Author Topic: berkongsi cara menggunakan umpan hidup/mati memancing dilaut...  (Read 10593 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Keratong_phg23

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 166
  • Gender: Male
  • ~ Kongsi Bersama Ikan-Ikan Di Dalam ~
    • Pancingmall Fishing Tackle
    • Email
salam....

walaupun dah ade diterangkan oleh abg potocol kite asas untuk memancing di laut...
tetapi mahu tahu jga... umpan yg biasa digunakan untuk memancing dilaut samada di tgh laut, jeti, atau pantai...

boleh terangkan dengan lebih terperinci oleh kengkawan di pancing.net ni???




~019-9550603 ~ ~www.facebook.com/rafasyah~
~ http://www.facebook.com/konghai
-->delivery Great Products,
http://www.pancingmall.blogspot.com"<---

Offline webxcrawler

  • Bilis
  • *
  • Posts: 1
Re: berkongsi cara menggunakan umpan hidup/mati memancing dilaut...
« Reply #1 on: March 24, 2010, 01:55:04 AM »
huhuhu soklan menarik bagi orang baru seperti saya huhuhu

Offline pyan294

  • Siakap
  • *
  • Posts: 83
  • Gender: Male
  • hehehehe..
Re: berkongsi cara menggunakan umpan hidup/mati memancing dilaut...
« Reply #2 on: May 24, 2010, 12:13:23 PM »
den pakai punpon dgn udang kopek je kalau main tepi pantai..

Offline s-a-p-i-t

  • Marlin
  • *
  • Posts: 2404
  • Gender: Male
  • "Pergi berderap...balik berderap..."
    • Email
Re: berkongsi cara menggunakan umpan hidup/mati memancing dilaut...
« Reply #3 on: June 30, 2010, 05:19:40 PM »
Umpan yang digunakan terlalu meluas...ikut pada target individu...Dan kalau laut dalam..ikut pada tekong..adakah beliau mempunyai lubuk untuk umpan2 yang kita ada??....
Rasanyer...banyak dah diceritakan umpan itu..untuk ikan ini..dan sebagainya...

Sekadar apa yang boleh dikongsi bersama...

Kalau perairan mersing (Tengah laut)...Kalau berhajatkan ikan terbaik...dah pastinya gunakan umpan yang ada diperairan tersebut..Umpan peberet kawan...tamban segar-apollo (mati)...memang tamban ni susah skit idup lama..
1-Tamban banyak ikan geram...antara spesis yang berjaya didaratkan dengan tamban ni
  adalah Jemuduk,Sagai,cermin,Tenggiri,Alu2,Pari,Aruan Tasek....dan banyak lagi...Cuma yang penting...jaga sisik tamban tersebut..dan pastikan jangan direndam ikan tamban (hancur)...letak kat tempat takde ais (sisik jadi keras)...yang terbaik...
ais dilapikkan dengan guni beras...baru diletak tamban tersebut...Cara cangkuk matakail juga main peranan..yang penting..mulut jangan terbuka...akan menyebabkan umpan berpusing...

2-Sotong segar - samada mencandat atau sauk...
    Juga umpan terbaik untuk spesis2 Gred A seperti Jenahak,Merah,jemuduk,cermin,Pari...dan bermacam lagi..

3-Udang idup - Yang ni perlu tanya tekong..adakah mempunyai Lubuk2 Ketarap / Ebek..kerana Ikan ni ajer yang berbaloi dimiliki
kalau guna udang idup...kalau sang talang yang bedal..rasa macam rugi pulak...

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: berkongsi cara menggunakan umpan hidup/mati memancing dilaut...
« Reply #4 on: June 30, 2010, 06:44:20 PM »
salam semua hehe...
pantai -
kwn besa guna isi sotong,isi ikan selar kuning,tamban,selayang dan bebolus...
juga udang putih beli kat pasar tu...

jeti -
isi ikan selayang,tamban dan selar kuning...

tgh laut -
ini besa nya guna umpan yg di apollo dekat unjam...
semua ikan pelagik mmg akan belasah umpan ni...
peberet ada lah tamban idup atau mati...
selar dan kembong...
juga sotong idup atau hirisan sotong...
semua ni berkesan...

selamat mencuba haha...