.

besi hamis

  • Guest
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #9 on: March 13, 2010, 11:06:00 AM »
Apo la nak jejauh tuh atuxx..kat tioman dah ada port nyandat...trip lepas penuh coleman 54sq trip kawan
tibai...tu pun dah ada yang merungut malas nak nyandat...kalo tak....habis sotong kat situ.
  ( Purata saiz 1'3" ,paling panjang kawan dapat..dekat 2 kaki...)

  p/s: cuba carik tekong tioman seperti rahman,taib,rosli.diorang ada port nyandat.

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18254
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #10 on: March 13, 2010, 11:39:00 AM »
Mekasih bebanyok Tuan Besi..info yg ringkas tp padat...
Mungkin ade geng lain yg berpengalaman nk kongsikan bersama..

p/s Ade yg berpendapat pakai koyan jek baru tradisional sket..tp tu nelayan ye x..lenguh weh kalu kejap2 dapt sotong kalu pakai koyan  ;D
Memang koyan lebih senang, cepat n mudah, kalu nak sotong banyak.
Mancing kan satu 'sukan', kalu takut lenguh susah le camni  ;D ;D
takda peduli, hentam saja

Offline atuxx

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1436
  • Gender: Male
  • Majulah sukan memancing utk Negara
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #11 on: March 13, 2010, 11:56:44 AM »
Mekasih bebanyok Tuan Besi..info yg ringkas tp padat...
Mungkin ade geng lain yg berpengalaman nk kongsikan bersama..

p/s Ade yg berpendapat pakai koyan jek baru tradisional sket..tp tu nelayan ye x..lenguh weh kalu kejap2 dapt sotong kalu pakai koyan  ;D
Memang koyan lebih senang, cepat n mudah, kalu nak sotong banyak.
Mancing kan satu 'sukan', kalu takut lenguh susah le camni  ;D ;D
kalu ade cara yg lbh efektif dan x melenguh kan lbh baik..balik pon x penat nk lyn ank bini..
cm naik beskal ngn moto lah..mst naik beskal lg penat..kan kan kan..tp utk yg nk bersukan atau kempiskan perut mungkin x kisah dan x penat ;D ;D
A bad day of fishing is better than a good day of work
The fishing was good; it was the catching that was bad.

Offline ajoharis

  • Marlin
  • *
  • Posts: 5433
  • Gender: Male
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #12 on: March 13, 2010, 12:00:52 PM »
Mekasih bebanyok Tuan Besi..info yg ringkas tp padat...
Mungkin ade geng lain yg berpengalaman nk kongsikan bersama..

p/s Ade yg berpendapat pakai koyan jek baru tradisional sket..tp tu nelayan ye x..lenguh weh kalu kejap2 dapt sotong kalu pakai koyan  ;D
Memang koyan lebih senang, cepat n mudah, kalu nak sotong banyak.
Mancing kan satu 'sukan', kalu takut lenguh susah le camni  ;D ;D
kalu ade cara yg lbh efektif dan x melenguh kan lbh baik..balik pon x penat nk lyn ank bini..
cm naik beskal ngn moto lah..mst naik beskal lg penat..kan kan kan..tp utk yg nk bersukan atau kempiskan perut mungkin x kisah dan x penat ;D ;D
kalau cara yg otai kawan ajokan kat kawan... cara yg betul2 efektif... bawa aje tong yg beso2... tong oren pun boleh... lepas tu pi pasar ... tunjuk aje...dapatlah penuh tong.... taklah penat sangat........... he he he he he
jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......

Offline atuxx

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1436
  • Gender: Male
  • Majulah sukan memancing utk Negara
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #13 on: March 13, 2010, 12:03:07 PM »
Mekasih bebanyok Tuan Besi..info yg ringkas tp padat...
Mungkin ade geng lain yg berpengalaman nk kongsikan bersama..

p/s Ade yg berpendapat pakai koyan jek baru tradisional sket..tp tu nelayan ye x..lenguh weh kalu kejap2 dapt sotong kalu pakai koyan  ;D
Memang koyan lebih senang, cepat n mudah, kalu nak sotong banyak.
Mancing kan satu 'sukan', kalu takut lenguh susah le camni  ;D ;D
kalu ade cara yg lbh efektif dan x melenguh kan lbh baik..balik pon x penat nk lyn ank bini..
cm naik beskal ngn moto lah..mst naik beskal lg penat..kan kan kan..tp utk yg nk bersukan atau kempiskan perut mungkin x kisah dan x penat ;D ;D
kalau cara yg otai kawan ajokan kat kawan... cara yg betul2 efektif... bawa aje tong yg beso2... tong oren pun boleh... lepas tu pi pasar ... tunjuk aje...dapatlah penuh tong.... taklah penat sangat........... he he he he he
Rasenye kalu pi pasar kt JB ni ssh nk penuhkan tong merah tuh...yg ade pon size2 sotong lom sunat jek..nk goreng pon cm kesian jek..org kate kalu kesian jgn mkn...
A bad day of fishing is better than a good day of work
The fishing was good; it was the catching that was bad.

Offline ajoharis

  • Marlin
  • *
  • Posts: 5433
  • Gender: Male
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #14 on: March 13, 2010, 12:05:34 PM »
kat pasar borong ... hang nak berapa banyak cakap aje.....
jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......

Offline atuxx

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1436
  • Gender: Male
  • Majulah sukan memancing utk Negara
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #15 on: March 13, 2010, 12:07:21 PM »
kat pasar borong ... hang nak berapa banyak cakap aje.....
yg ade pon size2 sotong lom sunat jek..nk goreng pon cm kesian jek..org kate kalu kesian jgn mkn...
A bad day of fishing is better than a good day of work
The fishing was good; it was the catching that was bad.

Offline ajoharis

  • Marlin
  • *
  • Posts: 5433
  • Gender: Male
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #16 on: March 13, 2010, 12:08:21 PM »
kalau nak yg beso2... hang pi aje kat pasar jln tun abdul razak... manyak yg beso... he he he....... lariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......

Offline atuxx

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1436
  • Gender: Male
  • Majulah sukan memancing utk Negara
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #17 on: March 13, 2010, 12:09:33 PM »
kalau nak yg beso2... hang pi aje kat pasar jln tun abdul razak... manyak yg beso... he he he....... lariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
mcm pernah pegi jek Tn Ajo..kih kih kih
A bad day of fishing is better than a good day of work
The fishing was good; it was the catching that was bad.

Offline ajoharis

  • Marlin
  • *
  • Posts: 5433
  • Gender: Male
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #18 on: March 13, 2010, 12:10:52 PM »
kalau nak yg beso2... hang pi aje kat pasar jln tun abdul razak... manyak yg beso... he he he....... lariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
mcm pernah pegi jek Tn Ajo..kih kih kih
tengok2 pernahlah... beli belum lagi... sotong yg beso2 kawan tak minat... kawan lebih suka cari yg panjang 2-3 ini aje.... he he he
jom mancen gelama........
hanya itu yang ku tahu........
kalau tak... mancen di paso......

Offline atuxx

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1436
  • Gender: Male
  • Majulah sukan memancing utk Negara
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #19 on: March 13, 2010, 12:12:39 PM »
kalau nak yg beso2... hang pi aje kat pasar jln tun abdul razak... manyak yg beso... he he he....... lariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
mcm pernah pegi jek Tn Ajo..kih kih kih
tengok2 pernahlah... beli belum lagi... sotong yg beso2 kawan tak minat... kawan lebih suka cari yg panjang 2-3 ini aje.... he he he
Sotong bosar la sodap..lagi2 kalu fresh punye..bakar pon lembut lagikkk..kalu yg kt pasar da mcm getah sekerap...
A bad day of fishing is better than a good day of work
The fishing was good; it was the catching that was bad.

Offline manba_nkk

  • AJK PNET
  • Arowana
  • ***
  • Posts: 18254
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #20 on: March 13, 2010, 04:30:48 PM »
Nak banyak guna jaring le wei ! ;D ;D

sebenarnya sotong panjang - sotong jarum tu lebih liat dari yg kecil. Dulu saya balik dari candat, member tekong minta yg panjang 5~6 inci punya dia kata ni sedap, lembut dan lemak[ ada telur ].
takda peduli, hentam saja

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #21 on: March 13, 2010, 05:32:08 PM »
woooo camtu rupenya saiz yg ada telor
Nak banyak guna jaring le wei ! ;D ;D

sebenarnya sotong panjang - sotong jarum tu lebih liat dari yg kecil. Dulu saya balik dari candat, member tekong minta yg panjang 5~6 inci punya dia kata ni sedap, lembut dan lemak[ ada telur ].

Offline atuxx

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1436
  • Gender: Male
  • Majulah sukan memancing utk Negara
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #22 on: March 13, 2010, 09:42:41 PM »
Nak banyak guna jaring le wei ! ;D ;D

pehh sarkas btul jawapannye...nk byk lagi tube jek laut tu..x yah mancen x yah candat..kah kah kah kah


sebenarnya sotong panjang - sotong jarum tu lebih liat dari yg kecil. Dulu saya balik dari candat, member tekong minta yg panjang 5~6 inci punya dia kata ni sedap, lembut dan lemak[ ada telur ].
Kalu dia mintak yg besar2 nnt hang sumpah seranah plak kat dia...yg tu 5 6 inchi tu kira besar lah...yg kat pasar tu 1/2 ke 2 inchi jek...goreng tepung ngn wat ketupat sotong manyak sedapp lol...

A bad day of fishing is better than a good day of work
The fishing was good; it was the catching that was bad.

besi hamis

  • Guest
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #23 on: March 14, 2010, 09:36:27 AM »
amik sotong putih la bes...rega pun bes...kalo jarum memang liat skit..nak lagi liat amik sotong mengabang tuh....wahahaaa

Offline chukly

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1933
  • Gender: Male
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #24 on: March 19, 2010, 12:23:32 AM »
tima kasih tn2... info yg sgt berguna ... cheersss   ;) ;) :D

Offline Abang Saiful

  • Arowana
  • *
  • Posts: 34769
  • Gender: Male
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #25 on: March 19, 2010, 06:22:18 PM »
yess info yg sangat berguna.. ;D ;D ;D
tima kasih tn2... info yg sgt berguna ... cheersss   ;) ;) :D

Offline ladybird

  • Bilis
  • *
  • Posts: 8
  • Bila laaa buleh pancing ikan nih...
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #26 on: May 14, 2010, 02:48:48 AM »
info yg cukup2 baguih...tima kasihhh!!  ;D
Dignity is upheld...Life is glorified...

Offline adichrome

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1295
  • Gender: Male
  • "Semoga Esok Masih Ada Ikan Untuk Ku"
    • http://fishingmemancing.blogspot.com/
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #27 on: May 14, 2010, 08:17:49 AM »
Salam. nak tanya nie biasa candat sotong nie pakai mainline berapa lb perambut berapa lb ? ;D

Offline BuGie

  • AJK PNET
  • Marlin
  • ***
  • Posts: 5537
  • Gender: Male
  • ............
    • Email
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #28 on: May 14, 2010, 09:22:45 AM »
Apo la nak jejauh tuh atuxx..kat tioman dah ada port nyandat...trip lepas penuh coleman 54sq trip kawan
tibai...tu pun dah ada yang merungut malas nak nyandat...kalo tak....habis sotong kat situ.
  ( Purata saiz 1'3" ,paling panjang kawan dapat..dekat 2 kaki...)

  p/s: cuba carik tekong tioman seperti rahman,taib,rosli.diorang ada port nyandat.

tuan, camne nk hubungi tekong2 nie...bln 6 nie nk kesana...

Offline ladybird

  • Bilis
  • *
  • Posts: 8
  • Bila laaa buleh pancing ikan nih...
Re: Teknik Mengurat Sotong-sotong
« Reply #29 on: May 16, 2010, 01:36:14 PM »
Ni yang kebanyakan di praktikkan kat area mersing...tapi kalau kat ganu pun sama jugak rasanya...cuma kebanyakan nelayan ganu pakai kain sutera putih.

Candat ada banyak jenis termasuk payung sotong yang menggunakan umpan ikan.Biasanya aku guna yang cam dalam gambar tuh jer..kaler merah putih & nak lagi mujarab warna putih tersebut dari kain jenis kilat (ada jual kat kedai mancing).Ada juga yang bentuk udang.pun efektif jugak.dari segi kaler...bergantung pada port mancing tersebut.

Peralatan = gunakan set spinning lagi senang.takyah nak mesin beso2...yang penting tali sampai ker dasar udah lah..

Sotong makan cam ikan makan jugak...joran melentur sedikit2.pastuh takyah sentap....gulung jer perlahan2..kalau tak nanti tanggal pulak tangan sotong tuh...untung nasib kalau semua candat ada sotong...lenguh jugak nak naikkan tuh...

Semoga berjaya..!



  Pendapat 20 sen dari kawan..kalau salah sila perbetulkan

Salam Tuan-tuan semua...nak tanya ckit... berdasarkan gambo kat atas, candat tu mmg utk sotong je ke?? kalau guna mata kail biasa buleh tak?? Yg kat bawah skali tu, sejenis ladung juga ke? Kalau guna ladung biasa yg bentuk mcm buah pear tu ok ke? Tima kasih in advance  ;D ;D ;D
Dignity is upheld...Life is glorified...