Author Topic: Mata Kail...  (Read 20575 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline ejoy_burger

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 5921
  • Gender: Male
    • Email
Mata Kail...
« on: December 03, 2008, 09:36:46 AM »
Semalam abang madi ada tanya saya pasal saiz mata kail... huhu.. tak dapat saya nak jawab...
sebab saya pun kita baru gak pasal memancing ni... kalau kolam bleh la saya jawab...

Jadi saya nak minta info daripada semua ahli pancing.net tentang saiz mata kail yang sesuai
untuk memancing ikan, contoh macam sebarau, kelah, siakap, haruan, jenahak, udang, patin dan macam2 lagi.
Tolong semua...
Call: 018-4027040 / 010-2000577
Whatsapp: 018-4027040
BBM : 270AF59E
Facebook: https://www.facebook.com/faizulzahry.basri

Offline MadiDungun

  • Pelata
  • *
  • Posts: 100
  • Gender: Male
  • Boat Smart, Boat Safe
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #1 on: December 12, 2008, 12:25:25 PM »
tolong...tolonggg...tolongggggg

Offline cdgtxx

  • ♪♫~ROCKAPAK~♫♪
  • Arowana
  • *
  • Posts: 14022
  • Gender: Male
  • KAJANG ANGLER 1978
    • CDGTXX
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #2 on: December 12, 2008, 12:40:39 PM »
pertama skali....kita kena tau jenis dan saiz ikan yg mendiami kawasan tersebut...

kedua...ianya mestilah bersesuain dgn jenis umpan yg hendak digunakan...


Offline speedrider

  • Marlin
  • *
  • Posts: 704
  • Gender: Male
    • Speedrider Networks
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #3 on: December 12, 2008, 12:54:52 PM »
pastikan saiz 1, 1/0, 2, 2/0 sentiasa penuh dalam Tackle Box (ni untuk saiz2 sembilang dan siakap, kerapu, jenahak)

kalau gelama, amik kecik sikit dari atas tu.

Offline cdgtxx

  • ♪♫~ROCKAPAK~♫♪
  • Arowana
  • *
  • Posts: 14022
  • Gender: Male
  • KAJANG ANGLER 1978
    • CDGTXX
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #4 on: December 12, 2008, 01:02:22 PM »
betul...


Offline ejoy_burger

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 5921
  • Gender: Male
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #5 on: December 12, 2008, 02:31:43 PM »
pastikan saiz 1, 1/0, 2, 2/0 sentiasa penuh dalam Tackle Box (ni untuk saiz2 sembilang dan siakap, kerapu, jenahak)

kalau gelama, amik kecik sikit dari atas tu.

tq speedriver...
bagaimana plak dgn ikan2 sungai ataupun lombong???
nak guna mata dan umpan apa?? atau guna umpan tiruan?

p/s: banyak lagi yang tak tau sebenarnyer.... terima kasih atas bantuan...
Call: 018-4027040 / 010-2000577
Whatsapp: 018-4027040
BBM : 270AF59E
Facebook: https://www.facebook.com/faizulzahry.basri

Offline speedrider

  • Marlin
  • *
  • Posts: 704
  • Gender: Male
    • Speedrider Networks
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #6 on: December 12, 2008, 02:36:20 PM »
pastikan saiz 1, 1/0, 2, 2/0 sentiasa penuh dalam Tackle Box (ni untuk saiz2 sembilang dan siakap, kerapu, jenahak)

kalau gelama, amik kecik sikit dari atas tu.

tq speedriver...
bagaimana plak dgn ikan2 sungai ataupun lombong???
nak guna mata dan umpan apa?? atau guna umpan tiruan?

p/s: banyak lagi yang tak tau sebenarnyer.... terima kasih atas bantuan...


yang ni, saya pun nak tau jugak. hehehesaya pun nak belajar banyak mancing sungi dan lombong

Offline PancingLama

  • Administrator
  • Marlin
  • *
  • Posts: 2061
  • Gender: Male
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #7 on: December 12, 2008, 03:04:18 PM »
susah juga nak jawab soalan cupu mas ni ;D

pada saya tak ada jawapan khas.  sebabnya ia agak umum.  sebagai panduan ikut apa yg dinyatakan oleh En CD kita. ia bergantung kpd saiz ikan yg dicari.  umumnya "besar ikan besar mata kailnya"

paling mudah kalau nak pergi kesuatu tempat,  tanya dulu kpd kawan2 yg pernah memancing kat kawasan tu.  sesetengah ikan takut nak menjamah umpan kalau dia nampak mata kail menutupi separuh dari umpan yg dihidangkan.  tapi kat tempat lain pula tak jadi masalah langsung. 
Banner Bersih Sungai

Offline En. Sham

  • Marlin
  • *
  • Posts: 752
  • Gender: Male
    • http://www.jutawanfreedom.com
Re: Mata Kail...
« Reply #8 on: December 12, 2008, 03:12:54 PM »
susah juga nak jawab soalan cupu mas ni ;D

pada saya tak ada jawapan khas.  sebabnya ia agak umum.  sebagai panduan ikut apa yg dinyatakan oleh En CD kita. ia bergantung kpd saiz ikan yg dicari.  umumnya "besar ikan besar mata kailnya"

paling mudah kalau nak pergi kesuatu tempat,  tanya dulu kpd kawan2 yg pernah memancing kat kawasan tu.  sesetengah ikan takut nak menjamah umpan kalau dia nampak mata kail menutupi separuh dari umpan yg dihidangkan.  tapi kat tempat lain pula tak jadi masalah langsung. 

betul tu...kawe sokong...

...........Ngail Sokmo.........
- 012 3685116 -

http://www.rm20segera.com/?r=jomlajoin
http://www.jutawanfreedom.com

Offline MadiDungun

  • Pelata
  • *
  • Posts: 100
  • Gender: Male
  • Boat Smart, Boat Safe
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #9 on: December 12, 2008, 03:16:05 PM »
byk tips nih... tak lah kawan meraba raba kalau nak gi ngail... tq tq tq...

Offline ejoy_burger

  • Mod.Laman Ini
  • Marlin
  • *****
  • Posts: 5921
  • Gender: Male
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #10 on: December 12, 2008, 04:10:43 PM »
betul tu abg madi...

tq semua... tq
Call: 018-4027040 / 010-2000577
Whatsapp: 018-4027040
BBM : 270AF59E
Facebook: https://www.facebook.com/faizulzahry.basri

Offline mohdsuhaimi

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 234
  • Gender: Male
  • PPLN
Re: Mata Kail...
« Reply #11 on: June 19, 2009, 01:22:37 AM »
betul tu abg madi...

tq semua... tq

kelah/tengas - 4/0 1kg++ owner warna merah
kelah/tengas - 12 (mata fly)



Offline pemancing bangau

  • Siakap
  • *
  • Posts: 63
Re: Mata Kail...
« Reply #12 on: June 26, 2009, 07:02:21 PM »
mmm..bagus info nie..

Offline izhar81

  • Marlin
  • *
  • Posts: 871
  • Gender: Male
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #13 on: July 06, 2009, 08:44:19 AM »
1/0, 2/0, 3/0 <-- Siakap kolam, Jenahak, senangin Carik yg jenis carbon supaya ianya mudah reput bila ikan makan dan tali putus)

6, 7, 8, 9, 1/0 <-- patin, pacu, keli, baung

6, 7, 8, 9, <--- tiliapia, rohu,

4,5,6 <--- lampam


kalau pancing muara laut tak dalam mcm kat p.klang paling banyak guna saiz 1/0 lah....  ;D
Lepaskan ikan itu.....

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #14 on: July 06, 2009, 09:07:04 AM »
salam semua...
kwn besa guan untuk laut dlm tu...
1/0 , 2/0 , 3/0 , 4/0 , 5/0...bottom,apollo,drifting - owner...tanda,kerapu,ketambak,kaci,bebarat,remong,ebek,cermin,merah,jenahak,jemuduk,gerong belang,aruantasek,alu2,layaran,sukhoi...
4 , 5...untuk jigging - owner...
mata 3 untuk gewang dan popper no4 , 5 , 6 - owner...aruantasek,alu2,sukhoi...

mata udang...
mustard no 6 , 7 , 8 , 9 - dlm kotak putih...
mustard DX no 7 , 8 , 9 - dlm plastik merah biru... ;D

Offline jaanmajal

  • Tenggiri
  • *
  • Posts: 434
  • Gender: Male
  • Better Reel for Better Value....
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #15 on: July 07, 2009, 03:56:48 PM »
Boleh ada sepa2 kasiatau saya...


Berat Mata Kail Ada Effect ka ngan technic...

Cth. Drifting kena gunda yang nipis da rigan ka???

Ada yang boleh info???

Atau suma ikut suka jak...

Offline mhfiza

  • Jemuduk
  • *
  • Posts: 191
  • Gender: Male
  • penganyir site.....
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #16 on: July 25, 2009, 12:28:12 AM »
kwn ikut suke je bli mata kail ni....tapi besenye mustad 1/0 n 2/0....puas hati....penah kwn pki 2/0 tapi brand lain, terbuka mata kail tu....ntah ikan pe daaaaa......putih mate kwn.....

p/s : agak2 mulut ikan leh masuk mata kail,bli je....huuuuuuuuu
berdoa sentiasa dapat ikan......

Offline volvos

  • Marlin
  • *
  • Posts: 3054
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #17 on: July 25, 2009, 01:01:45 AM »
mcm kwn kate kat atas tu...
kwn hanya guna owner tu je lah,,,,
bottom drifting dan apollo mata 2 guna mata yg sama gak...
takat ni tak de masalah lah... ;D

Offline GENOSIDE

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1565
  • Gender: Male
  • Biar gila manceng, jangan gila babeng
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #18 on: July 25, 2009, 01:57:05 AM »
Seperti yang bro cd perkatakan, agak sukar nak menentukan saiz mata kail kerana ia bergantung kepada perkitaran kita memancing, dan ikan apa yang kita nak pancing

Tetapi berdasarkan pengalaman kawan di pantai timur (tempat asal kawan), sehinggalah bertukar ke pantai barat (menetap kerana bekerja di sini), saiz mata kail berdasarkan berikut :

Siakap : 1, 1/0, 2/0
Kakap Merah / MJ : 1/0, 2/0, 3/0 - Penggunaan mata agak besar kerana kerakusan spesis ini
Jenahak dan Tetanda : 1, 1/0, 2/0, 3/0
Kerapu : 1, 1/0, 2/0 - Sama seperti MJ dan juga kerana mulut beliau yang besar, mata kail besar senang nak hook
Ibu Gelama / Tirusan : 1, 1/0
Kurau : 1, 1/0
Senangin : 2, 1
Pari : 1, 1/0
Gemang / Sembilang : 1, 1/0, 2/0

Saiz mata kail juga perlu bergantung kepada jenis dan tahap kebesaran umpan yang kita gunakan. Dan juga bergantung kepada saiz ikan yang kita cuba pancing. Mata kail besar belum tentu dapat memberi ikan yang besar, tetapi mata kail kecil berkemungkinan boleh mendatangkan hasil yang diidamkan, jika ada rezeki dan kena cara penggunaan

Itu pendapat setengah sen kawan. Lain orang, lain pendapat, lain caranya
"Pisang emas dibawa belayar
Masak sebijik di atas peti
Macam mana nak buat cekodok pisang
Kalau sebijik jek yang masak...

Kalau nak ajak MEMBANGAU, jangan segan2 arogen : 012 984 6864

Offline Lee Di

  • Bilis
  • *
  • Posts: 18
  • Gender: Male
  • Still Fishing...
Re: Mata Kail...
« Reply #19 on: July 25, 2009, 02:51:42 PM »
Salam, kpd smua otai2...
aku ni bru lgi dlm dunia pemancingan tepi pantai (surf)...
so, aku nak tanyer la pasal mata kail yg sesuai dgunakn utk sang pari...
kalau x keberatan, post kn le skali dgn gambar... thnkz..

Offline Joe

  • Marlin
  • *
  • Posts: 4681
  • Gender: Male
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #20 on: July 25, 2009, 02:54:41 PM »
Salam, kpd smua otai2...
aku ni bru lgi dlm dunia pemancingan tepi pantai (surf)...
so, aku nak tanyer la pasal mata kail yg sesuai dgunakn utk sang pari...
kalau x keberatan, post kn le skali dgn gambar... thnkz..

Betui ke??

Offline Lee Di

  • Bilis
  • *
  • Posts: 18
  • Gender: Male
  • Still Fishing...
Re: Mata Kail...
« Reply #21 on: July 25, 2009, 03:01:54 PM »
Salam, kpd smua otai2...
aku ni bru lgi dlm dunia pemancingan tepi pantai (surf)...
so, aku nak tanyer la pasal mata kail yg sesuai dgunakn utk sang pari...
kalau x keberatan, post kn le skali dgn gambar... thnkz..

Betui ke??

ape yg betui bro??

Offline Joe

  • Marlin
  • *
  • Posts: 4681
  • Gender: Male
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #22 on: July 25, 2009, 03:10:43 PM »
Hang nampak orang mati....hahahahaha...

Offline Lee Di

  • Bilis
  • *
  • Posts: 18
  • Gender: Male
  • Still Fishing...
Re: Mata Kail...
« Reply #23 on: July 25, 2009, 03:23:29 PM »
haha...
nick name jer tu bro.... haha...

Offline Joe

  • Marlin
  • *
  • Posts: 4681
  • Gender: Male
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #24 on: July 25, 2009, 03:27:32 PM »
haha...
nick name jer tu bro.... haha...

OOoo...nama saja ye... masuk lah ke sini dulu kalau tidak keberatan....

------> http://www.pancing.net/index.php?topic=2534.0

Dan di sini:

------> http://www.pancing.net/index.php?board=24.0

Offline snakehead precious

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1594
  • Gender: Male
  • msg je 0123136952.
Re: Mata Kail...
« Reply #25 on: July 28, 2010, 03:14:14 AM »
sudi kat kiranya tuantuan bgtau matakail saiz berapa n jenis apa sesuai buat mancen lampam,merah mata,terobul. saiz ikan dalam 3-4 jari.
yang muda tu masa silam. yang tua tu masa depan. hormati la tua dan muda.


Offline abu_melayu

  • SAPA
  • Arowana
  • *
  • Posts: 15699
  • Gender: Male
  • اِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي ِﷲِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Re: Mata Kail...
« Reply #26 on: July 29, 2010, 11:08:55 PM »
sudi kat kiranya tuantuan bgtau matakail saiz berapa n jenis apa sesuai buat mancen lampam,merah mata,terobul. saiz ikan dalam 3-4 jari.

tanya tokey kedai je,sng cerita nak pilih 8) :o ;D

Offline snakehead precious

  • Marlin
  • *
  • Posts: 1594
  • Gender: Male
  • msg je 0123136952.
Re: Mata Kail...
« Reply #27 on: July 29, 2010, 11:29:32 PM »
sudi kat kiranya tuantuan bgtau matakail saiz berapa n jenis apa sesuai buat mancen lampam,merah mata,terobul. saiz ikan dalam 3-4 jari.

tanya tokey kedai je,sng cerita nak pilih 8) :o ;D

tokey kedai mau untung saja. kalau sy p kodai PT buleh gak ngorat tanya PT. hihihi
yang muda tu masa silam. yang tua tu masa depan. hormati la tua dan muda.


Offline teinmomo

  • Arowana
  • *
  • Posts: 10856
  • Gender: Male
  • "love it learn it "
    • Email
Re: Mata Kail...
« Reply #28 on: September 01, 2010, 10:43:26 PM »
tumpang tanya otai2 semua.... ;)

mcm mana bentuk mata sabit?
biasa dgr jeeee..xtaw cmne rupa dia.....
apakah jenis ikan yg patut gunakan matakail jenis ini?



Offline lemanspring

  • Marlin
  • *
  • Posts: 8810
  • Gender: Male
  • Tahun 1436H membawa perubahan..InsyaAllah
Re: Mata Kail...
« Reply #29 on: February 23, 2012, 10:28:29 PM »
Anatomi Mata Kail
Saiz Ukuran Mata Kail

Boleh Kekawan/Otai P.net Postkan Gambar Matakail Yang Hangpa Suka/Wajib Pakai ?
Kita KOngsi Disini BersAma .. InsyaAllah


"Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram”.
                                                      Petikan:Surah Guruh (13:28)